Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Meditațiile pentru Via crucis care va fi prezidată de papa Francisc la Colosseum în seara de Vinerea Sfântă

Fața lui Cristos și fața omului

Meditațiile de la cele paisprezece stațiuni de la Via crucis - care va fi prezidată de papa Francisc la Colosseum în seara de Vinerea Sfântă, 18 aprilie 2014 - au fost scrise de arhiepiscopul de Campobasso-Boiano Giancarlo Maria Bregantini, președinte al Comisiei Conferinței Episcopale Italiene pentru problemele sociale și muncă, dreptate și pace. Textul, pe care-l anticipăm aici, ca de obicei, va fi publicat și de Libreria Editrice Vaticana.

Introducere

"Cel care a văzut dă mărturie pentru ca și voi să credeți. Mărturia sa este adevărată și el știe că spune adevărul. De fapt, toate acestea s-au întâmplat ca să se împlinească acest cuvânt al Scripturii: «Nu-i veți zdrobi niciun os». Și în alt loc al Scripturii se spune: «Vor privi la cel pe care l-au străpuns»" (In 19,35-37).

Isuse, vrednic de iubire, ai urcat pe Golgota fără a ezita, împlinire de iubire, și te-ai lăsat răstignit fără plângeri.

Umil fiu al Mariei, ai luat povara nopții noastre pentru a ne arăta cu câtă lumină voiai să ne dilați inima. În durerile tale este răscumpărarea noastră, în lacrimile tale se pictează "ora" dezvăluirii iubirii gratuite a lui Dumnezeu.

De șapte ori iertați, în ultimele tale suspine de om între oameni, ne duci din nou pe toți la inima Tatălui, pentru a ne indica, în ultimele tale cuvinte, calea răscumpărării pentru orice durere a noastră.

Tu, totul întrupat, te nimicești pe cruce, înțeles numai de ea, mama, care cu fidelitate "stătea" sub acel lemn. Setea ta este izvor de speranță mereu aprinsă, mână întinsă și pentru răufăcătorul căit, care astăzi, grație ție, dulce Isuse, intră în paradis.

Nouă tuturor, Doamne Isus răstignit, dă-ne milostivirea ta infinită, parfum de Betania asupra lumii, geamăt de viață pentru omenire. Și, în sfârșit abandonați în mâinile Tatălui tău, deschide-ne poarta vieții care nu moare! Amin.

Stațiunea I

Degetul îndreptat care acuză

"Pilat le-a vorbit din nou, pentru că voia să-l elibereze pe Isus. Dar ei urlau: «Răstignește-l! Răstignește-l!». Și el, pentru a treia oară, le-a spus: «Dar ce rău a făcut acesta? Nu am găsit nimic în el care să merite moartea. Așadar îl voi pedepsi și apoi îl voi elibera». Dar ei insistau cu glas tare, cerând ca să fie răstignit; și strigătele lor creșteau. Atunci Pilat a hotărât să le împlinească cererea. L-a eliberat pe cel care fusese aruncat în închisoare pentru revoltă și omucidere și pe care ei îl cereau și l-a dat pe Isus să facă ce voiesc cu el" (Lc 23,20-25).

Un Pilat înfricoșat care nu caută adevărul, degetul îndreptat ca acuză și strigătul crescând al mulțimii înverșunate sunt primii pași ai morții lui Isus. Nevinovat, ca un miel, al cărui sânge mântuiește poporul său. Acel Isus care a trecut printre noi, vindecând și binecuvântând, acum este condamnat la pedeapsa capitală. Niciun cuvânt de recunoștință din partea mulțimii, care în schimb îl alege pe Baraba. Pentru Pilat devine un caz rușinos. Îl descarcă asupra mulțimii și se spală pe mâini, alipit în întregime de puterea sa. Îl încredințează pentru ca să fie răstignit! Nu mai vrea să știe nimic despre el. Pentru el, cazul este închis!

Condamnarea grăbită a lui Isus adună astfel acuzele ușoare, judecățile superficiale dintre oameni, insinuările și preconcepțiile care închid inima și devin cultură rasistă, de excludere și de "rebut", cu scrisorile anonime și calomniile oribile. Acuzați, sunt imediat puși pe prima pagină; eliberați, se ajunge pe ultima!

Și noi? Vom ști să avem conștiința dreaptă și responsabilă, transparentă, care să nu-i întoarcă niciodată spatele celui nevinovat, ci să se grupeze, cu curaj, în apărarea celor slabi, rezistând nedreptății și apărând pretutindeni adevărul încălcat?

Stațiunea a II-a

Lemnul greu al crizei

"Isus a purtat păcatele noastre în trupul său, pe lemnul crucii, pentru ca nemaitrăind pentru păcat, să trăim pentru dreptate; prin rănile lui ați fost vindecați. Toți rătăceați ca niște oi, dar acum ați fost conduși la păstorul și păzitorul sufletelor voastre" (1Pt 2,24-25).

Apasă acel lemn al crucii, pentru că pe el Isus poartă păcatele noastre ale tuturor. Se clatină sub acea povară, prea mare pentru un om singur (In 19,17).

Este și povara tuturor nedreptăților pe care le-a produs criza economică, cu gravele sale consecințe sociale: lipsuri, șomaj, concedieri, un ban care guvernează în loc să slujească, speculația financiară, sinuciderile întreprinzătorilor, corupția și mita, cu firme care părăsesc propria țară.

Aceasta este crucea grea a lumii muncii, nedreptatea pusă pe umerii muncitorilor. Isus o ia pe umerii săi și ne învață să nu mai trăim în nedreptate, ci capabili, cu ajutorul său, să creăm punți de solidaritate și de speranță, pentru a nu fi oi rătăcite nici pierdute în această criză.

De aceea să ne întoarcem la Cristos, păstor și păzitor al sufletelor noastre. Să luptăm împreună pentru munca în reciprocitate, învingând frica și izolarea, recuperând stima față de politică și încercând să ieșim împreună din probleme.

Atunci crucea va deveni mai ușoară, dacă este purtată cu Isus și ridicată de toți împreună, pentru că prin rănile sale - făcute răni mari - am fost vindecați (cf. 1Pt 2,24).

Stațiunea a III-a

Fragilitatea care ne deschide la primire

"Și totuși el purta durerile noastre și era împovărat cu suferințele noastre. Noi îl socoteam pedepsit, bătut și înjosit de Dumnezeu. Dar el era străpuns pentru păcatele noastre și zdrobit pentru fărădelegile noastre. Pedeapsa care a căzut asupra lui ne-a adus nouă pacea și rănile lui ne-au adus vindecarea" (Is 53,4-5).

Este un Isus fragil, foarte uman, cel pe care-l contemplăm cu uimire în această stațiune de mare durere. Dar tocmai această cădere a sa, în praf, revelează și mai mult iubirea sa imensă. Este presat de mulțime, asurzit de strigătele soldaților, arzător datorită rănilor de la biciuire, plin de amărăciune interioară datorită imensei nerecunoștințe umane. Și cade. Cade la pământ!

Dar în această cădere, în această cedare în fața poverii și a oboselii, Isus devine încă o dată Învățător de viață. Ne învață să acceptăm fragilitățile noastre, să nu ne descurajăm din cauza eșecurilor noastre, să recunoaștem cu sinceritate limitele noastre: "Există în mine dorința binelui - spune sfântul Paul - dar nu capacitatea de a-l realiza" (Rom 7,18).

Cu această forță interioară care îi vine de la Tatăl, Isus ne ajută să primim și fragilitatea celorlalți; să nu apăsăm asupra celui care a căzut, să nu fim indiferenți față de cel care cade. Și ne dă forța să nu închidem ușa celui care bate la casele noastre, cerând azil, demnitate și patrie. Conștienți de fragilitatea noastră, vom primi printre noi fragilitatea imigraților, pentru ca să găsească siguranță și speranță.

Și de fapt în apa murdară din ligheanul din cenacol, adică în fragilitatea noastră, se oglindește adevărata față a Dumnezeului nostru! De aceea, "orice duh care-l recunoaște pe Isus Cristos, venit în trup, este de la Dumnezeu" (1In 4,2).

Stațiunea a IV-a

Lacrimile solidare

"Simeon i-a binecuvântat și i-a spus Mariei, mama sa: «Iată el este pus pentru căderea și ridicarea multora în Israel și ca un semn care va stârni împotrivire, iar prin sufletul tău va trece prin sufletul tău»" (Lc 2,34-35). "Plângeți cu cei care plâng. Să aveți aceleași sentimente unii față de alții" (Rom 12,15-16).

Este încărcată de emoție și de lacrimi amare această întâlnire a lui Isus cu mama sa Maria. În ea este exprimată forța invincibilă a iubirii materne care depășește orice piedică și știe să deschidă orice drum. Dar și mai vie este privirea solidară a Mariei, care împărtășește și dăruiește forță Fiului. Se umple astfel de uimire inima noastră, contemplând măreția Mariei, în acea devenire a ei, chiar ea creatură, "aproapele" pentru Dumnezeul său și pentru Domnul său.

Adună toate lacrimile oricărei mame pentru copiii de departe, pentru tinerii condamnați la moarte, măcelăriți sau plecați la război, în special copiii-soldat. Simțim aici plânsul sfâșietor al mamelor pentru copiii lor, muribunzi din cauza tumorilor produse de incendiile deșeurilor toxice.

Lacrimi foarte amare! Împărtășire solidară a necazului cu copiii! Mame vigilente noaptea cu făcliile aprinse, tremurând datorită tinerilor distruși de lipsuri sau înghițiți de droguri și de alcool, în special sâmbătă noaptea!

În jurul Mariei, nu vom fi niciodată un popor orfan! Niciodată nu vom fi uitați. Ca sfântului Juan Diego, Maria ne oferă și atingerea mângâierii sale materne și ne spune: "Să nu se tulbure inima voastră... oare nu sunt aici eu, care sunt Mama ta?" (Exortația apostolică Evangelii gaudium, 286).

Stațiunea a V-a

Mâna prietenă care ridică

"L-au constrâns să ducă crucea pe unul care trecea, un anume Simon din Cirene, care venea de la câmp, tatăl lui Alexandru și Rufus" (Mc 15,21).

Din întâmplare, trece Simon din Cirene. Dar devine o întâlnire decisivă în viața sa. Se întorcea de la câmp. Om al trudei și al vigorii. Pentru aceasta a fost constrâns să poarte crucea lui Isus, condamnat la o moarte rușinoasă (cf. Fil 2,8).

Însă din întâmplătoare, acea întâlnire se transformă într-o urmare decisivă și vitală în urma lui Isus, purtând în fiecare zi crucea sa, renunțând la sine însuși (cf. Mt 16,24-25). De fapt, Simon este amintit de Marcu drept tatăl a doi creștini cunoscuți în comunitatea din Roma: Alexandru și Rufus. Un tată care cu siguranță a imprimat în inima fiilor forța crucii lui Isus. Pentru că viața, dacă o ții prea strâns lipită de tine, se mucegăiește și se usucă. Dar dacă o oferi, înflorește și se face spic de grâu, pentru tine și pentru toată comunitatea!

Aici se află adevărata vindecare de egoismul nostru, mereu la pândă. Relația cu alții ne vindecă și generează o fraternitate mistică, contemplativă, care știe să privească la măreția sacră a aproapelui, care știe să-l descopere pe Dumnezeu în orice ființă umană, care știe să suporte molestările vieții, agățându-se de iubirea lui Dumnezeu. Numai deschizând inima la iubirea divină, sunt determinat să caut fericirea celorlalți în multele gesturi de voluntariat: o noapte în spital, un împrumut fără dobândă, o lacrimă ștearsă în familie, gratuitatea sinceră, angajarea clarvăzătoare a binelui comun, împărtășirea pâinii și a muncii, învingând orice formă de gelozie și de invidie.

Isus e cel care ne amintește asta: "Tot ce ați făcut unuia dintre acești frați mai mici ai mei, mie mi-ați făcut!" (Mt 25,40).

Stațiunea a VI-a

Duioșia feminină

"Din partea ta îmi spune inima: «Căutați fața mea». Eu caut, Doamne, fața ta. Nu-ți ascunde fața de la mine, nu îndepărta cu mânie pe slujitorul tău; tu ești ajutorul meu, nu mă respinge și nu mă abandona, Dumnezeul mântuirii mele" (Ps 27,8-9).

Isus se târăște cu greutate, gâfâind. Însă lumina pe fața sa rămâne intactă. Nu există ofensă care să se poată opune frumuseții sale. Scuipăturile nu au întunecat-o. Pălmuirile n-au reușit s-o stingă. Acea față apare ca un rug arzând care, cu cât este mai chinuit, cu atât reușește mai mult să emane o lumină de mântuire. Coboară lacrimi tăcute din ochii Învățătorului. Poartă povara abandonării. Și totuși Învățătorul înaintează, nu se oprește, nu se întoarce înapoi. Înfruntă oprimarea. Este tulburat de cruzime, dar el știe că moartea sa nu va fi zadarnică!

Atunci Isus se oprește în fața unei femei care îi vine în întâmpinare fără nicio ezitare. Este Veronica, adevărată imagine feminină a duioșiei!

Domnul întrupează aici nevoia noastră de gratuitate iubitoare, de a ne simți iubiți și ocrotiți de gesturi de atenție și de îngrijire. Mângâierile acestei creaturi se udă de sângele prețios al lui Isus și par să dea la o parte actele de profanare pe care le-a primit în acele ore de torturi. Veronica reușește să-l atingă pe dulcele Isus, să-i simtă candoarea. Nu numai pentru a alina ci pentru a participa la suferința sa. În Isus recunoaște pe fiecare aproapele care trebuie mângâiat, cu atingerea de duioșie, pentru a ajunge la geamătul de durere al celor care astăzi nu primesc asistență nici căldură de compasiune. Și mor de singurătate.

Stațiunea a VII-a

Neliniștea închisorii și a torturii

"M-au înconjurat (...) M-au înconjurat ca roiurile de albine, s-au aprins ca un foc de spini; în numele Domnului le-am nimic. M-au îmbrâncit cu putere, ca să cad, dar Domnul mi-a venit în ajutor. Domnul m-a pedepsit, da, m-a pedepsit, dar nu m-a lăsat pradă morții" (Ps 118,11.12-13.18).

Cu adevărat în Isus se împlinesc vechile profeții ale slujitorului umil și ascultător, care ia pe umerii săi toată istoria noastră de durere. Și astfel Isus, împins înainte cu forță, se prăbușește, sub trudă și asuprire, încercuit, înconjurat de violență, lipsit de acum de forțe. Tot mai singur, tot mai în întuneric! Sfâșiat în trup, frânt în oase.

Recunoaștem în el experiența amară a deținuților din orice închisoare, cu toate contradicțiile sale inumane. Încercuiți și înconjurați, "îmbrânciți cu putere, ca să cadă". Astăzi închisoarea este încă prea ținută departe, uitată, repudiată de societatea civilă. Există absurditățile birocrației, încetinelile justiției. După aceea este pedeapsă dublă suprapopularea: este o durere agravată, o oprimare nedreaptă, care consumă trupul și oasele. Unii - prea mulți! - nu rezistă... Și chiar atunci când un frate al nostru iese, îl considerăm încă un "fost deținut", închizându-i astfel porțile răscumpărării sociale și de muncă.

Dar mai gravă este practicarea torturii, din păcate încă răspândită în diferite părți ale pământului, în multiple moduri. Așa cum a fost pentru Isus: și el lovit, umilit de soldați, torturat cu coroana de spini, biciuit cu cruzime.

Cât adevărat simțim, astăzi, în fața acestei căderi, cuvântul lui Isus: "Am fost în închisoare și ați venit la mine" (Mt 25,36). În fiecare închisoare, alături de fiecare torturat, este mereu el, Cristos suferind, încarcerat și torturat. Chiar dacă suntem încercați dur, el este ajutorul nostru, pentru a nu cădea pradă fricii. Ne ridicăm numai împreună, însoțiți de lucrători valoroși, susținuți de mâna fraternă a voluntarilor și ridicați de o societate civilă, care își însușește multele nedreptăți din cadrul zidurilor unei închisori.

Stațiunea a VIII-a

Împărtășire și nu compătimire

"Fiice ale Ierusalimului, nu mă plângeți pe mine, ci pe voi vă plângeți și pe copiii voștri" (Lc 23,28).

Ca niște făclii aprinse se prezintă figurile feminine, de-a lungul căii durerii. Femei de fidelitate și de curaj, care nu se lasă înfricoșate de gărzi nici scandalizate de rănile bunului Învățător. Sunt gata să-l întâlnească și să-l consoleze. Isus este acolo în fața lor. Sunt unii care-l calcă în picioare în timp ce el se prăbușește la pământ epuizat. Însă femeile sunt acolo, gata să-i dăruiască acea palpitație caldă pe care inima n-o mai poate frâna. Ele îl privesc mai întâi de departe, dar apoi se apropie, așa cum face orice prieten, orice frate sau soră, când își dă seama de dificultățile pe care le trăiește persoana iubită.

Isus este zguduit de plânsul lor amar, dar le îndeamnă să nu-și consume inima văzându-l martirizat, pentru a nu mai fi femei care plâng, ci femei care cred! Cere o durere împărtășită și nu o compătimire sterilă și plângăcioasă. Nu mai vrea plângeri ci voința de a ne renaște, de a privi înainte, de a înainta cu credință și speranță spre aceea auroră de lumină care va răsări și mai orbitoare peste capul celor care merg îndreptați spre Dumnezeu. Să plângem asupra noastră dacă încă nu credem în acel Isus care a vestit Împărăția mântuirii. Să plângem asupra păcatelor noastre nemărturisite.

De asemenea, să plângem asupra acelor bărbați care descarcă asupra femeilor violența pe care o au înlăuntrul lor. Să plângem asupra femeilor reduse la sclavie de frică și de exploatare. Dar nu este suficient să ne batem pieptul să simțim compasiune. Isus este mai exigent. Femeile trebuie asigurate așa cum a făcut el, trebuie iubite ca un dar inviolabil pentru toată omenirea. Pentru creșterea copiilor noștri, în demnitate și speranță.

Stațiunea a IX-a

A învinge nostalgia rea

"Cine ne va despărți de iubirea lui Cristos? Oare necazul, sau strâmtorarea, sau persecuția, sau foametea, sau lipsa de haine, sau primejdia, sau sabia? Dar în toate acestea noi suntem mai mult decât învingători prin cel care ne-a iubit!" (Rom 8,35-37).

Sfântul Paul prezintă încercările sale, dar știe că înainte de el a trecut prin ele Isus, care pe calea Golgotei a căzut, o dată, de două ori, de trei ori. Distrus de chinuri, de persecuție, de sabie, oprimat de lemnul crucii. Epuizat! Pare să spună, asemenea nouă, în atâtea momente întunecate: Nu mai rezist!

Este strigătul persecutaților, al muribunzilor, al bolnavilor terminali, al celor oprimați sub jug.

Însă în Isus este vizibilă și forța sa: "Dacă pedepsește, va avea și milă" (Lam 3,32). Ne arată că există mereu, în necaz, mângâierea sa, un "dincolo" care trebuie întrevăzut în speranță. Asemenea curățării copacilor pe care Tatăl ceresc, cu înțelepciune, o face chiar asupra mlădițelor care produc rod (cf. In 15,8). Niciodată pentru eliminare, ci mereu pentru reînflorire. Ca o mamă când vine ceasul ei: este necăjită, geme, suferă când naște. Dar știe că sunt durerile vieții noi, ale primăverii în floare, tocmai prin acea tăiere.

Să ne ajute contemplarea lui Isus căzut la pământ, dar capabil să se ridice, ca să învingem închiderile pe care frica zilei de mâine le imprimă în inima noastră, în special în acest timp de criză. Să depășim nostalgia rea a trecutului, comoditatea imobilismului, a lui "mereu s-a făcut așa!". Acel Isus care se clatină și cade, dar apoi se ridică, este certitudinea unei speranțe, care, alimentate de rugăciunea intensă, se naște chiar înlăuntrul încercării și nu după încercare nici fără încercare!

Vom fi mai mult decât învingători prin puterea iubirii sale!

Stațiunea a X-a

Unitatea și demnitatea

"După ce l-au răstignit pe Isus, soldații au luat hainele și le-au împărțit în patru, fiecărui ostaș câte o parte. Rămânea cămașa; era o cămașă fără cusătură, țesută dintr-o bucată de sus până jos. Au zis deci între ei: «Să n-o rupem, ci să tragem la sorți pentru ea, a cui să fie». Astfel s-a împlinit Scriptura care zice: «Au împărțit hainele mele între ei și pentru cămașa mea au tras sorți». Tocmai aceasta au făcut soldații" (In 19,23-24).

Nici măcar o bucățică de stofă n-au lăsat ca să acopere trupul lui Isus. L-au despuiat de tot. Nu avea mantie nici cămașă, nici vreo haină. L-au despuiat ca act de umilire extremă. Ceea ce-l acoperea era numai sângele, care curgea din rănile sale întinse.

Cămașa rămâne intactă, simbol al unității Bisericii, o unitate care trebuie regăsită într-un drum răbdător, într-o pace artizanală, construită în fiecare zi, într-o țesătură refăcută cu firele de aur ale fraternității, în reconciliere și în iertare reciprocă.

În Isus, nevinovat, despuiat și torturat, recunoaștem demnitatea încălcată a tuturor celor nevinovați, în special a celor mici. Dumnezeu n-a împiedicat ca trupul său, despuiat, să fie expus pe cruce. A făcut asta pentru a repara orice abuz, acoperit în mod nedrept, și pentru a demonstra că el, Dumnezeu, este în mod irevocabil și fără jumătăți de măsură de partea victimelor.

Stațiunea a XI-lea

La patul bolnavilor

"După ce l-au răstignit, și-au împărțit între ei hainele lui, trăgând la sorți pentru ele, care ce să ia. Când l-au răstignit era ora nouă. Deasupra era scris motivul condamnării: «Regele iudeilor». Și, împreună cu el au răstignit doi tâlhari: unul la dreapta și altul la stânga. Astfel s-a împlinit Scriptura care zice: «Cu cei fărădelege a fost pus alături»" (Mc 15,24-28).

Și l-au răstignit! Pedeapsa infamilor, a trădătorilor, a sclavilor răzvrătiți. Aceasta este condamnarea rezervată Domnului nostru Isus: cuie ruginite, durere teribilă, durerea sfâșietoare a mamei, rușinea de a fi alăturat de doi bandiți, hainele împărțite ca pradă între soldați, batjocurile crude ale trecătorilor: "Pe alții i-a salvat, iar pe sine nu se poate salva! Să se coboare acum de pe cruce și vom crede în el" (Mt 27,42).

Și l-au răstignit! Isus nu coboară, nu abandonează crucea. Rămâne, ascultător până la capăt față de voința Tatălui. Iubește și iartă.

Și astăzi, asemenea lui Isus, mulți frați și surori ai noștri sunt pironiți de un pat de durere, în spitale, în casele de odihnă, în familiile noastre. Este timpul încercării, în zilele amare de singurătate dar și de disperare: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?" (Mt 27,46).

Mâna noastră să nu fie niciodată pentru a-i străpunge, ci pentru a ne apropia, a-i consola și a-i însoți pe bolnavi, ridicându-i din patul lor de durere. Boala nu cere permisiunea. Vine mereu neașteptată. Uneori tulbură, limitează orizonturile, pune la grea încercare speranța. Este amară fierea sa. Numai dacă găsim, alături de noi, pe cineva care ne ascultă, care stă aproape de noi, se așează pe patul nostru... atunci boala poate să devină o mare școală de înțelepciune, întâlnire cu Dumnezeul răbdător. Când cineva ia asupra sa infirmitățile noastre, din iubire, chiar și noaptea durerii se deschide la lumina pascală a lui Cristos răstignit și înviat. Ceea ce omenește este o condamnare, se poate transforma într-o ofrandă răscumpărătoare, pentru binele comunităților și familiilor noastre. După exemplul sfinților.

Stațiunea a XII-a

Geamătul celor șapte cuvinte

"După aceea, știind Isus că toate s-au săvârșit, pentru ca Scriptura să se împlinească până la sfârșit, a spus: «Mi-e sete!». Era acolo un vas plin cu oțet, i l-au apropiat de gură. După ce a luat oțetul, Isus a spus: «Totul s-a împlinit!». Apoi, plecându-și capul, și-a dat duhul" (In 19,28-30).

Cele șapte cuvinte ale lui Isus pe cruce sunt o capodoperă de speranță. Isus, lent, cu pași care sunt și pașii noștri, străbate tot întunericul nopții, pentru a se abandona, încrezător, în brațele Tatălui. Este geamătul muribunzilor, strigătul celor disperați, invocația perdanților. Este Isus!

"Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?" (Mt 27,46). Este strigătul lui Iob, al oricărui om lovit de nenorocire. Și Dumnezeu tace. Tace pentru că răspunsul său este acolo, pe cruce: el, Isus, este răspunsul lui Dumnezeu, Cuvânt veșnic întrupat din iubire.

"Amintește-ți de mine..." (Lc 23,42). Invocația fraternă a răufăcătorului, făcut coleg de durere, pătrunde în inima lui Isus, care simte în ea ecoul însăși durerii sale. Și Isus ascultă această implorare: "Astăzi vei fi cu mine în paradis". Mereu ne răscumpără durerea altuia, pentru că ne face să ieșim din noi înșine.

"Femeie, iată-l pe fiul tău!..." (In 19,26). Dar este Mama sa, Maria, care împreună cu Ioan stătea sub cruce, cea care frânge frica. O umple de duioșie și de speranță. Isus nu se mai simte singur. Ca pentru noi, dacă alături de patul durerii este cineva care ne iubește! Cu fidelitate. Până la capăt.

"Mi-e sete" (In 19,28). Precum copilul cere mamei de băut; precum bolnavul ars de febră... Setea lui Isus este setea tuturor însetaților de viață, de libertate, de dreptate. Și este setea celui mai mare însetat, Dumnezeu, căruia, infinit mai mult decât nouă, îi este sete de mântuirea noastră.

"Totul s-a împlinit" (In 19,30). Totul: fiecare cuvânt, fiecare gest, fiecare profeție, fiecare clipă din viața lui Isus. Mozaicul este completat. Miile de culori ale iubirii acum strălucesc în frumusețe. Nimic nu s-a irosit. Nimic n-a fost aruncat. Totul a devenit iubire. Totul s-a consumat pentru mine și pentru tine! Și atunci, și moartea are un sens!

"Tată, iartă-i pentru că nu știu ce fac" (Lc 23,34). Acum, eroic, Isus iese din frica morții. Pentru că dacă trăim în iubirea gratuită, totul este viață. Iertarea reînnoiește, vindecă, transformă și consolează! Creează un popor nou. Oprește războaiele.

"Tată, în mâinile tale încredințez duhul meu" (Lc 23,46). Nu mai este disperarea nimicului. Ci încrederea deplină în mâinile sale de Tată, așezarea în inima sa. Pentru că în Dumnezeu, orice bucată se unește, în sfârșit, în unitate.

Stațiunea a XIII-a

Iubirea este mai tare decât moartea

"Când s-a înserat, a venit un om bogat din Arimateea, cu numele Iosif, care era și el ucenic al lui Isus. El s-a dus la Pilat și a cerut trupul lui Isus. Atunci Pilat a porunci să i se dea" (Mt 27,57-58).

Înainte de a fi îngropat în mormânt, Isus este încredințat în sfârșit Mamei sale. Este icoana unei inimi sfâșiate care ne spune că moartea nu împiedică ultimul sărut al mamei dat fiului său. Prosternată peste trupul lui Isus, Maria se înlănțuiește într-o îmbrățișare totală de el. Această icoană este numită simplu "Piet?". Este sfâșietoare, dar arată că moartea nu frânge iubirea. Pentru că iubirea este mai tare decât moartea! Iubirea pură este cea durabilă. Seara a venit. Bătălia este câștigată. Iubirea n-a fost frântă. Cel care este gata să-și sacrifice viața pentru Cristos, o va regăsi. Transfigurată, dincolo de moarte.

Lacrimi și sânge sunt amestecate în această încredințare tragică. Precum viața în familiile noastre, care, uneori, este copleșită de pierderi neașteptate și dureroase, cu un gol de neumplut, în special cu moartea unui copil.

Așadar Piet? înseamnă a deveni aproapele fraților care sunt în doliu și nu-și dau pace. Este caritate mare a ne îngriji de cel care suferă în trupul rănit, în mintea deprimată, în sufletul disperat. A iubi până la sfârșit este învățătura supremă lăsată nouă de Isus și de Maria. Este zilnica fraterna misiune de consolare, care ne este încredințată în această fidelă îmbrățișare dintre Isus mort și Mama sa Îndurerată.

Stațiunea a XIV-a

Grădina nouă

"În apropierea locului unde fusese răstignit Isus era o grădină și în grădină un mormânt nou, în care nu mai fusese nimeni așezat. Din cauză că începea sărbătoarea iudeilor și pentru că mormântul era aproape, l-au pus pe Isus acolo" (In 19,41-42).

Acea grădină în care se află mormântul, unde vine înmormântat Isus, amintește de o altă grădină: cea din Eden. O grădină care din cauza neascultării a pierdut frumusețea sa și a devenit dezolare, loc de moarte și nu de viață.

Ramurile sălbatice care ne împiedică să respirăm voința lui Dumnezeu, cum ar fi alipirea de bani, de mândrie, de irosire a vieții, trebuie tăiate și altoite acum pe lemnul crucii. Aceasta este noua grădină: crucea împlântată în pământ!

De sus din cer, Isus va putea de acum să readucă totul la viață. Odată întors din abisurile infernale, unde Satana a închis un mare număr de suflete, va începe reînnoirea tuturor lucrurilor. Acel mormânt reprezintă sfârșitul omului vechi. Și ca pentru Isus, și pentru noi Dumnezeu n-a permis ca fiii săi să fie pedepsiți de moartea definitivă. În moarea lui Cristos decad toate tronurile răului, bazate pe aviditatea și împietrirea inimii.

Moartea ne dezarmează, ne face să înțelegem că suntem expuși la o existență pământească ce are un sfârșit. Dar în fața acelui trup al lui Isus, depus în mormânt, conștientizăm cine suntem. Creaturi care, pentru a nu muri, au nevoie de creatorul lor.

Tăcerea care învăluie grădina aceea ne permite să ascultăm foșnetul unei dulci adieri: "Eu sunt cel viu și sunt cu voi" (cf. Ex 3,14).

Vălul templului s-a sfâșiat. În sfârșit vedem fața Domnului nostru. Și cunoaștem în plinătate numele său: milostivire și fidelitate, pentru a nu rămâne niciodată de rușine, nici măcar în fața morții, pentru că Fiul lui Dumnezeu a fost liber în mijlocul morților (cf. Ps 88,6).

(După L'Osservatore romano, duminică, 13 aprilie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat