Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași: A patra cateheză de Advent cu episcopul Iosif

PS Iosif a prezentat a patra cateheză dedicată Anului Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași joi, 19 decembrie 2019, la ora 19.00, în catedrala "Sfânta Fecioară Maria, Regină" din Iași. Tema catehezei a fost: "În așteptarea venirii lui Mesia".

Seria catehezelor va continua în timpul Postului Mare.

Textele catehezelor sunt disponibile pe site-urile: www.ercis.ro (mai jos în această pagină) și www.cateheze.ro.

Pr. Mihai Roca
responsabilul Oficiului pentru Cateheză

* * *

Înregistrarea video a transmisiunii în direct a acestei cateheze prin www.ercis.ro/media

* * *

Anul Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași

În așteptarea venirii lui Mesia

Cateheze de Advent cu PS Iosif Păuleț, episcop de Iași

Cateheza a IV-a (19 decembrie 2019)

Timpul Adventului (Anul A)

Texte liturgice: Is 7,10-14; Ps 23; Rom 1,1-7; Mt 1,18-24

O tainică profeție avea să se împlinească în locuința simplă de la Nazaret. Însuși Domnul i-a încredințat lui Iosif, om drept din casa lui David, semnul prezis în Cartea profetului Isaia: "Iată, fecioara va zămisli și va naște un fiu, căruia îi va pune numele Emanuel" (Is 7,14). Timpul așteptării împlinirii promisiunilor lui Dumnezeu lua astfel sfârșit prin veni-rea lui Isus în familia lui Iosif și a Mariei.

1. Iosif și Maria

Chiar la începutul Evangheliei după sfântul Matei găsim o lungă genealo-gie care se încheie cu aceste cuvinte: "Iacob l-a născut pe Iosif, soțul Mariei, din care s-a născut Isus, cel numit Cristos" (Mt 1.16). Trei serii de câte paisprezece generații trasează un arbore ge-nealogic ce pornește de la Abraham, ajunge la David și se împlinește în Cristos. Putem vedea în isto-ria acestor generații un dialog între Dumnezeu și om, o cale lungă presărată cu fidelitate și binecu-vântare, așteptare și împlinire.

Ultimul descendent din seminția lui David este Isus Cristos născut din Maria, soția lui Iosif. Maria l-a zămislit pe Isus de la Duhul Sfânt, adică de la Dumnezeu. Isus, fiul Mariei, are o origine divină, este Fiul lui Dumnezeu. Totodată, datorită lui Iosif, Isus face parte din descendența casei lui David. Evanghelia subliniază acest aspect: Isus este ultimul din "cartea genealogiei" (Mt 1,1) ce își are rădăcinile în patriarhul Abraham și în regele David.

Evanghelistul Matei notează cu atenție că Maria era logodită cu Iosif. Logodna de atunci nu avea sensul pe care îl dăm noi astăzi. Conform obiceiurilor timpului, căsătoria avea două momente distincte. După exprimarea jurământului ce îi lega juridic pe cei doi miri, mireasa locuia în casa părintească aproximativ un an de zile, până în ziua în care mirele o aducea în locuința sa pentru a avea o viață împreună. Timp de un an de zile mireasa rămânea în grija tatălui. Acest fapt devenise o practică în Galileea de acum două mii de ani, deoarece fetele se logodeau între vârsta de 12 și 15 ani.

Relatarea nașterii lui Isus Cristos începe cu un fapt mai puțin obișnuit. Iosif află că Maria era însărcinată. Evident, era foarte dificilă și delicată situația în care se afla Iosif (cf. Dt 24,1; Num 5,11-31; Dt 22,23-24). Fiind un israelit ce respecta Legea Domnului, voia să o protejeze pe Maria, pe de o parte, iar pe de altă parte să nu se opună misterului ce se împlinea în ea. Știa deja despre planul divin (Mt 1,18b), dar ce decizie să ia? Să dea înapoi înaintea misterului divin?

Iosif se gândea recules la viața sa și la cea a Mariei și a copilului, dar nu era convins prea bine de ceea ce trebuia să aleagă. El era om drept, pătruns de milostivire și credincios voinței lui Dumnezeu. În acel moment, din respect pentru Maria, luase hotărârea de a o lăsa în ascuns. Gândea că, în acest mod, ar fi putut evita nu numai judecata din partea oamenilor, dar mai ales prejudecățile celor cunoscuți. Și pe când cugeta la toate acestea, un înger al Domnului i-a apărut în vis lui Iosif și i-a adus următorul mesaj: "Iosif, fiul lui David, nu te teme să o iei pe Maria, soția ta, căci ceea ce s-a zămislit în ea este de la Duhul Sfânt. Ea va naște un fiu și-i vei pune numele Isus, căci el va mântui poporul său de păcatele sale" (Mt 1,20-21).

2. Emanuel - Dumnezeu-cu-noi

Visul este un mijloc de care Dumnezeu se folosește pentru a le dezvălui oamenilor planul său de mântuire. Iosif știa că Scriptura conține multe mesaje pe care diferiți oameni importanți le-au primit de la îngeri în timpul visului. Îngerul este trimisul lui Dumnezeu, iar Iosif știa bine acest lucru. De aceea el primește cu încredere mesajul despre originea copilului din sânul Mariei: zămislirea acestui copil este opera creatoare a Duhului Sfânt.

Din momentul în care a văzut că Duhul Sfânt - Dumnezeu ca putere creatoare în mijlocul oamenilor - este prezent în viața Mariei, Iosif a acceptat să împlinească ce i-a cerut îngerul: să-și asume rolul în planul de mântuire al lui Dumnezeu. A depășit dificultățile pe care le avea și a luat-o la sine pe Maria. El este acela care trebuia să o ia de soție pe "fecioara-mamă" (din grecescul parthenos, "fecioară"; cu referință la ebraicul alma, "femeie tânără") și să-i dea copilului numele Isus, primindu-l astfel în casa lui pe Cel care este fiul Mariei, după trup, și totodată Fiu al lui Dumnezeu, prin puterea Duhului Sfânt.

Mare e misiunea pe care Iosif o vedea pe calea vieții sale: a colabora în mod liber și cu iubire la planul lui Dumnezeu. El a acceptat conștient rolul de tată purtător de grijă și a pus cu multă bucurie numele Emanuel copilului adus de Maria în această lume. Numele Emanuel, care în-seamnă "Dumnezeu-cu-noi", destăinuia prezența continuă a lui Dumnezeu în mijlocul oamenilor (cf. Mt 28,20).

3. Împlinirea profețiilor mesianice

Prezența lui Dumnezeu este darul cel mai mare, harul divin întotdeauna oferit și niciodată impus sau meritat. Profețiile și evanghelia, experiența milenară a lui Israel și viața publică a lui Isus destăinuie continuitatea armonioasă și tainică a revelației divine și a alianței dintre Dumne-zeu și oameni.

Profețiile conțineau deja misterul Fecioarei Maria, mama lui Isus (din ebraicul Yeshua, care înseamnă "Dumnezeu mântuiește"). De asemenea, istoria sacră avea să confir-me misiunea lui Iosif, soțul Mariei și tatăl purtător de grijă al lui Isus. Toate promisiunile făcute mai întâi descendenței lui David s-au împlinit într-un mod admirabil în locuința simplă și sfântă de la Nazaret; s-au adeverit la Betleem prin nașterea în simplitate totală a lui Isus.

Profețiile s-au împlinit în persoana lui Isus. El este fiul fecioarei, el este Dumnezeu-cu-noi. Isus este Mesia, Cel care vine. Cel mult așteptat de poporul lui Israel nu este venit de nică-ieri, ci este om adevărat, face parte din arborele genealogic al casei regale a lui Iuda. În mod cu totul nou și unic, el avea să ducă la împlinire marea tradiție a poporului său. El avea să se arate ca unul care slujește în mijlocul celor umili și simpli, ca unul plin de milostivire față de bolnavi și păcătoși. Isus avea să ducă la îndeplinire toate promisiunile făcute de Dumnezeu, aducând Vestea cea Bună și oferind mântuirea nu numai poporului ales al lui Israel, ci tuturor națiunilor de pe fața pământului.

Fariseu din Tars, plin de zel pentru învățătura înaintașilor săi, dar mai apoi "slujitor al lui Cristos Isus, chemat să fie apostol" (Rom 1,1), Paul avea să-și dedice cu totul viața vestirii Evangheliei lui Dumnezeu. Convins de faptul că promisiunile lui Dumnezeu din vechime s-au realizat în persoana lui Isus Cristos, el se simțea chemat să vestească tuturor neamurilor împlinirea acestora.

Pe fondul împlinirii așteptărilor mesianice, discipolii și primi creștini vedeau în per-soana lui Isus pe Mesia (în greacă, Christos), recunoscându-i demnitatea de "Fiu al lui Dumnezeu" (Rom 1,2-4). Mărturiseau cu tărie în văzul tuturor, în piețe și în amfiteatre dacă era necesar, că, "după trup", Isus este Fiul lui Dumnezeu născut din descendența lui David. Vesteau cu entuziasm că Isus a adus mântuirea (cf. Mt 1-2). Mărturiseau cu prețul vieții lor că, "după Duhul sfințeniei", Isus a fost "rânduit Fiu al lui Dumnezeu cu putere", pentru a duce la îndeplinire planul de mântuire al lui Dumnezeu.

Fiul lui Dumnezeu din evanghelii este "Isus Cristos Domnul nostru". Chiar de la început, el a fost recunoscut și mărturisit drept "Cristos" (Mesia) și "Domn". De exemplu, pentru primii creștini din Roma, numiți "sfinți" și "iubiți de Dumnezeu" (Rom 1,7), expresia "Cristos este Domnul" reprezenta cea mai frumoasă profesiune de credință (cf. Rom 10,9; 1Cor 12,3).

Catehezele și omiliile din prima comunitate creștină sunt o frumoasă și vie mărturi-sire a prezenței și manifestării lui Dumnezeu în persoana lui Isus Cristos. Semnificația cuvântului "omilie" ("reuniune, conversație în familie") destăinuie scopul clar al acesteia: explicarea și actualiza-rea cuvântului proclamat la evanghelie, cu simplitate și în mod clar, pe înțelesul celor care ascultă și meditează mesajul transmis de cuvântul lui Dumnezeu. Omilia nu este așadar lecție, nici exercițiu de elocvență. Nu este discurs. Nu poate fi lecție de catehism sau conferință.

În cadrul Sfintei Liturghii, imediat după ascultarea omiliei urmează mărturisirea Crezului - act de profundă credință prin care ființa noastră se prezintă înaintea maiestății lui Dumne-zeu care ne vorbește. Mărturisim din toată inima că noi credem într-un singur Dumnezeu, care este iubire, comuniune, relație, Tată, Fiu și Duh Sfânt. De asemenea, mărturisim că noi credem în una, sfântă, catolică și apostolică Biserică - popor al lui Dumnezeu aflat în pelerinaj pe acest pământ, dar și în comuniune cu toți cei care s-au împlinit și se bucură de înviere și de viața veșnică în casa Tatălui ceresc.

Liturgia cuvântului se încheie cu rugăciunea universală sau "rugăciunea credin-cioșilor". Este o rugăciune cu profunde rădăcini în tradiția ebraică, în binecuvântările și rugăciunile de cerere prezentate în cânt de laudă înaintea unicului Dumnezeu. Este numită "universală" deoarece nu este o rugăciune doar pentru nevoile noastre, ci este o rugăciune pentru toți oamenii, pentru în-treaga lume.

4. Familia sfântă de la Nazaret

În familia lui Iosif și a Mariei, Cel Preaînalt și-a destăinuit puterea iubirii sale și a făcut să se întrupeze Cuvântul Vieții în persoana lui Isus, Emanuel, care înseamnă "Dumnezeu-cu-noi". Acesta este marele mister al întrupării Fiului lui Dumnezeu.

Casa sfântă de la Nazaret a devenit locul în care Maria avea să păstreze cu multă grijă cuvintele și faptele lui Isus. Deși îi era foarte greu să-și explice misterul fiului ei, păstra totul în inima sa de mamă. Putem să intuim pacea și armonia care existau în casa sfântă. Iosif și Maria se străduiau să creeze un climat familial în care Isus să se bucure de condițiile necesare pentru a crește "în înțelepciune, statură și har, înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor" (Lc 2,52).

Isus a împărtășit în casa părinților săi viața obișnuită a oricărei familii, a parcurs o cale presărată cu faptele concrete ale vieții zilnice. El se găsea în mijlocul oamenilor simpli și al celor dragi - un loc cu adevărat sacru. Casa, comunitatea și localitatea în care a crescut se descopereau treptat înaintea sa atât ca loc dedicat creșterii umane și experiențelor de fiecare zi, cât și ca spațiu privilegiat al manifestării lui ca prieten al tuturor oamenilor și Fiu al Tatălui ceresc.

Toți suntem chemați să prețuim viața și misiunea pe care le-am primit de la Bunul Dumnezeu. Două căi prin care putem să ne arătăm recunoștința sunt misiunea de a deveni sfinți și vocația de a fi purtători de pace în lumea de astăzi. În acest sens, vă propun să reflectăm asupra a două întrebări ce își găsesc răspunsul la nivel personal și comunitar:

1. Care sunt mijloacele pe care la am la dispoziție pentru a sărbători împreună cu cei dragi Crăciunul, solemnitatea Nașterii Domnului nostru Isus Cristos?

2. Care sunt gesturile de caritate și de solidaritate prin care comunitatea creștină din care fac parte îl recunoaște pe Cristos Domnul în persoana celor simpli și săraci, bolnavi și păcă-toși?

Ne despart puține zile de sărbătoarea Crăciunului. Să ne oprim din iureșul faptelor noastre cotidiene și să ne pregătim bine și cu vrednicie pentru contemplarea în liniște a marelui mister al întrupării Fiului lui Dumnezeu. Să deruleze înaintea ochilor noștri momentele de sărbătoare trăite împreună cu cei dragi și cunoscuți, în propria familie sau împreună cu rudele. Să ne amintim cum ne-am pregătit anul trecut pentru întâmpinarea Nașterii lui Isus Cristos și să-i mulțumim Bunului Dumnezeu pentru darurile revărsate în familiile noastre.

Aceste zile ne conduc în pragul Crăciunului. Să devină pentru noi și cei dragi o frumoasă pregătire pentru întâmpinarea venirii între noi a lui Emanuel - Dumnezeu-cu-noi!

* * *

Secțiunea "Anul Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași * 2019-2020" pe www.ercis.ro

Anul Sfintei Liturghii


 

lecturi: 1114.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat