Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Al treilea secret de la Fatima: date sigure, îndoieli și culise

De Andrea Tornielli

Istoria aparițiilor mariane de la Fatima este legată în mod indisolubil de acel "secret" împărțit în trei părți și revelat de Sfânta Fecioară Maria celor trei păstorași în 1917. Un text profetic a cărui revelare era așteptată în 1960, dar care a fost făcut cunoscut numai după patruzeci de ani, în timpul Jubileului anului 2000, de sfântul Ioan Paul al II-lea, pontiful care a crezut că se recunoaște în "episcopul îmbrăcat în alb" martirizat împreună cu creștinii. Este o istorie formată din documente și din date sigure, dar presărată și de atâtea concluzii, texte apocrife, presupuse profeții apocaliptice. Cea mai recentă reconstruire documentată se poate citi în cartea lui Saverio Gaeta "Fatima, tot adevărul. Istoria, secretele, consacrarea", un volum care are calitatea de a fi inclus ultimele noutăți reieșite grație publicării scrierilor sorei Lucia dos Santos niciodată revelate înainte.

Viziunea profetică a fost încredințată celor trei păstorași la 13 iulie 1917. Trec mulți ani înainte ca să fie consemnate pe hârtie cele trei părți distincte ale secretului. Primele două sunt scrise de Lucia în așa-numita A treia memorie, scrisă între 26 iulie și 31 august 1941, și apoi în A patra memorie, compilată între 7 octombrie și 8 decembrie din același an. Aceste două texte sunt încredințate imediat episcopului de Leiria (sub jurisdicția căruia este Fatima), monseniorul José Alves Correia da Silva. Așa cum am avut ocazia de a vedea, primele două părți se referă la viziunea iadului și la venirea unui nou mare război mondial. Sunt scrise când acesta deja a început și făcute cunoscute pentru prima dată de părintele Luis Gonzaga da Fonseca, în a patra ediție a cărții sale "Minunățiile de la Fatima" publicată în aprilie 1942. Acest prim text publicat conține retușuri față de originalul Luciei, de exemplu cuvântul "Rusia" este înlocuit cu cuvântul "lume", din motive legate de situația politică și de războiul aflat în desfășurare.

Dată fiind sănătatea șubredă a sorei Lucia - care în schimb va fi destinată să trăiască o viață foarte lungă - episcopul se teme că ea ar putea să moară fără să fi comunicat a treia parte a secretului. Astfel Correia da Silva mai întâi personal și apoi în scris, la sfârșitul verii din anul 1943, îi poruncește să pună pe hârtie și ultima parte a profeției. Vizionara încearcă, dar de cinci ori nu reușește. Cotitura vine în primele zile din ianuarie 1944. Lucia simte prezența Mariei. Și povestește ce se întâmplă într-o scrisoare de însoțire pentru episcop, încredințată împreună cu secretul. Această scrisoare și cuvintele pe care urmează să le cităm au rămas necunoscute până cu puțin timp în urmă. "Indicația Fecioarei a fost precisă: «Nu te teme, pentru că Dumnezeu a voit să încerce ascultarea, credința și umilința ta; fii senină și scrie ceea ce îți poruncesc ei, totuși nu ceea ce îți este dat să înțelegi despre semnificația sa. După ce l-ai scris, pune-l într-un plic, închide-l și sigilează-l și scrie în afară că poate fi deschisă în 1960 de cardinalul patriarh de Lisabona sau de episcopul de Leiria»".

Este interesant să ne oprim atenția asupra cuvintelor Sfintei Fecioare Maria pe care le prezintă Lucia: "Nu ceea ce îți este dat să înțelegi despre semnificația sa". Așadar glasul Mariei cere vizionarei să nu scrie nimic despre semnificația viziunii, despre interpretarea acelei scene sângeroase a papei care este ucis. Însă din aceste afirmații, redactate de Lucia în 1944, nu se înțelege bine dacă se referă la o interpretare oferită prin cuvinte precise de apariția însăși din 1917 (așa cum se întâmplase pentru prima parte a secretului), sau dacă prin acel "ceea ce îți este dat să înțelegi" se referă la o interpretare a vizionarei, fie ea și inspirată.

Plicul este închis cu un pic de ceară de sigiliu și încredințat episcopului de Leiria, care comunică știrea patriarhului de Lisabona, Manuel Gonçalves Cerejeira, și Sfântului Scaun, primind de la Vatican indicația de a păstra plicul. Episcopul, deși putea s-o facă, nu va deschide niciodată plicul pentru a-i cunoaște conținutul. La 7 septembrie 1946, intervenind la Congresul marian din Campinas în Brazilia, cardinalul Cerejeira comunică public că plicul cu secretul "va fi deschis în 1960".

La un an și jumătate după ce a primit textul profeției închis în plicul trimis de vizionară, monseniorul Correia da Silva îl introduce într-un plic propriu pe care la rândul său îl sigilează cu ceară, scriind: "Acest plic cu conținutul său va fi încredințat eminenței sale domnul cardinal don Manuel, patriarh de Lisabona, după moartea mea. Leiria, 8 decembrie 1945. José, episcop de Leiria". Plicul va fi fotografiat și imaginea va fi publicată în săptămânalul nord-american "Life" din 3 ianuarie 1949.

În 1956, când episcopul este de acum foarte bătrân, bolnav și aproape orb, și se apropie data indicată pentru revelare, din Vatican vine ordinul de a trimite la Roma fotocopia tuturor manuscriselor sorei Lucia și plicul original cu textul celui de-al treilea secret. La jumătatea lunii martie din 1957 episcopul auxiliar de Leiria, João Pereira Venâncio încredințează documentul nunțiului apostolic din Portugalia, arhiepiscopul Fernando Cento. Plicul ajunge în Vatican la 16 aprilie 1957.

Conform diferitelor mărturii, între care aceea a cardinalului Alfredo Ottaviani, Pius al XII-lea decide să-l deschidă și îl pune într-o cutiuță de lemn cu inscripția "Secretum Sancti Officii" (Secret al Sfântului Oficiu). Există o fotografie și a acestei cutiuțe, făcută de fotograful Robert Serrou la 4 mai 1957 și publicată prima dat în revista franceză Paris Meci la 18 octombrie 1958, după moartea papei Pacelli. Sora Pascalina Lehnert, guvernantă și secretară a lui Pius al XII-lea, a fost cea care i-a destăinuit fotografului: "Acolo înăuntru este al treilea secret de la Fatima".

Trebuie amintit că din momentul sosirii la Roma și mai departe dispunem de date despre locul unde a fost păstrat plicul și despre momentul în care papii l-au consultat, grație publicației vaticane din iunie 2000, în care, în afară de textul secretului și de interpretarea sa teologică semnată de cardinalul de atunci Joseph Ratzinger, este descrisă și istoria păstrării sale în Vatican printr-o scriere a arhiepiscopului Tarcisio Bertone, în acea vreme secretar al Congregației pentru Doctrina Credinței și numărul doi al lui Ratzinger. Începând din acest moment, datele adesea se diferențiază de mărturiile la fel de credibile ale unor martori autoritari și există indicii care lasă să se creadă că există două exemplare ale aceluiași text - sau conform unora, două texte diferite - păstrate în două locuri diferite: arhiva din fostul Sfânt Oficiu și apartamentul papal. O distincție care nu poate să fie făcută pentru timpul lui Pius al XII-lea: de fapt, în acea epocă și până la reforma Curiei voită de Paul al VI-lea, papa era și prefect al Sfântului Oficiu, așadar nu trebuia să surprindă păstrarea în apartamentul său a documentelor deosebit de delicate sau fierbinți ale acelui dicaster.

Primul pontif care a deschis plicul și a citit conținutul secretului este Ioan al XXIII-lea, în timpul verii din anul 1959, în timp ce se află la Castel Gandolfo, și mai precis la 17 august, când "de acord cu preaeminentul cardinal Alfredo Ottaviani", comisarul Sfântului Oficiu, părintele Pierre Paul Philippe, încredințează papei Roncalli, amintește în schimb că papa "a dus plicul în Vatican. Nimeni n-a mai vorbit despre el, nici Sfântul Oficiu n-a întrebat unde a ajuns memorialul. Stătea într-un sertar de la biroul din dormitor". Așadar, plicul a fost păstrat într-o loc mai puțin vizibil și accesibil al biroului, numit "Barbarigo", o mobilă care a aparținut sfântului Grigore Barbarigo și dăruit papei Ioan de contele Dalla Torre.

După ce a cerut să fie ajutat pentru a traduce textul, Ioan al XXIII-lea îi dictează monseniorului Capovilla câteva fraze pe care să le scrie pe un plic care până acum n-a mai fost arătat niciodată public: "Sfântul Părinte a primit din mâinile monseniorului Philippe această scriere. Și-a rezervat să o citească vineri cu duhovnicul său. Existând locuțiuni greu de înțeles, îl cheamă pe monseniorul Tavares, care traduce. O arată colaboratorilor săi mai apropiați. Și la sfârșit spune să se închidă din nou plicul, cu această frază: «Nu dau nicio evaluare». Tăcere în fața unui lucru care poate să fie o manifestare a divinului, și poate să nu fie așa".

La 21 iunie 1963 este ales succesor al lui Roncalli arhiepiscopul de Milano, Giovanni Battista Montini, care ia numele de Paul al VI-lea, după mai puțin de o săptămână, la 27 iunie, noul papă dorește să citească secretul, după ce a vorbit despre asta cu cardinalul Fernando Cento, fost nunțiu în Portugalia, și cu episcopul de Leiria, João Pereira Venâncio, pe care în aceeași dimineață i-a primit în audiență. Însă plicul nu se găsește. Și astfel substitutul de la Secretariatul de Stat, arhiepiscopul Angelo Dell'Acqa, cere lămuriri de la monseniorul Capovilla, care după moartea lui Ioan al XXIII-lea a rămas - și va rămâne până în 1967 - în anticamera pontificală. Capovilla a relatat și a pus în scris că a fost contactat în acea zi de substitut și că i-a sugerat să caute plicul "în sertarul din dreapta al biroului numit «Barbarigo», în dormitorul papei". După o oră, monseniorul Dell'Acqua îi telefonează că totul era în ordine. Plicul a fost găsit.

Arhiepiscopul Tarcisio Bertone, în textul care reconstruiește istoria secretului pe baza registrelor din arhiva Sfântului Oficiu, scrie în schimb că "Paul al VI-lea a citit conținutul la 27 martie 1965 și a trimis plicul la arhiva Sfântului Oficiu". Bertone în declarații ulterioare va cataloga "reconstruirile cinematografice ale plicului ascuns în biroul papei" ca "pură fantezie". Cel care scrie a avut ocazia să asculte în urmă cu zece ani direct din gura lui Capovilla, care se folosea în această privință de notițe scrise în acea vreme în agendă, episodul plicului care nu era de găsit și despre indicația dată lui Paul al VI-lea de a-l căuta în biroul "Barbarigo". Nu se înțelege de ce colaboratorul cel mai apropiat al papei Roncalli, păstrător al memoriei sale și al scrierilor sale, ar fi inventat de la început până la sfârșit o asemenea istorie. În același timp, trebuie să se creadă în reconstruirea lui Bertone, bazată pe documentele din arhivă. Iată un indiciu despre posibila existență a două texte distincte sau, mai simplu, a două exemplare ale aceluiași text păstrate în două locuri distincte, în apartamentul papei și la Sfântul Oficiu.

Însă textul secretului nu rămâne mărginit la cunoașterea câtorva persoane. În vederea călătoriei sale la Fatima, la 13 mai 1967, pentru aniversarea a cincizeci de ani a aparițiilor, Paul al VI-lea convoacă la 1 martie o Adunare Plenară a Congregației pentru Doctrina Credinței în care este citit secretul și se discute dacă este oportun sau nu să fie publicat. Părerile negative prevalează și se decide să se continue pe linia ținută deja de Ioan al XXIII-lea, care n-a considerat să facă textul public în 1960.

În 1978, după fenomenul scurt Ioan Paul I, se ajunge la Karol Wojtyła. Conform mărturiei furnizate la 13 mai 2000 la Fatima de purtătorul de cuvânt al Vaticanului Joaquín Navarro-Valls, niciodată dezmințită, Ioan Paul al II-lea a citit textul în 1978, la puține zile după alegerea la pontificat. Din alte mărturii, prezentate de vaticanistul portughez Aura Miguel, știm că imediat după atentatul din 13 mai 1981, în timp ce mai era internat la Policlinica Gemelli, papa Wojtyła a cerut să vadă toate documentele de la Fatima: "Unul dintre primii cardinali care l-au vizitat pe Ioan Paul al II-lea este argentinianul Eduardo Pironio, care afirmă că l-a văzut pe papa în infirmeria de la etajul al zecelea din Policlinica Gemelli cufundat în documentele referitoare la aparițiile de la Cova da Iria. Fostul secretar al Consiliului Pontifical pentru Laici relatează că papa, impresionat de coincidența incredibilă a celor două date, a studiat documentele".

Conform reconstruirii scrise de monseniorul Bertone, această circumstanță ar fi avut loc după mai mult de două luni: "Eminența sa Franjo Seper, prefect al Congregației (pentru Doctrina Credinței, nr), a încredințat excelenței sale Eduardo Martinez Somalo, substitut de la Secretariatul de Stat, la 18 iulie 1981, două plicuri: - unul alb, cu textul original al sorei Lucia în limba portugheză; - un altul de culoare portocalie, cu traducerea «secretului» în limba italiană. La 11 august, monseniorul Martinez a restituit cele două plicuri arhivei Sfântului Oficiu". Și în acest caz, discrepanțele în relatări ar putea să aibă o explicație simplă. De fapt nu trebuie uitat că la doar 17 zile după ce a ieșit de la Gemelli, Ioan Paul al II-lea s-a întors acolo la 20 iunie 1981, din cauza unei infecții la sânge pe care o contractase. Va rămâne în spital până la 14 august, timp de 55 de zile. În timpul acestei noi internări, conform registrelor Sfântului Oficiu, primește documentele de la Fatima. Așadar nu se poate exclude că în realitate cele două versiuni pot să coincidă și că amintirea despre pontif care consultă textele pe patul din spital se referă la a doua și nu la prima internare.

Se ajunge astfel la 13 mai 2000, când, la sfârșitul Liturghiei pentru beatificarea lui Francisc și Iacinta Marto, celebrată de Ioan Paul al II-lea în prezența sorei Lucia în piața din fața sanctuarului din Fatima, cardinalul secretar de stat, Angelo Sodano, ia cuvântul pentru a prezent un rezumat al secretului. Sodano prezintă profeția ca îndreptată în întregime spre trecut, spre persecuțiile îndurate de creștini din secolul al XX-lea și afirmă că în viziune papa "cade ca mort". Anunțând și că pentru "a permite credincioșilor să primească mai bine mesajul Fecioarei de la Fatima, papa a încredințat Congregației pentru Doctrina Credinței misiunea de a face publică a treia parte a secretului, după ce a pregătit un comentariu corespunzător al său".

Prezentarea textului are loc la 26 iunie 2000 cu o conferință de presă ținută de prefectul Joseph Ratzinger și de secretarul Tarcisio Bertone. Până în acel moment, dând crezare numai cuvintelor lui Sodano, toți cred că în viziune se vorbește despre un papă care cade "ca mort", adică este grav rănit, imagine care se poate suprapune pe cea a atentatului suferit în Piața "Sfântul Petru" de Wojtyła în 1981. În realitate viziunea nu prezintă un papă rănit, ci un papă ucis. În comentariul său, Ratzinger explică faptul că acest gen de profeții nu trebuie considerate un film în măsură să descrie în detaliu viitorul, de asemenea explică faptul că rugăciunea și suferințele celui care face pocăință pot să schimbe cursul istoriei.

Chiar la începutul comentariului teologic, Ratzinger, după ce a precizat că textul "este publicat aici în întregimea sa", afirmă că cititorul "va rămâne probabil dezamăgit sau uimit după toate speculațiile care au fost făcute. Niciun mister mare nu este dezvăluit; vălul viitorului nu este sfâșiat". Vorbind liber ca răspuns la întrebările jurnaliștilor, cardinalul precizează că "nu este intenția Bisericii să impună o interpretare: nu există o definiție, sau interpretare oficială, a Bisericii a acestei viziuni". Așadar, Ioan Paul al II-lea a considerat că se recunoaște în viziune, dar și alte interpretări sunt posibile. Însuși Ratzinger, odată devenit papă, a părut să corecteze interpretarea viziunii îndreptate în întregime spre trecut și în 2010, cu ocazia pelerinajului său la Fatima care are loc în plina furtună datorată scandalului pedofiliei, afirmă că încărcătura profetică a mesajului nu s-a epuizat: "S-ar înșela cel care ar crede că misiunea profetică de la Fatima s-a încheiat".

În cursul anilor, așa cum s-a spus deja, au fost difuzate diferite texte apocrife care conțin presupusa interpretare care lipsește din viziune al celui de-al treilea secret. Se vorbește despre catastrofe naturale, inundații și războaie, precum și despre apostazie, despre o criză a credinței prezentă chiar în interiorul Bisericii. discrepanțele pe care le-am evidențiat până aici vin într-un fel coroborate de două indicii conținute în memoriile sorei Lucia: faptul că apariția după ce a revelat al treilea secret spune că Lucia și Iacinta pot să-l spună lui Francisc: în acest caz, dat fiind că Francisc vedea, dar nu putea asculta, ar trebui să fie vorba despre cuvinte, adică despre o interpretare, nu este o viziune. În afară de asta, rămâne fără explicație o frază suspendată din apariție care precede secretul, referitoare la Portugalia care va menține dogma credinței. Aceste discrepanțe i-au făcut pe unii jurnaliști și studioși să afirme că în realitate n-a fost revelat totul și că viziunea celui de-al treilea secret era însoțită de un "adaos" cu interpretarea acelei viziuni.

Adaosul acesta, conform acestor autori, ar fi fost ținut ascuns sau distrus. Însă papa Ratzinger a afirmat de mai multe ori că a fost publicat tot. Același lucru l-a repetat în mai multe rânduri, prin viu grai și în scris, și cardinalul Tarcisio Bertone, acesta din urmă considerat de unii "fatimiști" ca presupus autor al publicării parțiale și prin urmare îndulcită. În realitate trebuie recunoscut că dacă n-a fost publicat tot, acest lucru nu putea să se întâmple fără știrea lui Ioan Paul al II-lea - care citise întreaga documentație - și a prefectului său pentru doctrina credinței, Joseph Ratzinger, cunoscând și el textele. Așadar apare simplist a-l învinovăți pe Bertone, în acea vreme numărul doi din dicasterul condus de Ratzinger și colaborator fidel al său.

În sfârșit nu se poate exclude că presupusul "adaos", în cazul în care există sau a existat realmente (n-a rămas urmă de când ar fi fost scris, nici de când ar fi fost încredințat episcopului sau de când ar fi fost expediat în Vatican) poate în realitate să nu fie o revelare directă a apariției din 1917, ci mai degrabă o interpretare ulterioară, primită de sora Lucia într-una din locuțiunile sale interioare. Nu este o întâmplare că secretarul lui Ioan Paul al II-lea a destăinuit vaticanistului Marco Tosatti: "Nu întotdeauna se înțelege bine ce anume spune Sfânta Fecioară Maria și ce anume spune sora Lucia".

În sine, chiar dacă viziunea nu conține profeții despre catastrofe naturale sau despre pierderea credinței, imaginile sunt oricum puternice și apocaliptice: se vorbește despre martiriul unei cantități nenumărate de creștini - temă în mod trist actuală - precum și de moartea unui papă care este ucis.

(După Vatican Insider, 9 mai 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 208.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat