Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: Viața fericitului episcop martir Anton Durcovici a fost o copie fidelă a vieții lui Isus

"Trăiesc eu, dar, de fapt, nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine" (Gal 2,20).

Trăia în anii din urmă la Milano un bătrân pictor copist. Peste 40 de ani trăise în Galeria de artă a Academiei din Milano și nu făcuse altceva decât să copie chipul lui Cristos din renumita pictură a lui Leonardo da Vinci, "Cina cea de Taină". Acesta a fost idealul vieții sale. Și în cele din urmă a reușit atât de bine să-l reproducă pe Cristos, încât copiile sale atingeau perfecțiunea, căci nu se mai deosebeau de original. Nenumărate muzee de artă din lume au comandat asemenea copii identice cu originalul.

Dacă vom analiza cu atenție viața fericitului episcop martir Anton Durcovici (1888-1951), vom constata că ea seamănă izbitor de mult cu viața mântuitorului Isus, începând de la naștere și până la moartea sa.

Într-adevăr, el a putut spune cu sfântul Paul: "Trăiesc eu, dar, de fapt, nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine" (Gal 2,20). De fapt și Isus a spus: "Pildă v-am dat, că așa cum am trăit eu să trăiți și voi" (cf. In 13,15). "Cel care spune că rămâne în el are datoria să trăiască așa cum el a trăit" (1In 2,6).

Așa cum părinții lui Isus, din Iudeea, de frica lui Irod Arhelau (22 îC-18 dC), au venit să locuiască în Nazaretul Galileei (cf. Mt 2,22); tot astfel și mama fericitului episcop martir Anton Durcovici a venit cu fiii ei, din Bad Deutsch-Altenburg, din Austria, de frica unui alt "Arhelau", ca să locuiască în localitatea Iași, din România.

Ca și Isus care a fugit și s-a ascuns atunci când a fost vorba ca oamenii să-l facă rege (cf. In 6,15), dar care a venit de bunăvoie când a fost vorba să moară (cf. Lc 19,28); la fel episcopul Anton Durcovici a părăsit traiul din Austria și a venit să sufere și să moară împreună cu Isus, în România.

Așa cum Isus s-a remarcat la Nazaret printr-o viață de credință și de ascultare și a crescut în înțelepciune, statură și har, înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor (cf. Lc 2,51), tot astfel și Anton Durcovici, la Iași și București, printr-o viață de credință și ascultare, a crescut și el în înțelepciune, statură și har, înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor.

Așa cum Isus (cf. Lc 3,23) a părăsit Nazaretul și casa părintească, pentru a se muta la Cafarnaum (cf. Mt 4,13), de unde își va începe activitatea misionară, mergând prin multe locuri din țară și străinătate; tot astfel, Anton Durcovici, după Școala primară de la Iași, s-a mutat la Ploiești și la București, de unde și-a început călătoriile de studiu și de misiune, prin multe locuri din țară și din străinătate.

Aici trebuie să spunem că, asemenea lui Isus, care a avut milă și și-a iubit poporul încredințat de Tatăl ceresc (cf. Mc 6,34), tot astfel și fericitul episcop martir Anton Durcovici și-a iubit mult poporul încredințat lui de către Dumnezeu, prin ministerul Preoției.

Și, așa cum Isus, poporului încredințat, i-a predicat Cuvântul (cf. Mt 4,23) și i-a dat Euharistia (cf. 1Cor 11,23-26), iar apoi i-a îndemnat pe ucenici să primească și să vestească și ei Cuvântul, căci dă viața veșnică (cf. In 5,39), să primească și să vestească Euharistia, căci e trupul și sângele său (Mt 26,26-27), căci dă învierea și viața veșnică (In 6,53-54), tot astfel fericitul episcop martir Anton Durcovici, care, ca preot și episcop, a predicat Cuvântul și a celebrat Euharistia, iar apoi, i-a chemat și el pe oameni atât să primească și să vestească Cuvântul, cât și să primească și să vestească Euharistia, cele două mari forțe ale credinței, care i-au hrănit și întărit pe toți creștinii, care l-au hrănit și l-au întărit și pe el.

Apoi, așa cum Isus, pe cruce fiind și văzându-i acolo pe mama sa iubită și pe ucenicul iubit, l-a încredințat pe ucenic iubirii și grijii Mariei, și prin el pe toți oamenii, apoi i-a încredințat-o iubirii și grijii ucenicului pe Maria, și prin el tuturor oamenilor (cf. In 19,26-27), tot astfel și fericitul episcop martir Anton Durcovici, după ce a primit-o pe Maria de la Isus, de la părinți și profesori, de la Biserică, i-a încredințat și consacrat pe oamenii din eparhia sa Inimii neprihănite a Mariei, iar oamenilor le-a încredințat-o pe Maria, ca să o poarte mereu în inima și sufletul lor, ca să se poată împărtăși mereu de grija și iubirea ei maternă.

Așa cum predicile și învățăturile lui Isus au deranjat autoritățile religioase și civile ale timpului, căci arhiereii și fariseii, adunând Sinedriul, au spus: "Ce să facem, pentru că acest om face multe semne? Dacă-l lăsăm așa, toți vor crede în el" (In 11,47) - tot astfel, predicile și învățăturile fericitului episcop martir Anton Durcovici au deranjat unele dintre autoritățile timpului său.

Scriptura ne arată gândurile celor răi: "Să-l pândim pe cel drept, căci ne deranjează, stă împotriva faptelor noastre, ne reproșează păcate împotriva legii și ne acuză de păcate împotriva disciplinei noastre... A devenit pentru noi reproș al gândurilor noastre și ne este greu și numai să-l vedem. Viața lui nu este asemănătoare cu a celorlalți și căile lui sunt diferite. Suntem considerați de el nelegitimi, se ține departe de căile noastre ca de necircumcizie, declară fericit sfârșitul celor drepți și se laudă că-l are pe Dumnezeu drept tată" (Înt 2,12-16).

Isus a spus: "M-au urât fără temei" (In 15,25). Tot așa a putut spune și fericitul episcop martir Anton Durcovici, cu Isus, dar și cu psalmistul: "Cei ce mă urăsc fără temei sunt mai mulți decât perii capului meu; cei care vor să mă piardă, pe nedrept îmi sunt vrăjmași (cf. Ps 69,4)"; și iarăși: "ei, mi-au întins lațul lor, fără pricină, și fără temei vor să-mi ia viața" (Ps 35,7); "cei puternici mă urmăresc fără temei, dar inima mea se teme numai de cuvântul tău, Doamne" (Ps 119,161).

Gheorghe Gheorghiu Dej (1901-1965), în discursul rostit la Congresul al VI-lea al Partidului Muncitoresc Român, din 22 februarie 1948, afirma următoarele: "Biserica Catolică este singurul obstacol organizat în drumul instaurării definitive a democrației populare în România. Cercurile clerului catolic nu au o atitudine potrivită cu regimul democratic al României, cu interesele țării și ale poporului. Noi credem că această atitudine a clericilor catolici nu poate lăsa indiferent nici clerul Bisericii Ortodoxe și nici chiar pe credincioșii aparținând Bisericii Catolice".

Într-adevăr, acest gen de discurs, nu a lăsat indiferenți pe mulți. Iată ce scria, într-un articol defăimător, la 13 iunie 1949, Radu Aurel, un corespondent al ziarului "Scânteia", numărul 1450, ziarul central al Partidului Comunist: "Conducătorul acțiunii antidemocratice este episcopul romano-catolic Durcovici Anton. De la el pornesc toate dispozițiile de prelungire a slujbelor, de instigare, și de «afurisenie»".

Scriptura ne spune că arhiereii și fariseii dăduseră ordin ca, dacă cineva știe unde este Isus, să-l denunțe, ca să-l aresteze (cf. In 11,57). Exact așa a fost și cu fericitul episcop martir Anton Durcovici. Securitatea i-a întocmit dosare de urmărire informativă și un dosar de urmărire penală și l-a urmărit pas cu pas. În notele informative redactate sunt prezentate numeroase acuzații aduse episcopului Anton Durcovici, cu scopul de a-l incrimina și trimite în fața unui tribunal militar. Episcopul era văzut drept un dușman al regimului comunist și coordonator al rezistenței anticomuniste din partea Bisericii Catolice din România. De aceea, la 11 ianuarie 1949, ofițerii Securității din Iași, N.A. Pandelea și A. Nussem, au cerut arestarea episcopului A. Durcovici, pe motiv că devenise "o piedică în drumul spre socialism".

Isus a fost arestat (cf. Mc 14,43-45). La fel, fericitul episcop martir Anton Durcovici a fost arestat, la 26 iunie 1949, în timp ce mergea să administreze taina sfântului Mir, în localitatea Popești-Leordeni.

Primele întrebări care i-au fost adresate lui Isus, după arestarea sa, au fost cele cu privire la învățătura sa (cf. In 18,19). Tot astfel, primele întrebări care i-au fost adresate fericitului episcop martir Anton Durcovici, în arestul de la Ministerul de Interne, au fost tot cele legate de misiunea și învățătura sa.

Și așa cum Isus a dat o bună mărturie în fața lui Pilat din Pont (cf. In 19,4; 1Tim 6,13); tot astfel și fericitul episcop martir Anton Durcovici, în fața anchetatorilor, a dat o bună mărturie despre misiunea și învățătura sa, dezvăluindu-le astfel crezul său și făcându-le o cateheză din conținutul predicilor sale.

Dar cele mai izbitoare asemănări dintre viața lui Isus și viața fericitului episcop martir Anton Durcovici au fost prigonirile fără temei, pătimirile sângeroase din ură față de credință și moartea lui în chinuri grele.

Deși Isus a dat o bună mărturie în fața lui Pilat și a arhiereilor, Pilat l-a luat pe Isus și l-a dat să fie biciuit. Soldații au împletit o coroană din spini, i-au pus-o pe cap și l-au îmbrăcat cu o haină de purpură, apoi veneau la el și spuneau: "Bucură-te, regele Iudeilor!" și îi dădeau palme (cf. In 19,1-3).

Deși fericitul episcop martir Anton Durcovici a dat și el o frumoasă mărturie de credință în fața anchetatorilor, aceștia l-au batjocorit în fel și chip și l-au desfigurat în bătăi. Istoricul catolic american Robert Royal a spus că episcopul Anton Durcovici "a fost maltratat într-o asemenea măsură, încât în momentul în care a fost azvârlit dezbrăcat în celulă, devenise de nerecunoscut".

Așa cum Isus, înainte de moarte, a fost dezbrăcat de haine, a fost însetat și înfometat, încât a strigat: "Mi-e sete" (In 19,23.28); tot astfel și fericitul episcop martir, înainte de moarte, a fost dezbrăcat de haine; a fost aruncat gol într-o celulă cu beton pe jos, pe un timp geros de iarnă, unde comandantul închisorii a mai deschis și ferestrele; apoi a fost înfometat și însetat de moarte.

Deși flămânzit și însetat, fericitul episcop martir Anton Durcovici nu a cerut mai întâi mâncare și apă; ci a cerut mai întâi pacea cu Dumnezeu și cu oamenii, prin dezlegarea preoțească; a cerut rugăciuni ca să nu cedeze credința în fața chinurilor. Și a primit toate cele cerute.

Scriptura spune că Isus a fost întărit în timpul agoniei sale de către un înger (cf. Lc 22,43). După cum luptătorul trimis în ring are pe cineva în colțul lui care să-l încurajeze și să-l întărească între runde, la fel a avut și fericitul episcop martir Anton Durcovici pe CINEVA, care l-a întărit între reprizele de schingiuire; l-a avut pe însuși Isus, care l-a încurajat și întărit să devină campion al credinței.

Ca și Isus, episcopul Anton Durcovici a murit desfigurat de bătăi, de chinuri și de lipsuri, la 10 decembrie 1951, izolat și părăsit de toți.

Așa cum Isus a fost înmormântat într-un mormânt străin (cf. In 19,41), tot astfel fericitul episcop martir Anton Durcovici a fost înmormântat într-un cimitir pentru străini, din Sighetu Marmației, în curs de noapte, fără ca nimeni să fi fost de față, într-un loc rămas până astăzi necunoscut, de către directorul închisorii, Vasile Ciolpan, cel care refuza deținuților hrana și apa, cel care iarna deschidea ferestrele închisorii, ca deținuții să moară de frig.

Așa cum pentru Isus, după moartea și îngroparea sa, a urmat învierea, înălțarea și glorificarea lui la dreapta Tatălui, tot astfel și pentru fericitul episcop martir Anton Durcovici, după chinurile și moartea sa, au urmat înălțarea și glorificarea lui la treapta de fericit. A fost prigonit și părăsit, dar a fost primit de Isus în brațele și în împărăția sa; iar de acolo, din brațele lui Isus, ne veghează, se roagă pentru noi și ne cheamă la cer; de acolo mai așteaptă și învierea fericită a trupului.

Chiar de pe timpul regimului care l-a urmărit, prigonit, arestat, chinuit și ucis, a început preamărirea lui.

Chiar de atunci, dosarul lui de canonizare era deja în curs, fiind date publicității și primele informații privitoare la viața și martiriul său.

După anul 1990, episcopul nostru de Iași, Petru Gherghel, a revigorat aceste preocupări, demarând cercetările istorice privind viața și activitatea episcopului martir. La 25 martie 1997 a fost deschis procesul de canonizare în faza diecezană, iar în septembrie 1999 dosarul complet a fost înaintat Congregației pentru Cauzele Sfinților din Roma. Începând din 2 decembrie 2004, în toate bisericile catolice din Moldova a început novena de rugăciune pentru beatificarea episcopului martir, Anton Durcovici. Iar, la 1 mai 2008, episcopul nostru de Iași Petru Gherghel scria: "Ne plecăm capul în fața celor ce au știut să-și ofere întreaga viață pentru vestirea evangheliei lui Cristos care a ieșit biruitor din mormânt, asigurându-i pe toți de aceeași victorie. Ne plecăm capul și genunchii în locul în care episcopul Anton Durcovici a știut să-și verse sângele și să intre în pământul țării noastre ca un bob de grâu ce moare (cf. In 12, 24) pentru a aduce roade multe".

Atent la tot ce se întâmpla în România, Sfântul Părinte papa Pius al XII-lea (1939-1958) a trimis, la 27 martie 1952, catolicilor din România o scrisoare prin care îi încuraja să suporte, cu răbdare și blândețe, toate suferințele, asigurându-i de rugăciunea și prețuirea sa.

Sfântul papă Ioan Paul al II-lea, în timpul vizitei sale în România între 7 și 9 mai 1999, ne-a adresat cuvinte pline de curaj și multă speranță: "Lanțurile voastre, cătușele conaționalilor voștri sunt gloria Bisericii: adevărul v-a făcut liberi! Au încercat să reducă libertatea voastră, să vă sufoce, dar fără succes. Ați rămas liberi înăuntrul vostru, chiar dacă erați în lanțuri; liberi în plâns și lipsuri; liberi, chiar dacă bisericile voastre au fost profanate și lovite. Am venit să aduc un omagiu poporului român, fraților și surorilor care au sfințit acest pământ cu mărturia lor de credință".

La 31 octombrie 2013 papa Francisc a autorizat Congregația pentru Cauzele Sfinților să promulge decretul de recunoaștere a martiriului slujitorului lui Dumnezeu Anton Durcovici, ucis din ură față de credință în închisoarea de la Sighet. Beatificarea sa urmează să aibă loc sâmbătă, 17 mai 2014. De la acest sfânt moment al beatificării episcopului martir Anton Durcovici nu trebuie să lipsească nimeni.

Isus le-a spus tuturor ucenicilor săi din toate timpurile: "Dacă lumea vă urăște, să știți că pe mine m-a urât înainte de voi. Dacă ați fi din lume, lumea ar iubi ceea ce îi este propriu, dar pentru că nu sunteți din lume, ci eu v-am ales din lume, pentru aceasta vă urăște lumea. Amintiți-vă cuvântul pe care vi l-am spus: «Nu este sclavul mai mare decât stăpânul său». Dacă m-au persecutat pe mine, vă vor persecuta și pe voi" (In 15,18-20). Dar, când va veni ziua răsplătirilor, toți cei care l-am urmat pe Cristos, pe toate căile lui, vom primi în împărăția cerurilor cetăți și tronuri de domnie (cf. Lc 19,17-19; Mt 19,28).

La rugăciunea credincioșilor pentru martiri, avem o invocație care sună așa: "Doamne Isuse, modelul și tăria martirilor, dă-ne harul să primim cu generozitate suferința, ca participare la jertfa ta mântuitoare, și să o putem privi în lumina învierii". Fericitul episcop martir Anton Durcovici și toți ceilalți episcopi, preoți, călugări, călugărite și laici martiri au putut suporta suferințele nedrepte și moartea crudă, pentru că au știut să le privească prin prisma învierii.

Vom merge la beatificarea episcopului martir Anton Durcovici pentru a-i aduce un omagiu cuvenit celui care a fost un episcop bun și sfânt (cf. Evr 13,7), pentru a învăța de la el cum să ne conformăm viața cu cea a lui Isus și pentru a învăța să privim suferința și moartea prin prisma învierii și a vieții veșnice.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat