Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Joia Mare - 2014

"Euharistia face Biserica și Biserica face Euharistia" - Henri de Lubac (1896-1991)

Cu această celebrare a Cinei Domnului, începem "triduum pascal" (termen introdus odată cu reforma liturgică din 1969), adică cele trei zile care încheie Postul Mare, care retrăiesc patimile, moartea și învierea Domnului. În această seară, Domnul Isus se pregătește să meargă la Tatăl. Dar, pentru că îi iubește pe ucenicii săi care sunt în lume, el îi va iubi până la sfârșit, adică până la dăruirea vieții sale. El va muri pentru a ne hrăni, pentru a ne mântui și pentru a ne învia pe noi care suntem ai săi. Iar toată această operă mântuitoare Isus ne-o va lăsa cuprinsă în taina Euharistiei, centrul tuturor tainelor.

Se spune că doi țărani germani își disputau un ogor. Deoarece nu ajungeau la nici un rezultat, au apelat la judecata împăratului Otto I, cel Mare (936-973). Acesta văzând dificultatea cazului, s-a eschivat de la judecată. Dar, pentru a-i mulțumi pe amândoi, la unul i-a dat prețul ogorului, iar celuilalt i-a lăsat ogorul.

Așa s-a întâmplat și cu Isus Cristos. Pe el îl voiau și îngerii și oamenii. Și pentru că voința Tatălui era ca după terminarea misiunii pământești să se înalțe la cer, el a voit să ne împace și pe noi, oamenii. De aceea, în ziua de Joia Mare, a instituit: Preoția cea nouă după orânduiala lui Melchisedec; jertfa cea nouă a sfintei Liturghii la care să jertfim trupul și sângele său; și mana cea nouă a sfintei Euharistii, prin care să ne hrănească cu trupul și sângele său până la a doua sa venire, prin care să rămână cu noi până la sfârșitul veacurilor, și prin care să ne ajute să ajungem la desăvârșire și înviere. Toate acestea constituie pentru noi legea cea nouă, cultul cel nou, lauda cea nouă, viața cea nouă.

Pentru noi astăzi, se jertfește și ni se dăruiește ca hrană spre viață veșnică, Isus, care este Dumnezeu adevărat, ca și Tatăl ca și Duhul Sfânt, iar noi suntem niște sărmani păcătoși și muritori.

Așa cum am văzut, tot timpul Postului Mare a fost o continuă pregătire pentru aprofundarea tainei Botezului și a pregătirii pentru întâmpinarea Paștelui cu inimi curate. Celebrarea întemeierii tainelor sfintei Preoții, a sfintei Liturghii și a sfintei Euharistii, din Joia Mare, completează și împlinește pregătirea noastră creștină, care ne arată cu ce pâine suntem hrăniți, de ce lege trebuie să fim pătrunși și în ce loc trebuie să ajungem.

Scriptura zice că fără sânge nu există viața (cf. Lev 16,11). Acest lucru nu este valabil numai pentru viața pământească, biologică, ci este valabil și pentru viața sufletească. Isus Cristos ne-a dat sângele său pentru ca noi să trăim și să fim spălați de păcatele noastre. Aceasta este: jertfa cea nouă și cultul cel nou.

Biblia ne spune că, imediat după căderea în păcat, Dumnezeu i-a făcut cunoscut omului că va fi mântuit prin jertfa și sângele unui miel fără cusur și fără prihană, care va fi arătat la sfârșitul vremurilor (cf. 1Pt 1,20); căci, după săvârșirea păcatului, când primii oameni au fost goliți de multe din darurile primite la creație (cf. Gen 3,9), Dumnezeu le-a arătat în mod profetic că le va umple și acoperi goliciunea lăsată de păcat, prin hainele făcute din jertfirea unui miel (cf. Gen 3,21). Apoi, mai târziu, când poporul a ajuns rob în Egipt, Dumnezeu i-a arătat iarăși că îl va elibera din toate robiile în care au căzut, tot printr-un miel jertfit, cu al cărui sânge se vor însemna și cu a cărui carne se vor hrăni (cf. Ex 12,1-12). Iar, când a sosit vremea salvării, Dumnezeu a împlinit aceste profeții, mântuindu-i pe oameni, nu cu lucruri pieritoare, cu argint sau cu aur, ci cu sângele prețios al lui Cristos, Mielul fără cusur și fără prihană (cf. 1Pt 1,18-19).

Prescripțiile referitoare la Cina ebraică de Paști indică o legătură strânsă dintre mâncarea mielului pascal, a azimilor și a ierburilor amare. Mielul trebuia să fie fript la foc; focul vorbește despre judecata lui Dumnezeu asupra păcatului. Pâinile azime erau făcute fără ferment; ele vorbesc o stare în acord cu voința divină, stare care exclude păcatul (cf. 1Cor 5,7-8). Mielul și azimile trebuie mâncate cu ierburi amare; toate acestea reprezintă judecata de sine pe care trebuie să o facă cine ia Cina (cf. 1Cor 11,28). Singur Isus a fost fără aluatul păcatului și fără influența diavolului (cf. In 8,46; 14,30). De la Cina pascală trebuie îndepărtat orice ferment, adică păcatul, atât din case (Ex 12,15; 13,7), cât și din țară (Dt 16,4).

Acum înțelegem mai bine și de ce Isus a făcut curățirea de păcat înainte de Cina de taină, prin spălarea picioarelor (cf. In 13,1-15). Am fost curățiți de Isus la Botez, iar acum trebuie să ne spălam numai picioarele sufletului de praful lumii, căci trăim în localități păcătoase, avem servicii păcătoase, trăim lângă oameni păcătoși, avem influențe păcătoase. Dar ucenicii mai aveau o problemă, mândria și dorința de a ocupa o poziție fruntașă după plecarea sa la Tatăl. De aceea, Isus, pentru a-i curăți de mândria care îndepărtează de Dumnezeu (cf. 1Pt 5,5) și pierde suflete (cf. Prov 16,18), s-a ridicat de la masă, a luat un ștergar, s-a încins cu el și a început să spele picioarele ucenicilor și să le șteargă cu ștergarul cu care era încins (cf. In 13,1,4-5). Apoi le-a zis: "Pildă v-am dat, ca așa cum am făcut eu, să faceți și voi (cf. In 13,15). Căci, de acum înainte, legea cea nouă și purtarea cea nouă vor consta în măreția ascultării, iubirii, a smereniei și a slujirii. Simbolic, noi spălăm picioarele aproapelui, când, înainte de împărtășanie, le oferim mâna în semn de pace, iubire, slujire și iertare.

Copiii lui Israel trebuiau să mănânce "în grabă" (Ex 12,11), pentru că ceasul eliberării lor din Egipt avea să vină deîndată. Și noi trebuie să ne hrănim în grabă din Euharistie, pentru că și exodul nostru spre țara Canaanului ceresc este aproape. Să nu uităm că ultimele cuvinte ale lui Isus din Biblie sunt: "Da, eu vin curând!" (Ap 22,20). Niciodată nu trebuie să spunem în inimile noastre: "Stăpânul meu întârzie să vină", ci întotdeauna trebuie să veghem și să-l așteptăm pregătiți și hrăniți (cf. Lc 12,36,-37). Iar, răspunsul nostru, către Isus care stă să vină, trebuie să fie: "Amin! Vino, Doamne Isuse!" (Ap 22,20).

Sfântul Bernardin de Siena (1380-1444) ne spune că dorințele și semnele de iubire pe care cineva le lasă înainte de moarte rămân adânc întipărite în mințile și inimile celor dragi și sunt împlinite.

Isus, pentru ca noi oamenii să nu uităm prin ce jertfă am fost salvați din felul lor deșert de a trăi, înainte de a împlini jertfa amară și dureroasă a crucii, a întemeiat Preoția, Liturghia și Euharistia, prin care a voit să ne lase trupul și sângele său, jertfite, care conțin orice putere și satisfac orice gust (cf. Înț 16,20); pentru ca, ori de câte ori le vom primi cu evlavie, să vestim moartea și învierea lui până când va reveni în slavă (cf. 1Cor 11,26); pentru ca prin ele să primim putere pe drumul vieții, ca evreii în pustiu (cf. Ex 16,35) și ca Ilie când mergea spre muntele Domnului (cf. 1Rg 16,4-6; 1Rg 18,5-8); pentru ca ori de câte ori ne împărtășim din ele, să putem mulțumi plăcute Domnului pentru toate darurile primite (cf. Ps 116,12-13); pentru ca ori de câte ori ne împărtășim cu trupul și sângele său, să primim garanția învierii și a vieții veșnice, atunci când el va reveni (cf. In 6,54); dar mai ales să devenim "alți Cristoși" în lume.

Ludwig Andreas Feuerbach (1804-1872), un filosof german, spunea: "Omul devine ceea ce mănâncă". Sfântul Francisc de Sales (1567-1622), redând o legendă elvețiană, ne spune că "iepurii din munți devin albi iarna, deoarece nu văd și nu mănâncă decât zăpadă". Dacă noi ne vom hrăni cu Isus, pâinea cea vie coborâtă din cer, vom deveni în lume "alți Cristoși", care îi vom continua opera lui de mântuire în lume. Iar Isus asta vrea de la fiecare dintre noi, ca noi să continuăm prezența sa în lume, vestind moartea și învierea lui, până când va reveni în slavă (cf. 1Cor 11,26).

Apoi, prin sfinții săi, Biserica ne mai învață astăzi că: "Euharistia face Biserica, iar Biserica face Euharistia", sintagmă formulată de Henri de Lubac (1896-1991), în "meditații despre Biserică", nr. 27; într-adevăr, Biserica se naște din Euharistie, iar Biserica face Euharistia. "Euharistia este "izvorul și culmea întregii vieți creștine" (LG 11). Euharistie cuprinde în ea tot binele spiritual al Bisericii" (PO 5). Euharistia este "pharmacum immortalitatis" (medicamentul nemuririi), "antidotum, ne moriamur, sed vivamus semper in Christo" (antidotul pentru a nu muri, ci pentru a trăi veșnic în Cristos). (cf. Ignațiu de Antiohia, Ad Romanos 7; PG 5, 693B). "Euharistia este fântâna tinereții și a vieții veșnice" (sfântul Anselm). "Euharistia conține în ea un foc care arde pe diavol" (sfântul Ioan Gură de Aur). Euharistia este și pâinea unității: "După cum această pâine frântă era risipită pe munți și, adunată fiind, a devenit una, tot așa Biserica ta să fie adunată de la marginile pământului în împărăția ta" (cf. Didahia IX, 4).

Sfântul Toma de Aquino (1225-1274), vorbind despre Euharistie, sintetizează spunând: "Cine se împărtășește, pe Cristos întreg primește. Tot izvorul harului, se revarsă-n pieptul lui".

Despre sfânta Euharistie se spune că este arvuna și parfumul paradisului. Sfânta Maria Magdalena de Pazzi (1566-1607) știa după miros când mama ei se împărtășea, de aceea îi zicea: "Ce bine miroși, mamă!" "A ce miros, fiica mea?" "Miroși a Isus!" Prin împărtășanie sufletul se identifică cu Cristos (cf. Fil 2,5), de aceea toți cei care se împărtășesc bine, poartă în lume parfumul lui Isus și al împărăției sale.

Isus a spus: "Cu dor am dorit să mănânc acest Paște cu voi, mai înainte de pătimirea mea" (Lc 22,15).

Sfântul Laurențiu Iustiniani (1381-1456) ne spune că numai dragostea l-a făcut pe Isus să ne spună: "«Luați și mâncați trupul meu! Luați și beți sângele meu!» Oare avem și noi dorința de a ne împărtăși cu Isus?"

Venerabilul Aldo Marcozzi (1914-1928) a fost un tânăr italian care se împărtășea în fiecare zi, căci își zicea el: "O zi fără împărtășanie era pentru el ca o zi fără de soare". Mamei sale, care într-o zi a voit să-l oprească de la biserică din motive de sănătate, Aldo i-a zis: "Poți să-ți asumi responsabilitatea de a mă lipsi o zi de sfânta împărtășanie?"

Biblia spune: "Învingătorului îi voi da din mana cea ascunsă" (Ap 2,17). Euharistia, rod al suferințelor glorioase ale lui Isus, este "mana cea ascunsă", care dă învierea și viața veșnică celor care o primesc.

Sfântul Alfons Maria de Liguori (1696-1787), promotorul vizitelor la preasfântul sacrament, cel care a luptat ca "sufletele să se îndrăgostească mai mult de Cristos", spunea: "Un creștin valorează atâta cât timp petrece înaintea tabernacolului".

"Vizita și adorația preasfântului sacrament sunt o dovadă de recunoștință, un semn de iubire și o datorie a oricărui creștin față de Isus Cristos, rămas cu noi în Euharistie" (cf. Paul VI, Mysterium fidei, 1965).

Sfânta Roza de Lima (1586-1617) lasă toate lucrurile baltă și merge zilnic ca să-l viziteze și să-l adore pe Isus Euharisticul.

Sfântul Alois de Gonzaga (1568-1591) numai la porunca superiorilor se dezlipea de Tabernacol.

Sfântul Iosif de Copertino (1603-1663) făcea noaptea adorație ore întregi în fața ușii încuiate a bisericii, privind la Isus prin gaura cheii, până venea sacristanul să deschidă biserica.

Fericitul martir și episcop de Iași Anton Durcovici (1888-1951) a avut o viață profund pătrunsă de sfânta Euharistie; el începea ziua în fața preasfântului sacrament și o sfârșea tot în fața preasfântului sacrament. Iar în timpul zilei rămânea ore întregi în fața preasfântului sacrament. Din adorația și împărtășirea cu Isus Euharisticul și-a scos el forța de a-și trăi eroic și de a-și mărturisi credința chiar cu prețul vieții.

În seara aceasta, Biserica ne cheamă și noi să îl adorăm pe Isus Euharisticul. Să ne facem timp de a rămâne cu Isus, căci el din dragoste a rămas cu noi, în Cuvânt și Euharistie, până la sfârșitul lumii. Dar nu numai în această seară Isus ne așteaptă, ci și în toate zilele din an; el ne așteaptă ca să ne împartă darurile sale. De aceea din tabernacol izvorăsc raze.

Să nu uităm niciodată că Isus a venit pentru noi, păcătoșii, ca să ne curețe și să ne pună într-o stare după voia lui Dumnezeu; a venit pentru noi, cei nesfinți, ca să ne sfințească; a venit pentru noi, cei slabi, ca să ne facă puternici; a venit pentru noi, cei orbi sufletește, pentru ca să ne dea lumină; a venit pentru noi, cei întristați, pentru ca să ne dea bucurie; a venit pentru noi, cei morți, ca să ne dea viață.

Să avem mare încredere în Isus prezent în cuvânt și Euharistie, căci el este un specialist desăvârșit în rezolvarea cazurilor dificile și grave!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat