Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa în România. Părintele Gheorghe Militaru (dieceza ortodoxă din Italia): "Poporul român va prețui fiecare cuvânt de bine și de speranță"

De M. Chiara Biagioni

România, țară 80% ortodoxă. Popor "rănit, dar mândru", "încărcat de umanitate", care știe să primească fiecare "mesaj de bine" și "să-l prețuiască pentru a aduce roade de speranță în această lume". Am cerut diecezei ortodoxe române să ne relateze cu ce așteptări privește lumea ortodoxă română la vizita papei Francisc în România. Ne-a răspuns părintele Gheorghe Militaru, de la departamentul pentru relații publice. Prezența românilor de rit ortodox în Italia a crescut mult după intrarea României în UE. A depășit cota de un milion, devenind astfel comunitatea ortodoxă cea mai numeroasă din Italia. O prezență importantă care a cerut în urmă cu 12 ani, în 2007, constituirea diecezei ortodoxe române din Italia care actualmente este compusă din 20 de decanate, 250 de parohii, 4 mănăstiri, 2 schituri, 5 capele diecezane și 2 centre pastorale misionare (Termoli și Bari). O realitate vie însoțită pe tot teritoriul național de 275 de clerici diecezani, dintre care 260 de preoți și 15 diaconi. Papa va ajunge pe 31 mai la București și va pleca de la Sibiu pe 2 iunie. Imediat ce va ateriza, îl va întâlni pe patriarhul ortodox Daniel în Palatul Patriarhiei și imediat după aceea Sinodul permanent al Bisericii Ortodoxe Române, în noua catedrală ortodoxă. "Trebuie spus imediat - explică părintele Militaru - că vizita papei în România are caracterul de «vizită de stat», deoarece a fost voită și organizată de aparatul statal. Acest lucru nu elimină valoarea și pastorală a acestei vizite".

Ce țară va găsi papa Francisc?

România, așa cum știm toți, deși este în majoritate de confesiune ortodoxă, este caracterizată de o multitudine de exprimări religioase, creștine și necreștine, și între acestea confesiunea romano-catolică și greco-catolică ocupă un loc important. Spuse acestea, trebuie subliniat că, în pofida micilor sau marilor diferențe de crez, toți românii sunt părtași a aceleiași realități sociale care exprimă, în mod paradoxal, două dezvoltări opuse. Dezvoltarea economico-industriale, care însă îmbogățește câțiva și, prin urmarea decăderea unei alte părți (probabil cea mai numeroasă). Din cauza acestei sărăciri socio-economice, favorizați de iluzia unei lumi mai bune, mai bogate, mulți români decid să plece pentru a căuta noroc în alte țări (între care este și Italia), provocând depopularea unei națiuni care prin cultură și resurse naturale, timp de milenii a fost punct de atracție pentru armate dominatoare. Papa va găsi un popor rănit dar mândru; un popor care, așa cum ne demonstrează istoria, a știut să se ridice din ruinele sale și să se reconstruiască tocmai pornind de la unitatea sa de "credință" și de "națiune".

În 1999, exact cu 20 de ani în urmă, Ioan Paul al II-lea a fost primit de un strigăt neașteptat care a rămas în istorie, "Unitate, Unitate". A fost un fapt istoric, neașteptat. Ce amintire există despre acea zi și despre acel strigăt?

Încă nu trecuseră zece ani de la evenimentele din decembrie 1989 când papa Ioan Paul al II-lea vizita România. Climatul era absolut diferit de cel de astăzi. Până una alta vizita episcopului de Roma a fost organizată în sinergie între aparatul statal și Biserica Ortodoxă Română care reprezintă majoritatea confesională (peste 80%). Climatul social avea o altă față sau, am putea spune, o altă speranță. După decenii de dictatură comunistă, țara respira un aer de libertate: era însuflețită de o puternică dorință de renaștere, de o mare aspirație de răscumpărare nu numai morală ci și economică. Primul deceniu după revoluție a fost perioada viselor în care fiecare se gândea să dea propria contribuție pentru a readuce națiunea la acea strălucire și bogăție pe care comunismul le anihilase. Acest entuziasm se respira peste tot.

Și Ioan Paul al II-lea a interceptat acest climat de renaștere. De ce unitatea?

Vizita lui Ioan Paul al II-lea care, așa cum știm toți, a dat o contribuție semnificativă căderii comunismului, era văzută și ca o încurajare de a nu ne opri, de a nu plânge pe amintirile unui trecut dureros ci să regăsim forța de a ne ridica și a construi o lume mai bună. Desigur, în acest climat de elan euforic spre o zi de mâine mai bună, intra și aspirația la unitate. Vedeți, independent de poziții fanatice, Biserica ortodoxă a căutat mereu Unitatea și este puternică dorința de a vedea unită Biserica lui Cristos. Invocația la unitatea credinței este prezentă sistematic în formularele de rugăciune: de la Dumnezeiasca Liturghie la cea mai mică, dar nu nesemnificativă, funcțiune rituală. Este clar că, și reafirma asta însuși Ioan Paul al II-lea, unitatea se construiește în adevăr și în caritate. Se știa că la adevăr trebuia să se ajungă, dar se bucurau toți de unitatea în caritate: cel puțin aceea era în fața ochilor săi.

După 20 de ani, ce s-a ales de acea aspirație la uniate a Bisericilor și a popoarelor?

Biserica Ortodoxă Română, înainte de toate este o ascultătoare fidelă față de cuvântul Evangheliei și mai ales față de rugăciunea lui Cristos însuși în Ghetsemani, înainte de pătimirea sa. O implorare adresată Tatălui: "... ca toți să fie una după cum tu ești în mine, o, Tată, și eu în tine" (In 17,20-26). În al doilea rând, astăzi ca și ieri, Biserica ortodoxă se străduiește să lucreze pentru unitate, pentru că unitatea este răspunsul cel mai elocvent dat unei lumi, mai ales cea occidentală, care a decretat moartea lui Dumnezeu, dat unei societăți care nu mai recunoaște originea valorilor sale și care s-a înălțat pe ea însăși ca amfitrioană a binelui. Această "cultură" contemporană care, ca turnul Babel, se înalță arogantă spre înălțimile propriului orgoliu, va cădea asupra ei înseși pentru că s-a auto-privat de temelii, rădăcinile sale creștine. Astăzi mai mult ca oricând unitatea ar reprezenta un răspuns de speranță și de mântuire.

Însă, pentru Biserica Ortodoxă Română, ca pentru tot Pleromul ortodox, unitatea este condiționată de Adevărul de credință, pentru că, așa cum spune Isus în Evanghelia lui Ioan: "Adevărul vă va elibera" (In 8,32). Deci ceea ce dă sens lumii, vieții, istoriei, nu este ceea ce apare ci ceea ce mântuiește este Adevărul, Cristos însuși este mântuirea. Toate acestea pentru noi creștinii reprezintă frumusețea mistică ce cuprinde totul și pe toți într-o simfonie liturgică: "frumusețea va mântui lumea", cum spune Soloviov.

Cu ce așteptări și speranțe se privește la această vizită? Va reuși papa Francisc să atingă inimile românilor?

Poporul român știe să recunoască binele, independent de unde provine el. Știe să prețuiască un cuvânt bun, un cuvânt de speranță: nu are importanță care este autoritatea ce îl rostește. Știe să-l primească pe străin și pe nevoiaș, fără ca să-l întrebe de ce religie este, nici de unde provine. Această deschidere i-a dat caracteristica de a fi denumit "Uman", termen tradus care nu exprimă toată greutatea sa (în română omenie = încărcat de umanitate). Dar este și un popor care știe să lupte și să moară pentru credința sa, pentru patria sa. Deci credem că România va primi fiecare mesaj de bine și de speranță. Și cu motivațiile propriului patrimoniu cultural și de credință, integrat cu tot ceea ce face bine și este adevăratul bine, va ști să prețuiască asta pentru a aduce roade de speranță în această lume care, în fond, este locuită de noi dar îi aparține lui Dumnezeu, iar noi românii vrem să-i aducem glorie lui Dumnezeu pentru tot binele.

(După agenția SIR, 29 mai 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

* * *

Secțiunea specială "Papa Francisc în România": www.ercis.ro/papafrancisc


 

lecturi: 1594.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat