Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Solemnitatea Corpus Domini

Pâinea din cer și misterele sale

De Inos Biffi

Fiul lui Dumnezeu este dăruit omului de Tatăl în forma Trupului jertfit care trebuie mâncat ca hrană și în forma Sângelui vărsat care trebuie băut. Este testamentul de la ultima cină și împlinirea întrupării, a morții și a învierii lui Isus. În el sunt cuprinse și adunate multiple "mistere", care ne lasă admirați și fără cuvinte.

Primul "mister" euharistic se referă la voința Tatălui. Este surprinzător că el nu numai că-l dăruiește omului pe Fiul, ci i-l dăruiește în forma banchetului sau al încredințării extreme: "Tatăl meu vă dă pâinea din cer, cea adevărată" (In 6,32).

Astfel, fiecare Euharistie se revelează un dar care provine din inima Treimii și ne conduce la Treime, sau o vocație de a împărtăși aceeași viață divină a Fiului. Euharistia nu constă pur și simplu în a ne așeza cu Isus la masa instituită de el. Ea, în schimb, înseamnă a-l asuma personal, mâncând pâinea frântă și luând din potirul cu vin, după ce Cuvântul și Duhul le-au transformat în Trupul și în Sângele Fiului lui Dumnezeu.

Al doilea "mister" conținut în Euharistie este că însuși Fiul lui Dumnezeu, sau trupul său și sângele său, constituie hrana autentică și băutura adevărată a discipolilor, așa încât să se creeze o coeziune profundă și vitală cu el: "Eu sunt pâinea cea vie care s-a coborât din cer. Dacă mănâncă cineva din această pâine, va trăi în veci, iar pâinea pe care o voi da eu este trupul meu pentru viața lumii" (In 6,51); "Trupul meu este adevărată hrană, iar sângele meu este adevărată băutură" (ibidem, 6,55); "Cel care mă mănâncă pe mine va trăi prin mine" (ibidem, 6,57).

Va rămâne mereu indescifrabil pentru noi acest proiect al lui Dumnezeu de a ne voi în intimitatea sa: desigur, nu amestecați cu el, și totuși asociați cu el cu o comuniune de existență.

În Euharistie este inerent un al treilea "mister": ea ne asociază la pătimirea și la moartea lui Isus. Trupul pe care noi îl mâncăm este Trupul dat, adică oferit ca jertfă; și Sângele pe care noi îl bem este Sângele vărsat ca pecete a noului și veșnicului legământ. Este dinamismul euharistic, care ne asociază la soarta Domnului și care imprimă în noi destinul său identic.

Euharistia este sacramentul lui via crucis, sau via crucis vie, care devine formă de viață.

Mandatul "Faceți aceasta în amintirea mea" (Lc 22,19) nu se limitează la porunca de a repeta și a reproduce ritul Cinei. În amintirea lui înseamnă conduita creștină, înseamnă Biserica ce poartă semnele pătimirii, morții și învierii lui Isus. Altminteri am avea o replică ceremonială, nu întâmplarea unui eveniment.

Și, de fapt, jertfa definitivă și irepetabilă a Calvarului, dacă în el însuși nu se repetă, totuși este destinată cu forța sa - virtus a sa - să trezească de fiecare dată în creștin noutatea adeziunea, voința de a se deschide prezenței sale perene, harului său inepuizabil, așa încât pătimirea Capului să se reverse în pătimirea membrelor. Este semnificația cuvintelor din Scrisoarea către Coloseni: "Împlinesc ceea ce lipsește suferințelor lui Cristos în trupul meu" (1,24). În această perspectivă se înțelege expresia pe care am folosit-o: "întâmplarea unui eveniment"; un astfel de eveniment nu este altul decât actuala asumare a "porțiunii" noastre din jertfa lui Cristos oferită o dată pentru totdeauna, sau din "răscumpărarea veșnică" obținută de el (Evr 9,12-28).

Isus a instituit Euharistia și a încredințat-o Bisericii, pentru că, în timpul în care îi așteaptă venirea, să se adeverească în ea condiția aceluiași Isus răbdător, cu scopul de a fi împreună glorios cu el.

Menționăm un alt "mister", care îmbogățește Euharistia și este stăpânirea lui Cristos. Prin energia Duhului materia este transformată radical, "transubstanțiată", făcută absolut ascultătoare față de Cuvântul creator. În aparența inertă și tăcută a pâinii consacrate, este "într-adevăr, realmente și substanțial" prezent și activ Cristos, Domnul a toate.

Un text minunat, unde se contopesc poezia și mistica, poate în acest moment să vină în minte, adică comuniune - una din "Cântările infirmității" de Clemente Rebora, pe care o lentă și teribilă destrămare îl asemăna cu pătimirea lui Isus - "destrămându-mă în mod umilitor trăiesc": "Inert și fără formă zac cu mine însumi. / În timp ce Isus se gândește la univers, se gândește și la mine pironit de pat; și mișcă și timp și oameni, unde fidel cu Ostia iubitoare ajunge în pieptul meu [...]. Mama din paradis mă primește, mă ridică la Inima Fiului care mă incendiază și la Focarul Trinitar răpește / în sânul iubirii infinite a Tatălui. Apoi, rămân eu cu trupul mort în pământ: înșfăcat de El, nu-l înșfac".

(După L'Osservatore Romano, 19 iunie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 9.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat