Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași: "Misterul jertfei totale a lui Cristos" - A șasea cateheză din Postul Mare a PS Iosif Păuleț în Anul Sfintei Liturghii

"Misterul jertfei totale a lui Cristos" a fost a șasea cateheză a PS Iosif Păuleț prezentată joi, 2 aprilie 2020, ora 19.00, în catedrala "Sfânta Fecioară Maria, Regină" din Iași.

Relatarea patimii în Duminica Floriilor (Mt 26,14-27,66) ne reamintește an de an că misterul jertfei și al glorificării lui Isus Cristos pe cruce face parte din planul de mântuire al lui Dumnezeu. În acest plan divin suntem și noi parte ca frați în Cristos și fii ai Tatălui ceresc.

Cateheza prezintă mai întâi misterul vieții, patimii și morții lui Isus. Sunt evidențiate mesajele centrale din catehezele ținute în timpul Postului Mare. De asemenea, sunt prezentate sintetic momente din patima lui Isus. În partea finală a catehezei este evidențiată valoarea infinită a prețului de răscumpărare și a iubirii lui Cristos care îi îmbrățișează pe toți oamenii.

"Mister lui Isus Cristos este locul în care Dumnezeu se revelează și se lasă întâlnit de fiecare dintre noi, subliniază Preasfințitul Iosif. Desigur, putem să cunoaștem multe momente din viața lui Isus, dar acest lucru nu este suficient pentru a pătrunde în taina vieții sale. Este important să înțelegem că aici mister nu este sinonim cu secret. Misterul cuprinde inefabilul plan de mântuire destăinuit în persoana lui Isus din Nazaret. Dorim să ne apropiem de acest mister? Dorim să ne apropiem de Isus Cristos cel răstignit? Nu este ușor. Nu este ceva obișnuit. Este un har! Să-l căutăm în paginile Sfintei Scripturi! Să permitem luminii harului divin să ne învăluie înainte de a ne îndrepta privirea spre cruce!"

În fața jertfei totale lui Cristos nu își găsesc locul întrebările, nici cuvintele meșteșugite, nici raționamentele sofisticate. Doar contemplația este singura atitudine posibilă în fața misterului lui Cristos. În centrul misterului celebrat în Săptămâna Sfântă nu se află un eveniment sau o sărbătoare. În centru se află iubirea infinită a lui Cristos, o iubire care se dăruiește fără limite și îi îmbrățișează pe toți oamenii. Această iubire ajunge la noi și ne copleșește.

Invitându-ne să reflectăm asupra cuvintelor admirație, gratitudine și contemplație, Preasfințitul Iosif încheie cateheza cu aceste îndemnuri:

"Când ne vom apropia de ceremoniile sacre din zilele sfinte, să rămânem în admirație. Să ne exprimăm gratitudinea pentru iubirea nețărmurită a lui Isus pentru fiecare dintre noi. Să permitem harului divin să locuiască în mintea și în inima noastră, și să contemplăm jertfa mântuitoare a lui Isus de pe cruce. Iar când ne vom fi apropiat de taina prețului plătit de Isus pentru răscumpărarea noastră, în liniștea sacră a zilelor sfinte, să-i aducem lui Dumnezeu prinosul nostru de laudă și mulțumire".

Textele catehezelor sunt disponibile pe site-urile: www.ercis.ro și www.cateheze.ro.

Pr. Mihai Roca
responsabilul Oficiului pentru Cateheză

* * *

Înregistrarea video a celei de-a șasea cateheze din Postul Mare a PS Iosif Păuleț (2 aprilie 2020):

* * *

Versiunea pdf a acestei cateheze, aranjată pentru printare față-verso. pe hârtie A4, cu îndoire la mijloc:

* * *

Anul Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași

Întâlnirea cu Isus

Cateheze pentru Postul Mare cu PS Iosif Păuleț, episcop de Iași

Cateheza a X-a (2 aprilie 2020)

Duminica Floriilor, Anul A

Textele liturgice: Is 50,4-7; Ps 21; Fil 2,6-11; Mt 26,14-27,66; Mt 27,11-54

Relatarea patimii în Duminica Floriilor ne introduce în misterul jertfei și al glorifi-cării lui Isus Cristos pe cruce. Relatat din generație în generație în adunările liturgice, acest mister destăinuie planul de mântuire al lui Dumnezeu, un plan în care suntem parte ca frați în Cristos și fii ai Tatălui ceresc.

1. Misterul vieții lui Isus

Încă de la prima cateheză din Postul Mare ne-am propus să aprofundăm mai mult misterul vieții lui Isus. În toate catehezele ne-am apropiat treptat de persoana lui Isus Cristos și de învățătura transmisă de el. Priveam spre altar și vă invitam să contemplăm chipul lui Isus de pe cruce. Am revenit deseori cu această invitație. Intenția noastră era alimentată nu atât de curiozitate sau de dorința de a cunoaște, cât mai ales de admirație și de credință. Ne sunt familiare învățăturile din parabole sau minunile din evanghelii! La fiecare Sfântă Liturghie auzim relatări despre cele mai sem-nificative momente din activitatea publică a lui Isus. Cunoaștem viața lui Isus!

De la o cateheză la alta ne-am amintit de ispitirea lui Isus în pustiu, de teofania de pe Tabor, de lungul discurs despre apa vie de la fântâna lui Iacob. De câte ori nu am auzit relatându-se vindecarea orbului din naștere sau minunea învierii lui Lazăr! Iar când am meditat la toate acestea, dorința de a ne apropia de misterul lui Isus a crescut tot mai mult. Și urechile noastre s-au deschis... Și ochii noștri au început să vadă... Cuvintele lui Isus au pătruns în mintea și în inima noastră... Și așa ne-am lăsat pătrunși de privirea lui Isus. L-am descoperit ca Mesia, ca Mântuitorul lumii, ca Fiul Omului, ca lumină a lumii, ca învierea și viața. L-am văzut în pustiu. L-am însoțit pe Tabor și la Si-har. Ne-am mărturisit credința în el la Betánia. Am intrat împreună cu el în templul din Ierusalim.

Am încercat să descoperim împreună misterul din viața lui Isus Cristos. Acest mis-ter este locul în care Dumnezeu se revelează și se lasă întâlnit de fiecare dintre noi. Desigur, putem să cunoaștem multe momente din viața lui Isus, dar acest lucru nu este suficient pentru a pătrunde în taina vieții sale. Este important să înțelegem că aici "mister" nu este sinonim cu "secret". Misterul cuprinde inefabilul plan de mântuire destăinuit în persoana lui Isus din Nazaret. Dorim să ne apropi-em de acest mister? Dorim să ne apropiem de Isus Cristos cel răstignit? Nu este ușor. Nu este ceva obișnuit. Este un har! Să-l căutăm în paginile Sfintei Scripturi! Să permitem luminii harului divin să ne învăluie înainte de a ne îndrepta privirea spre cruce! Ni se va arăta că acest mister este revelat prin excelență în patima, moartea și învierea lui Isus (Gal 2,20; Ef 1,3-14; Fil 2,6-11).

Această ultimă cateheză face referire la povestirea patimii lui Isus din Duminica Floriilor. Textul de referință este din Evanghelia după sfântul Matei (26.14-27,66). Fiecare verset din aceste capitole cuprinde înțelesuri profunde ce ne introduc în misterul jertfei totale a lui Cristos. Conștienți de limitele noastre, de faptul că fie nu avem cuvinte suficiente, fie găsim cu difi-cultate cuvintele potrivite pentru a descrie misterul pascal, să ne apropiem de unele momente din relatarea patimii lui Isus.

2. Calea crucii

Aprofundarea misterului lui Isus Cristos impune apropierea de milostivirea lui Dumnezeu. În această relație de apropiere nu cuvintele sunt relevante, ci sensul profund al iubirii. Doar cunoscând îmbrățișarea iubirii divine începem să deslușim sensul aclamării lui Isus ca rege în momentul intrării sale în Cetatea Sfântă. Se deschide astfel înaintea ochilor noștri calea ce avea să conducă spre glorificare. Și îndată ce l-am recunoscut ca Fiu al lui David, evanghelistul Matei ne prezintă destinul (misiunea) lui Isus, ca Fiu al Omului și Slujitor al Domnului, și împlinirea promisiu-nilor mesianice. În palatul lui Caiafa sau în casa lui Simon Leprosul, la ultima cină de Paște sau în noaptea din Grădina Măslinilor, la judecata din sinedriu și pretoriu, pe străzile întortocheate din Ie-rusalim sau pe crucea înălțată pe Golgota, fiecare gest tăinuiește ceva din misterul jertfei și al glorifi-cării lui Isus.

Era prima zi a Azimelor. În timpul dimineții, discipolii îl întrebară pe Învățătorul unde ar fi dorit să celebreze cina pascală. Cu indicații precise, au mers la casa unui cunoscut și au pregătit totul, îndeplinind riturile de curățire a sălii și procurând mielul și alimentele necesare. Chiar la începutul cinei, Isus a demascat gestul de trădare al lui Iuda, iar apoi a îndeplinit ritul de început. A luat pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o și a dat-o comesenilor, spunând: "Luați, mâncați; acesta este trupul meu!" A luat apoi potirul, a mulțumit și l-a dat discipolilor, spunând: "Beți din acesta toți, căci acesta este sângele meu, al alianței, care se varsă pentru mulți spre iertarea păcatelor" (Mt 26,26-28).

Fiecare gest din Cenacol exprima comuniunea dintre Isus și cei prezenți, o legătură tainică de iubire. Se împlinea alianța din vechime, actualizată în acel moment de Slujitorul Domnului prin jertfa sângelui său vărsat pentru iertarea păcatelor. Isus prezenta pâinea și vinul ca semn al morții sale iminente. Iubirea sa nețărmurită devenea astfel legea noii alianțe și izvorul comuniunii fraterne.

În acea zi de joi, Isus s-a retras seara târziu în Grădina Măslinilor, într-un loc numit Ghetsemani. După ce le-a prevestit discipolilor că toți îl vor abandona și că Petru îl va renega de trei ori, avea să pășească pe calea întortocheată a interogatoriilor și a maltratărilor, a judecății și a biciui-rii, a răstignirii și a jertfei de pe cruce. Această cale avea să-l conducă la jertfa totală.

Dus legat în fața guvernatorului roman, Isus a fost întrebat: "Tu ești regele iudei-lor?" "Tu o spui", îi răspunse cu fermitate Isus. Dar regalitatea sa nu era ca cea a romanilor, nici nu se opunea acesteia. Propunea actul slujirii în locul dominării. Se situa în afara jocului de putere bazat pe control și supunere.

Chipul tăcut și încoronat cu spini al lui Isus este prezentat de evanghelist în mijlo-cul acuzelor și strigătelor. Zarva plină de răutate se lovea în acel moment de tăcerea sacră. Intrați în jocul invidiei și al puterii, cei de față au ales un răzvrătitor, întorcându-i spatele lui Cristos. Iar Pilat, spălându-se pe mâni, l-a eliberat pe Baraba și l-a condamnat la moarte prin răstignire pe cel nevino-vat. Înaintea lui Isus, cufundat într-o tăcere totală - semn al milostivirii divine -, se deschidea acum calea încoronării cu spini și a intronizării pe cruce.

Ajungând pe Golgota, soldații l-au răstignit pe Isus între doi tâlhari. Pe cruce, chiar deasupra capului, au pus motivul condamnării: "Acesta este Isus, regele iudeilor". Era în plină zi, dar lumina a fost învăluită de întuneric și soarele s-a întunecat. Singur și expus privirilor, Isus atârna acum între cer și pământ. Unii îl blestemau și nu voiau să-l recunoască. Alții îl umileau, râdeau de el și-l insultau.

Era ora trei. De pe înălțimea crucii, Isus a strigat: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?" Pline de geamăt și durere, dar și de încredere și rugăciune, aceste cu-vinte erau expresia iubirii și a dăruirii sale totale pentru om. Va mai avea doar un ultim strigăt puter-nic, semnul supremului său sacrificiu: viața oferită ca preț de răscumpărare pentru cei mulți.

3. Prețul de răscumpărare

Să privim spre crucifixul de lângă altar. Să rămânem câteva clipe tăcuți și să per-cepem liniștea. Pe Golgota, tăcerea îi învăluise și pe cei care l-au răstignit pe Isus, și pe cei care sufe-reau împreună cu el. Dispăruseră curiozitatea și insultele. Se sfâșiase de sus până jos catapeteasma templului. Pământul se cutremura, iar sutașul și soldații mărturiseau: "Cu adevărat acesta era Fiul lui Dumnezeu". Acesta a fost momentul în care Isus a reînnoit alianța cu Dumnezeu, plătind prețul de răscumpărare.

Mărturisind credința sa profundă în misterul pascal, Paul le scria creștinilor din Filipi că Isus Cristos "s-a făcut ascultător până la moarte, și încă moartea pe cruce" (Fil 2,8). Ca Slujitor al Domnului, Isus s-a umilit pe sine și ne-a deschis astfel calea spre Dumnezeu. A devenit mijlocitorul nostru înaintea lui Dumnezeu. Iar noi, cei care credem în el și pășim pe calea lui, am pri-mit darul de a fi copii ai lui Dumnezeu și de a ne apropia de tronul milostivirii divine.

***

Cateheza liturgică prezintă ultima parte a Liturghiei, binecuvântarea și trimiterea în misiune. Preotul binecuvântează adunarea credincioșilor și imploră protecția Tatălui, a Fiului și a Duhului Sfânt asupra acesteia, pentru a putea mărturisi cu bucurie misterul pascal al lui Cristos Domnul.

4. Îmbrățișarea iubirii

Ajungând la sfârșitul catehezelor din Postul Mare, să ne întrebăm: ce se află în centrul misterului celebrat în Săptămâna Sfântă? Desigur, nu este un eveniment. Nici o sărbătoare. Este iubirea infinită a lui Cristos care se dăruiește pentru mântuirea noastră. Noi suntem ferm con-vinși că Isus Cristos ne-a iubit până la sfârșit și s-a dăruit pe sine însuși pe lemnul crucii (cf. Fil 2,5-11). Iubirea lui Cristos îi îmbrățișează pe toți oamenii, din toate timpurile. Această iubire nemărginită ajunge la noi.

În fața misterului jertfei totale a lui Cristos din relatarea patimii, nu cuvintele și acțiunile definesc credința pe care o mărturisim, ci atitudinea noastră în fața iubirii nemărginite a lui Cristos. Doar susținuți și luminați de harul Duhului Sfânt ne putem apropia de jertfa lui Cristos.

Să reflectăm în aceste zile asupra următoarelor trei cuvinte:

- Admirație. Este atitudinea de stimă, adorație și venerație față de Isus Cristos. În totală prețuire să comemorăm marele mister de la Cina de Taină. Este misterul iubirii infi-nite din Joia Sfântă. Taina prezenței lui Cristos în Sfânta Euharistie! Trupul jertfit și glorificat al lui Cristos prezent sub chipul pâinii și al vinului este acum pe altar, în mijlocul comunității noastre de credință.

- Gratitudine. Este atitudinea de recunoștință pentru binefacerea primită. Sângele neprețuit vărsat pe cruce este prețul de răscumpărare oferit de Isus. Acesta este inefabilul mister din Vinerea Mare. Să ne exprimăm prinosul de mulțumire din toată inima: suntem frați în Cristos și fii ai Tatălui ceresc.

- Contemplație. Este starea de meditație profundă alimentată și susținută de harul divin. Doar în liniște putem să ne prezentăm înaintea Domnului și să contemplăm chipul lui Cristos jertfit pe cruce. Nu avem cuvinte și argumente suficiente în fața jertfei totale a lui Cristos. Contemplația este, de fapt, singura noastră atitudine posibilă în fața profunzimii misterului din Sâm-băta Mare.

Când ne vom apropia de ceremoniile sacre din zilele sfinte, să rămânem în admi-rație. Să ne exprimăm gratitudinea pentru iubirea nețărmurită a lui Isus pentru fiecare dintre noi. Să permitem harului divin să locuiască în mintea și în inima noastră, și să contemplăm jertfa mântuitoare a lui Isus de pe cruce. Iar când ne vom fi apropiat de taina prețului plătit de Isus pentru răscumpăra-rea noastră, în liniștea sacră a zilelor sfinte, să-i aducem lui Dumnezeu prinosul nostru de laudă și mulțumire.

* * *

Secțiunea "Anul Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași * 2019-2020" pe www.ercis.ro

Anul Sfintei Liturghii


 

lecturi: 1201.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat