Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași: "Apa cea vie" - A treia cateheză din Postul Mare a PS Iosif Păuleț în Anul Sfintei Liturghii

Joi, 12 martie 2020, la ora 19.00, în catedrala "Sfânta Fecioară Maria, Regină" din Iași, PS Iosif a prezentat a treia cateheză din Postul Mare, cu tema: "Apa cea vie".

Un dialog foarte cunoscut din Evanghelia după sfântul Ioan se găsește în centrul catehezei PS Iosif. Este dialogul de la fântâna lui Iacob (In 4,5-42). "Dă-mi să beau?" - i-a spus samariteana lui Isus. "O, de ai cunoaște darul lui Dumnezeu!" - i-a răspuns Isus samaritenei.

Întâlnirea de la fântâna lui Iacob avea să transforme acea zi într-o zi cu totul specială. O zi ce va rămâne în istorie pentru totdeauna. Și de ce avea să fie atât de specială? Ce anume va schimba total viața acelei femei din Samaria, a locuitorilor din acea localitate și a tuturor acelora care se vor apropia de înțelesul profund al apei dătătoare de viață?

Dialogul dintre Isus și samariteană realizează o trecere admirabilă de la semnificația apei, apa din fântână, la apa vie dătătoare de viață, care provine din izvorul vieții, din Dumnezeu. Există în acest dialog o trecere treptată de la planul real, fizic, la cel simbolic, spiritual. De la ceea ce avea nevoie și de la satisfacerea dorinței de a-și potoli setea, samariteana avea să ajungă nu numai la recunoașterea înțelesului profund al apei, la recunoașterea nevoii de mântuire și de pace, dar și la recunoașterea Mântuitorului lumii, a lui Mesia, prezent în persoana lui Isus din Nazaret.

După prezentarea evenimentelor semnificative ce aveau legătură directă cu fântâna lui Iacob și cu locul în care aceasta se afla, PS Iosif aprofundează momentele principale din dialogul dintre Isus și samariteană. O serie de întrebări și răspunsuri în cascadă conduc spre momentul în care femeia venită să ia apă înțelege că străinul așezat la fântână este o persoană deosebită.

"Numai după ce Isus i-a destăinuit sosirea ceasului mântuirii, numai atunci samariteana - mirată de înțelepciunea lui Isus - a început să înțeleagă faptul că cel care stătea de vorbă cu ea este Mesia așteptat și de samariteni, Cristosul. În acel moment, ochii ei au început să vadă și urechile ei să audă. Inima ei bătea puternic, iar mintea ei contempla pe chipul lui Isus imaginea lui Mesia. Nu-i mai păsa acum de nimeni și de nimic. Nu o interesa cine sunt discipolii sosiți din cetate. Nu mai voia să ia apă din fântână. Lăsă ulciorul acolo și plecă în grabă în cetate, pentru a da de veste tuturor: «Veniți și vedeți omul care mi-a spus tot ce am făcut. Oare nu este acesta Cristos? » (In 4,42)".

Explicarea semnificației tăinuite în cuvântul mântuire, descrierea misiunii lui Isus Cristos, a dorului de Dumnezeu și a necesității convertirii sunt prezentate cu mare atenție. Mântuirea sau pacea lui Dumnezeu este darul divin făcut tuturor prin Isus Cristos. Fântâna lui Iacob este locul destăinuirii misiunii lui Isus Cristos. Prezent în acel loc, Isus descătușează dorul de Dumnezeu din viața fiecărui om. Și deoarece Dumnezeu se revelează prin el, întâlnirea cu Dumnezeu se realizează tot prin el. Această întâlnire este acum posibilă pentru toți, indiferent de națiune sau de religie. Iar unul dintre darurile primite de la Dumnezeu este transformarea interioară, convertirea: întoarcerea la Dumnezeu.

"Când ne convertim, orice moment din viața noastră este pătruns de lumină, de cuvinte frumoase și de fapte bune. Pătrunde bucuria în viața noastră! Ne simțim mulțumiți! Ne apropiem de pacea lui Dumnezeu! Întrezărim ceea ce este mântuirea! Vedem cum apropierea de Dumnezeu ne transformă nu numai viața, ci și relațiile cu cei dragi din casă, cu toți colegii de la serviciu, cu cei necunoscuți pe care-i întâlnim".

La sfârșitul catehezei, PS Iosif a subliniat: "Să credem că Isus Cristos - Fiul preaiubit al Tatălui ceresc și întruparea Înțelepciunii divine - poate să satisfacă pentru totdeauna dorul nostru după mântuirea oferită de Dumnezeu. El ne dăruiește apa vie ce se reînnoiește continuu în viața noastră, devenind pacea și bucuria fără de apus".

Textele catehezelor sunt disponibile pe site-urile: www.ercis.ro și www.cateheze.ro.

Pr. Mihai Roca
responsabilul Oficiului pentru Cateheză

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 12 martie: Iași: A treia cateheză din Postul Mare a PS Iosif Păuleț

* * *

Înregistrarea video a celei de-a treia cateheze din Postul Mare a PS Iosif Păuleț (12 martie 2020):

* * *

Versiunea pdf a acestei cateheze, aranjată pentru printare față-verso. pe hârtie A4, cu îndoire la mijloc:

* * *

Anul Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași

Apa cea vie

Cateheze pentru Postul Mare cu PS Iosif Păuleț, episcop de Iași

Cateheza a VII-a (12 martie 2020)

Timpul Postului Mare (Anul A)

Textele liturgice: Ex 17,3-7; Ps 94; Rom 5,1-2.5-8; In 4,5-42

Dialogul de la fântâna lui Iacob cuprinde înțelesul cuvântului mântuire. Samaritenei venite să ia apă, Isus îi destăinui că a venit să-i dăruiască apa vie ce-i potolește dorul de Dumnezeu. Apa vie este simbolul mântuirii: pacea lui Dumnezeu.

1. La fântâna lui Iacob

Învățătura acestei cateheze este în strânsă legătură cu minunile lui Isus de la înce-putul activității sale publice. Înconjurat de discipoli, a participat mai întâi la nunta din Cana, unde a transformat apa în vin. A mers apoi în Templul din Ierusalim și a cerut ca toți să aibă respect față de prezența lui Dumnezeu. În lungul discurs din toiul nopții, avea să-i destăinuie lui Nicodim că e Fiul omului venit între cei care iubesc lumina, venit nu pentru a judeca, ci pentru a mântui (cf. In 1,35-3,36).

Isus nu era văzut cu ochi buni de către farisei, deoarece tot mai mulți începeau să se boteze, să-i devină discipoli și să-și schimbe modul de a trăi. Se converteau tot mai mulți! Din acest motiv, a ales să părăsească Iudeea și să se îndrepte spre Galileea. Trebuind să traverseze Sama-ria, s-a oprit aproape de Sihar, localitatea Sihem din vechime. Era o cetate situată între munții Ebal și Garizim.

Sihar avea o lungă și frumoasă istorie. Abraham își pusese aici corturile. Tot aici, patriarhul Iacob îi lăsase o bucată de pământ lui Iosif, fiului său iubit (Gen 48,22). În aceas-tă moștenire se odihneau de secole oasele lui Iosif, ce fuseseră aduse din Egipt în timpul exodului. Locul acesta era cu adevărat plin de semnificații. Pe multele Ebal, Iosue transcrisese Legea lui Moise și reînnoise alianța de pe Sinai, cu hotărârea fermă de a nu-l părăsi pe Domnul și de a nu sluji altor zei. Fântâna ce se afla acolo amintea de toate acestea și de multe alte evenimente semnificative din istoria poporului ales.

De la o cateheză la alta, vedem cum calea Postului Mare ne propune să-l însoțim pe Isus în locuri de o mare importanță pentru credința noastră. Am plecat de la Iordan și din Pustiul Iudeii, am mers apoi pe Muntele Tabor, iar acum ajungem la fântâna lui Iacob. Era pe la ceasul al șaselea, notează evanghelistul, adică aproape de mijlocul zilei. Obosit nu doar de orele îndelungi dedicate vestirii evangheliei, cât mai ales de drumul anevoios și plin de praf, Isus se așeză lângă fân-tână.

Părea o zi ca toate celelalte. Venită să ia apă de la fântâna lui Iacob, o samariteană văzu un străin așezat. Era singur. Când acesta îi spuse: "Dă-mi să beau!", neliniștea și nedumerirea o cuprinseră. El nu era din acele locuri. Privindu-l mai bine, i se păru că este iudeu. De aceea se între-bă: de ce îi cerea apă? Pentru ce înlătura barierele culturale dintre ei? Cunoscând restricțiile religioase în vigoare, îi spuse: "Cum, tu, care ești iudeu, ceri să bei de la mine, care sunt o femeie samariteană?" I se părea ciudată cererea străinului. Știa bine că iudeii îi evitau pe samariteni de secole. Le era inter-zis să bea apă din același ulcior, pentru a nu deveni necurați. Care erau cu adevărat intențiile acelui străin? Samariteana va afla răspunsul în lungul dialog ce va urma. Acel străin îi va destăinui că era nu numai Profetul anunțat în vechime, ci însuși Mesia, Cristos, cel așteptat de toți oamenii.

2. "Darul lui Dumnezeu"

Dialogul dintre Isus și samariteană cuprinde învățătura despre darul lui Dumnezeu oferit omului. Să aprofundăm acest dialog, în care Isus face trecerea de la apa din fântână la apa vie a mântuirii.

În locul mirării și al nedumeririi apăru o mare curiozitate. "Apă vie? Un dar de la Dumnezeu? De unde se pot lua acestea? - se întrebă samariteana. Cine este acest străin care poate să dea apă vie? Oare este mai mare decât Iacob, părintele poporului lui Israel?"

Toate întrebările femeii și fiecare răspuns al străinului se îndreptau către apa vie. Samariteana nu cunoștea încă o astfel de apă tainică, ce izvora continuu, ce era pură, simbol al mân-tuirii oferite de Dumnezeu (Ez 17,1-7), al Duhului dătător de viață (Ez 36,25-27) și al personificării Înțelepciunii (Sir 24,23-27). Dar când a auzit că acea apă vie îndepărtează setea pentru totdeauna, i-a cerut străinului să-i dea numaidecât această apă, ca să nu-i mai fie sete și să nu mai vină la fântână.

Și în timp ce samariteana exprima dorința sa după o viață mai bună, Isus îi destăi-nui taina misiunii sale: "Oricui bea din apa aceasta îi va fi sete din nou, dar pentru cel care bea apa pe care i-o voi da eu va deveni în el izvor de apă care țâșnește spre viața veșnică" (In 4,13-14).

Înțelesul acestor cuvinte era însă necunoscut acelei femei. De aceea, Isus a ajutat-o să înțeleagă faptul că el a venit ca să arate calea spre Dumnezeu. Odată cu venirea sa nu va mai exis-ta un loc anume în care Dumnezeu să fie adorat, nici pe Garizim, nici la Ierusalim. Dumnezeu va fi invocat în orice loc! Vine ceasul - și chiar acum este - în care adevărații adoratori îl vor adora pe Ta-tăl în duh și adevăr. Acești adoratori renăscuți din Duh vor cunoaște adevărul, adică revelația adusă de Cristos (In 4,19-24).

Numai după ce Isus i-a destăinuit sosirea ceasului mântuirii, numai atunci samari-teana - mirată de înțelepciunea lui Isus - a început să înțeleagă faptul că cel care stătea de vorbă cu ea este Mesia așteptat și de samariteni, Cristosul. În acel moment, ochii ei au început să vadă și ure-chile ei să audă. Inima ei bătea puternic, iar mintea ei contempla pe chipul lui Isus imaginea lui Me-sia. Nu-i mai păsa acum de nimeni și de nimic. Nu o interesa cine sunt discipolii sosiți în cetate. Nu mai voia să ia apă din fântână. Lăsă ulciorul acolo și plecă în grabă în cetate, pentru a da de veste tuturor: "Veniți și vedeți omul care mi-a spus tot ce am făcut. Oare nu este acesta Cristos?" (In 4,42).

3. Misiunea lui Isus Cristos

Fântâna lui Iacob devenise loc al destăinuirii misiunii lui Isus Cristos. El, Fiul preaiubit al Tatălui și întruparea Înțelepciunii divine, era prezent acolo pentru a descătușa dorul de Dumnezeu din viața fiecărui om. Și deoarece Dumnezeu se revela prin el, întâlnirea cu Dumnezeu se realiza tot prin el. Această întâlnire era acum posibilă pentru toți, indiferent de națiune sau de religie.

Mântuirea sau pacea lui Dumnezeu este darul divin făcut tuturor prin Isus Cristos, inclusiv samaritenilor (cf. Fap 8,5-8). În acest sens, Isus le-a spus discipolilor: "Iată, eu vă spun, ridicați-vă ochii și priviți lanurile că sunt albe pentru seceriș. Deja secerătorul își primește plata și adună roadele spre viața veșnică, pentru ca semănătorul să se bucure la fel cu secerătorul" (In 4,35-36).

Semănatul și secerișul făceau deja parte din aceeași lucrare. Nu erau două lucrări distincte, ci una singură. Formau un singur moment de care se bucura și Cel care a semănat (Cristos) și cei care seceră (discipolii). A sosit timpul mântuirii și e îmbelșugat, e plin de milostivirea lui Dum-nezeu. Acest timp permite un dialog direct cu Dumnezeu, nu numai pentru iudei, nu numai la Ierusa-lim, ci pentru toți oamenii, în orice loc de pe fața pământului. Se deschidea și înaintea samaritenilor un timp de har, în care vor crede în cuvintele lui Isus și în care îl vor recunoaște pe Mântuitorul lumii.

Chiar de la început, Paul era convins că harul este dăruit de Dumnezeu prin Isus Cristos. El a avut fericirea să vadă cum credința în Cristos a adus iubirea și speranța în viața lui. Despre această experiență le mărturisea creștinilor din Roma, scriindu-le: "Justificați prin credință, avem pace de la Dumnezeu prin Domnul nostru Isus Cristos, prin care am obținut, în credință, posi-bilitatea de a ajunge la acest har în care ne aflăm și ne lăudăm în speranța gloriei lui Dumnezeu" (Rom 5,1-2).

Întâlnirea cu Domnul pe drumul Damascului l-a schimbat profund pe Paul. Harul a pătruns atunci în viața lui și l-a transformat în apostolul neamurilor. Din prigonitor, l-a transformat în prieten. Este vorba aici despre convertire, un dar nemeritat, o transformare interioară, rod al harului divin.

Harul păcii și al prieteniei cu Dumnezeu ne este dăruit prin cele trei virtuți teologa-le: credința, iubirea și speranța. Ele formează un tezaur unic. Sunt teologale, deoarece izvorul acestor virtuți este însuși Dumnezeu. Când prețuim acest tezaur, suntem în comuniune cu Dumnezeu prin Isus Cristos.

* * *

A șaptea cateheză din itinerariul liturgic este dedicată invocării Duhului Sfânt (epi-cleza), cuvintelor lui Isus de la Cina de taină (cuvintele consacrării) și mărturisirii misterului credinței (anamneza). Acestea sunt momentele centrale din a doua parte a Liturghiei. În timp ce preotul îl in-vocă mai întâi pe Tatăl să-l trimită pe Duhul Sfânt pentru ca pâinea și vinul să devină trupul și sânge-le lui Cristos, iar apoi rostește cuvintele lui Isus din Cenacol și arată sfintele daruri, credincioșii ado-ră prezența Domnului. Întreaga adunare liturgică, preot și credincioși, îl adoră pe Cristos mort, înviat și glorificat, viu și prezent în mijlocul lor. Acesta este marele mister al mântuirii, tezaurul credinței noastre.

4. Dorul de Dumnezeu

Unul dintre darurile primite de la Dumnezeu este transformarea interioară, conver-tirea: întoarcerea la Dumnezeu. Calea Postului Mare ne conduce spre această convertire. Când ne convertim, orice moment din viața noastră este pătruns de lumină, de cuvinte frumoase și de fapte bune. Pătrunde bucuria în viața noastră! Ne simțim mulțumiți! Ne apropiem de pacea lui Dumnezeu! Întrezărim ceea ce este mântuirea! Vedem cum apropierea de Dumnezeu ne transformă nu numai viața, ci și relațiile cu cei dragi din casă, cu toți colegii de la serviciu, cu cei necunoscuți pe care-i întâlnim.

Trei mari teme de meditație desprinse din această cateheză pot să ne lumineze în contemplarea misterelor mântuirii pe care le vom celebra în Săptămâna Sfântă.

- Prima temă: apa vie oferită de Isus. Această apă se referă la mântuire. Auzim vor-bindu-se deseori despre mântuire. Dar ce este aceasta? Evanghelia notează că samaritenii au recu-noscut că Isus este Mântuitorul. Pătrunși de har, să medităm mai mult la înțelesul cuvintelor mântuire și Mântuitor.

- A doua temă: întâlnirea cu Dumnezeu este posibilă prin credința în Isus Cristos. Dăruindu-ne apa vie a mântuirii, Isus ne spune că este Fiul lui Dumnezeu, venit în mijlocul nostru pentru a ne răscumpăra. El deschide calea spre Dumnezeul cel nevăzut și devine mijlocitorul între Dumnezeu și noi. Îndepărtând limitele cultuale ce îi separau pe oameni, a făcut posibil ca toate po-poarele să aibă acces la mântuire. Credem noi că apropierea de Dumnezeu este adevăratul loc de întâlnire între toți oamenii, indiferent de națiune sau de religie? Prin credința în Isus Cristos, toți putem să ne apropiem de pacea lui Dumnezeu, de acest unic dar spre care tinde dorul din inima fie-căruia dintre noi.

- A treia temă: cultul în duh și adevăr ne conduce la o cunoaștere profundă a lui Isus Cristos. Samariteana este un minunat exemplu. Itinerariul de credință din evanghelie începe de la o întrebare existențială și se încheie cu o frumoasă mărturisire de credință în Mântuitorul lumii. Știm că Isus este mai mare decât Iacob, că el este Profetul, dar trebuie să lăsăm ca glasul lui să răsu-ne în inima noastră și să ne descopere că el este Mesia, Cristosul, Mântuitorul lumii. Calea maestră a cunoașterii lui Isus Cristos este întâlnirea cu el în rugăciune și meditație, în liturgie și contemplație.

Să credem că Isus Cristos - Fiul preaiubit al Tatălui ceresc și întruparea Înțelepciu-nii divine - poate să satisfacă pentru totdeauna dorul nostru după mântuirea oferită de Dumnezeu. El ne dăruiește apa vie ce se reînnoiește continuu în viața noastră, devenind pacea și bucuria fără de apus.

* * *

Secțiunea "Anul Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași * 2019-2020" pe www.ercis.ro

Anul Sfintei Liturghii


 

lecturi: 1297.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat