Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

De ce a fost declarat fericit episcopul Anton Durcovici?

Pr. dr. Eduard Ferenț, profesor la Institutul Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași, a redactat, la 18 mai 2014, un studiu dedicat motivației beatificării episcopului martir Anton Durcovici.

Introducere

În Evanghelie, Isus Cristos ni se revelează și nouă, după cum a făcut-o apostolilor săi, spunându-ne: "Eu sunt calea, adevărul și viața. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine"1.

Rămânând în contextul beatificării de ieri (17 mai 2014) a episcopului martir Anton Durcovici, recunoaștem că atât martiriul său împlinit în temnița din Sighetul Marmației în ziua de 10 decembrie 1951, cât și beatificarea lui sunt rodul vieții sale întregi. El a fost recunoscut și este "fericit" pentru că l-a urmat cu fidelitate pe Cristos Domnul, "calea, adevărul și viața". Episcopul Anton Durcovici este "fericit" datorită credinței sale vii, puternice, generoase și apostolice în Cristos Domnul și în Biserica sa. Fericirea credinței2 l-a condus la Dumnezeu Tatăl, ajungând astfel la țelul mărturiei sale "martirice", mântuirea sufletului3.

Urmându-l pe Cristos, "calea care conduce la Tatăl, viața Mons. Anton Durcovici s-a desfășurat în două etape", ambele fiind o imitare fidelă a Domnului.

Prima perioadă, etapă care i-a precedat martiriul, este caracterizată de însăși atitudinea pe care și-a însușit-o Cristos față de Tatăl său încă de la intrarea lui în această lume, spunând: "Iată, vin, Dumnezeule, ca să fac voința ta!"4.

A doua perioadă, aceea în care își preia scaunul episcopal - sedes sau cathedra episcopalis - al Bisericii locale de Iași, este etapa în care s-a călăuzit după un alt principiu cristologic, cel exprimat de Faptele Apostolilor astfel: "Biserica ce i-a fost încredințată spre păstorire era a lui Dumnezeu"5, iar poporul pe care avea să-l conducă îl avea pe Domnul cel Înviat drept Dumnezeu.

Așadar, dacă astăzi strălucește înaintea ochilor noștri, în deplina lumină spirituală a Domnului, chipul luminos și venerat al lui Anton Durcovici, se datorează faptului că în timpul vieții s-a comportat asemenea lui Cristos, iar în calitatea de episcop s-a impus ca un adevărat slujitor al Domnului și al Bisericii sale, până la ultima suflare.

Dacă astăzi, pe de o parte, ne bucurăm că el a fost adăugat la alaiul "fericiților" din cer, pe de altă parte, să nu uităm că pilda vieții sale ne interpelează și pe noi, amintindu-ne de "vocația universală la sfințenie, de țelul înalt al" vieții noastre creștine6.

De aceea, făcând parte din poporul lui Dumnezeu și fiind în drum spre patria cerească, să privim puțin la pilda vieții sale, model care ne oferă o reînnoită orientare spre Cristos, "calea, adevărul și viața" noastră7.

A. Criteriul primei perioade a vieții sale: "Iată vin, Dumnezeule, ca să fac voința ta"

Spuneam mai sus că în prima etapă a vieții sale, Mons. Anton Durcovici s-a străduit să-l imite pe Cristos, mai ales ca preot. Meditându-i deseori viața, a observat că sacrificiul lui Cristos merge mână în mână cu preoția sa, inaugurându-le pe amândouă o dată cu Întruparea sa.

a) Noi știm că în Cristos, sufletul său, deși a fost creat ca al nostru, cu toate acestea n-a fost supus, în ceea ce privește exercitarea propriilor sale facultăți, inteligența, voința și memoria, dezvoltării progresive a organismului trupesc. El a avut, din prima clipă a existenței sale, perfecțiunea propriei sale vieți și deplinătatea harului, așa cum se cuvenea unui suflet rațional unit cu Dumnezeirea Cuvântului încă de la creația lui, mai ales datorită unirii ipostatice, dar și o cunoaștere desăvârșită a lui Dumnezeu8.

Acest adevăr reiese și din ceea ce ne spune autorul Epistolei către Evrei, referindu-se la primul act al sufletului lui Isus în momentul întrupării sale în sânul Sfintei Fecioare Maria9.

În momentul întrupării Cuvântului, sufletul său rațional pe care și-l asumase împreună cu trupul, a cuprins dintr-o privire toate veacurile care vremuiseră înaintea lui. Prin acea privire globală, Isus a văzut abisul în care zăcea omenirea întreagă, neputincioasă de a se mântui singură, doar cu puterile firești; a văzut și ineficiența salvifică a tuturor sacrificiilor Legii Vechi, deoarece creatura, oricât de perfectă ar fi fost, nu putea repara în mod adecvat nedreptatea pe care păcatul o pricinuise Creatorului. Simultan, sufletul lui Isus, unit în mod substanțial cu dumnezeirea Cuvântului, a văzut și planul sau proiectul de mântuire al Tatălui, a văzut sacrificiul pe care Dumnezeu i-l cerea pentru a înfăptui răscumpărarea lumii.

Acel moment al intrării Cuvântului lui Dumnezeu în istoria noastră prin întrupare a fost decisiv, a fost hotărâtor, nu numai pentru sufletul lui Isus, dar și pentru mântuirea noastră. Ce a făcut Isus în acel moment?

Printr-un act de ascultare iubitoare s-a jertfit de bunăvoie voinței Tatălui său ceresc, s-a dăruit lui Dumnezeu pentru a înfăptui planul său, opera sa divino-umană, singura capabilă de a da slavă Tatălui său, salvând astfel omenirea. De aceea a zis: "Părinte, tu nu voiești nici ofrandele, nici sacrificiile, dar mi-ai alcătuit un trup. Nu ți-au plăcut nici arderile de tot, nici jertfele pentru păcat. Atunci am zis: Iată, vin ... ca să fac voința ta, Dumnezeule!"10.

Intrând în lume, printr-un act desăvârșit de ascultare al voinței sale față de voința lui Dumnezeu, Cristos a acceptat această sumă de dureri care au început o dată cu umilirile ieslei și se vor sfârși cu infamia crucii. Încă de la intrarea sa în această lume, Cristos s-a oferit ca victimă de iubire și de ascultare Tatălui: primul act uman al vieții sale, al voinței și al minții sale a fost un act sacerdotal: "Datorită acestei voințe, am fost sfințiți prin jertfa trupului său, o dată pentru totdeauna"11.

Cine poate cunoaște intensitatea iubirii acestui act sacerdotal al lui Isus? Cine-i va putea evalua valoarea? Ea poate fi doar întrezărită în tăcerea adorației! Din acel moment al întrupării, totul, în viața lui Isus a fost orientat spre sacrificiul Calvarului. Acel "ecce venio", rostit în sânul preacurat al Mamei sale, va fi desăvârșit de ultimul act al voinței sale de pe cruce, act care a fost o împlinire a ascultării sale iubitoare: "Consummatum est. Et inclinato capite tradidit spiritum"12.

Această orientare existențială a vieții sale spre sacrificiul Calvarului nu era altceva decât o adorație continuă a dumnezeirii Cuvântului. Bucurându-se de vederea beatifică a lui Dumnezeu încă din momentul Întrupării Cuvântului13, sufletul lui Isus, contemplând perfecțiunile infinite ale dumnezeirii Cuvântului, se cufunda într-o adâncă umilire în fața maiestății divine a Cuvântului veșnic.

b) Ca preot, Anton Durcovici și-a însușit această atitudine sacrificială a lui Isus Cristos. Starea dăruirii de sine voinței lui Dumnezeu reprezintă constanta vieții sale sacerdotale. La 3 noiembrie 1947 scria într-o "Pro memoria": "Doamne Isuse, învață-mă pururi ce să fac și dă-mi puterea să săvârșesc tot ceea ce-ți place ție. Trimite-mi și mie pe Duhul tău cel Sfânt, ca să mă lumineze, să mă întărească și să mă călăuzească în toate zilele. El să mă ajute ca să îndeplinesc cum se cuvine slujba de învățător, de păstor, și mare preot al poporului credincios"14.

Aceeași dăruire de sine o practică și atunci când acceptă numirea de episcop al Diecezei de Iași de către papa Pius al XII-lea, la 30 octombrie 1947: "Acum, când Isus Domnul, prin Sfântul Părinte, locțiitorul său, a dispus astfel și mă cheamă pe mine nevrednicul, ca odinioară pe apostoli, primesc din ascultare și cu încredere în Cel ce m-a chemat. Voi porni acolo unde mă trimite el, fiind sigur că ajutorul lui nu va lipsi"15.

În ziua înscăunării sale ca episcop de Iași - 14 aprilie 1948 -, urmând aceeași orientare cristologică a vieții, declara cât se poare de clar: "De aceea m-a trimis Dumnezeu pe mine, slujitor nevrednic, în Dieceza de Iași, nu ca să fiu slujit, ci ca să slujesc tuturor cu toate puterile mele până la ultima suflare"16. Această decizie nu era altceva decât eminenta și intensa trăire a harului divin pe tot parcursul vieții sale, o practică îndelungată a virtuților evanghelice17.

Ca profesor de teologie, ca învățător al "doctrinei sacre", în cei 37 de ani de experiență didactică, Mons. Anton Durcovici a fost la București și la Iași, ceea ce a fost cardinalul Desiré Joseph Merçier în Belgia: un teolog matur, un tomist convins, un îndrumător și un mistic iluminat în viața spirituală, un apostol al cultului euharistic18.

Urmând principiul tomist: "contemplata aliis tradere", Mons. Anton Durcovici a dat o deosebită importanță interiorizării concentrate a conținutului credinței. Interiorizarea acesteia printr-o adâncire constantă făcea ca credința să coboare într-un mod personal în adâncul propriei vieți. Prelegerile sale căpătau astfel, zi de zi, o nouă sonoritate, o nouă rezonanță în auditoriu. De fapt, "Lecțiile tomiste" au fost elaborate în interiorul lui de credință pentru intelectualii epocii sale, care era și a lui19.

"Ca episcop catolic până în măduva oaselor"20 a fost călăuzit de puterea de nezdruncinat a credinței și a iubirii de Dumnezeu. Nu fără motiv poate fi comparat cu "leul din Münster", cardinalul von Gallen, cu cardinalul mitropolit de Cracovia, Adam Ștefan Sapieha, cu cardinalul fericit Alois Stepinaç de Zagabria, ori cu episcopul martir bulgar, Eugen Bossilkov, beatificat recent, la 15 martie 1998.

Ministeriul său episcopal era pătruns de caritatea pastorală a Duhului Sfânt. De aceea revărsa o văpaie interioară, o putere sufletească spirituală numai prin simpla lui prezență, în cei din jurul său.

Martiriul său, mărturia vieții până la ultima suflare, nu este decât împlinirea mărturiei carității sale. Moartea lui a fost o împreună-făptuire cu Cristos, cea mai mare făptuire a vieții sale, deoarece a fost o imitare conștientă a morții lui Cristos, o moarte conform Evangheliei. Martiriul său este consecința constantei slujiri a adevărului și o eminentă făptuire a carității Duhului Sfânt, iubire care l-a însuflețit toată viața.

B. Criteriul celei de-a doua etape a vieții sale: "Duhul Sfânt a pus episcopii ca să păstorească poporul lui Dumnezeu"

A doua perioadă a vieții sale începe cu numirea sa ca "episcop de Iași" de către papa Pius al XII-lea, la 30 octombrie 1947. Șase luni după numire a fost consacrat episcop în catedrala "Sfântul Iosif" din București de către Nunțiul Gerard Patrick O'Hara, în ziua de 5 aprilie 1948. În ziua de 13 aprilie sosea deja la Iași pentru a-și prelua eparhia încredințată.

La intrarea în palatul episcopal, pe frontispiciul acestuia, a văzut această inscripție scrisă în latină: "Spiritus Sanctus posuit episcopos regere Ecclesiam Dei"21: "Duhul Sfânt a pus episcopii să păstorească Biserica lui Dumnezeu, Biserică pe care el și-a dobândit-o prin sângele propriului Fiu".

Noul episcop, citind inscripția aceasta, a intuit, îndată mesajul pe care i-l transmite Duhul Sfânt în acel moment, mesaj care îi va orienta profund restul zilelor sale. El reprezenta, de fapt, programul său pastoral, întrucât îi dezvăluia adevăruri fundamentale ca: Cine este și cui aparține Biserica locală de Iași? Care este rolul episcopului în mijlocul ei? Ce semnificație are acea "sedes" sau "cathedra episcopalis" pe care avea s-o primească a doua zi? La aceste întrebări încercăm să răspundem în cele ce urmează.

a) Cine este și ce rol are episcopul în Biserica locală?

Episcopul Anton Durcovici știa bine că, atât el, cât și colaboratorii săi erau, în principal credincioși - erau "christifideles" - care nu se sustrăgeau câtuși de puțin condiției creștine ca atare; știa că de acum făcea parte din Biserica locală de Iași; era conștient că fusese format providențial de-a lungul anilor de alte Biserici locale, în vederea vieții aceleia pe care avea s-o păstorească.

Episcopului Anton Durcovici nu-i era străină nici doctrina sfântului Augustin despre rolul episcopului în Biserica pe care o prezidează: "În ceea ce ne privește spune Doctorul harului, trebuie să considerăm două lucruri: mai întâi că noi, episcopii, suntem creștini, apoi că noi avem puterea; având autoritatea, suntem numărați printre păstori dacă suntem buni; fiind creștini, suntem împreună cu voi credincioși. Pe de o parte, așadar, eu sunt creștin, iar pe de altă parte, sunt episcop pentru voi, înaintea lui Cristos și a Tatălui; cu voi sunt un păcătos, cu voi sunt ucenic, cu voi sunt și eu sub cârja unicului Păstor, Cristos, căruia îi aparținem împreună22 ca popor al său".

Episcopul Anton Durcovici era conștient, așadar că Cristos era Păstorul Bisericii sale, iar el era slujitorul și colaboratorul credinței și al bucuriei credincioșilor săi. Predica sa era susținută și stimulată de credința acestei comunități pe care predecesorii săi au supravegheat-o și au păstrat-o cu fidelitate. Orice episcop, ca "minister", ca "slujitor" al Cuvântului și săvârșitor al sfintelor Taine, este slujitor numai în condiția creștină, numai în țesutul Bisericii locale, numai în "communione fidelium", având permanent nevoie de colaborarea altor "miniștri", chiar dacă prezidează în caritate Biserica din Roma.

b) Cine este și cui aparține Biserica locală?

Biserica locală este Biserica lui Cristos, aceea care, începând de la Ekklesia apostolică din Ierusalim, în ephapax-ul căreia este introdusă de Duhul Sfânt în ziua Rusaliilor, precedă atât "ministrul" cât și "ministeriul acestuia", atât episcopul cât și oficiul său. Prioritatea aceasta se verifică pe diferite planuri.

Ne este cunoscut faptul că primii evanghelizatori provin de la o Biserică locală, aceea din Ierusalim. Apoi, în virtutea marii Tradiții, știm de asemenea, că o Biserică locală odată constituită, va dărui episcopului "sedes" sau "cathedra" de unde va prezida viața acesteia23.

Scaunul episcopal, numit de marea Tradiție a Bisericii "sedes" sau "cathedra episcopalis", are o bogată semnificație teologică24. "Sedes" sau "cathedra" episcopală, din generație în generație are constant aceeași semnificație: simbolic, e purtătoarea credinței, a tradiției și a istoriei Bisericii locale în rostogolirea veacurilor. Tot acest tezaur, toată aceste zestre precedă episcopul și i se încredințează supravegherii sale. El are, într-adevăr, misiunea de a veghea , de a supraveghea nu numai turma încredințată spre păstorire - "portio populi Dei" -25, dar și "hereditas", moștenirea acesteia, modul propriu de a-și trăi "credința catolică" într-un loc concret și într-o perioadă istorică determinată.

Episcopii care urmează unul după altul, au sarcina de a lăsa succesorilor lor o Biserică rămasă fidelă credinței apostolice, mărturiei și misiunii evanghelice. Episcopului îi revine sarcina de a supraveghea și de a transmite ceea ce a primit: "carisma certum veritatis" în continuitatea Tradiției apostolice26.

Înscăunarea noului episcop pe această "sedes" înseamnă, pe de o parte, că el este primit de Biserica locală în sânul ei iar, pe de altă parte, că el primește o dată cu Biserica locală tradiția acesteia, tradiție din care ea trăiește.

Scaunul episcopal reprezintă astfel, mai mult chiar decât inelul pastoral, tot realismul și tot tezaurul unirii episcopului cu Biserica sa locală. Este semnificativ faptul că în timpul Synaxei euharistice, centrul și focarul vieții Bisericii locale, episcopul se află mai îndelung la sedes decât la altar, "cathedra" fiind semnul magisteriului, al guvernării și al unității. Acolo stă în timpul Liturgiei Cuvântului, de acolo predică, totdeauna așezat; acolo revine după Împărtășanie; de acolo binecuvântează adunarea liturgică. Catedrala este, așadar, sanctuarul acestui "scaun episcopal" și, de aceea, al "memoriei" Bisericii locale.

Toată această realitate eclezială a Tradiției vii a Bisericii sale locale de Iași a fost recunoscută și valorificată de episcopul martir Anton Durcovici încă de la numirea lui ca episcop de Iași, în diferite împrejurări. În discursul compus cu ocazia depunerii jurământului de fidelitate către suveran, vorbește despre "însemnătatea scaunului episcopal catolic" al Moldovei, enumerând etapele istorice ale acestuia: episcopia de la Milcov din 1227; episcopia catolică de Siret (1370), episcopia de Baia (1420), oraș numit "Civitas Moldaviensis"27, episcopia din Bacău (1580-1789) și, în sfârșit, episcopia catolică de Iași înființată la 17 iunie 1884. Juridic, scaunul episcopal catolic din Moldova a avut patru titulari înainte de Anton Durcovici: Iosif Camilli (1884-1894; 1904-1915), Dominic Jaquet (1895-1903), Alexandru Cisar (1920-1924) și Mihai Robu (1925-1944). Lor le-a urmat Anton Durcovici (1948-1951)28.

c) De la apostoli la Cristos, de la Cristos la Dumnezeu

De la scaunul episcopal al Episcopiei de Iași, privirea ni se îndreaptă spre originea Bisericii locale de Iași: "Beatus populus cujus Deus est Dominus" (Ps 143, 15). Biserica locală de Iași aparține lui Dumnezeu, este poporul său, popor pe care și l-a dobândit prin sângele propriului Fiu. Episcopul Anton Durcovici declară acest popor fericit în măsura în care trăiește în comuniune cu Dumnezeu, în supunere față de Domnul și față de Evanghelia sa.

Ca popor al lui Dumnezeu, Biserica locală de Iași se bucură de alegerea ei din partea lui Dumnezeu, o alegere făcută din iubire, iubire care se cere acceptată, aceasta însemnând supunere față de Evanghelia lui Cristos. Avându-și obârșia în Cristos, toți membrii acestui popor sunt chemați să trăiască necontenit cu el și ca el, având în inimă aceleași simțăminte pe care le avea Cristos29.

Această Biserică cuprinde în sânul ei atât pe cei vii cât și pe cei decedați. Ea trăiește tocmai din "comuniunea sfinților", din împărtășirea cu toate generațiile de credincioși care au trăit cândva printre noi, majoritatea propriu-zisă constituind-o sfinții din cer. Fiecare generație încearcă să se alăture sfinților, să trăiască în comuniune cu ei, păstrând cu fidelitate această continuitate30.

Concluzie

După cum vedem, Preasfințitul Anton Durcovici a ajuns la martiriu, lucrându-și-l toată viața. El s-a comportat întotdeauna ca un adevărat preot catolic, cu mult înainte de a îndura martiriul fizic. Spiritualitatea sa era caracterizată, mai ales, de intensitatea rugăciunii sale, fiind profund ancorată în celebrarea și adorația sfintei Euharistii, pietate trăită împreună cu întreaga Biserică prin recitarea cotidiană a Breviarului. Tocmai această lucrare, tocmai această sfințire a cotidianului constituie specificul vieții sale sacerdotale: e "sfântul obișnuitului", sfântul cotidianului. Mărturia vieții sale rămâne nedepășită și, în cea mai mare parte, o referință mereu actuală.

Ca profesor rămâne un model de curaj și de perseverență intelectuală tomistă. "Lecțiile sale tomiste" ne arată cât de mult sacramentul Preoției și sfânta teologie i-au determinat viața și gândirea. De aceea, predarea teologiei a constituit pentru el marea pastorală a inteligențelor, o continuă solicitudine de a-l face cunoscut altora pe Cristos.

Ca predicator era înflăcărat de caritatea Duhului Sfânt care nu l-a părăsit nici în buncărele închisorilor comuniste, caritate care l-a condus la martiriu, caritate pe care o păstrează și în cer. Ea îl face "fericit".

Ca episcop și-a ancorat viața și tot apostolatul pe Dumnezeiasca Euharistie și pe marea sa iubire față de Maica Domnului față de Inima ei Neprihănită.

Dăruindu-se cu totul Preacuratei însemna pentru el a fi, împreună cu ea, cu totul al Domnului. După cum Maica Domnului nu a trăit pentru ea însăși, ci pentru el, la fel, Mons. Anton Durcovici a învățat de la ea dedicarea completă și promptă lui Cristos31. Din Euharistie îl primea permanent pe Domnul și pe Duhul Sfânt. Duhul, prin faptul că ni se dăruiește datorită sacrificiului lui Cristos, preia și istoria noastră, a tuturor, până la paruzie. El ne conduce în tot adevărul revelat de Domnul, în adâncurile inepuizabile ale Evangheliei lui Cristos. El ne revelează încontinuu bogățiile nesecate ale Cuvântului înliterat, întrupat și dat pentru răscumpărarea noastră. El ne vorbește nu numai prin Evanghelie, dar și prin sfinții săi. Printre aceștia, episcopul Anton Durcovici este fără îndoială unul dintre cei mai actuali sfinți ai Bisericii noastre locale, un model eminent de sfințenie, care ne va călăuzi pașii pe drumul credinței și al iubirii în mileniul al treilea.

Pr. dr. Eduard Ferenț

* * *

"Fericit poporul al cărui Dumnezeu este Domnul!"
Ps
144(143),15

Note
1 In 14, 6.
2 Cf. In 20,29.
3 1Pt 1,6.8-9.
4 Evr 10,7.
5 Fap 20,28.
6 Cf. Ef 1,4; LG 11: EV 1/315.
7 Cf. Fil 1,21; Col 3,3-4.
8 Cf. S. Thomas Aquinas, Summa theologiae, III, qq 9-12. În aceste "Chestiuni" sfântul Toma tratează special despre întreita știință a lui Isus. Tema poate fi analizată și în lumina Magisterului Bisericii: Cf. DS 3432, 3812, 3645, 3647 etc.
9 Cf. Evr 10,5-10.
10 Ibidem.
11 Evr 10,10.
12 In 19,30.
13 Cf. S. Thomas Aquinas, Summa theologiae, III, q 34 a 4 ad 3 um; Cf. Sfântul Francisc de Sales, Tratatul iubirii lui Dumnezeu, IX, c.5, vl. II, pp. 242-243; c.14, p. 283, ed. română, trad. Eduard Ferenț, "Ed. "Sapientia", Iași, 2012. Cf. Eduard Ferenț, Isus Cristos, Cuvântul lui Dumnezeu întrupat pentru mântuirea omului, "Ed. "Sapientia", Iași, 20042, p. 597-607. Cf. Don Columba Marmion, OSB, Le Christ dans ses mystères. Conférences spirituaelles, Desclée de Brower, Paris 1933, p. 87 ss.
14 Cf. Eduard Ferenț, Martiriul iubirii lui Cristos, Arhiepiscopia Romano-Catolică, București, 2000, p. 109.
15 Ibidem, p. 109.
16 Ibidem, p. 110.
17 Ibidem, p. 163-196.
18 Cf. Eduard Ferenț, Episcopul de Iași, Anton Durcovici, învățător ilustru și martir al iubirii, în Ștefan Lupu (coordonator), În umbra crucii, Ed. "Sapientia", Iași 2013, p. 306-317.
19 Cf. Eduard Ferenț, Martiriul iubirii, o.c., p.149-150.
20 Florian Müller, Viața episcopului de Iași, Anton Durcovici (trad. din germană de Martin Jäger, student teolog), Editura "Presa Bună", Iași, 1993, p. 48.
21 Fap 20,28.
22 Cf. Sfântul Augustin, Sermo 46,2: CCSL 41,530; Sermo 47,2: CCSL 41,573; Sermo 340,1; PL 38,1483; Enarratio in Ps. 126,3: CCSL 40,1859; Sermo 23,2: CCSL 41,309; 56,11: PL 39,392.
23 Cf. Episcopul Anton Durcovici, "Scrisoare pastorală"/14.IV.1948, în Martiriul iubirii, o.c., p.295. IDEM, "Discursul către Majestatea Sa Regele Mihai", în Martiriul iubirii, p. 197-199.
24 Cf. H. Leclerq, "Chaire épiscopale", în DACL, Paris 1913, t.III/1, 19-90.
25 Cf. LG., n. 23: EV 1/339.
26 Sfântul Irineu, Adversus haereses, IV, 26, 2: Schr 100, Cerf, Paris, 1965, p. 719. Cf. Emmanuel Lanne, "La Règle de la verité. Aux sources d'une expression d'Irénée", în Lex Orandi, lex credendi, mélanges en l'honneur de P. Cipriano Vaggagini, coll. "Studia anselmiana" 79, 1980, p. 57-70. Cf. Jaques Fantino, La thèologie d' Irenée. Lecture des Ecritures en réponse à l'exégèse gnostique. Une approche trinitaire. Les Editions du Cerf, Paris, 1994, p. 15 ss.
27 Cf. Ioan Ferenț, Începuturile Bisericii Catolice din Moldova, Ed. "Sapientia", Iași 20042, p. 72-79.
28 Cf. Anton Durcovici, episcop de Iași, "Discursul cu ocazia depunerii jurământului de fidelitate către suveran", în Martiriul iubirii, o.c., pp-197-200. IDEM, Scrisoare pastorală/ 14.IV.1948, Ibidem, p. 205. Cf. Alois Moraru - Iosif Răchiteanu, Păstorii Diecezei de Iași și rectorii Seminarului, Ed. "Sapientia", 2004.
29 Cf. Fil 2, 5.
30 Cf. Joseph Cardinal Ratzinger - Papa Benedict al XVI-lea, Sarea pământului. Creștinismul și Biserica Catolică la cumpăna dintre milenii. Convorbiri cu Peter Seewald, Ed. "Sapientia", Iași, 2006, p. 223-226.
31 Cf. Episcopul de Iași Anton Durcovici, Scrisoare pastorală /14.IV.1948, în Martiriul iubirii, o.c., p. 202; IDEM, "Circulară" despre devoțiunea de mai în cinstea Maicii Domnului, Ibidem, p. 207-210.


 

lecturi: 91.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat