Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Vocație personală și angajare în lume: textul final al Sinodului
de Iacopo Scaramuzzi - Andrea Tornielli

Tineri primiți, ascultați, însoțiți de adulți care să fie martori credibili ai Evangheliei. Tineri care devin protagoniști ai misiunii Bisericii nu în virtutea unei strategii de marketing, a unei încrederi tinerești în social media, a referințelor doctrinale rigide dar fără legătură cu realitatea, ci pentru că întâlnesc în viața lor mărturii capabile să atingă inima: "Tinerii au nevoie de sfinți care să formeze alți sfinți". Sinodul Episcopilor despre tineri publică documentul final care va trebui să schimbe pastorația tineretului din Biserica Catolică dar pornind de la convertirea personală a fiecăruia dintre părinții sinodali și dintre auditori, așa cum a subliniat papa Francisc, care în discursul său final a explicat: "Acum Duhul ne dă documentul pentru ca să lucreze în inima noastră, noi suntem destinatarii documentelor, nu oamenii de afară".

Documentul cu 167 de paragrafe insistă asupra însoțirii, primirii, discernământului. Propune pe larg imaginea unei Biserici "sinodale", care să se deschidă mai mult la împărtășire și care să-i vadă pe tinerii înșiși că sunt protagoniști ai misiunii evanghelizatoare. Și propune tuturor Bisericilor să le ofere tinerilor o experiență de însoțire, o perioadă chiar prelungită de a trăi departe de ambientele obișnuite, dedicându-se slujirii și rugăciunii.

Textul final clarifică faptul că Biserica este "în ascultarea" tinerilor, care "exprimă dorința de a fi ascultați, recunoscuți, însoțiți" (paragraful 7) și Sinodul "recunoaște însă că nu întotdeauna comunitatea eclezială știe să facă evidentă atitudinea pe care Cel Înviat a avut-o față de discipolii din Emaus" și "prevalează uneori tendința de a furniza răspunsuri pre-confecționate și rețete pregătite, fără a lăsa să iasă în evidență întrebările tinerilor în noutatea lor și a le percepe provocarea" (paragraful 8).

Sunt multe temele tratate de document, care recunoaște "diversitățile de contexte și culturi ale părinților sinodali", de la "diferența dintre bărbați și femeie cu darurile lor speciale, sensibilitățile și experiențele specifice ale lumii" (paragraful 13) la tema "colonizării culturale" (paragraful 14), de la rolul pe care Biserica îl desfășoară în instituțiile educative, primind "toți tinerii, independent de alegerile lor religioase, proveniență culturală și situație personală, familială sau socială" (paragraful 15) la "familia punct de referință privilegiat" (paragraful 132), de la importanța maternității și paternității (133) la potențialitățile și riscurile ambientului digital (22-24): o temă despre care, de altfel, la paragraful 146 documentul subliniază că Sinodul "dorește ca în Biserică să se instituie la nivelurile adecvate oficii propriu-zise sau organisme pentru cultura și evanghelizarea digitală" și face ipoteza și a unor "sisteme de certificare a siturilor catolice, pentru a contrasta răspândirea de fake news privitoare la Biserică".

O secțiune (25-28) este dedicată migranților, unde se subliniază, printre altele, că "grație provenienței diferite a părinților, cu privire la tema migranților Sinodul a văzut întâlnirea multor perspective, îndeosebi între țări de unde pleacă și țări unde ajung" și a "răsunat strigătul de alarmă al acelor Biserici ai căror membrii sunt constrânși să scape de război și de persecuție și care văd în aceste migrații forțate o amenințare pentru însăși existența lor. Tocmai faptul de a include în interiorul său toate aceste perspective diferite pune Biserica în condiția de a exercita un rol profetic față de societate cu privire la tema migrațiilor".

Documentul Sinodului dedică o secțiune ad hoc "tuturor tipurilor de abuz", clarificând că "Sinodul reafirmă angajarea fermă pentru adoptarea de măsuri riguroase de prevenire care să împiedice repetarea lor, pornind de la selecționarea și de la formarea celor cărora le vor fi încredințate misiuni de responsabilitate și educative" (paragraful 129) și "exprimă recunoștință față de cei care au curajul de a denunța răul îndurat: ajută Biserica să conștientizeze ceea ce s-a întâmplat și necesitatea de a reacționa cu hotărâre".

Multe secțiuni tratează diferitele probleme de nedreptate socială: lumea muncii "rămâne un domeniu în care tinerii exprimă creativitatea lor și capacitatea de a inova" dar "în același timp experimentează forme de excludere și marginalizare" (paragraful 40). Diferitele forme de violență și de persecuții care "interpelează Biserica" (41), de la situațiile de război la criminalitate, de la "diferitele tipuri de persecuții, până la moarte", de la dependențe la "marginalizarea și suferința socială" (42). Documentul scoate în evidență și aspecte pozitive cum ar fi angajarea și participarea socială a tinerilor și pasiunea lor pentru artă, muzică și sport.

La paragraful 53, documentul final subliniază că "Sinodul este conștient că un număr consistent de tineri, din cele mai diferite motive, nu cer nimic Bisericii deoarece n-o consideră semnificativă pentru existența lor. Ba chiar unii cer în mod expres să fie lăsați în pace, pentru că simt prezența sa ca deranjantă și chiar supărătoare. Această cerere adesea nu se naște dintr-un dispreț necritic și impulsiv, ci își are rădăcinile și în motive serioase și respectabile: scandalurile sexuale și economice; nepregătirea slujitorilor hirotoniți care nu știu să intercepteze în mod adecvat sensibilitatea tinerilor; slaba grijă în pregătirea omiliei și în prezentarea Cuvântului lui Dumnezeu; rolul pasiv acordat tinerilor în cadrul comunității creștine; truda Bisericii de a da cont de propriile poziții doctrinale și etice în fața societății contemporane", se citește în textul părinților sinodali, care subliniază dorința tinerilor de a fi protagoniști și dorința lor ca să fie "o mai mare recunoaștere și valorizare a femeilor în societate și în Biserică".

Textul scoate în evidență, între altele, că Ziua Mondială a Tineretului - "născută dintr-o intuiție profetică a sfântului Ioan Paul al II-lea, care rămâne un punct de referință și pentru tinerii din al treilea mileniu" - precum și întâlnirile naționale și diecezane, "desfășoară un rol important în viața multor tineri pentru că oferă o experiență vie de credință și de comuniune" (paragraful 16).

Cât privește sexualitatea (149-150), "în actualul context cultural - scriu părinții sinodali - Biserica transmite cu greu frumusețea viziunii creștine despre corporeitate și despre sexualitate". Este nevoie de "o căutare de modalități mai adecvate, care să se traducă în mod concret în elaborarea de drumuri formative reînnoite. Trebuie propusă tinerilor o antropologie a afectivității și a sexualității capabile și să dea castității valoarea justă, arătându-i cu înțelepciune pedagogică semnificația cea mai autentică pentru creșterea persoanei, în toate stările de viață. Este vorba de a insista asupra ascultării, însoțirii și discernământului, pe linia indicată de magisteriul recent. Pentru aceasta trebuie îngrijită formarea de lucrători pastorali care să fie credibili, pornind de la maturizarea propriilor dimensiuni afective și sexuale".

Cu privire la tema "diferenței și armoniei dintre identitatea masculină și feminină și înclinațiile sexuale", Sinodul "reafirmă că Dumnezeu iubește fiecare persoană și așa face Biserica, reînnoind angajarea sa împotriva oricărei discriminări și violențe pe bază sexuală. La fel reafirmă relevanța antropologică determinantă a diferenței și reciprocității dintre bărbat și femeie și consideră reductiv a defini identitatea persoanelor pornind numai de la orientarea lor sexuală". Cât privește mai specific primirea persoanelor homosexuale, "există deja în multe comunități creștine drumuri de însoțire în credință". Sinodul "recomandă să se favorizeze aceste parcursuri. Pe aceste drumuri persoanele sunt ajutate să citească propria istorie; să adere cu libertate și responsabilitate la propria chemare baptismală; să recunoască dorința de a aparține și a contribui la viața comunității; să discearnă cele mai bune forme pentru a realiza asta".

Sinodul amintește după aceea (153-154) că "promovarea dreptății interpelează și gestionarea bunurilor Bisericii. Tinerii se simt acasă într-o Biserică în care economia și finanțele sunt trăite în transparență și în coerență. Alegeri curajoase în perspectiva sustenabilității, așa cum este indicat de enciclica Laudato si', sunt necesare, deoarece lipsa de respectare a mediului generează noi sărăcii, ale cărei prime victime sunt tinerii. Sistemele se schimbă arătând că este posibil și un mod diferit de a trăi dimensiunea economică și financiară. Tinerii stimulează Biserica să fie profetică în acest domeniu, prin cuvinte dar mai ales prin alegeri care să arate că o economie prietenă a persoanei și a mediului este posibilă. Împreună cu ei putem face asta". Și cu privire la problemele ecologice, "va fi important să se ofere linii conducătoare pentru concreta punere în practică a lui Laudato si' în practicile ecleziale". Numeroase intervenții "au subliniat importanța de a oferi tinerilor o formare la angajarea sociopolitică și resursa pe care o reprezintă în această privință doctrina socială a Bisericii. Tinerii angajați în politică trebuie susținuți și încurajați să lucreze pentru o reală schimbare a structurilor sociale nedreptate".

Părinții sinodali au ajuns să propună (161) "tuturor Bisericilor particulare, congregațiilor călugărești, mișcărilor, asociațiilor și altor subiecți ecleziali să ofere tinerilor o experiență de însoțire în vederea discernământului". O experiență, a cărei durată trebuie fixată în funcție de contexte și oportunități, care "se poate califica drept un timp destinat maturizării vieții creștine adulte. Ar trebui să se prevadă o dezlipire prelungită de ambientele și de relațiile obișnuite și să fie construită în jurul a cel puțin trei pivoți indispensabili: o experiență de viață fraternă împărtășită cu educatori adulți care să fie esențială, sobră și respectuoasă față de casa comună; o propunere apostolică puternică și semnificativă de a trăi împreună; o ofertă de spiritualitate înrădăcinată în rugăciune și în viața sacramentală. În acest mod există toate ingredientele necesare pentru ca Biserica să poată oferi tinerilor care o vor vrea o profundă experiență de discernământ vocațional".

"Noi trebuie să fim sfinți - se citește într-unul dintre paragrafele constitutive (166) - pentru a putea să-i invităm pe tineri să devină sfinți. Tinerii au cerut cu glas tare o Biserică autentică, luminoasă, transparentă, bucuroasă: numai o Biserică a sfinților poate să fie la înălțimea acestor cereri! Mulți dintre ei au părăsit-o pentru că n-au găsit în ea sfințenie, ci mediocritate, îngâmfare, dezbinare și corupție. Din păcate lumea este mai curând indignată de abuzurile unor persoane din Biserică decât reînsuflețită de sfințenia membrilor săi: pentru aceasta Biserica în ansamblul său trebuie să facă o schimbare de perspectivă hotărâtă, imediată și radicală! Tinerii au nevoie de sfinți care să formeze alți sfinți, arătând astfel că sfințenia este fața cea mai frumoasă a Bisericii. Există un limbaj pe care toți bărbații și femeile din orice timp, loc și cultură îl pot înțelege, pentru că este imediat și luminos: este limbajul sfințeniei".

Documentul, a precizat în cursul unui briefing de seară prefectul dicasterului vatican al comunicării Paolo Ruffini, este adresat, așa cum a spus papa, chiar părinților sinodali și papei, iar papa Francisc încă n-a decis, din acest motiv, dacă intră sau nu în Magisteriul Bisericii.

Cele 167 paragrafe au depășit toate cvorumul care a oscilat între cele 166 și 168 de voturi. Cu 65 non placet și 178 placet, cel mai controversat paragraf este 150, care afirmă că "există deja în multe comunități creștine drumuri de însoțire în credință a persoanelor homosexuale: Sinodul recomandă să se favorizeze aceste parcursuri", parcursuri care ajută pe "fiecare tânăr, niciunul exclus, să integreze tot mai mult dimensiunea sexuală a propriei personalități, crescând în calitatea relațiilor și mergând spre dăruirea de sine". Al doilea paragraf mai controversat, cu 51 non placet și 191 placet, este 121 despre "forma sinodală a Bisericii".

După aceea, au adunat 43 non placet paragrafele 3, care stabilește că "Documentul final va fi o hartă pentru a orienta următorii pași pe care Biserica este chemată să le facă" (43), care înregistrează că "morala sexuală este frecvent motiv de neînțelegere și de îndepărtare de Biserică, deoarece este percepută ca un spațiu de judecare și de condamnare" și tinerii "exprimă mai deosebito dorință explicită de confruntare cu privire la problemele referitoare la diferența dintre identitatea între masculin și feminin, la reciprocitatea între bărbați și femei, la homosexualitate", și al doilea paragraf despre sinodalitatea Bisericii, paragraful 122.

(După Vatican Insider, 28 octombrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat