Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Mons. Petru Gherghel, în inima diecezei: profesor, rector, ordinarius și episcop

1. Profesor la Seminar (1970-1975)

În toamna anului 1970, conducerea Diecezei de Iași i-a cerut tânărului preot Petru Gherghel să vină să lucreze în Seminarul diecezan "Sfântul Iosif" ca profesor de teologie morală. Titularul acestei catedre, pr. Anton Trifaș, doctor practicus, cum fusese supranumit, care a predat seminariștilor această disciplină timp de zece ani (1956-1966), trecuse la Domnul în ziua de 29 februarie 1968. În locul lui fusese numit pr. Andrei Gherguț, dar, la insistențele Departamentului Cultelor, care nu-l agrea, în anul 1970 a trebuit să părăsească Seminarul.

Pentru istoria Seminarului diecezan, aceștia sunt anii când are loc schimbul de generații la conducerea instituției. Profesorii care, după redeschiderea Seminarului în anul 1956, se impuseseră în conștiința studenților ca adevărați titani, cedează acum locul la catedră unor tineri preoți, la a căror formare lucraseră cu mult zel. Astfel, după pr. Anton Trifaș, despre care am amintit, a venit rândul pr. Rafael Friedrich (†11.05.1969), profesor de teologie dogmatică și filozofie, care i-a lăsat locul pr. Eduard Ferenț; urmează apoi pr. Gaspar Bachmeier (†18.07.1971), profesor de exegeză și drept canonic, înlocuit de pr. Eduard Sechel și, în sfârșit, pr. Ioan Jicmon (†28.06.1980), profesor de liturgică și spiritual, care i-a cedat locul pr. Ioan Ciuraru. Stingerea acestor aștri, unul după altul, îți trezea sentimentul că asiști la un sfârșit de epocă. În condițiile în care peste Europa de Est se trăsese cortina de fier, iar în țară atmosfera era îmbibată din ce în ce mai mult de roșeața regimului ateo-comunist, care reușise să-și impună controlul asupra tuturor instituțiilor din țară, destinele Bisericii locale intrau pe mâna unor preoți care nu cunoscuseră viața bisericească de dinainte de instaurarea "democrației populare". Se putea spera ceva bun?

Petru Gherghel fusese hirotonit preot în anul 1965, la Alba Iulia, de către PS Márton Áron, mărturisitor al credinței și simbol al rezistenței anticomuniste. După o scurtă activitate pastorală în Parohia Barticești, alături de pr. Mihai Rotaru, pr. Petru Gherghel a fost numit vicar parohial la Rădăuți, unde a lucrat împreună cu pr. Iosif Krassler. Nu sunt cunoscute bine motivele care l-au determinat pe PS Petru Pleșca să-l aleagă pe acest preot să lucreze în Seminar. Să fi contat mai mult capacitatea intelectuală, zelul pastoral, discreția personală sau faptul că putea fi mai ușor acceptat de conducerea Departamentului Cultelor, fiind mai tânăr, deci nefiind "contaminat" de sistemul anterior și având o "origine sănătoasă"? Însă, mai presus de toate, cred că era voința lui Dumnezeu, care "scrie drept pe rânduri strâmbe".

La preluarea mandatului de profesor, în Seminarul din Iași se aflau 31 de studenți (20 în anul II și 11 în anul VI) și 24 de elevi la Școala de Cantori (clasa a X-a). La conducerea Seminarului se afla pr. Gaspar Bachmeier, ca rector, pr. Ioan Jicmon, ca spiritual, pr. Anton Lucaci, ca prefect de disciplină, și pr. Alfons Donea, ca director economic. Ca profesori, mai erau: pr. Eduard Ferenț, pr. Anton Despinescu și pr. Vladimir Petercă. În programa de învățământ a Seminarului, teologia morală avea 5 ore săptămânale și se preda la anii III-VI, după manualul lui H. Noldin: Summa theologiae moralis, în trei volume: I. De principiis theologiae moralis (191210), cu un adaos intitulat: De sexto praecepto et de usu matrimonii (191314) și De poenis ecclesiasticis (191310); II. De praeceptis (19066); III. De sacramentis (19066). Reînnoirea teologică cerută de Conciliul al II-lea din Vatican încă nu se produsese în Seminarul din Iași. Ea se va realiza mai târziu, după întoarcerea primilor preoți specializați în universitățile pontificale din Roma. Programul zilnic de viață comunitară se desfășura după Regulamentul modificat în anul 1967, și care împletea activitatea intelectuală (cursuri: 8.00-12.00, eventual 14.00-16.00, și studiu personal: 13.30-16.00, 16.45-18.50) cu timpul dedicat rugăciunii (rugăciunea de dimineață: 5.25, meditația: 5.30, sfânta Liturghie: 6.00, lectura spirituală: 18.50, Rozariul: 19.05, rugăciunea de seară: 20.45) și refacerii fizice (recreație: 12.30-13.30; 16.00-16.40; 20.00-20.30; programul de masă: micul dejun: 7.30, prânzul: 12.00 și cina: 19.30).

Pentru pr. Petru Gherghel, primii ani ca profesor la Seminar s-au scurs ca apa unui izvor tumultuos care încearcă să-și croiască drum spre valea fertilă, unde diferitele organisme așteaptă să le aducă nutrimentul de care au nevoie pentru a se dezvolta. Pregătirea și predarea cursului de teologie morală, dar și a altor discipline, întâlnirea cu seminariștii, viața de comunitate cu colegii preoți, sfânta Liturghie și rugăciunea personală umpleau programul fiecărei zile. Împărtășea cu ceilalți confrați grija față de prezentul și viitorul Bisericii locale, care îndura presiunea exercitată de agenții regimului comunist, numiți "împuterniciți", asupra preoților de a se alinia politicii partidului totalitar și care crea dezbinare și neîncredere în rândul prezbiteriului diecezan. Un motiv adânc de suferință îl constituia și restricția impusă de Departamentul Cultelor, organul prin care regimul comunist supraveghea și controla activitatea Bisericilor din România, de a se face admiteri la Seminar doar din patru în patru ani. Ultima admitere avusese loc în anul 1969 pentru Școala de Cantori, denumire echivalentă pentru Seminarul minor, când fuseseră admiși 24 de elevi. Următoarea admitere trebuia să aibă loc, așadar, în anul 1973. Dar nici pentru cei care absolveau Seminarul și erau hirotoniți preoți nu era mai ușor. La sfârșitul anului academic 1970-1971 au fost hirotoniți preoți 12 absolvenți: 11 la Iași și unul la Alba-Iulia. Aceștia, ca și ceilalți de dinaintea lor, trebuiau să aștepte prin familiile lor sau prin diferite parohii până când Departamentul Cultelor se hotăra să le recunoască numirea în vreo parohie. Uneori dura chiar câțiva ani până să vină această aprobare. Pentru "împuterniciții" Departamentului era un fel de joacă de-a șoarecele și pisica, deoarece se intenționa uzura psihică și frica structurală, pentru a avea o pradă mai ușoară. De fapt, în orizontul comunist, Biserica și slujitorii altarelor erau "animale" pe cale de dispariție, față de care nu trebuie să faci nici un efort de a le salva. Erau tolerate doar pentru plăcerea de a le vedea agonizând. Într-o societate comunistă, care "lupta" pentru instaurarea paradisului pe pământ, Seminarul apărea mai curând ca un straniu ghetou. Cei care intrau erau priviți ca niște oameni pierduți, suspecți atunci când ieșeau în lume, iar dacă se întâmpla ca vreunul să lase Seminarul pe motive de vocație, cu greu își mai găsea loc în lume.

La sfârșitul anului academic 1970-1971, mai exact la 8 iulie 1971, a trecut la Domnul și cea de-a treia coloană a Seminarului de după redeschidere, pr. Gaspar Bachmeier. Superiorii bisericești de la Iași și București, respectiv PS Petru Pleșca și Mons. Francisc Augustin, au încredințat conducerea Seminarului, mai întâi, pr. Anton Despinescu, în calitate de rector girant, iar din septembrie 1972, pr. Eduard Ferenț, ca rector plin. În locul regretatului preot Bachmeier, la catedra de exegeză și drept canonic, a fost numit pr. Eduard Sechel.

În acești doi ani academici (1971-1972 și 1972-1973), numărul studenților seminariști scăzuse la 18 (anul III, respectiv, anul IV). Însă în anul academic 1973-1974, au fost primiți 29 de studenți în anul I. Astfel că în acest an numărul seminariștilor a crescut la 47, la care se adăuga clasa numeroasă de cantori, primită tot în același an, și care a fost împărțită ulterior în două (18 în clasa a IX-a și 26 în clasa a X-a). Soarele părea să reapară de după nori și să redea speranța că Duhul Sfânt continuă să lucreze în Biserică, în pofida forțelor ostile sau a slăbiciunilor omenești. Mai mult, la începutul aceluiași an 1973, avusese loc un alt eveniment care avea toate motivele să întărească speranța și să redea bucuria refacerii legăturii cu Biserica Universală, legături întrerupte după anul 1948, o dată cu instaurarea regimului comunist. Este vorba de faptul că Departamentul Cultelor a acceptat ca trei tineri preoți moldoveni să meargă la Roma să se specializeze în disciplinele teologice. Doi dintre ei (pr. Anton Lucaci și pr. Vladimir Petercă) lucrau deja în Seminarul din Iași, iar al treilea, pr. Ioan Robu, activa la catedrala arhiepiscopală din București. Lor le vor urma, în anul 1975, pr. Eduard Ferenț și pr. Alois Fechet. Revenind acasă după timpul mai lung sau mai scurt necesar specializării, acești preoți au adus cu ei nu numai o metodă nouă de a preda teologia, deprinsă pe băncile universităților romane, ci și spiritul înnoitor al vieții ecleziale dorit de Conciliul al II-lea din Vatican, de care Biserica noastră locală fusese ținută departe.

La începutul anului 1973, în locul preoților plecați la specializare, conducerea diecezei i-a numit pe pr. Grigore Duma ca prefect de disciplină și pe pr. Ieronim Budulai ca director economic. Director spiritual era în continuare pr. Ioan Jicmon. În această perioadă s-au făcut numeroase demersuri la Departamentul Cultelor ca să aprobe aducerea și funcționarea unui aparat de multiplicat în cadrul Seminarului, necesar pentru multiplicarea cărților de studiu pentru studenți. Aprobarea a fost obținută abia în toamna anului 1974. Sufletul acestui multiplicator a fost pr. Ioan Ciuraru, venit la Seminar în toamna anului 1973 ca profesor de liturgică și care, cu o totală dăruire, sfidând ochii vigilenți ai "împuterniciților" și făcându-i pe superiori să stea cu gheața în spate de teama controalelor, a reușit să multiplice, pe lângă cursurile de teologie, mai multe cărți de spiritualitate și noile cărți liturgice, reformate după conciliu și traduse de comisia liturgică.

2. Rector al Seminarului diecezan (1975-1978)

În această atmosferă s-au scurs cinci ani de activitate didactică pentru pr. Petru Gherghel, încununați la sfârșitul anului academic 1974-1975 cu hirotonirea a 18 noi preoți, cea mai mare promoție până atunci de la redeschiderea Seminarului. După plecarea pr. Eduard Ferenț la studii de specializare, în anul 1975, PS Petru Pleșca l-a desemnat pe pr. Petru Gherghel să preia conducerea Seminarului. La începutul anului academic 1975-1976, în Seminar erau 29 de studenți în anul III și 44 de elevi la Școala de Cantori. Colaboratorii noului rector erau: pr. Alois Donea în postul de director spiritual, care l-a înlocuit pe pr. Ioan Jicmon; apoi pr. Grigore Duma, în funcția de prefect de disciplină, pr. Ieronim Budulai, ca director economic, iar ca profesori mai erau: pr. Anton Despinescu, pr. Eduard Sechel și Ioan Ciuraru.

Asemenea predecesorilor săi, pr. rector Petru Gherghel avea, în principal, misiunea de a se îngriji de buna formare a viitorilor preoți. În acele timpuri, aceasta însemna nu doar să verifice și să susțină prin cuvânt și faptă vocația fiecărui candidat la Preoție, ci și să-și asume rolul de "tampon" între "ciocanul" zdrobitor al regimului comunist, care căuta prin agenții săi să-i deruteze pe aspiranții la ordinele sacre, și "nicovala" Seminarului, care trebuia să-și păstreze coeziunea internă pentru a face față tuturor acestor atacuri și pentru a-și îndeplini misiunea de adevărată "pepinieră" în care cresc vocațiile la Preoție, ferite de soarele prea dogoritor sau de ploaia prea acidă. La sfârșitul anului școlar 1975-1976, elevii care absolviseră Școala de Cantori au fost obligați de conducerea statului să presteze serviciul militar (termen redus), serviciu care a rămas obligatoriu până în 1990.

O altă preocupare, nu mai puțin arzătoare, o constituia obținerea autorizației pentru refacerea clădirii Seminarului. Trecuseră 20 de ani de când Seminarul își redobândise sediul de pe Copou, însă acum se afla într-o situație destul de improprie pentru desfășurarea procesului de formare a tinerilor candidați la Preoție. În plus, crescuse și numărul seminariștilor. Pentru anul academic 1976-1977 au fost admiși 30 de elevi la Școala de Cantori, în clasa a XI-a. În Seminar mai erau 26 de elevi în clasa a XII-a și 28 de studenți în anul IV. Pentru acest număr mare de seminariști, vechea clădire a Seminarului, care de-a lungul anilor adăpostise și crescuse în ea atâtea vocații, "scârțâia" efectiv din toate încheieturile și era inadaptată la noile exigențe ale formării sacerdotale. Conducerea Seminarului a făcut numeroase cereri de autorizare a refacerii clădirii atât la Consiliul Popular al Județului Iași, cât și la Departament Cultelor din București, însă toate au rămas fără răspuns. Aprobarea avea să vină abia după tragicul eveniment din 4 martie 1977: cutremurul de pământ, care a făcut atâtea victime în România și a distrus numeroase imobile, inclusiv clădirea Seminarului.

3. Ordinarius ad nutum Sanctae Sedis (1978-1990)

La câteva zile după groaznicul cutremur, în ziua de 19 martie 1977, în ziua Sfântului Iosif, patronul Seminarului, a trecut la cele veșnice păstorul Diecezei de Iași, PS Petru Pleșca. Preasfinția sa preluase conducerea Diecezei de Iași la 11 martie 1951, în calitate de ordinarius substitutus, iar de la 16 decembrie 1965, în calitate de episcop, dar nu titular de Iași, ci de Voli in partibus. Personalitate vulcanică, spirit autoritar, temperament sangvinic, cu lumini și umbre nelămurite pe deplin, PS Petru Pleșca a reușit să păstreze pe linia de plutire barca Bisericii locale și să o conducă spre liman în vremuri de furtuni și vânturi năprasnice. Într-adevăr, ultimul episcop al Diecezei de Iași, PS Anton Durcovici, fusese arestat de agenții comuniști la 26 iunie 1949 și murise martir în noaptea de 10 spre 11 decembrie 1951 în închisoarea din Sighetu Marmației. Vicarul său general, PS Marcu Glaser (26 iunie 1949 - 25 mai 1950), și cei doi ordinarii substituti care i-au urmat, pr. Gheorghe Peț (25 mai 1950 - 15 noiembrie 1950) și pr. Wilhelm Clofanda (15 noiembrie 1950 - 8 martie 1951), au fost și ei arestați. Statul comunist interzisese funcționarea și existența pe teritoriul țării a ordinelor călugărești și naționalizase proprietățile bisericești. Orice opoziție fățișă la adresa regimului era pedepsită cu închisoarea. Mulți preoți, diecezani sau călugări, se aflau în închisoare. În aceste condiții dificile, pr. Petru Pleșca a căutat, pe plan extern, un modus vivendi cu autoritățile statului comunist, iar pe plan intern, s-a străduit să păstreze coeziunea clerului și a credincioșilor. Principala realizare a pr. Pleșca rămâne redobândirea clădirii și redeschiderea Seminarului diecezan, la 1 octombrie 1956. În timpul păstoririi sale, în Seminarul din Iași au intrat 177 de studenți, dintre care au ajuns preoți 102, iar dintre aceștia 60 au fost hirotoniți de el.

După moartea PS Petru Pleșca, la conducerea Diecezei de Iași a urmat pr. Andrei Gherguț, în calitate de ordinarius substitutus. Pr. Gherguț fusese desemnat de PS Pleșca, însă nu era acceptat de autoritățile comuniste. Trimișii Sfântului Scaun, arhiepiscopul Luigi Poggi și Mons. John Bukowski, consultând clerul local, l-au propus autorităților statului pe pr. Petru Gherghel, rectorul Seminarului, care l-au acceptat. Astfel, la 21 februarie 1978, papa Paul al VI-lea, prin decretul nr. 123 al Sfintei Congregații pentru Episcopi, l-a numit pe pr. Petru Gherghel, în vârstă de doar 38 de ani, la cârma Diecezei de Iași, în calitate de ordinarius ad nutum Sanctae Sedis cum munere administratoris apostolici. Ceremonia înmânării acestei numiri a avut loc în ziua de 3 aprilie 1978, în capela palatului arhiepiscopal din București, în prezența delegaților Sfântului Scaun și a unui grup restrâns de preoți, între care se aflau pr. Andrei Gherguț, pr. Ioan Robu, pr. Grigore Duma și pr. Eduard Sechel.

Numirea pr. Gherghel ca ordinarius ad nutum Sanctae Sedis cum munere administratoris apostolici, și nu ca ordinarius substitutus reprezenta pentru Dieceza de Iași un prim pas spre normalizarea situației ecleziale, deoarece de la arestarea episcopului titular Anton Durcovici, ea fusese condusă doar de ordinarii substituti. Funcția de ordinarius substitutus a fost introdusă în toate diecezele romano-catolice din România în momentul declanșării prigoanei împotriva Bisericii Catolice de către regimul comunist, când au fost arestați și duși în închisoare toți episcopii diecezani. Potrivit dispozițiilor Sfântului Scaun, în acele vremuri de persecuție, fiecare episcop trebuia să desemneze doi preoți care, în calitate de ordinarius substitutus și în ordinea stabilită, să-i urmeze la conducerea diecezei, pentru a asigura continuitatea jurisdicției canonice. Astfel, după arestarea episcopului Anton Durcovici, jurisdicția canonică în Dieceza de Iași a fost deținută de PS Marcu Glaser, în calitate de vicar general și, după arestarea episcopului Durcovici, de ordinarius substitutus. Preasfințitul Glaser i-a desemnat ca ordinarii substituti pe pr. Gheorghe Peț și pr. Wilhelm Clofanda. Pr. Gheorghe Peț i-a desemnat ca ordinarii substituti pe pr. Wilhelm Clofanda și pe pr. Petru Pleșca. Potrivit articolului 22 din noua Lege a Cultelor, promulgată de guvernul comunist în anul 1948, diecezele catolice de rit latin din România fuseseră reduse la două: Dieceza de Iași și Dieceza de Alba-Iulia. Arhidieceza de București a fost înglobată în cea de Iași, iar cele de Timișoara, Oradea și Satu-Mare, în Dieceza de Alba-Iulia. S-a creat astfel o situație destul de confuză. Deși, din punct de vedere canonic, fiecare dieceză și-a păstrat propria jurisdicție canonică, din punct de vedere administrativ-politic, începând cu iunie 1951 și până 1989, Dieceza de Iași a fost reprezentată în fața autorităților statului de Arhiepiscopia Romano-Catolică de București, Mons. Petru Pleșca primind titlul de "provicar general". Așadar, numirea pr. Petru Gherghel ca provicar al Arhiepiscopiei Romano-Catolice de București, acceptat de autoritățile de stat și de Mons. Augustin, precum și numirea lui de către Sfântul Părinte ca ordinarius ad nutum Sanctae Sedis, cu jurisdicție canonică și supus direct Sfântului Scaun, poate fi considerată ca o alegere înțeleaptă și o reușită diplomatică a delegaților papali. Trecuseră 30 de ani de când guvernul Petru Groza, la 17 iunie 1948, denunțase în mod unilateral Concordatul încheiat de Sfântul Scaun cu statul român la 10 mai 1927 și ratificat de guvernul Iuliu Maniu la 12 iunie 1929.

Instalarea Mons. Petru Gherghel ca ordinarius la Iași a avut loc în ziua de 4 aprilie 1978, în cadrul unei sfinte Liturghii solemne, la care au concelebrat, alături de Sfinția sa, pr. Dumitru Patrașcu, paroh și decan de Iași, cel care a citit decretul de numire, pr. Anton Despinescu, pr. Grigore Duma și pr. Alois Donea, profesori la Seminar, și pr. Anton Ghiurcă, vicar parohial la catedrala din Iași. În acel moment, Dieceza de Iași avea un număr de 78 parohii, organizate în două decanate, de Iași și Bacău, în care lucrau circa 100 de preoți.

După opt ani de activitate în cadrul Seminarului diecezan, dintre care ultimii trei ani ca rector, Mons. Petru Gherghel a preluat conducerea Diecezei de Iași, stabilindu-și reședința în palatul episcopal de lângă catedrală. Termenii de "palat" și "catedrală" nu trebuie să ne facă să ne gândim la cine știe ce edificii mărețe. Clădirile, ridicate înainte de Cel de-al Doilea Război Mondial, se aflau într-o stare decadentă, stare în care se aflau, de fapt, cele mai multe biserici și case parohiale de pe cuprinsul diecezei. Asemenea Seminarului diecezan, toate aveau nevoie de o refacere structurală. Sporul demografic din ultimele decenii făcuse ca bisericile să devină neîncăpătoare în comunitățile rurale, unde trăia cea mai mare parte a credincioșilor catolici. Industrializarea promovată de guvernul comunist a provocat un mare exod al populației tinere dinspre sate spre orașe, fapt care a dus la o sporire a comunităților catolice din orașe, iar aici bisericile erau fie prea mici, fie nu erau deloc. Pentru noul păstor al diecezei începeau ani de foc, de activitate intensă. Avea nevoie de răbdare, de prudență, de discreție, dar și de tenacitate, de perseverență și, mai ales, de rugăciune profundă, pentru a-și împlini cu responsabilitate mandatul primit. Iată ce scria noul ordinarius în prima scrisoare circulară trimisă preoților și credincioșilor din Dieceza de Iași:

"Doamne, fă din mine un instrument al înfrățirii între oameni!"

Cucernici părinți,

Iubiți credincioși,

În ziua de 3 aprilie 1978, delegatul Sfântului Părinte papa, Mons. Bukowschi, mi-a înmânat numirea de ordinariu de Iași cu atribuțiile unui administrator apostolic, numire care s-a făcut prin decretul 123 din 21 februarie 1978 al Sfintei Congregații pentru Episcopi.

Îmi dau seama de importanța și greutatea acestei misiuni. Am acceptat-o încrezător în harul Domnului, amintindu-mi de cuvintele sfântului apostol Paul: "Toate le pot în acela care mă întărește" (Fil 4,13).

Viața creștină din Eparhia de Iași este prosperă: numărul parohiilor din ultimele trei decenii s-a dublat, al preoților s-a triplat; avem, de asemenea, multe alte realizări remarcabile. În Seminarul din Iași avem în prezent un efectiv de 107 studenți și elevi, dintre care 25, cu ajutorul Domnului, anul viitor vor fi deja absolvenți și, primind sfânta Preoție, vor intra și ei cu zel nou în mijlocul poporului creștin.

Putem fi, așadar, optimiști!

Pe de altă parte, știu că sunt multe de făcut, atât pe plan organizatoric, cât mai ales în trăirea vieții creștine conform sfintelor Evanghelii, în lumina directivelor Conciliului al II-lea din Vatican.

Am convingerea că toți împreună, preoți și credincioși, înțelegând apelul călduros pe care îl face sfânta Biserică la trăirea autentică creștină își vor uni și dubla eforturile pentru a îndeplini cuvintele lui Isus: "Fiți desăvârșiți precum este desăvârșit Tatăl vostru ceresc" (Mt 5,48).

Profund mișcat de sarcina care mi-a fost așezată pe umeri, am depus jurământul de fidelitate față de sfânta noastră doctrină și morală, față de magisteriul infailibil al Bisericii și față de frumoasele noastre tradiții. Acest act l-am făcut gândindu-mă că, îngenuncheați în jurul meu, se află toți preoții și credincioșii noștri, pentru care am cerut binecuvântarea specială a Sfântului Părinte papa.

Cucernici părinți și iubiți credincioși! Încrezător în devotamentul pentru sfânta credință pe care l-ați arătat până acum, am luat crucea și evanghelia în mâini și am spus împreună cu Isus care a venit în lume ca să asculte de Părintele ceresc: "Iată, Doamne, vin să fac voința ta" (Evr 10,9). Timpul pascal în care ne aflăm îmi umple sufletul de încredere că Isus Cristos care trăiește în mijlocul nostru ne va ajuta să realizăm această voință cerească în toată viața noastră. În această speranță, vă spun tuturor:

Cristos a înviat!

Iași, 7 aprilie 1978

Mons. Petru Gherghel, ordinariu de Iași

Întreaga dieceză aștepta un suflu nou. Preoții din pastorație aveau nevoie de încurajare și susținere în acțiunile lor pastorale. Unii, mai curajoși, demaraseră lucrări de consolidare și refacere a bisericilor și caselor parohiale, fără să mai aștepte autorizații din partea autorităților de stat, iar acum erau tracasați și amenințați de "împuterniciții" Departamentului Cultelor. Alții începuseră activități de catehizare cu copiii și tinerii de la școală, evident în biserică, însă aceste acțiuni erau suspecte în ochii reprezentanților statului. În sfârșit, prin predică și celebrarea sacramentelor, preoții îi îndemnau pe credincioși să rămână strâns uniți în jurul lui Cristos și al Bisericii sale, să nu se îndepărteze de credință. Pentru toate aceste acțiuni "subversive" ale preoților săi, Mons. Petru Gherghel era deseori "chemat la ordine" și amenințat de șefii Securității și ai Departamentului. Sfinția sa însă a continuat să-i îndemne pe preoți la acțiune și la curaj, fiind mereu în mijlocul lor și vizitându-i deseori în parohii. Deviza care l-a călăuzit mereu a fost: "Ca toți să fie una".

În orizontul preocupărilor și activităților din dieceză, pentru Mons. Gherghel, Seminarul diecezan "Sfântul Iosif" reprezenta "inima inimii" sale. Aici se formau viitorii preoți, colaboratorii săi. Știa că, pentru a se forma cât mai bine la Preoție, seminariștii aveau nevoie de un spațiu adecvat și de formatori buni. În perioada 1978-1990, în Seminarul din Iași au intrat 177 de candidați, dintre care au fost hirotoniți preoți 138.

Prima urgență a constituit-o clădirea Seminarului, grav avariată de cutremurul din 4 martie 1977. La o zi după numirea pr. Petru Gherghel ca ordinarius, la 22 februarie 1978, secretarul general al Consiliului Popular al Județului Iași, dl Ion Iliescu, a semnat autorizația de refacere a edificiului. Deși autorizația a fost dată doar pentru "consolidarea" clădirii, Mons. Gherghel, împreună cu noul rector, pr. Eduard Sechel, și ceilalți colaboratori, au elaborat un nou proiect de clădire, care să înlocuiască vechiul edificiu. Proiectul noii clădiri a fost realizat cu sprijinul inginerilor Gheorghe Hereș, pentru partea de arhitectură, și Carmil Păuleț și Ion Cristea, pentru partea de rezistență. Lucrările la partea din față (Corpurile A și B) au demarat imediat, chiar în primăvara aceluiași an, fiind coordonate, mai întâi, de pr. Grigore Duma, iar din anul 1979, de pr. Dumitru Gabor, paroh de Răchiteni, și s-au încheiat în toamna anului 1985. Au fost șapte ani de sacrificii considerabile atât pentru seminariști, care erau implicați din plin la lucrările de construcție, cât și pentru cei care coordonau și sprijineau financiar lucrările. Mă refer aici la preoții și credincioșii din dieceză, dar și la "Europäische Hilfsfond", centrul episcopilor germani, care, prin prelatul Wilhelm Reitzer, au contribuit la finanțarea construcției noului edificiu al Seminarului. De asemenea, la pr. Grigore Duma și pr. Dumitru Gabor, care au fost nevoiți să ia calea exilului, primul în SUA și al doilea în Franța, pentru a scăpa Seminarul de multe neplăceri cauzate de lucrările de construcție.

Cât privește al doilea aspect, formarea formatorilor, Mons. Petru Gherghel s-a străduit ca profesorii din Seminar să urmeze cursuri de specializare la universitățile pontificale din Roma. Baza au constituit-o primii cinci preoți care au plecat la specializare în anii 1973 și 1975. Astfel, pr. Ioan Robu a studiat teologia morală la Universitatea "Sfântul Ioan" și la Academia Alfonsiană și s-a întors în anul 1978. Pr. Anton Lucaci a studiat dreptul canonic la Universitatea Gregoriana și s-a întors în anul 1982. Pr. Vladimir Petercă a studiat exegeza la Institutul Biblic și teologia biblică la Universitatea Gregoriana din Roma și s-a întors în anul 1981. Pr. Eduard Ferenț a studiat teologia dogmatică la Universitatea Urbaniana și teologia liturgică la Colegiul "Sfântul Anselm" și s-a întors în anul 1979. Pr. Alois Fechet a studiat filozofia la Universitatea Urbaniana, s-a întors în anul 1980. După aceștia, până în anul 1990, Mons. Gherghel a reușit să-i trimită la specializare pe următorii preoți:

- în anul 1977, pr. Anton Despinescu (a studiat istoria bisericească la Universitatea Urbaniana și s-a întors în anul 1980);

- în anul 1979: pr. Alois Bișoc (a studiat teologia pastorală la Universitatea "Sfântul Ioan din Lateran" și s-a întors în anul 1984); pr. Anton Ghiurcă (a studiat catehetica la Universitatea Saleziană și teologia spirituală la Universitatea Gregoriana și s-a întors în anul 1985);

- în anul 1980: pr. Aurel Percă (a studiat teologia orientală la Institutul Oriental și teologia morală la Academia Alfonsiană și s-a întors în anul 1985);

- în anul 1981: pr. Ioan Tamaș (a studiat dreptul canonic la Universitatea "Sfântul Ioan din Lateran" și s-a întors în anul 1986);

- în anul 1986: pr. Anton Budău (a studiat exegeza la Institutul Biblic și s-a întors în anul 1990); pr. Alois Bulai (a studiat exegeza la Institutul Biblic și s-a întors în anul 1990); pr. Emil Dumea (a studiat istoria bisericească la Universitatea Gregoriana și s-a întors în anul 1990).

- în anul 1988: pr. Claudiu Dumea (a studiat teologia liturgică la Institutul "Sfântul Anselm" și s-a întors în anul 1990).

4. Episcop de Iași (1990-)

Evenimentele din decembrie 1989 l-au găsit pe Mons. Petru Gherghel în Seminar. Din anul 1983, în fiecare an, înainte de Crăciun, seminariștii susțineau un concert de Crăciun în capela Seminarului, la care luau parte diferiți invitați din oraș. Era în ajunul răsturnării regimului Ceaușescu. Veștile despre revolta de la Timișoara și reacțiile guvernului comunist trezeau sentimente de neliniște, dar undeva în adâncul inimii mijea și o rază de speranță că, poate, țara se va elibera de dictatură și de comunism. Adresându-se participanților la concert și seminariștilor, Mons. Gherghel a vorbit despre sărbătoarea Nașterii Mântuitorului și i-a îndemnat pe toți la curaj și încredere în Dumnezeu. A încheiat cu cuvintele unui colind: "Mama-n vatră pâine coace, / noi ne rugăm pentru pace".

Înlăturarea regimului comunist, care a subjugat timp de 45 de ani societatea românească, a deschis și Bisericii Catolice din România porțile libertății religioase, de care fusese privată în toți acești ani. Sfântul Scaun a trecut imediat la refacerea structurilor canonice ale diecezelor. La 14 martie 1990, papa Ioan Paul al II-lea l-a ales și l-a numit pe Mons. Petru Gherghel episcop de Iași. Consacrarea a avut loc la 1 mai 1990, pe treptele de la intrarea în Seminarul diecezan. Consacratorul principal a fost cardinalul Angelo Sodano, delegatul Sfântului Părinte.

Pentru Seminarul diecezan, dobândirea libertății religioase a însemnat și eliberarea de restricția impusă de regimul comunist, de așa-numitul numerus clausus, care limita libertatea Bisericii de a admite în Seminar candidații la Preoție. Începând cu anul academic 1990-1991, Școala de Cantori, care funcționa în cadrul Seminarului diecezan, și-a reluat denumirea de Seminar minor sau Seminar liceal. Numărul elevilor și al studenților care își exprimau dorința de a intra în Seminar a început să crească. Spațiul din Seminar devenise insuficient. Pentru a face față acestei situației, PS Petru Gherghel a decis ca elevii să fie cazați, mai întâi, în clădirile de lângă episcopie, pentru ca, începând cu anul școlar 1994-1995, Seminarul minor să fie transferat la Bacău, într-o locație oferită de Inspectoratul Școlar al Județului Bacău. În acest an școlar, în Seminarul minor erau 195 de elevi, iar în Seminarul major, 149 de studenți. Dar și așa, situația nu era rezolvată decât provizoriu, ambele secțiuni ale Seminarului diecezan având nevoie de noi spații de formare.

La Iași, lucrările de construcție au demarat îndată după primirea autorizației, la 18 iulie 1990, sub coordonarea pr. rector Aurel Percă și a directorului economic, pr. Francisc Căzănel, după planurile domnului arhitect Gheorghe Hereș. Corpul D2 a fost construit între anii 1991-1992, corpul D1, între anii 1993-1994, iar corpul de legătură C, între anii 1997-1998. Alături de aceste clădiri, în timpul pr. rector Alois Bulai (1994-2001) s-au mai construit o casă pentru surorile care lucrează în Seminar, o casă pentru muncitori și un garaj. Lucrările de construcție au fost sprijinite financiar în cea mai mare parte de prelatul Albert Holenstein, directorul diecezan al asociației "Päpstliche Missionswerk" din Bregenz (Austria).

După aproape 20 de ani de muncă, la 1 octombrie 2000, PS Petru Gherghel a avut bucuria să consacre altarul și să sfințească ansamblul de clădiri care constituie Seminarul diecezan "Sfântul Iosif" din Iași. La această celebrare, alături de preoți, seminariști și credincioși, au participat principalii binefăcători: prelații Wilhelm Reitzer, Gerhard Specht și Albert Holenstein, precum și episcopii ÎPS Ioan Robu, ÎPS György Jakubinyi, PS Anton Coșa și PS Florentin Crihălmeanu.

Pe lângă problema construcției clădirii Seminarului, o altă preocupare importantă a PS Petru Gherghel a constituit-o recunoașterea Seminarului de către autoritățile de stat ca institut teologic de grad universitar și de sine stătător. În baza articolelor 44-52 din decretul nr. 177/1948 pentru regimul general al cultelor religioase, modificat prin decretul prezidențial nr. 67/1956, cultul romano-catolic din Republica Populară Română avea la dispoziție pentru pregătirea clerului său un institut teologic cu denumirea de "Institutul Teologic Romano-Catolic de Grad Universitar". Acesta își avea sediul în Alba-Iulia și cuprindea două secții: română și maghiară. În anul 1956 s-a obținut separarea celor două secții: secția maghiară la Alba-Iulia și secția română la Iași, dar având o singură conducere la Alba-Iulia și cu structuri proprii, după cum reiese din adresa nr. 15.519 din 3 octombrie 1956. Rectorul Seminarului din Iași avea titlul de prorector al Institutului Teologic Romano-Catolic, secția română Iași. Această situație a rămas valabilă și a fost recunoscută până în anul 1990 atât de către Departamentul Cultelor, cât și de conducerea bisericească.

Prin scrisoarea nr. 369 din 27 martie 1990, PS Petru Gherghel a cerut Ministerului Cultelor recunoașterea Institutului Teologic Romano-Catolic de Grad Universitar Iași ca o instituție de sine stătătoare, precum și înființarea Seminarului liceal "Sfântul Iosif", reglementând astfel titulatura și scopul "Școlii de Cantori" ce funcționa în cadrul Institutului. Cu adresa nr. 2724 din 23 aprilie 1990, Ministerul Cultelor a recunoscut "secția română" a Institutului Teologic Romano-Catolic de Grad Universitar Iași ca Institut Teologic de sine stătător, având un rector propriu. În anul 1996, prin hotărârea Guvernului României nr. 1371, anexa 2, publicată în Monitorul oficial nr. 340 din 11 decembrie 1996, Institutul Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" a fost acreditat împreună cu Facultatea de Teologie Pastorală Romano-Catolică. În anul 1999, prin scrisoarea nr. 23 din 11 ianuarie 1999, Episcopia Romano-Catolică de Iași și Institutul Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași au adresat un memoriu Ministerului Educației Naționale, prin care se cerea acreditarea specializării "teologie romano-catolică pastorală" cu durata de șase ani. În anul 1999, prin hotărârea Guvernului României nr. 535 din 1 iulie 1999, publicată în Monitorul oficial nr. 324 din 7 iulie 1999, specializarea "teologie pastorală romano-catolică" a fost acreditată ca specializare de lungă durată (șase ani).

Un alt aspect urmărit cu mult interes de PS Petru Gherghel, în anii de după 1990, a fost întărirea relațiilor cu universitățile pontificale din Roma. În acest sens, a continuat să trimită nu numai preoți la specializare în disciplinele teologice, ci și seminariști care să frecventeze la Roma cursurile teologice instituționale. Mai mult, a cerut ca Institutul Teologic Romano-Catolic din Iași să fie afiliat la Universitatea Pontificală "Sfântul Ioan din Lateran" (Roma). Afilierea s-a realizat în anul 1995, fiind aprobată de Congregația pentru Educația Catolică din Vatican, cu decretul nr. 624/95/2 și confirmată de Facultatea de Teologie din cadrul Universității "Sfântul Ioan din Lateran", cu scrisoarea prot. 1695 din 5 mai 1995.

Acreditarea Institutului Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași și afilierea lui la Facultatea de Teologie din cadrul Universității "Sfântul Ioan din Lateran" au cerut o revizuire a regulamentului Seminarului și a planului de învățământ. Astfel, Senatului institutului, în ședința din 24 ianuarie 1997, a adoptat Carta, Statutul și Regulamentele de funcționare a Institutului și a Facultății de Teologie Pastorală Romano-Catolică, pe care PS Petru Gherghel le-a aprobat la 26 ianuarie 1997. Planul de învățământ a fost modificat și adaptat noilor cerințe ale Ministerului Educației și Universității din Lateran.

După anul 1990, numărul seminariștilor a crescut an de an. Apogeul l-a reprezentat anul academic 2000-2001, când în Seminarul din Iași au fost 198 de studenți. Întrucât după anul 1990 studenții teologi au fost scutiți de serviciul militar, PS Petru Gherghel a cerut ca, începând cu anul universitar 2001-2002, seminariștii de la Iași să efectueze un an pastoral-social, după terminarea anului IV de studiu. În acest an, ei au ocazia să cunoască mai bine activitatea pastorală și socială a Bisericii, să reflecteze mai adânc la misiunea pe care o vor avea de îndeplinit mai târziu ca preoți și să se decidă cu mai multă responsabilitate în urmarea chemări primite de la Domnul.

Pentru ca seminariștii să se bucure de o formare umană, intelectuală, spirituală și pastorală cât mai bună, PS Petru Gherghel a continuat să trimită preoți la specializare. Preoții trimiși la specializare în această perioadă sunt: pr. Wilhelm Dancă (a studiat filozofia la Universitatea Gregoriana, 1992-1996), pr. Isidor Chinez (a studiat teologia morală la Academia Alfonsiană, 1992-1994), pr. Lucian Farcaș (a studiat teologia morală la Universitatea din Bochum - Germania, 1994-1997), pr. Ștefan Lupu (a studiat teologia dogmatică la Universitatea Gregoriana, 1994-1999), pr. Mihai Pătrașcu (a studiat dreptul canonic la Universitatea "Sfântul Ioan din Lateran", 1996-2000), pr. Iosif Antili (a studiat exegeza la Institutul Biblic, 1999-2003), pr. Cristinel Fodor (a studiat teologia spirituală la Institutul de Spiritualitate "Teresianum", 2000-2002), pr. Daniel Iacobuț (a studiat primul ciclu de teologie la Universitatea "Sfântul Ioan din Lateran" și apoi s-a specializat în liturgie la Institutul "Sfântul Anselm", 2000-2005), pr. Lucian Păuleț (a studiat teologia dogmatică la Universitatea Catolică a Americii din Washington DC - SUA, 1999-2005) și pr. Bogdan Herciu (a studiat filozofia la Universitatea Gregoriană, 2003-2006). La studii se mai află: pr. Fabian Doboș, pr. Marius Mârț, pr. Eduard Soare, pr. Cristian Ignat, pr. Mihăiță Blaj și pr. Paul Butnaru.

În ziua de 21 februarie 2008, în cadrul unei sfintei Liturghii solemne, PS Petru Gherghel i-a mulțumit Domnului pentru tot binele făcut, cu ajutorul harului său, în cei 30 de ani de păstorire a Diecezei de Iași. Într-un chip deosebit a mulțumit pentru Seminarul diecezan, inima diecezei și inima inimii sale, pentru că aici au intrat atâția tineri generoși și ascultători de chemarea Domnului, aici s-au format preoții care astăzi lucrează în Dieceza de Iași, dar și în alte dieceze ale Bisericii Catolice. Într-adevăr, statisticile arată că în perioada 1886-1948, în Seminarul din Iași au intrat 408 seminariști, dintre care 99 au fost hirotoniți preoți. În perioada 1956-2008 au intrat în Seminar 930 de seminariști, dintre care au fost hirotoniți 502 preoți și 21 de diaconi, pentru Dieceza de Iași și pentru Arhidieceza de București. Dacă în perioada 1970-1977, în Seminar au intrat 53 de studenți și au fost hirotoniți 30 de preoți, în perioada 1978-2008, în Seminar au intrat 769 de studenți și au fost hirotoniți 399 de preoți și 21 de diaconi. Seminarul diecezan "Sfântul Iosif" din Iași - preoții, seminariștii și surorile - îi mulțumește PS Petru Gherghel pentru grija părintească ce a avut-o față de el în toți acești ani și îi dorește să aibă mereu o "inimă" tânără, puternică și docilă la chemarea Păstorului.

Pr. prof. dr. Ștefan Lupu


 

lecturi: 88.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat