Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

PS Petru Gherghel: Scrisoare pastorală

Fericitul Anton, între cultul Maicii Domnului
și taina sfântă a Euharistiei

Gânduri la celebrarea dublei nașteri
a episcopului martir Anton Durcovici

17 mai 2019

Luna mai, a fiecărui an, reprezintă un moment special pentru a ne aminti de persoana fericitului episcop martir Anton Durcovici.

S-a născut pentru acest pământ în ziua de 17 mai 1888 și a fost declarat fericit, intrând astfel în calendarul Bisericii ca unul care a avut bucuria să fie introdus între cei care au primit coroana sfințeniei, cu drept de a fi numărat printre cei care stau în jurul tronului lui Dumnezeu și al mielului, începând cu 17 mai 2014, lună denumită în popor luna florilor, lună închinată cinstirii Maicii Domnului, cea mai frumoasă floare a Bisericii creștine.

Cei care l-au cunoscut și i-au stat alături au putut constata marea sa devoțiune și încredere în preacurata Fecioară Maria, floarea florilor și a bucuriei.

Întâlnirea și prăznuirea celor două evenimente în aceeași lună și în aceeași zi nu cred că trebuie considerate doar o simplă coincidență, ci un adevărat semn de recunoaștere a legăturii sale cu Maica Domnului, o moștenire de mare preț sădită în sufletul său de însăși mama lui, Maria Durcovici.

Crescut într-un climat fericit, lângă o astfel de mamă profund creștină, el a deprins, încă din copilărie, bucuria evlaviei către Maica Sfântă, pe care nimeni și nimic nu au mai fost în stare să o clintească din inima și viața sa.

Fidel exemplului mamei sale pământești, copilul, tânărul, seminaristul devenit preot și, mai apoi, prin harul lui Dumnezeu, ridicat la demnitatea de episcop, vrednicul slujitor al Maicii Sfinte și al poporului credincios a ales-o de ocrotitoare iubitoare și mamă cerească pentru totdeauna. Această devoțiune și această încredere în noua sa mamă l-a ajutat să nu se despartă niciodată de acela pe care Fecioara Maria l-a născut pe pământ, pe Isus, Fiul lui Dumnezeu și mântuitor al tuturor oamenilor.

Fiind ales să fie educator și formator al tinerilor generații, mai ales al viitorilor candidați la sfânta Preoție, iar în cele din urmă episcop și păstor al poporului credincios din Moldova, marele iubitor al Maicii Sfinte a voit să imprime în sufletul tuturor noilor fii sufletești imaginea celei mai sfinte mame, care nu poate să-i uite nicicând pe fiii săi, ocrotindu-i împotriva furtunilor ce s-au abătut asupra unui popor pașnic și profund credincios.

Dorința sa specială a fost de a-i încuraja atât pe preoții din Arhidieceza de București, cât și cei ai Diecezei de Iași, încredințându-i pe toți ocrotirii Mamei cerești, care nu putea să-i uite pe cei aleși să fie mesagerii iubirii divine.

În plină ocupație venită din partea celor străini de credință, episcopul Anton, fidel și încrezător în ocrotirea celei mai sfinte mame, le adresează tuturor o scrisoare circulară, la 20 august 1948, cerând colaboratorilor săi, adică preoților acelor timpuri tulburi să încredințeze pe toți credincioșii, greu încercați, ocrotirii și mijlocirii sfintei Fecioare Maria.

Vrednicul apostol și marele ocrotitor al turmei sale, imediat după această scrisoare, la 22 august 1948, procedează la un act special de consfințire și consacrare a fiecărei persoane inimii neprihănite a Mariei, îngenunchind cu profundă credință la altarul Maicii Sfinte din catedrala episcopală, închinată ei cu titlu de mamă și regină, ridicată cu trupul și sufletul la cer.

Acest act impresionant a mișcat inimile tuturor copiilor, tinerilor, preoților și credincioșilor și cu toții s-au simțit îmbrățișați de cea pe care o știau o mamă iubitoare ce nu poate să uite pe fiii săi, mai ales în acele momente de încercare și persecuție religioasă.

Celebrată în acele situații atât de dificile, această consfințire a continuat să rămână o garanție puternică a încrederii tuturor în iubirea ei maternă. Profunda sa încredere l-a făcut pe sfântul episcop să se apropie de cel pe care mama cerească l-a primit în sânul ei, ca într-un tabernacol sfânt, pe Isus, Fiul lui Dumnezeu, care a ales să aducă pe pământ pacea și împăcarea prin jertfa sa mântuitoare pe altarul crucii, lăsând-ne astfel un testament al iubirii sale veșnice.

Știind că Maria l-a născut pe Isus pe pământ și că l-a însoțit până pe cruce, întâlnit apoi viu, ieșind victorios din mormânt, episcopul Anton a găsit în tabernacol locul cel mai expresiv al iubirii sale infinite cu care el rămâne cu noi până la sfârșitul veacurilor.

În iubirea față de mama noastră cerească Maria și în chivotul legământului veșnic, ales de Isus pentru a rămâne în mijlocul lumii, episcopul Anton ne-a învățat să nu ne descurajăm, să fim mereu încrezători că astfel va veni și pentru noi clipa victoriei și a adevăratei fericiri promise celor ce cred în el.

Făcând și anul acesta memoria nașterii pentru acest pământ a vrednicului episcop martir Anton și retrăind ziua în care a fost ridicat la cinstea altarului ca fericit, trebuie să redescoperim chipul ceresc al celui care ne arată că drumul vieții începe prin iubirea unei mame, continuă prin oferta jertfei sale de iubire pe Calvar și se perpetuează între oameni prin legământul cel sfânt, unde Isus din tabernacol și din taina Euharistiei își arată și dorește să reverse marea sa iubire peste oameni și peste fiecare dintre noi.

Cerem ca în ziua de 17 mai, dimineața sau seara, să fie celebrată sfânta Liturghie cu rugăciuni speciale pentru Biserica noastră locală care așteptă cu bucurie vizita pastorală a papei Francisc. Acest moment să fie o ocazie fericită de a fi cu toții uniți în jurul mamei noastre cerești, după exemplul episcopului nostru martir fericitul Anton Durcovici.

"Fericit poporul al cărui Dumnezeu este Domnul" (Ps 143).

Iași, 17 mai 2019

Cu dorințe de binecuvântare cerească,

Petru Gherghel,
episcop de Iași
.

*

N.B. Pentru o aprofundare temeinică a "motoului" sau a "stemei episcopale" a fericitului Anton, episcopul nostru martir: "Fericit poporul al cărui Dumnezeu este Domnul", vă propun un extras din lucrarea de doctorat a părintelui dr. Toni Cântaciu, ca o fundamentare biblică și foarte folositoare pentru a înțelege mesajul păstorului nostru pe care ni l-a lăsat spre încurajare și încredere deplină în Domnul, de unde reiese fericirea deplină pe care un credincios poate să o caute și s-o descopere cu adevărat. Iată textul:

Motoul sau deviza fericitului Anton Durcovici, episcop martir :

"Fericit poporul al cărui Dumnezeu este Domnul" (Psalmul 143)

Anul 1948 este timpul istoric în care ideologia comunistă și adepții ei au pus stăpânire totală pe România, cauzând grave repercusiuni asupra conștiinței comune prin brutala ei desfășurare de forțe violente. Tot în acest an a fost consacrat ca episcop de Iași Anton Durcovici, păstorul de sacrificiu ce avea să întărească în credință pe frații săi, preoții și credincioșii catolici moldoveni, și nu numai. Este surprinzător cum, în plină perioadă de persecuție, el alege ca moto pastoral o frază psalmică care, la prima vedere, se potrivește mai bine pentru timpuri de liniște. Văzută de prea multe ori ca un breloc ce dă un sens de siguranță unei legături de chei, Fericit poporul al cărui Dumnezeu este Domnul este, de fapt, partea concluzivă a unei rugăciuni înălțate de autorul sacru al Psalmului 143 în timp de persecuție și nu este un simbol la purtător, ci motiv de însuflețire spirituală și de unitate pastorală într-un context similar cu cel al psalmistului. Așadar, această animare liturgică, tipică psalmilor, este suma analizei realităților sociale și spirituale, trăite și experimentate, a raportului dintre Dumnezeu cel fidel și om în răspunsul său și a perspectivei fericite pentru om întru salvarea temporară și veșnică.

Dincolo de eforturile sale, pe care istoria le-a evidențiat foarte bine, planul pastoral al episcopului Anton, chiar dacă nu s-a concretizat sistematic, este în întregime fundamentat biblic și gândit cu credința unuia care discerne zilnic cu spiritul cuvântului lui Dumnezeu. Preluarea Psalmului 143 reprezintă o actualizare a unei realități deja trăite de poporul ales, în mod special din timpul Macabeilor, în perioada persecuției declanșate de "rădăcina perversă" (1Mac 1,10), Antioh Epifanul, și a impunerii zeului Baal, "urâciunea pustiirii" (1Mac 1,57), spre cult pe altarul templului din Ierusalim. Nu este astfel dificil a identifica ideologia comunistă și adepții ei cu cele două expresii și consecințele lor. Cu toate aceste, episcopul, ca și persoană reprezentativă ce conduce din prisma rugăciunii (asemenea psalmistului), conștient de dificultățile pericolului, în scrisoarea sa pastorală nu ia în calcul problema de înfruntat, ci celebrează omul animat de speranța unui viitor mai bun și energizat de capacitatea, susținută de har, de a trăi momentul istoric în cel mai bun mod posibil. Altfel spus, omul primează. Situațiile și lucrurile, în special neplăcute, nu trebuie să se constituie niciodată ca subiect al acțiunii, iar înțelese astfel deturnează omul de pe calea sa. Ele formează doar parte de adevăr și furnizează bazele pentru evidențierea măreției lui Dumnezeu și a omului, în măsura în care acesta face referire la Domnul.

Psalmul 143, fiind o îmbinare ulterioară a Psalmilor 18 (regal, cu referire la experiența davidică) și 33 (compus pentru a ilustra bucuria datorată semnelor minunate ale lui Dumnezeu), cu bogăția sa simbolico-literară ce cântă frumusețea participării la operele mereu înălțătoare ale lui Dumnezeu, cu aura sa escatologică, este un psalm mesianic. Utilizarea lui de către episcopul Durcovici vine să reanime speranța poporului păstorit de el. Apelul la macarismul fericirii, adică felicitarea pentru un bine care deja este posedat, îmbogățit de sensul neotestamentar din Mt 5,3-11 și, în mod special, din Lc 6,20-22, devine pentru el centrul mesajului pastoral: ... sunteți pe calea ce vă duce sigur la fericire, la o fericire desăvârșită și nepieritoare în ceruri, în împărăția blândului miel dumnezeiesc, dar și la o stare de adevărată mulțumire în viața de aici, pe cât îngăduie pământul, vale de lacrimi. Consecvent gândirii (neo)tomiste, el arată că există o fericire veșnică, dar și una tranzitorie marcată de mulțumirea adusă de participarea activă la realitățile pământești, fără compromisuri, chiar dacă este prilej de lacrimi. Fericirea adevărată se înțelege prin Cristos (păstorul din Ap 7,15-17), cu Cristos (hrana euharistică necesară pe calea spre fericire) și în Cristos (mielul ucis și glorificat din Ap 5,6). Contextual, apelul la fericire al episcopului vine să contracareze efectele nocive ale conceptului de fericire dezvoltat de Marx și marxiști care, eliminând legătura omului cu Dumnezeu și deposedându-l de suflet, îi lasă acestuia doar plăcerea-fericire lui a produce.

Chiar dacă perioada dură comunistă a trecut, materialismului practic i-a luat locul cel cultural, mai pervers decât primul: dacă cel practic țintea valoarea existențială a omului, cel cultural manipulează omul la nivelul rațiunii pântecului. Urâciunea pustiirii omului prin ideologie continuă, iar apelul episcopului Durcovici este mai actual ca oricând.

* * *

Alte scrisori pastorale ale PS Petru Gherghel sunt publicate în secțiunea: "Bibliotecă" la pagina Documente episcopale.

* * *

Secțiunea "Ep. Anton Durcovici" (in memoriam) pe www.ercis.ro


 

lecturi: 1515.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat