Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Șapte decenii de la moartea și înmormântarea episcopului martir Anton Durcovici

Se împlinesc astăzi, 10 decembrie, probabil pe la ora 18.00, 70 de ani de la trecerea la cele veșnice a fericitului nostru episcop Anton Durcovici. Până acum am avut numeroase ocazii de a scrie diferite aspecte din viața și activitatea acestui episcop de Iași, de aceea astăzi voi prezenta doar câteva fragmente din documentele și mărturiile ce privesc ultimele luni ale vieții sale pământești, moartea și înmormântarea acestui mărturisitor al Bisericii Catolice.

Contextul politic în care episcopul Anton Durcovici și-a început, la 14 aprilie 1948, activitatea pastorală în Episcopia Catolică de Iași a fost extrem de dificil, el fiind convins că trebuia să se sacrifice pentru a birui toate dificultățile puse de autoritățile comuniste. Noul păstor a început îndată munca și chiar în ziua înscăunării a trimis o scrisoare pastorală prin care recomandă clerul, seminariștii și credincioșii lui Cristos din tabernacolul tuturor bisericilor diecezei, Maicii Domnului, Maria, și sfântului Iosif. Circulara se termină cu apelul către popor și cler ca să-l sprijine în misiunea sa de păstor. După înscăunare, episcopul Durcovici a mers din parohie în parohie, consacrându-le Neprihănitei Inimi a Mariei, poporul credincios primindu-l pe episcop ca pe un sol al lui Dumnezeu. Unii mergeau cu dânsul de la o parohie la alta, căci persoana sa spiritualizată și ascetică fascina poporul. Pe parcursul a două luni, în perioada 6 iunie - 12 septembrie 1948, episcopul de Iași a vizitat și administrat taina sfântului Mir în comunitățile: Galați, Butea, Fărcășeni, Răchiteni, Adjudeni, Buruienești, Oțeleni, Tămășeni, Sagna, Roman, Hălăucești, Zăpodia, Barticești, Gherăești, Iugani, Săbăoani, Pildești, Cotnari, Bălțați, Răducăneni, Adămești și Huși. În cursul lunii septembrie 1948, episcopul Durcovici a efectuat vizite canonice și în alte sate catolice, precum Grigoreni, Lespezi, Valea Seacă, Nicolae Bălcescu, Cleja, Faraoani, iar în luna octombrie a aceluiași an a vizitat comunitățile Târgu Trotuș, Onești, Slănic Moldova, Dărmănești și Palanca.

Acesta era păstorul trimis de Dumnezeu ca să conducă turma prin timpurile grele ale prigoanei, Securitatea a fost alarmată, dar i-a fost frică să acționeze, căci se temea de popor. Ajuns acasă, la Iași, episcopul Durcovici a fost chemat la Securitate, dar a refuzat să meargă. În ziua următoare a venit un ofițer de la Securitate în palatul episcopal ca să-l aresteze, dar episcopul l-a impresionat atât de mult încât acesta a plecat fără să-i facă nimic. Așa cum putem citi în documentele de arhivă, ofițerii încercau să surprindă până și cea mai mică conotație politică în cuvintele pe care le rostea episcopul Durcovici în timpul vizitelor sale canonice sau la predicile din cadrul Liturghiilor. Corespondența și circularele episcopului erau atent supravegheate pentru a putea fi depistate informațiile cu caracter "antidemocratic". Cu înțelepciunea și cu prudența care îl caracterizau, episcopul de Iași nu oferea Securității oportunitatea de a-l acuza de ceva care ar fi încălcat în mod flagrant legile statului, prin urmare, au încercat să recruteze informatori din rândul preoților catolici, dar nu au reușit: "Pătrunderile informative în rândurile catolice reprezintă cea mai spinoasă problemă. (...) Se caută a se extinde rețeaua informativă, pătrunzându-se cât mai adânc în rândul elementelor clericale, pentru a se putea cunoaște la timp acțiunile de subminare a regimului".

Episcopul de Iași era urmărit pas cu pas și se căuta ocazia propice pentru a-l aresta. Este remarcabil efortul episcopului Durcovici de a reorganiza viața bisericească în Dieceza de Iași, în condițiile unei presiuni continue din partea guvernului și poliției comuniste. În cele mai dificile momente, precum în cazul arestărilor de preoți și a evenimentelor dramatice de la Fundu Răcăciuni, Faraoani, Prăjești, Oțeleni, Bârgăuani și Butea, din martie 1949, episcopul a impus măsurile cele mai urgente și potrivite. Scopul lor era de a îndruma preoții și sătenii pentru respectarea liniștii și păcii, pe de o parte, și de a nu provoca autoritățile comuniste, pe de altă parte. Intuind strategia provocărilor comuniste, episcopul Durcovici s-a deplasat permanent în comunitățile catolice pentru a liniști spiritele și a-i încuraja pe credincioși, dar și pentru a se informa la fața locului asupra evenimentelor.

La dificultățile majore ale Diecezei de Iași, episcopul Durcovici a trebuit să le preia și pe cele ale Arhidiecezei de București, supunându-se fizic și psihic la eforturi supraomenești. A fost obligat constant să se dedice problemelor raportului cu statul comunist și încălcării libertăților religioase de către acesta, probleme care s-au agravat în vara anului 1948. Ne referim în special la denunțarea unilaterală a Concordatului de către regimul comunist din 18 iulie 1948, precum și la decretele 175, 176 și 177 din august 1948, privind reforma comunistă a învățământului și regimul cultelor în noile realități ale României comuniste. În evaluarea cât mai exactă a consecințelor acestor acțiuni antireligioase, episcopul Durcovici a cerut un raport confidențial avocatului bucureștean Anton Vladimir Frollo, care scria că prin actele sale dușmănoase guvernul comunist își declarase deschis ostilitățile față de Biserica Romano-Catolică.

Pe fondul acestei ostilități generale față de Biserica Catolică și față de monahism, autoritățile comuniste aveau o viziune extrem de critică față de ordinele și congregațiile romano-catolice. În anii 1948-1951 abundă comentariile defavorabile ale regimului la adresa Bisericii Catolice. Iată unul dintre ele: "Catolicii sunt ofensivi, permanent preocupați să fie la înălțimea stadiului de evoluție a lumii, pe care urmăresc să o domine... Au deschis de secole școli de tot felul pentru tot tineretul, au primit în școli și tineret de alte confesiuni, conștienți că acesta va sfârși prin a crede în superioritatea socialismului, chiar dacă nu treceau formal la catolicism. Ortodocșii nu au puterea și nici pregătirea de a mânui cunoștințele în scopuri mari de natură politică. Catolicii din contră, posedă o tehnică psihologică a insinuării, a persistenței, a intrigilor și a fățărniciei, puse toate în slujba Bisericii lor cu pretenție de dominație universală... Și unii și alții sunt îmbibați cu idei și sentimente reacționare. Dar ortodocșii sunt în urmă ca organizare, în timp ce catolicii sunt azi o armată disciplinată și în întregime la ordinele Vaticanului aservit imperialismului... Așa că ortodocșii sunt o forță internă, pe care statul o poate cuprinde în întregime, o poate studia și controla, în timp ce catolicii sunt un instrument organizat, fanatic, mânuit de peste granițe. Prin aceasta ei pot organiza speranțele întregii reacțiuni române, speranțe puse în ciocnirea dintre cele două lagăre mondiale".

După ce la 3 septembrie 1948, apare în Monitorul Oficial decretul prin care este depus episcopul Ioan Suciu, la 18 septembrie sunt depuși ceilalți episcopi: Valeriu Traian Frențiu de Oradea; Alexandru Rusu de la Baia-Mare; Ioan Bălan de la Lugoj. Rămân în funcție numi Iuliu Hossu de la Cluj și Vasile Aftenie de la București (era vicar general). Guvernul spera că aceștia vor fi mai concesivi. Au urmat, treptat, treptat și cei romano-catolici. Persecuția Bisericii Catolice, urmând modelul sovietic, a dus la o virulentă campanie anticatolică și antipapală, pe care episcopul Anton Durcovici trebuia să o condamne. Structura internațională a Bisericii Catolice nu convenea noului regim, Vaticanul fiind asociat "lagărului occidental imperialist", ceea ce a dus, în ziua de 18 iulie 1948, la abrogarea Concordatului României cu Vaticanul, încetând toate acordurile ulterioare. Ca o consecință imediată, nunțiul apostolic de la București a fost alungat din România. Înainte de expulzare, la cererea papei Pius al XII-lea, nunțiul Gerald Patrick O'Hara a consacrat în secret câțiva episcopi: Ioan Ploscaru, Ioan Dragomir, Ioan Chertes, Iuliu Hirțea, Alexandru Todea, Ioan Duma etc., ierarhi care au asigurat o anume continuitate a Bisericii Catolice în România. Această campanie cuprindea persecuții directe și tactici diversioniste de discreditare a Bisericii în funcție de circumstanțele locale, de numărul de credincioși, de structura organizatorică și de intensitatea vieții religioase. De asemenea, propaganda anticatolică viza pregătirea opiniei publice pentru acceptarea măsurilor de limitare a autonomiei Bisericii, de naționalizare a școlilor confesionale, de confiscare a proprietăților bisericești și de denunțare a acordurilor existente cu Vaticanul. Preoții și ierarhii care se opuneau colaborării cu regimul erau înlocuiți cu vicari generali aleși dintre canonicii instituțiilor respective, fiindcă nu se dorea existența unei "biserici a catacombelor", adică a unei instituții în afara controlului regimului comunist.

Memorialul Anton Durcovici
de la subsolul catedralei din Iași
Legăturile romano-catolicilor cu Vaticanul au fost restricționate, numărul diecezelor a fost redus de la șase la două: Alba Iulia și București. Din cauza refuzului lor de a subscrie la aceste decizii ale guvernului comunist, doi episcopi catolici au fost acuzați de atitudine antidemocratică: Aron Márton de la Alba Iulia și Anton Durcovici de la Iași. Împotriva lor, dar și a "clericilor recalcitranți", s-au folosit mijloace ascunse în vederea arestării. Ca exemplu, amintim că în iunie 1949, pr. Anton Bișoc, superiorul franciscan din Moldova, a primit o telegramă, aparent de la episcopul Durcovici, prin care îi solicita o întâlnire imediată. Acesta a pornit la drum, dar nu a mai fost văzut vreodată. Adjunctul său, părintele Herciu, a pornit să-l caute. A dispărut și el fără urmă. Mesajul era limpede: o Biserică Romano-Catolică recalcitrantă avea să fie tratată în același mod ca și cea Greco-Catolică, adică desființată.

În calitatea de administrator apostolic pentru Arhiepiscopia Romano-Catolică de București, episcopul Durcovici a efectuat, în luna iunie 1949, câteva vizite canonice pentru conferirea sacramentului Mirului la Turnu-Severin (12 iunie), Craiova (13 iunie), Târgu Jiu (14 iunie), Râmnicu Vâlcea (16 iunie), Slatina (17 iunie), Pitești (18 iunie) și Câmpulung Muscel (19 iunie). La fel trebuia să facă în ziua de duminică, 26 iunie 1949, când era programat Mirul în Parohia Popești-Leordeni. A înnoptat în palatul episcopal din București, voind să meargă dimineața cu mașina. La ora 7.00 a venit șoferul și i-a comunicat că palatul este înconjurat de oamenii Securității iar mașina n-are voie să părăsească locul. Preotul Vasile Begu a venit cu un taxi la palatul episcopal și l-a rugat pe episcopul Durcovici să meargă și să administreze taina sfântului Mir, pentru că în biserică așteptau 650 de copii și tineri. Episcopul a hotărât să meargă, deși era un pericol mare, luând cu sine pe profesorul Rafael Friedrich. Au ieșit din palat și au trecut prin fața catedralei, unde erau deja numeroși oameni veniți pentru Liturghie, s-au urcat în tramvai și au mers până la ultima stație, lângă Cimitirul Belu. De acolo trebuiau să meargă doi kilometri pe jos. Când au ajuns în câmp liber, a venit o mașină din urmă, au sărit trei securiști și l-au forțat pe episcopul Durcovici să urce. Astfel începea o nouă etapă din viața episcopului Anton Durcovici.

Planul arestării episcopului Durcovici fusese elaborat cu multe luni înainte, în contextul persecuției anticatolice declanșate de guvernul comunist în august 1948. Un prim plan este consemnat la 16 decembrie 1948, când Securitatea ieșeană a cerut centralei Securității din București să se treacă la "măsuri hotărâte împotriva lui Durcovici și a preoților catolici din Moldova". O altă propunere a fost făcută, la 11 ianuarie 1949, de directorul regionalei Iași a Securității Poporului. După mai multe încercări de arestare eșuate, Securitatea a reușit să finalizeze acest plan abia la 26 iunie 1949.

Sunt demne de spicuit câteva fragmente din documente care atestă momentul arestării episcopului Anton Durcovici. Prima mărturie este o declarație a preotului Rafael Friedrich, dată în închisoare, la 28 ianuarie 1950: "În ziua de 24 iunie, m-a rugat (episcopul Durcovici, n.n.) să mă păstrez liber de funcții parohiale duminicale, pentru duminica 26 iunie, ca să pot merge cu el în satul Popești-Leordeni (Ilfov), unde dânsul trebuia să dea taina sfântului Mir și avea nevoie de mine, aceste funcții religioase fiind mai ample și cerând un număr mai mare de preoți ajutori. Pe acest drum, spre Popești-Leordeni, am fost ridicat cu Excelența sa, în ziua de 26 iunie 1949". A doua mărturie reprezintă o notă control a Securității: "A fost arestat (preotul Rafael Friedrich, n.n.) împreună cu episcopul romano-catolic de Iași, Anton Durcovici, în timp ce mergeau să oficieze o slujbă la biserica din comuna Popești-Leordeni. Friedrich Rafael a fost luat de episcopul Durcovici să-i ajute la oficierea slujbei din comuna menționată mai sus, Durcovici fiind superiorul său".

Pe lângă aceste mărturii, există și o variantă aparținând Securității, într-un document din 8 iulie 1955: Friedrich Rafael "a fost găsit într-o mașină, în drum spre Popești-Leordeni, împreună cu Durcovici Anton, fost episcop romano-catolic de Iași, în prezent decedat, care era urmărit de către organele M.A.I. pentru activitate de spionaj". Din aceleași documente reiese că arestarea episcopului Anton Durcovici, efectuată la doar câteva zile după cea a lui Marton Aron, a fost pregătită de Securitate pe durata a circa zece luni. Ordinul de arestare a fost dat de centrala Securității din București, fără mandat de la Parchetul Militar, la începutul lunii iunie 1949, în momentul în care episcopul Durcovici și-a anunțat oficial vizitele canonice în Decanatul de Craiova. Cum s-a menționat și cu alte ocazii, Securitatea nu reușea să-l aresteze pe episcopul Durcovici în Moldova, căci era mereu în mijlocul mulțimii credincioșilor. În aceste condiții, cazul "Durcovici" a fost declarat un "obiectiv național", de care se ocupau ofițerii superiori din centrala Securității din București. Până ziua arestării, acești ofițeri au căutat să strângă probe prin care să-l poată deferi justiției militare comuniste. În cazul vizitelor canonice din Oltenia, supravegherea episcopului a căpătat aspecte ciudate, cel puțin prin numărul de ofițeri și informatori implicați, dar și prin logistica folosită. Toate deplasările episcopului, predicile și cuvântările sale, întâlnirile cu credincioșii..., totul a fost consemnat în amănunt de Securitate. Aceștia raportau până și discuții din timpul meselor, plimbările în grădinile parohiale și cunoșteau chiar replicile dintre colaboratorii episcopului și vânzătorii de bilete din gări.

Studiind "motivațiile" arestării episcopului Durcovici, putem conchide că încarcerarea sa a fost un abuz tipic securiștilor, efectuat de poliția politică română cu acordul Ministerului Cultelor. Una dintre acuzații era că episcopul Durcovici a susținut gărzile parohiale care s-au organizat în unele sate catolice din Moldova, considerate manifestări anticomuniste. Evenimentul a cântărit greu în ancheta Securității, dar nu a fost unicul motiv care a stat la baza arestării episcopului de Iași. Menționăm faptul că arestarea episcopului Durcovici, la 26 iunie 1949, a fost precedată de arestarea unor preoți din Dieceza de Iași: Anton Trifaș (20 august 1948), Iosif Petrișor (februarie 1949), Petru Martinescu (iunie 1948), Anton Dămoc (martie 1949), Petru Dâncă (martie 1949), Anton Bișoc (4 iunie 1949), Gheorghe Patrașcu (iunie 1949), Carol Susan (10 iunie 1949) și Andrei Gherguț (16 iunie 1949). De asemenea, după arestarea episcopului au fost arestați și alți preoți catolici: Petru Bogleș (octombrie 1949), Ioan Butnaru (octombrie 1949), Gheorghe Coceanga-Sascău (octombrie 1949), Vilhelm Klain (octombrie 1949), Dumitru Lucaciu (28 iunie 1949), Dumitru Sandu Matei (august 1950) și Dominic Niculăeș (februarie 1950).

Episcopul Anton Durcovici nu a avut ocazia de a cunoaște adevăratele acuzații care i-au fost aduse de persecutorii săi, cu atât mai mult cu cât în cazul său nu s-a ajuns la un proces penal. La nivelul cercetărilor actuale, nu putem decât presupune motivele care au stat la baza deciziei regimului comunist de a renunța la un proces penal în cazul "Durcovici". Aceste motive ar putea fi: lipsa probelor, amânarea pe o perioadă nedeterminată a procesului, dorința regimului comunist de a evita reacții interne în rândul maselor de credincioși catolici etc. A fost aleasă varianta izolării episcopului Durcovici și închiderii sale, în secret, la Penitenciarul din Sighet, alături de alte câteva zeci de personalități politice, militare și ecleziastice ale României.

Grație cercetătorului Dănuț Doboș, putem afla că, în timpul perioadei cât a fost în arestul Ministerului de Interne, episcopul Durcovici nu a fost la curent cu documentele din dosarul său penal. A intuit însă o parte dintre acuzațiile anchetatorilor și a relatat în scris adevărul despre cele 14 luni cât s-a aflat în fruntea Diecezei de Iași. Astfel, în cazul gărzilor parohiale, înființate de săteni în unele sate catolice, episcopul Durcovici a făcut apel la prudență, calm și manifestații pașnice. La dosarul "Anton Durcovici", întocmit de Securitate, se află și câteva copii ale documentului privind consfințirea Diecezei de Iași la Inima Neprihănită a Mariei. După evenimentele din Transilvania, unde Biserica Greco-Catolică a fost practic lichidată, episcopul Durcovici a emis o circulară către credincioșii catolici din Dieceza de Iași, al cărei scop era "statornicia" în credința catolică a acestora. O culpă pentru Biserica Catolică a fost și opera de caritate înfăptuită de aceasta în anii de după Cel de-al Doilea Război Mondial, inclusiv prin intermediul Ajutorului Catolic. Episcopul Durcovici s-a implicat personal în organizarea acestui tip de caritate creștină, atât de eficientă în anii de secetă de după război, și care a fost adresată populației din Moldova, fără deosebire de credința religioasă. În consonanță cu ceilalți episcopi catolici din România, episcopul Durcovici a apreciat corect și statutul personalului ecleziastic după naționalizarea școlilor catolice, efectuată în august 1948. De asemenea, în eventualitatea declarării drept ilegale a Bisericii Catolice din România, el le-a acordat preoților din Dieceza de Iași dreptul de a se folosi de "facultăți extraordinare". Scopul acestora era de a asigura continuitatea funcționării Bisericii Catolice în condiții de ilegalitate. Episcopul Durcovici a trebuit să se apere de acuzația principală care i-a fost adusă, aceea de anticomunism. Aspectul este capital în înțelegerea gândirii politice a episcopului martir. Astfel, trebuie arătat faptul că episcopul a fost tot timpul conștient de realitatea că activitățile sale în perioada 1948-1949, în special renunțarea la salariul bugetar, vizitele canonice, dispozițiile relative la folosirea limbilor materne în cântările bisericești și altele puteau fi interpretate ca fiind în dezacord cu regimul comunist. Dar aceste lucruri erau conforme libertăților religioase pe care regimul comunist le garanta prin Constituția republicană din februarie 1948, precum și prin noua lege a cultelor, din august 1948. Nu i se pot imputa episcopului Durcovici circulare sau dispoziții cu conținut anticomunist, așa cum au sugerat anchetatorii săi. Toate directivele sale în privința ideologiei comuniste erau bazate pe principiile de morală creștină și au fost elaborate ca o consecință a pericolului pe care partidul comunist îl reprezenta pentru libertatea religioasă a fiecărui catolic în parte. Problema era înțeleasă la acea dată atât de preoții și credincioșii catolici, iar în bună măsură și de anchetatorii săi. Episcopul Durcovici nu a putut acționa altfel decât în maniera în care a făcut-o, deoarece ideile sale respectau principiile generale de doctrină catolică. În acest sens, episcopul Durcovici nu putea fi de acord cu "lupta de clasă", instaurată în România după martie 1945, și care se reducea, de fapt, la distrugerea unor clase sociale întregi, și nici cu reformele comuniste privind învățământul, agricultura, industria, și care se reduceau la naționalizări, confiscări și, implicit, la anularea dreptului de proprietate.

După cum reiese din declarațiile date în arestul Securității, aceasta a fost linia de conduită a episcopului Anton Durcovici în anii episcopatului său, o conduită unde compromisul cu morala creștină și credința catolică nu-și avea locul. A fost omul și episcopul providențial pentru această perioadă de persecuții când, mai mult ca niciodată, era nevoie de sacrificii pentru salvarea a ceea ce lui îi plăcea atât de mult să spună: darul credinței catolice. Din perioada anchetei au rămas în dosarul personal de la București 18 declarații scrise de mână, cu cerneală, de însuși episcopul Durcovici, care sunt răspunsuri dezvoltate la un set de întrebări scrise care i-au fost puse în față. Declarațiile au fost date între 29 martie 1950 și 18 mai 1950, deci într-un interval aflat aproximativ la jumătatea perioadei totale de anchetă (iunie 1949 - mai 1951). O analiză sumară a conținutului întrebărilor arată clar că răspunsurile care s-ar fi menținut în limitele adevărului ar fi fost echivalente, după criteriile Securității, cu o autocondamnare. Cei care au analizat bine aceste declarații susțin că o succintă analiză grafologică arată că, atunci când își redacta declarațiile, episcopul era la capătul puterilor sale omenești. În ultimele două declarații sunt semne că nu mai avea înaintea sa vreun plan de viitor. În fața anchetatorului Enoiu, care a condus cel puțin ultimele patru anchete, episcopul Durcovici a înțeles că i-a sosit sfârșitul.

Celula 44 (în prezent 43)

Ajunși în temnițele unde a fost arestat, ne dăm seama că accesul ne este oarecum stopat și ne este greu să reperăm ceea ce a trăit în spatele gratiilor. Datorită eforturilor depuse de cercetătorul istoric Dănuț Doboș și mărturiilor culese de la unii dintre aceia cu care episcopul Anton Durcovici a împărțit "binecuvântările închisorii", putem reconstitui traseul pe care l-a urmat între 26 iunie 1949, când a fost arestat și 10 decembrie 1951, când a murit. În absența dosarului penitenciar "Anton Durcovici", avem puține elemente care să ne ajute să reconstituim anii captivității sale în închisorile comuniste, întrucât intenția Securității a fost aceea de a păstra o tăinuire totală privind persoana episcopului de Iași. Mai mult, pe parcursul întregii detenții episcopul Durcovici a fost permanent la dispoziția Direcției Generale a Securității Statului.

Cel mai probabil, în perioada 26 iunie 1949 - iunie 1950, episcopul Durcovici a fost în arestul central al Ministerului de Interne din București, unde, între 29 martie - 18 mai 1950, a fost anchetat oficial de ofițerii însărcinați cu acest caz. În perioada iunie 1950 - 17 septembrie 1951, episcopul Durcovici a fost încarcerat la penitenciarul Jilava, de lângă București, de unde o echipă de ofițeri din Biroul IV al centralei Securității l-a preluat și l-a transportat la penitenciarul de la Sighet (numele de cod "Dunărea"). În ordinul de preluare se specifica: "Mijloacele de transport trebuie alese, ținând seama de faptul că transportul lor la locul respectiv trebuie făcut în condițiuni cât se poate de discrete". La data transferării la Sighet, "reținutului" A. Durcovici i-a fost întocmit, alături de formele necesare de transfer, și un dosar "tip U.M." (Unitate de Muncă). Potrivit ordinului Direcției Generale a Securității Statului, din 7 septembrie 1951, Vasile Ciolpan, directorul penitenciarului Sighet, urma să-l încarcereze pe episcopul Durcovici într-o celulă comună, probabil alături de alți trei reținuți care îl însoțiseră de la Jilava la Sighet. Întrucât nu avem nici un indiciu care să demonstreze contrariul, presupunem că episcopului Durcovici nu i s-au găsit motive pentru a fi trimis în justiție, iar faptul că a fost încadrat în C.M. (Colonie de Muncă) și nu eliberat, semnifică faptul că regimul îl considera un "element periculos" pentru societate.

Un fost deținut de la Sighet, care mai târziu s-a refugiat în Austria, relatează: "Într-o seară spre orele nouă, ușa celulei mari a fost deschisă și un temnicer a împins un deținut gol în celulă pe podeaua de piatră. După scurt timp deținutul a vorbit cu voce stinsă, întreruptă: "Poate să-mi dea cineva ceva ca să mă acopăr? Sunt gol și mi-e frig. Sunt episcopul Antonius". Un preot a sărit și l-a acoperit cu pătura sa. Durcovici a spus deținuților să poarte crucea suferinței cu dăruire față de Dumnezeu. Va veni ziua mântuirii. Dimineața a fost scos din celulă. Toți au știut că este dus în celula morții".

Celula 13 unde a murit
episcopul Anton Durcovici.

Potrivit mărturiei preotului Farrenkopf, aflat în celula nr. 18, episcopul Anton Durcovici devenise conștient cu privire la moartea sa iminentă, după ce constatase faptul că regimul penitenciar de la Sighet era unul de înfometare și exterminare. Din acest motiv, episcopul "s-a pregătit de moarte cât se poate de bine. Prin sfintele exerciții a petrecut o lună de reculegere și zilnic s-a spovedit (...)". La mijlocul lunii noiembrie a anului 1951, episcopul Durcovici a fost luat din celula comună nr. 18 și izolat în "celula morții", unde, continuă mărturia pr. Farrenkopf, cam prin 10 decembrie 1951 și-a primit el răsplata de la Dumnezeu pentru munca sa și suferințele sale îndurate spre biruința cauzei lui Cristos și a sfintei Biserici. Trupul rece al episcopului Durcovici a fost cărat noaptea într-un cimitir evreiesc, fără ca nimeni să fi fost de față, "el a fost îngropat ca un oarecare. Căci și de acolo va ieși el glorios, când la sfârșitul lumii. Isus Cristos va veni în mărirea sa să judece viii și morții (...)".

Dintre mărturiile care prezintă ultimele clipe ale episcopului, prezentăm ceea ce a spus preotul Leopold Nestmann, care a activat mai mulți ani ca profesor la Iași, împreună cu părintele Rafael Friedrich: "Friedrich mi-a povestit următoarele: un deținut din altă celulă s-a apropiat de fereastra noastră și a întrebat: Îl cunoaște cineva pe episcopul Anton din Iași? Atunci a fost chemat Friedrich. Da, îl cunosc - a spus - ce s-a întâmplat? Este în celula morții. Profesorul Friedrich s-a prezentat la măturat. Astfel a ajuns la celula morții. Acolo a spus: Ego sum Friedrich (Eu sunt Friedrich). A vorbit în latinește, pentru ca eventualii ascultători să nu înțeleagă. Din interior a răspuns un glas slab: Morior fame et siti. Da mihi absolutionem! (Mor de foame și de sete! Dă-mi dezlegarea!). După ce a primit dezlegarea, episcopul a murit". Era ziua de 10 decembrie 1951.

Cât privește înmormântarea episcopului Anton Durcovici, redăm mărturia preotului greco-catolic Dănilă-Ștefan Miklos Berinde (1910-1978), fost superior al augustinienilor asumpționiști din România. Potrivit acestuia, episcopul Durcovici a fost ținut izolat într-o cameră de 5/4 m, iarna, fără foc, în curent, din care cauză a murit. El a fost ultimul decedat care a fost îngropat în sicriu, la data de 10 decembrie 1951. De la Durcovici toți deținuții erau duși dezbrăcați pe pătură până la groapa unde erau aruncați de pe pătură și apoi era aruncat pământ peste trupul gol. Îngropatul era ținut în cel mai strict secret; numai Berinde știa precis când a murit cineva, deoarece era anunțat să pregătească instrumentele, care erau compuse din două lopeți, două cazmale și o greblă. După îngropare, locul era nivelat. De menționat că pr. Berinde era șeful echipei de muncitori deținuți, luând parte la toate muncile din penitenciar, la aprovizionarea cu alimente a bucătăriei, precum și la înmormântarea deținuților politici, calitate care-i asigura pr. Berinde o anumită libertate de mișcare în interiorul penitenciarului Sighet. Potrivit mărturiei pr. Berinde, acesta "se bucura de încredere. Cunoștea orice deces. El era acela care le schimba rufăria și știa când deținutul era mort (...)". În acest sens, preotul Berinde confirmă alte mărturii istorice potrivit cărora în Penitenciarul Sighet înmormântările deținuților se făceau noaptea, între orele 23.00 și 0.30, la acestea luând parte, alături de un furgon cu cai, o echipă de 3-4 deținuți de drept comun, alături de deținutul politic Berinde. De menționat faptul că acest deținut era persoana care a văzut multe dintre atrocitățile și crimele comise de gardienii de la Sighet, inclusiv faptul că "preoții și episcopii catolici au fost umiliți și torturați, dar au rezistat numai prin credința lor".

Cât privește moartea episcopului Anton Durcovici, Direcția Generală a Securități Statului consemna, în decembrie: "Durcovici Anton a decedat în luna decembrie 1951, la Dunărea. Dosarul său trebuie predat la A.S. (Arhiva Securității, n.n.). B. 3 (Biroul 3 din Direcția Generală a Securității Statului, n.n.) a semnalat la Cabinet că a decedat". În lucrarea părintelui Florian Müller găsim câteva mărturii, ale unor preoți, privind ultimele clipe din viața episcopului martir. Cea mai importantă mărturie îi aparține părintelui Rafael Friedrich, care susține că episcopul Durcovici a murit în noaptea de 10 spre 11 decembrie 1951, după ce primise de la el dezlegarea in articulo mortis. Mărturia este confirmată și de episcopul Ioan Ploscaru, dar și de alte mărturii ulterioare. Preotul Leopold Nestmann, care a activat mai mulți ani ca profesor la Iași, împreună cu părintele Rafael, declara: "Friedrich mi-a povestit următoarele: un deținut din altă celulă s-a apropiat de fereastra noastră și a întrebat: Îl cunoaște cineva pe episcopul Anton din Iași? Atunci a fost chemat Friedrich. Da, îl cunosc - a spus - ce s-a întâmplat? Este în celula morții. Profesorul Friedrich s-a prezentat la măturat. Astfel a ajuns la celula morții. Acolo a spus: Ego sum Friedrich (Eu sunt Friedrich). A vorbit în latinește, pentru ca eventualii ascultători să nu înțeleagă. Din interior a răspuns un glas slab: Morior fame et siti. Da mihi absolutionem! (Mor de foame și de sete! Dă-mi dezlegarea!) După ce a primit dezlegarea, episcopul a murit. Ziua următoare, un deținut care a trebuit să măture și să curețe în celula morții i-a povestit că celula era mai insuportabilă decât tot ceea ce și-ar fi putut imagina".

În anul 1956, într-un raport secret trimis papei Pius al XII-lea, episcopul Ioan Duma scria următoarele: "La 9 decembrie 1951, a murit în închisoarea de la Sighet, Excelența sa Rev. Mons. Anton Durcovici, episcop romano-catolic de Iași, născut la 17 mai 1888. Ultimele sale cuvinte au fost: Morior fame. Orate pro bona mea morte et pro perseverantia finali. A fost îngropat numai în cămașă și chiloți și aruncat, fără sicriu, într-o groapă din cimitirul de la Sighet. Așa au făcut și cu alți episcopi de-ai noștri, martiri, morți la Sighet". Mărturia episcopului Ioan Duma este extrem de importantă și plină de semnificații, fiind prima informație trimisă Sfântului Scaun despre moartea episcopului Durcovici.

Căutând actele oficiale ale stării de sănătate și de moarte, menționăm faptul că decesul episcopului Durcovici a fost consemnat în Registrul de Stare Civilă, Morți, al Primăriei Sighet abia în anul 1963, în cadrul unei operațiuni care viza toate persoanele care decedaseră în închisorile comuniste în perioada 1948-1963. Nici la acea dată și nici ulterior nu a fost făcută public de către autoritățile românești fișa medicală, precum și dosarul penitenciar al episcopului Durcovici, astfel că nu pot fi cunoscute împrejurările reale în care acesta a decedat și a fost înmormântat. Cercetările făcute de trimișii Episcopiei de Iași în anii 1996 și 1997, privind depistarea oricărei informații despre locul exact al mormântului de la Sighet, în baza arhivelor fostei Direcții Generale a Penitenciarelor și a fostei Securități, s-au finalizat fără niciun rezultat concret.

Fericite episcop Anton Durcovici, roagă-te pentru noi!

Pr. Alois Moraru

* * *

Secțiunea "Ep. Anton Durcovici" (in memoriam) pe www.ercis.ro


 

lecturi: 985.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat