Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Vatican: Predica pr. Raniero Cantalamessa din Vinerea Sfântă 2014

"Era cu ei și Iuda, trădătorul"

În istoria divino-umană a pătimirii lui Isus există atâtea mici istorii de bărbați și de femei intrați în raza luminii sale sau a umbrei sale. Cea mai tragică dintre ele este aceea a lui Iuda Iscarioteanul. Este unul dintre puținele fapte atestate, cu importanță egală, de toate cele patru evanghelii și de restul Noului Testament. Comunitatea creștină primară a reflectat mult asupra evenimentului și noi am face rău să nu procedăm la fel. Ea are atâtea să ne spună.

Iuda a fost ales încă de la prima oră pentru a fi unul dintre cei doisprezece. Inserând numele său în lista apostolilor, evanghelistul Luca scrie "Iuda Iscarioteanul care a devenit (egeneto) trădătorul" (Lc 6,16). Așadar, Iuda nu era născut trădător și nu era trădător în momentul în care a fost ales de Isus; a devenit trădător! Suntem în fața uneia dintre dramele cele mai întunecate ale libertății umane.

De ce a devenit trădător? În anii nu prea îndepărtați, când era la modă teza despre Isus "revoluționarul", s-a încercat să se dea gestului său motivații ideale. Unii au văzut în supranumele său de "Iscarioteanul" o deformare a lui "sicariot", adică aparținând grupului de zeloți extremiști care acționau ca "sicari" ("ucigași") împotriva romanilor; alții s-au gândit că Iuda a fost dezamăgit de modul în care Isus ducea înainte ideea sa despre "împărăția lui Dumnezeu" și că voia să-i forțeze mâna să acționeze și pe planul politic împotriva păgânilor. Este acel Iuda din celebrul musical "Jesus Christ Superstar" și din alte spectacole și romane recente. Un Iuda care se apropie de un alt celebru trădător al propriului binefăcător: Brutus, care l-a ucis pe Iulius Cezar pentru a salva Republica!

Sunt reconstruiri care trebuie respectate atunci când îmbracă vreo demnitate literară sau artistică, dar n-au niciun fundament istoric. Evangheliile - singurele izvoare credibile pe care le avem despre personaj - vorbesc despre un motiv mult mai pământesc: banul. Lui Iuda îi fusese încredințată punga comună a grupului; cu ocazia ungerii din Betania, protestase împotriva irosirii parfumului prețios vărsat de Maria pe picioarele lui Isus, nu pentru că îi păsa de săraci, notează Ioan, ci pentru că "era un hoț și, cum el ținea punga, lua din ceea ce se punea în ea" (In 12,6). Propunerea sa făcută conducătorilor preoților este explicită: "Ce-mi dați ca eu să-l dau pe mâna voastră? Ei au fixat pentru el treizeci de arginți" (Mt 26,15).

* * *

Dar de ce să ne uimim de această explicație și s-o considerăm prea banală? Oare n-a fost aproape mereu așa în istorie și oare nu este și astăzi așa? Mamona, banul, nu este unul dintre atâția idoli; este idolul prin excelență; literalmente "idolul din metal topit" (cf. Ex 34,17). Și se înțelege de ce. Cine este, obiectiv, dacă nu subiectiv (adică în fapte, nu în intenții), adevăratul dușman, concurentul lui Dumnezeu, în această lume? Satana? Dar niciun om nu decide să-l slujească pe Satana fără motiv. Dacă face asta, este deoarece crede că obține de la el vreo putere sau vreun beneficiu temporal. Cine este, în fapte, celălalt stăpân, anti-Dumnezeul, ne-o spune clar Isus: "Nimeni nu poate sluji la doi stăpâni: nu puteți să slujiți lui Dumnezeu și Mamonei" (Mt 6,24). Banul este "dumnezeul vizibil"1, spre deosebire de Dumnezeul adevărat care este invizibil.

Mamona este anti-dumnezeul deoarece creează un univers spiritual alternativ, obiect de schimb pentru virtuțile teologale. Credința, speranța și caritatea nu mai sunt puse în Dumnezeu, ci în ban. Se realizează o sinistră inversare a tuturor valorilor. "Toate sunt cu putință pentru cel care crede", spune Scriptura (Mc 9,23); însă lumea spune: "Totul este posibil pentru cel care are bani". Și, la un anumit nivel, toate faptele par să-i dea dreptate.

"Alipirea de bani - spune Scriptura - este rădăcina tuturor relelor" (1Tim 6,10). În spatele oricărui rău al societății noastre este banul, sau cel puțin este și banul. El este acel Moloch de biblică amintire, căruia îi erau jertfiți tineri și tinere (cf. Ier 32,35), sau zeul Aztec, căruia trebuia să se ofere zilnic un anumit număr de inimi umane. Ce este în spatele comerțului cu droguri care distrug atâtea vieți umane, exploatarea prostituției, fenomenul diferitelor mafii, corupția politică, fabricarea și comerțul armelor și chiar - lucru oribil de spus - vinderea de organe umane luate de la copii? Și criza financiară pe care lumea a străbătut-o și pe care această țară încă o străbate, nu este datorată în bună parte "execrabilei dorințe după bani", auri sacra fames2, din partea câtorva puțini? Iuda a început prin a sustrage ceva bani din punga comună. Nu spune nimic acest lucru anumitor administratori ai banului public?

Dar fără a ne gândi la aceste moduri criminale de a aduna bani, nu este deja scandalos că unii percep salarii sau pensii de o sută de ori mai mari decât cele ale aceluia care lucrează ca salariați ai lor și că își ridică glasul imediat ce se profilează eventualitatea de a trebui să renunțe la ceva, în vederea unei dreptăți sociale mai mari?

În anii '70 și '80, în Italia, pentru a explica răsturnările politice neașteptate, jocurile oculte de putere, terorismul și misterele de orice gen de care era lovită conviețuirea civilă, s-a ajuns să se afirme ideea, aproape mitică, a existenței unui "mare Bătrân": un personaj foarte perspicace și puternic care din spatele cortinei mișca firele la orice, pentru scopuri cunoscute numai de el. Acest "mare Bătrân" există cu adevărat, nu este un mit; se numește ban!

Ca toți idolii, banul este "fals și mincinos": promite siguranța și în schimb o ia; promite libertate și în schimb o distruge. Sfântul Francisc din Assisi descrie, cu o severitate neobișnuită, sfârșitul unei persoane care a trăit numai pentru a-și mări "capitalul". Se apropie moartea; cheamă să vină preotul. Acesta îl întreabă pe muribund: "Vrei iertarea tuturor păcatelor tale?", și el răspunde că da. Și preotul: "Ești gata să repari greșelile comise, restituind lucrurile pe care le-ai furat de la alții?". Și el: "Nu pot". "De ce nu poți?". "Pentru că am lăsat deja totul în mâinile rudelor și prietenilor mei". Și astfel el moare necăit și imediat ce a murit, rudele și prietenii își spun între ei: "Blestemat să fie sufletul său! Putea să câștige mai mult și să ne lase nouă și n-a făcut asta"3.

De câte ori, în aceste timpuri, a trebuit să ne gândim din nou la acel strigăt adresat de Isus bogatului din parabolă care adunase bunuri fără sfârșit și se simțea în siguranță pentru restul vieții: "Nebunule, chiar în noaptea aceasta ți se va cere sufletul; iar cele pe care le-ai pregătit ale cui vor fi?" (Lc 12,20)! Oameni puși în locuri de responsabilitate care nu mai știau în care bancă sau paradis fiscal să adune sumele corupției lor au ajuns pe banca acuzaților sau în celula unei închisori, chiar atunci când urmau să-și spună: "Acum bucură-te, suflete al meu". Pentru cine au făcut asta? Merita? Au făcut într-adevăr binele copiilor și al familiei sau al partidului; dacă este, asta e ce căutau? Sau mai degrabă nu s-au ruinat pe ei înșiși și pe alții? Zeul ban se ocupă să-i pedepsească el însuși pe adoratorii săi.

* * *

Trădarea lui Iuda continuă în istorie și trădatul este mereu el, Isus. Iuda a vândut capul, urmașii săi vând trupul său, pentru că săracii sunt mădularele lui Cristos. "Tot ceea ce ați făcut unuia dintre acești frați ai mei mai mici, mie mi-ați făcut" (Mt 25,40). Însă trădarea lui Iuda nu continuă numai în cazurile răsunătoare pe care le-am evocat. Ar fi comod pentru noi să credem așa, dar nu este așa. A rămas vestită omilia pe care a ținut-o într-o zi de Joia Sfântă părintele Primo Mazzolari despre "fratele nostru Iuda". "Lăsați, le spunea puținilor enoriași pe care-i avea în față, ca eu să mă gândesc pentru un moment la Iuda pe care-l am înlăuntrul meu, la Iuda pe care poate că și voi îl aveți înăuntru".

Se poate trăda Isus și pentru alte genuri de răsplată care să nu fie cei treizeci de dinari. Îl trădează pe Cristos cel care își trădează propria soție sau propriul soț. Îl trădează pe Isus slujitorul lui Dumnezeu infidel față de starea sa sau care în loc să pască turma se paște pe el însuși. Îl trădează pe Isus oricine trădează propria conștiință. Pot să-l trădez și eu, în acest moment - și acest lucru mă face să tremur - dacă în timp ce predic despre Iuda mă preocup de aprobarea auditorului mai mult decât de a participa la imensa suferință a Mântuitorului. Iuda avea o atenuantă pe care noi n-o avem. El nu știa cine era Isus, îl considera numai "un om drept"; nu știa că era Fiul lui Dumnezeu, noi, da.

Ca în fiecare an, în iminența Paștelui, am voit să reascult "Pătimirea după sfântul Matei" de Bach. Există un detaliu care de fiecare dată mă face să tresar. La anunțarea trădării lui Iuda, acolo toți apostolii îl întreabă pe Isus: "Oare eu sunt, Doamne?" "Herr, bin ich's?". Însă, înainte de a ne face să ascultăm răspunsul lui Cristos, anulând orice distanță între eveniment și comemorarea sa, compozitorul inserează o corală care începe așa: "Eu sunt, eu sunt trădătorul! Eu trebuie să fac pocăință". "Ich bin's, ich sollte büßen"4. Ca toate coralele din acea operă, ea exprimă sentimentele poporului care ascultă; este o invitație să facem și noi mărturisirea noastră de păcat.

* * *

Evanghelia descrie sfârșitul oribil al lui Iuda: "Atunci Iuda, cel care l-a trădat, văzând că el fusese condamnat, cuprins de remușcare, a adus înapoi arhiereilor și bătrânilor cei treizeci de arginți, spunând: «Am păcătuit vânzând sânge nevinovat». Dar ei i-au zis: «Ce ne privește? Tu vei vedea!» Și, aruncând arginții în templu, a plecat și s-a spânzurat" (Mt 27,3-5). Dar să nu facem o judecată grăbită. Isus nu l-a abandonat niciodată pe Iuda și nimeni nu știe unde a căzut el în momentul în care s-a aruncat din copac cu funia la gât: dacă în mâinile Satanei sau în cele ale lui Dumnezeu. Cine poate spune ce a trecut în sufletul său în acele ultime clipe? "Prietene", a fost ultimul cuvânt adresat lui de Isus în grădină și el nu se poate să-l fi uitat, așa cum n-a putut să uite privirea sa.

Este adevărat că, vorbind Tatălui despre discipolii săi, Isus spusese despre Iuda: "Niciunul nu s-a pierdut, în afară de fiul pierzării" (In 17,12), dar aici, ca în atâtea alte cazuri, el vorbește în perspectiva timpului nu a veșniciei. Și celălalt cuvânt teribil spus despre Iuda: "Mai bine i-ar fi fost acelui om dacă nu s-ar fi născut" (Mc 14,21) se explică prin enormitatea faptului, fără a fi nevoie să ne gândim la un eșec veșnic. Destinul veșnic al creaturii este un secret inviolabil al lui Dumnezeu. Biserica ne asigură că un bărbat sau o femeie proclamați sfinți sunt în fericirea veșnică; dar despre niciunul ea însăși nu știe că este cu siguranță în iad.

Dante Alighieri, care, în Divina Comedie, îl situează pe Iuda în adâncul iadului, relatează despre convertirea în ultima clipă a lui Manfredi, fiul lui Friedrich al II-lea și rege de Sicilia, pe care toți în timpul său îl considerau osândit pentru că a murit excomunicat. Rănit mortal în bătălie, el destăinuiește poetului că, în ultima clipă de viață, s-a oprit plângând la cel "care cu bucurie iartă" și din purgator trimite pe pământ acest mesaj care este valabil și pentru noi: "Oribile au fost păcatele mele; / însă bunătatea infinită are brațe așa de mari, / încât îl ia pe cel care se adresează ei"5.

* * *

Iată la ce trebuie să ne conducă istoria fratelui nostru Iuda: să ne oprim la cel care cu bucurie iartă, să ne aruncăm și noi în brațele deschise ale răstignitului. Lucrul cel mai mare în viața lui Iuda nu este trădarea sa, ci răspunsul pe care Isus îl dă acesteia. El știa bine ce se forma în inima discipolului său; dar nu-l expune, vrea să-i dea posibilitatea până în ultimul moment să se întoarcă înapoi, aproape că îl protejează. Știe pentru ce a venit, dar nu refuză, în Grădina Măslinilor, sărutul său de gheață și chiar îl numește prieten (Mt 26,50). Așa cum a căutat fața lui Petru după tăgăduire pentru a-i da iertarea sa, cine știe cum va fi căutat și fața lui Iuda în vreo cotitură din via crucis! Când de pe cruce se roagă: "Tată, iartă-i pentru că nu știu ce fac" (Lc 23,34), nu-l exclude cu siguranță dintre ei pe Iuda.

Așadar, ce vom face noi? Pe cine vom urma, pe Iuda sau pe Petru? Petru a avut remușcare pentru ceea ce a făcut, dar și Iuda a avut remușcare, așa încât a strigat: "Am vândut sânge nevinovat!" și a restituit cei treizeci de dinari. Deci unde este diferența? Într-un singur lucru: Petru a avut încredere în milostivirea lui Cristos, Iuda, nu! Cel mai mare păcat al lui Iuda nu a fost că l-a trădat pe Isus, ci pentru că s-a îndoit de milostivirea sa.

Dacă l-am imitat, unul mai mult, altul mai puțin, în trădare, să nu-l imităm în această lipsă de încredere în iertare. Există un sacrament în care este posibil să avem o experiență sigură a milostivirii lui Cristos: sacramentul reconcilierii. Cât de frumos este acest sacrament! Este dulce să-l experimentăm pe Isus ca învățător, ca Domn, dar este și mai dulce să-l experimentăm ca Răscumpărător: ca acela care te scoate din prăpastie, ca pe Petru din mare, care te atinge, așa cum a făcut cu leprosul, și îți spune: "Vreau, fii vindecat!" (Mt 8,3).

Spovada ne permite să experimentăm asupra noastră ceea ce Biserica spune despre păcatul lui Adam în Exultet pascal: "Fericită vină, pentru că ai avut parte de un Răscumpărător atât de mare!". Isus știe să facă din toate păcatele umane, odată ce ne-am căit, niște "fericite vine", niște vine care nu se mai amintesc decât prin experiența de milostivire și de duioșie divină pentru care au fost ocazie!

Am o urare de făcut mie și vouă tuturor, venerabili părinți, frați și surori: ca în dimineața de Paște să ne putem trezi și să auzim răsunând în inima noastră cuvintele unui mare convertit din timpul nostru, poetul și dramaturgul Paul Claudel:

"Dumnezeul meu, am înviat și încă sunt cu tine!

Dormeam și eram întins ca un mort în noapte.

Ai spus: «Să fie lumină!» Și eu m-am trezit cum se aruncă un strigăt! [...]

Tatăl meu, care m-ai născut înainte de auroră, sunt în prezența ta.

Inima mea este liberă și gura curățată, trupul și spiritul postesc.

Sunt dezlegat de toate păcatele, pe care le-am mărturisit unul câte unul.

Inelul nupțial este pe degetul meu și fața mea este curățată.

Sunt ca o ființă nevinovată în harul pe care mi l-ai dat"6.

Asta poate să facă din noi Paștele lui Cristos.

_______________

1. W. Shakespeare, Timon din Atena, act IV, sc. 3.
2. Virgiliu, Eneida, 3. 56-57.
3. Cf. Sfântul Francisc, Scrisoare către toți credincioșii 12 (Fonti Francescane, 205).
4. "Ich bin's, ich sollte büßen, / An Händen und an Füßen / Gebunden in der Höll. / Die Geißeln und die Banden / Und was du ausgestanden, / Das hat verdienet meine Seel".
5. Purgatorul, III, 118-123.
6. P. Claudel, Priere pour le dimanche matin, in Ouvres poétiques , Gallimard, Paris, 1967, pag. 377 :
"Mon Dieu, je suis ressuscité et je suis encore avec Toi !
Je dormais et j’étais couché ainsi qu’un mort dans la nuit.
Dieu dit : Que la lumiere soit ! Et je me suis réveillé comme on pousse un cri ! […]
Mon pere qui m’avez engendré avant l’Aurore, je me place dans Votre Présence.
Mon cour est libre et ma bouche est nette, mon corps et mon esprit sont a jeun.
Je suis absous de tous mes péchés que j’ai confessés un par un.
L’anneau nuptial est a mon doigt et ma face est nettoyée.
Je suis comme un etre innocent dans la grâce que Vous m’avez octroyée".
C'est cela que la Pâque du Christ peut faire de nous.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat