Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Vinerea Mare - 2014

Vinerea Mare este ziua marilor victorii, asupra păcatului și a moții, asupra satanei și a lumii.

Este Vinerea Mare și Sfântă! După ce la începutul activității sale publice, Isus a luat asupra sa păcatele noastre, la botezul său în Iordan (cf. In 1,29); după ce ieri, Isus a întemeiat taina Preoției prin care să rămână cu noi până la a doua sa venire; jertfa cea nouă a sfintei Liturghii prin care să jertfim trupul și sângele său; dar și taina Euharistiei, adică a trupului și sângelui său, pentru a ne fi hrană, putere, și izvor de viață veșnică, dar și subiect de apostolat printre oameni până când va reveni în slavă (cf. 1Cor 11,26). Astăzi, Isus, împlinește efectiv jertfa de sine pe care ieri ne-a lăsat-o în chip nesângeros în Euharistie.

Sfântul Paul a afirmat că, atunci când este slab, atunci este puternic (cf. 2Cor 12,10). Isus a biruit asupra tuturor forțelor răului și a tuturor dușmanilor, în Vinerea Mare, când a fost cel mai slab și fără putere, când a fost pironit cu mâinile și picioarele pe cruce. Atunci a biruit pe cei mai cruzi dușmani ai noștri: păcatul, diavolul, lumea și moartea. De ce când era pironit pe cruce? Pentru că puterea lui Dumnezeu se arată cel mai bine în slăbiciune (cf. 2Cor 13,4). Învierea va fi numai răsăritul senin după o noapte întunecată; învierea va fi numai strângerea cu bucurie a roadelor, după un semănat cu lacrimi.

Pentru a înțelege și mai bine misterul acestei zile, să ne imaginăm ceva: Un răufăcător, un criminal este condamnat la moarte de regele său. În timp ce este târât la locul de execuție, fiul regelui, privind de la o fereastră a palatului, este cuprins de milă. Se îmbracă cu niște haine uzate și murdare spre a nu fi recunoscut, coboară în stradă, se amestecă în mulțime, și cere să fie ucis în locul vinovatului.

E greu să moară cineva pentru un nevinovat, scrie apostolul Paul (cf. Rom 5,7). Dar Cristos a îmbrăcat firea noastră omenească, s-a lăsat străpuns pentru păcatele noastre, zdrobit pentru fărădelegile noastre (cf. Is 53,5) și a murit în locul nostru pe când noi eram vinovați, eram în dușmănie cu Dumnezeu (cf. Rom 5,8), pentru a face din noi păcătoșii, fii ai regelui veșnic și moștenitori ai împărăției cerurilor (cf. In 14,2). De aceea, Biblia spune: "În nimeni altul nu este mântuire decât în Isus; căci nu este sub cer nici un alt nume dat oamenilor, în care să poată să fi mântuiți" (Fap 4,12).

Celui care rămâne nesimțitor în fața unui asemenea gest de mărinimie din partea lui Cristos, care a mers mai hotărât la cruce, decât noi la tronul harului, sfântul Paul îi aruncă cel mai greu cuvânt: "Dacă cineva nu-l iubește pe Cristos, să fie anatema" (1Cor 16,22).

Se spune că un necunoscut s-a apropiat odată de un misionar, care tocmai vorbise despre moartea lui Isus de pe cruce pentru mântuirea lumii, și i-a spus că, dacă ar predica mai mult despre exemplul lui Cristos și mai puțin de moartea lui, el ar fi dispus să creadă. Atunci, misionarul i-a spus: "Isus nu a păcătuit niciodată" (cf. In 8,46). "În cer nu va intra nimic întinat" (cf. Ap 21,27). "Puteți afirma acest lucru și despre dumneavoastră?" "Nu, a răspuns, omul! Atunci, misionarul i-a zis: Atunci, dumneavoastră, în primul și primul rând aveți nevoie de un mântuitor, și apoi de un exemplu!

Sfântul Paul nu contenea să le vorbească oamenilor despre cruce, căci ea este puterea și înțelepciunea lui Dumnezeu (cf. 1Cor 1,24); de aceea, el le spunea corintenilor: "N-am voit să știu nimic altceva între voi, decât pe Isus Cristos, și pe acesta răstignit" (1Cor 2,2). "În ce mă privește, departe de mine gândul să mă laud cu altceva decât cu crucea Domnului nostru Isus Cristos, prin care lumea este răstignită față de mine, și eu față de lume!" ( Gal 6,14).

Alexandr Soljenițn (1918-2008) povestea că, în timpul lungii sale detenții într-un lagăr de muncă din Uniunea Sovietică, a ajuns așa de descurajat că a început să se gândească la sinucidere. Era afară la muncă și atinsese punctul în care nu-i mai păsa dacă trăiește sau moare. În timpul pauzei, s-a așezat undeva deoparte și un străin a venit lângă el, cineva pe care nici nu-l mai văzuse, nici nu avea să-l mai vadă vreodată. Fără nici un motiv evident, străinul a luat un băț și a scrijelat în țărână o cruce. Soljenițn a stat și s-a uitat fix la crucea aceea vreme îndelungată. Ulterior avea să scrie: "Cum priveam fix la cruce mi-am dat seama că mă umplu de putere și că mă aflam deja în libertate".

Începând cu acel moment, Alexandr Soljenițn a putut spune cu un misionar de culoare, aflat și el în temniță: "Este doar vineri și duminica se apropie cu puterea lui Dumnezeu!" Furtuna nu s-a sfârșit în ziua aceea, dar prin crucea lui Isus, Soljenițn a găsit înțelepciunea și puterea lui Dumnezeu, ca să sufere până la capăt. Crucea unește orizontalul limitat al umanității noastre, cu verticalul înțelepciunii și puterii ce îl coboară de la Dumnezeu. În orice suferință, trebuie să spunem și noi: "Este doar vineri și duminica se apropie cu puterea lui Dumnezeu!"

Un misionar, din Guineea, Africa, povestește: "Într-o zi de Vinerea Mare, niște copii au venit în fugă și mi-au spus că pe malul apei este un om care trage de moarte. Am alergat, l-am luat și l-am adus la misiune. Vorbind despre misterul Vinerii Mari, bolnavul trăgea atent cu urechea și apoi mi-a zis: «Misionarule, Isus Cristos a murit și pentru negri?» «Da, i-am răspuns eu, a murit pentru negri și pentru toți oamenii!» M-a întrebat din nou: «Dar a murit și pentru marii păcătoși ca mine?» «Desigur, i-am răspuns eu, chiar mai întâi a murit pentru ei». «Ah!, a zis el. Dacă Isus a murit și pentru mine, atunci și eu vreau să mor împreună cu el, în aceeași zi! Dați-mi Botezul, părinte!» Într-adevăr, l-am botezat și îndată a murit".

Evangheliștii ne spun că lui Isus răstignit pe cruce i-a fost dat să bea fiere amestecată cu oțet și că el a refuzat să bea (cf. Mt 27,34). Marcu ne spune că i-au dat vin acru amestecat cu smirnă amară (cf. Mc 15,23). Mulți au interpretat că ceea ce au făcut călăii cu Isus a fost o batjocură și o răutate. Dar nu a fost așa. Din contra, a fost un gest de bunăvoință. În vechime, vinul sau oțetul, amestecat cu fierea sau smirna, era un analgezic, un anestezic puternic, menit să-l facă pe un condamnat să nu mai simtă suferința și astfel să aibă o moarte mai ușoară. Asta au voit să facă călăii să-i facă lui Isus, atunci când pe cruce i-au dat acest anestezic puternic. Dar Isus l-a refuzat, pentru că el a voit să suporte suferințele și moartea pentru păcatele noastre, fără anestezice și fără calmante, pentru a-i oferi Tatălui o plată satisfăcătoare și completă pentru păcatele noastre. Deci, călăii, cu toată brutalitatea lor de la biciuire, s-au schimbat față de Isus pe drumul crucii și au devenit mai miloși față de el. Astfel: l-au silit pe Simon din Cirene să-l ajute să-și ducă crucea (cf. Mt 27,32; Mc 15,21); i-au dat oțet amestecat cu fiere ca analgezic în suferințele crucii (cf. Mt 27,34); au permis familiei să-l asiste la moartea pe cruce (cf. In 19,25); i-au dat cu ușurință trupul spre înmormântare (cf. In 19,38); un sutaș și-a manifestat deschis credința în divinitatea lui Isus (cf. Mt 27,54); soldații au fost printre primii care au vestit și învierea (cf. Mt 28,11).

Dacă mulți dintre călăii lui Isus s-au convertit pe drumul crucii, atunci cu atât mai mult trebuie să ne convertim noi, cei care am fost mântuiți prin patima și crucea lui. De aceea, Biserica, în speranța că ne vom converti, ca și mulți dintre călăii lui Isus, a dispus ca cel puțin în timpul Postului Mare să medităm și să-l însoțim și noi pe Isus pe calea crucii.

Este relatare frumoasă în care ni se vorbește despre un tânăr, care s-a hotărât în fața tatălui său ca, ori de câte ori va mai săvârși vreun păcat, va bate câte un cui în ușa de la intrare a casei. Văzând că ușa s-a umplut de cuie și știind că păcatele sunt cuie înfipte în inima lui Isus și a oamenilor, s-a hotărât ca la după fiecare faptă bună să scoată câte un cui. După ce a scos toate cuiele prin fapte bune, nu mai putea sta în casă din cauza vântului care intra prin găurile rămase în urma cuielor. Aceste găuri rămase în urma scoaterii cuielor i-au amintit că păcatele cer și reparație și că această reparație durează toată viața.

Michael Newton (n. 1951), doctor în psihologie și consiliere, medic terapeut și autor nord american de meditații religioase, ne-a lăsat un model de meditație pentru Vinerea Mare: "«Ostașii, împletind o cunună de spini, i-au pus-o pe cap» (In 19,2). Oare nu sunt eu un spin sau o coroană de spini pe capul tău, Isuse? Oare, nu străpung eu tâmpla ta, Isuse, cu mintea mea închisă? «Și ducând crucea sa, a ieșit» (In 19,17). Oare nu sunt eu oare crucea ta, Isuse? Oare nu sunt eu povoara morții pe care tu o porți? «L-au răstignit pe el» (cf. In 19,18). Oare nu sunt eu pironul din palma sau piciorul tău, Isuse? Oare nu ți-am fixat eu mâinile ca să nu mă poți călăuzi? Oare nu ți-am pironit eu picioarele ca să nu mai poți merge spre oamenii care te așteaptă? «Ci unul dintre ostași i-a străpuns coasta lui Isus» (In 19, 34). Oare nu sunt eu sulița care te-a străpuns, Isuse? Nu cumva te străpung eu de fiecare dată când mă lepăd de dragostea ta, Isuse? «Părinte, iartă-i căci nu știu ce fac» (Lc 23,34). Oare plâng eu pentru că zilnic te răstignesc, Isuse? Oare, mă bucur eu pentru iertarea ta zilnică, Isuse?"

Regina Franței, Maria Antoaneta (1755-1793), soția lui Ludovic al XVI-lea (1754-1793), mergea spre ghilotină privind fix, din trăsura care o transporta, către fețele oamenilor care strigau împotriva ei. Când urcă pe eșafod, își fixă privirea asupra unui grup de femei care o insultau cu sălbăticie și, privind cu milă ele și spre călău, care se bucurau împreună de nenorocirea ei, le spuse cu seninătate și cu mare stăpânire de sine: "Răul pentru mine este pe punctul de a se termina. Al vostru, însă, abia începe".

Și într-adevăr, răul pentru poporul francez revoluționar abia începuse. Numai în Paris au căzut peste 100.000 de capete de oameni nevinovați.

Iată un caz zguduitor al Revoluției Franceze (1789-1799), care ne amintește de revoluția din Vinerea Mare, unde a fost condamnat nevinovatul Isus și a fost eliberat criminalul Baraba (cf. In 18,40). Pe la 1780, un preot francez strânge de pe străzi un copil al nimănui și-i poartă de grijă ca un tată. Pe la anul 1789, izbucnește Revoluția Franceză care a produs multă suferință Bisericii, făcând să moară mulți episcopi, preoți, persoane consacrate și creștini buni. Între cei arestați și condamnați atunci la moarte, a fost și preotul despre care am făcut vorbire. Dus pe eșafod, pentru tăierea capului, preotul aude glasul copilului crescut și îngrijit de el. Atunci îi zise cu blândețe: "Fiule, tocmai tu îmi dai lovitura de moarte?" Dar călăul nu s-a înduioșat și l-a ucis pe preotul care l-a crescut.

Cu cine poate fi comparat acel preot? Cu Isus! Cu cine poate fi comparat acel nerecunoscător? Cu noi, oamenii! "Cine făptuiește păcatul, acela răstignește din nou pe Fiul lui Dumnezeu" (Evr 6,6).

Isus a plâns, a suferit și murit pentru noi, pentru ca noi să ne convertim. De aceea, sfântul Paul ne zice: "Noi, dar, suntem trimiși împuterniciți ai lui Cristos; și, ca și cum Dumnezeu ar îndemna prin noi, vă rugăm fierbinte, în numele lui Cristos: împăcați-vă cu Dumnezeu!" (2Cor 5,20)

Între cei convertiți la cruce, amintim pe Petru care și-a plâns păcatul când l-a văzut pe Isus în suferință (cf. Mt 26,75); sutașul împreună cu soldații (cf. Lc 23,47); tâlharul mântuit (cf. Lc 23,39-43); mulțimile care își băteau pieptul (cf. Lc 23,48). Cu gândul la crucea lui Cristos, s-au convertit Ioan Gualbert (993-1073), sfânta Margareta de Cortona (1247-1497) și mulți alții. Noi când ne vom converti?

Eu întreb astăzi: în care altă religie, în afară de cea creștină, există vreun dumnezeu care să fi murit pentru a-și mântui creatura? În niciuna! În toate celelalte religii, numai creaturile mor pentru zeii lor. De aceea, să nu ne fie teamă sau rușine de a ne mărturisi credința în puterea crucii lui Isus, fie în libertate, fie în prigoană.

Viktoria Petrovna (1908-1995), văduva lui Leonid Brejnev (1906-1982), la funeraliile soțului ei, a stat nemișcată până a venit timpul să fie închis sicriul. În momentul în care soldații au adus capacul, doamna Brejnev a făcut un gest de mare curaj și credință: a făcut semnul crucii pe pieptul soțului ei.

Scriptura ne spune: "Vouă vi s-a dat harul nu numai să credeți în Isus, ci și să suferiți pentru el" (Fil 1,29). Iată câteva gânduri nobile despre participarea noastră la suferințele lui Cristos:

Sfântul Paul spune: "Acum mă bucur în pătimirile mele pentru voi și împlinesc ceea ce lipsește suferințelor lui Cristos în trupul meu pentru trupul său, care este Biserica" (Col 1,24).

Unei copilițe bolnave, niște rude apropiate i-au promis că o vor lua cu ele la Lourdes, pentru a fi vindecată prin mijlocirea Maicii Domnului. Când a sosit ziua plecării, fetița a început să plângă și a spus că nu merge. Când au întrebat-o de ce nu merge, ea le-a răspuns: "Dacă mă vindecă Maica Domnului, cine va mai suferi împreună cu Isus al meu?"

Când un credincios a fost condamnat la închisoare pentru credința lui, creștinii prezenți în sală l-au acoperit cu flori, iar fetița lui, cățărată pe un scaun, i-a spus în fața judecătorilor aserviți: "Tată, cu Cristos ești liber chiar și în închisoare, iar, fără Isus, vei fi în închisoare chiar fiind liber".

Ruda unui prizonier creștin, dintr-o țară ostilă lui Cristos, i-a spus cuiva care îi împărtășea durerea: "Nu trebuie să ne compătimești, căci dacă el nu ar fi ajuns în acel lagăr de muncă, cum ar mai fi putut cei de acolo să audă evanghelia lui Isus?"

"Dacă suferim împreună cu Isus, vom și domni împreună cu el" (Rom 8,17). "Dacă am murit împreună cu el, vom și trăi împreună cu el. Dacă răbdăm împreună cu el, vom și împărăți împreună cu el" (2Tim 2,11).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat