Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Învierea Domnului - 2014

"Cristos, bucuria mea, a înviat!"

Cristos a înviat!

În orașul Napoli, din Italia, se păstrează până astăzi într-o sticluță, sângele sfântului martir Ianuariu. El a fost episcop și a fost decapitat pentru credința în Cristos, la 19 septembrie, anul 305. În fiecare an, la 19 septembrie, omeni din multe locuri de pe glob vin la Napoli ca să vadă minunea sângelui uscat din sticluță care se lichefiază și devine sânge viu. Am venit și noi astăzi la biserică pentru a participa la sărbătoarea anuală a învierii Domnului, acum realizată în sufletele noastre. "Cristos cel înviat din morți nu mai moare, moartea nu mai are nici o putere asupra lui" (Rom 6,9).

Serafim din Sarov (1759-1833) a fost un sfânt rus, a fost unul la care venea multă lumea ca să-și deschidă inima, să-și spună păsurile și să ceară povață. El îi întâmpina pe toți cei care veneau la el, cu aceste cuvinte: "Cristos, bucuria mea, a înviat!" Și, le spunea cu o așa trăire interioară, că fața i se lumina, iar bucuria, curajul și speranța pătrundeau în așa măsură în sufletele vizitatorilor, că aceștia nu mai aveau nevoie de alte cuvinte de îmbărbătare.

Sfântul Leon cel Mare (390-461), papă, spunea: "Domnul Isus, încă din veșnicie, amenințase moartea noastră cu puterea morții sale, spunând prin profetul Osea: «O, moarte, eu voi fi moartea ta; o, iadule, eu voi fi pieirea ta» (Os 13,14)! Isus, înviind astăzi din morți, a biruit moartea așa cum a promis".

Evanghelia de astăzi ne spune că Maria Magdalena, Petru și Ioan s-au dus la mormântul gol al lui Isus și, din modul cum erau aranjate fâșiile de pânză care au servit la înmormântare lui Isus, au înțeles că el a înviat (cf. In 20,1-9). Ne amintim că, în Vinerea Mare, când Isus a murit pe cruce, a zis: "S-a săvârșit" (In 19,30). Pe timpul lui Isus, era obiceiul ca atunci când cineva își termina cu bine o lucrare încredințată, să-și așeze ștergarul împăturit frumos pe acea lucrare. Tocmai asta a făcut și Isus, și-a terminat lucrarea pe care i-a încredințat-o Tatăl ceresc, apoi și-a împăturit ștergarul și l-a așezat pe lucrare, adică pe mormântul pe care l-a biruit (cf. In 20,7). Ioan a înțeles cel dintâi mesajul ștergarului împăturit de Isus așezat undeva deoparte în mormânt și a crezut cel dintâi în învierea lui (cf. In 20,8). Mormântul indicând aici pe aici toți dușmanii văzuți și nevăzuți ai lui, dar și ai mântuirii noastre.

Imediat după acest act de credință a lui Ioan, Isus înviat avea să li se arate rând pe rând la toți ucenicii lui, dar și la mulți alții, pentru a le răsplăti credința și iubirea.

Iată o listă a aparițiilor lui Isus înviat, pentru a răsplăti credința și iubirea celor care l-au căutat: Mariei Magdalena (cf. Mc 16,9-11); femeilor (cf. Mt 28,8-10); lui Petru (cf. Lc 24,34); celor doi ucenici ce mergeau pe drumul spre Emaus (cf. Lc 24,13-32); ucenicilor, fără Toma (cf. In 20,19-25); ucenicilor, cu Toma (cf. In 20,26-31); celor șapte ucenici la Marea Galileii (cf. In 21,1-14); la peste 500 de credincioși (cf. 1Cor 15,7). lui Iacov (cf. 1Cor 15,7); ucenicilor pe Muntele Măslinilor (cf. Fap 1,3-12); lui Paul pe drumul Damascului (cf. Fap 9,3-5); fericiților din paradis (cf. Ap 7,17).

În dimineața de Paște, Domnul Isus a trecut de la moarte la viață și le-a arătat tuturor martorilor că el este viu și trăiește (cf. Secvența). Astăzi, de Paști, se împlinesc aceste cuvinte ale Scripturii: "Pe Isus îl vedem încununat cu slavă și cu cinste din pricina morții pe care a suferit-o; pentru ca, prin harul lui Dumnezeu, el să guste moartea pentru toți. Se cuvenea, în adevăr, ca acela pentru care și prin care sunt toate și care voia să ducă pe mulți fii la slavă, să desăvârșească, prin suferințe, pe căpetenia mântuirii lor" (Evr 2,9-10).

Ce este învierea Domnului Isus? Cea mai mare minune din istoria lumii (cf. Fap 1,3); cea mai mare comoară a creștinismului (cf. Rom 1,4); cea mai mare descoperire a puterii lui Dumnezeu (cf. Ef 1,20); cel mai mare adevăr al evangheliei (cf. 1Cor 15,3-4); cea mai mare realitate a credinței (cf. 1Tes 4,14);

Cel mai mare îndemn la sfințenie (cf. Rom 6,9-12); Cea mai tare nădejde în învierea morților (cf. 1Cor 15,12.20).

Piatra răsturnată de pe mormânt și mormântul gol ne spun: "Cristos a înviat!"; soarele care a apărut pe cer după o neagra noapte ne spune: "Cristos a înviat!"; fluturii care au ieșit din gogoșile lor ne spun: "Cristos a înviat!"; pasările care s-au întors din țări îndepărtate ne spun: "Cristos a înviat!"; pădurile și câmpiile care s-au întors la viață după iarna grea ne spun: "Cristos a înviat!"; lecturile sfinte, predicile și cântările din acest timp, toate ne spun: "Cristos a înviat!" Ba, mai mult, ne spun: "Căci, după cum toți mor în Adam, tot așa, în Cristos, toți vor fi readuși la viață" (1Cor 15,22).

Când nu mai era nici o nădejde de nicăieri, când mai puțin ne-am așteptat, Dumnezeu ne-a mântuit prin suferințele, moartea și învierea lui Cristos.

Paștele pe care îl sărbătorim acum cu bucurie în aceste zile de primăvara calendaristică, când am înviat și noi din sclavia păcatului, prin Botez și Pocăință, este o prevestire a "altei primăveri" care stă să vină, cea a primăverii Paștelui veșnic. Va fi o primăvara universală când va suna trâmbița Domnului pentru învierea fericită a aleșilor (cf. 1Cor 15,52). Va fi o primăvară a cimitirelor, când sicriele vor înflori cu flori de sfinți mirosind a nemurire. Va fi o primăvară deosebită când sfinții vor învia cu aripile crescute în taina mormântului. Va fi o primăvară când Răstignitul înviat își va aduna și învia răstigniții.

Într-o după-amiază, un bărbat era într-o barcă ce plutea în apropiere de țărm; în acele momente a văzut multe gângănii pe fundul lacului. Îi părea rău pentru aceste creaturi josnice care nu aveau să cunoască niciodată vreo altă lume decât mâlul și apa. Deodată, una dintre gângănii s-a ridicat la suprafața apei, s-a cățărat pe un fir de papură și un răstimp a rămas nemișcată la soare până ce s-a uscat. Și apoi lucrul cel mai neașteptat s-a întâmplat. Carapacea neagră i s-a despicat și dinăuntru a ieșit ceva amorf din care s-au desfăcut treptat patru aripi ca de sidef, strălucind multicolor sub lumina soarelui. Omul acela și-a dat seama că tocmai asistase la metamorfoza unei gângănii hidoase, ce se târa în mâlul de pe fundul lacului, într-o splendidă libelulă ce plutea pe deasupra apelor. Și atunci s-a gândit că, dacă Dumnezeu făcea așa minuni cu cele mai neînsemnate dintre creaturi, atunci ce lucruri mari trebuie să aibă pregătite pentru cei făcuți după asemănarea sa!

Biblia ne spune: "Dumnezeu l-a înviat, dezlegându-i legăturile morții, pentru că nu era cu putință să fie ținut de ea" (Fap 2,24); "Isus este pârga celor înviați" (1Cor 15,20). Pârga este primul fruct copt dintr-o mare livadă, este primul spic de grâu copt dintr-un mare lan de spice. Tot astfel Isus este primul înviat dintr-un nou popor de aleșii (cf. 1Cor 15,23). Duhul Sfânt ne va transforma și pe noi din treaptă în treaptă de glorie (cf. Rom 8,11), până ce vom ajunge la gloria lui Isus (cf. 2Cor 3,17-18). El va schimba trupul smereniei noastre și-l va face asemenea trupului slavei sale, prin puterea pe care o are de a-și supune toate lucrurile" (Fil 3,20-21). "Pentru că eu trăiesc, și voi veți trăi" (In 14,19). Iar creștinii cei buni cred aceasta.

Sigismund I Lagello (1506-1548), regele credincios al Poloniei, în dimineața de Paște a anului 1548, s-a dus cu suita sa la capela regală din palat, ca să se roage. Acolo, în capelă, regele și-a pregătit încă din tinerețe un mormânt de marmoră. Bătrânul și evlaviosul rege, oprindu-se în fața mormântului, își ridică ochii spre cer și a zis către suita sa, împreună cu dreptul Iov: "Cred că răscumpărătorul meu trăiește și în ziua cea din urmă din pământ voi învia, și cu ochii mei îl voi vedea pe Dumnezeu. Îl voi vedea pe acela care a murit și a înviat pentru mine. Aceasta este speranța care se află în adâncul sufletului meu" (Iov 19,25-27). Și, zicând acestea, regele căzu în genunchi și începu să se roage; rugăciune din care nu avea să se mai ridice; peste câteva clipe adormi. Domnul și mântuitorul său îl chemase acasă, acolo unde nu mai sunt dureri și lacrimi.

Sfântul Paul ne spune: "Dacă Cristos nu a fost înviat, credința voastră este zadarnică, voi sunteți încă în păcatele voastre; iar cei care au adormit în Cristos au pierit" (1Cor 15,17).

Trebuie să știm astăzi că mai bine de 300 de versete biblice vorbesc despre învierea lui Isus. Ni se spune că învierea este: un semn pentru necredincioși (cf. Mt 12,38-40); un răspuns pentru cei îndoielnici (cf. Lc 24,38-43); o atestare a adevărului învățăturilor lui Cristos (cf. Fap 2,22-24); o învățătură centrală a evangheliei (cf. Rom 4,24-25). Mai mult, învierea este ceea ce impulsionează evanghelizarea (cf. Mt 28,18-20); un izvor de putere pentru a trăi viața creștină (cf. Rom 6,4-14; 8,9-11); un argument pentru o consacrare totală a vieții (Rom 7,4; 1Cor 15,57-58). Învierea se adresează și fricii de moarte (cf. In 11,25) și stă în legătură cu cea de-a doua venire a lui Isus (cf. Fap 1,11). Evenimentul stă ca model al învierii creștinilor (cf. Fap 4,2) și procură credinciosului o pregustare a cerului (cf. Fil 3,20-21).

Senatorul roman Luciu Petio Trasea (+ 66 d.C.) a fost condamnat la moarte de împăratul Nero, fiindcă nu a voit să voteze o lege nedreaptă. A fost singurul dintre senatori care a avut curajul să înfrunte tiranul și să-i spună în față: "Ce poți să-mi faci, Nero? Poți să mă ucizi, dar nu poți să-mi mai faci apoi nici un alt rău". Unui prieten, care îl îndemna să facă actul de supunere față de împărat pentru a-și salva viața, i-a răspuns: "Cum, ai vrea să mă umilesc săvârșind o fărădelege spre a-mi prelungi viața cu câteva zile mizerabile? Nu. Moartea este o datorie și eu vreau să mi-o achit ca un om liber și nu ca un sclav". A murit cu fruntea sus și liber. Deși nu știm dacă era creștin, totuși în caracterul său corect avea ceva din demnitatea lui Isus în fața morții, pe care a acceptat-o de bunăvoie, zicând: "Părinte, în mâinile tale îmi încredințez sufletul meu" (Lc 23,46).

Pentru creștini, Paștele este o sărbătoare în doi timpi: a învia împreună cu Isus; și apoi a-i ajuta și pe alții să ajungă la această minunată înviere. Numai atunci creștinul poate aduce mulțumiri lui Dumnezeu pentru marea biruință a lui Cristos, asupra morții, asupra păcatului, asupra lui satan și asupra lumii, când, după ce el a înviat împreună cu Isus, îi ajută și pe alții să ajungă la această fericită înviere.

După ce s-a convertit, Dwight Lyman Moody (1837-1899) a lucrat cu mult zel ca să-și câștige și fratele și până la urmă acesta s-a predat lui Cristos și a devenit la rândul lui un lucrător zelos, conducând pe mulți dintre prietenii săi la Dumnezeu. Apoi fratele acesta a murit. La serviciul funerar, la amvon au urcat mai mulți pastori. La sfârșitul serviciului divin, când sicriul a fost închis, Dwight Lyman Moody s-a ridicat și, cu fața luminoasă, și-a așezat o mână pe sicriu, iar cu cealaltă, ridicată, a început să aducă mulțumiri lui Dumnezeu pentru viața care se încheiase și pentru mângâierea și bucuria și speranța pe care le avea în Isus Cristos. Cei prezenți aveau să spună că li se părea că cerurile se deschiseseră și îngerii lui Dumnezeu suiau și coborau pe scara cerului care este Fiul lui Dumnezeu. Apoi sicriul a fost condus la cimitir. De o parte a gropii stăteau 50 de tineri, mulți dintre ei conduși la Cristos prin influența celui decedat, iar în mâini aveau flori albe pe care le-au aruncat pe coșciug, ca un simbol al învierii în slavă.

Să mergem și să facem la fel!

Cristos a înviat!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat