Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a V-a din Postul Mare - A

Isus Cristos este viața și învierea noastră (cf. In 11,25)

O istorioară ne spune că cineva bătu la poarta raiului. Când s-a dus sfântul Petru ca să-i deschidă, nu a văzut pe nimeni. Privind mai atent, a observat un suflet care se furișa întorcându-se înapoi pe pământ; alergă ca să-l ajungă. "Hei, tu, îl strigă sfântul Petru, unde mergi?" "Mă cheamă Isus împreună cu cei de jos", răspunde sufletul. "N-o fă pe spiritualul cu mine. Cum te numești?" "Mă numesc Lazăr".

Pregătirea catecumenilor pentru sfântul Botez și a tuturor ucenicilor lui Isus pentru sărbătoarea Paștelui continuă cu prezentarea și explicarea evangheliei învierii lui Lazăr, prietenul Domnului. În această duminică a V-a din Postul Mare, duminică numită și "duminica ultimului scrutin" sau a ultimului examen, Biserica îi descoperă catecumenului cea mai mare taină a religiei creștine, învierea morților, înviere promisă de Dumnezeu încă din Vechiul Testament (cf. Ez 37,12-14), înviere începută de Isus cât a trăit pe pământ (cf. In 11,1-47); dar înviere care va fi desăvârșită la a doua sa venire (cf. Rom 8,11). Dacă catecumenul acceptă și acest adevăr de credință, atunci este declarat apt pentru a primi Botezul.

Oamenii, din cauza păcatului, au pierdut viața fără de suferință și fără de moarte împreună cu Dumnezeu (cf. Gen 3,16-19). Aceasta a fost din invidia diavolului (cf. Înț 2,23-24), căci Dumnezeu nu numai că nu a creat moartea, dar nici n-a pus sămânță de moarte în om (cf. Înț 1,13-14). Dumnezeu nu a putut lăsa pe diavol să-i strice lucrările sale; de aceea a promis prin profeți că, prin Isus, Fiul său, că va începe o nouă creație, va încheia o nouă alianță cu oamenii și apoi o va duce la învierea din morți.

Învierea lui Lazăr din evanghelia de astăzi este semnul că noua alianță s-a deschis, că noua creație s-a inaugurat și că noua viață promisă de Dumnezeu a început să răsară din mormânt.

Astăzi Isus, prin învierea prietenului său Lazăr, vestește catecumenilor și tuturor botezaților care au devenit prietenii lui că vor fi înviați din moarte cu aceeași ușurință prin care se face trezirea unui om din somn, așa cum a făcut și cu prietenul său Lazăr.

Ca și vindecarea orbului din naștere la fântâna Siloe (cf. In 9,3), și învierea lui Lazăr mort de patru zile este tot spre slava lui Dumnezeu: "Boala aceasta nu este spre moarte, ci spre slava lui Dumnezeu, pentru ca Fiul lui Dumnezeu să fie proslăvit prin ea" (In 11,4).

Boala și moartea credincioșilor sunt ocazii ca Dumnezeu să-și arate slava și ocazii ca noi să devenim fericiți. De aceea, să fim atenți cu tratăm suferințele și moartea, ca să nu pierdem marile binecuvântări care ni le aduc. Înainte de a ne pronunța noi cu privire la suferință și moarte, să-l lăsăm pe Dumnezeu ca să se pronunțe cum se va mări prin ele și cum ne va ferici.

Dar toate aceste binecuvântări, scoase din suferințe și moarte, au fost și sunt posibile numai datorită suferințelor, morții și învierii lui Isus pe care noi le retrăim în acest timp sfânt.

De aceea, dacă moartea și învierea lui Isus Cristos nu ocupă locul central în viața cuiva, evanghelia nu este interpretată și trăită corect. De fapt, moartea și învierea lui Isus Cristos rezumă întreaga evanghelie a mântuirii. Autorii sacri ne-au transmis esențialul pe care l-au primit și ei: "V-am învățat înainte de toate, așa cum am primit și eu: că Isus a murit pentru păcatele noastre, după Scripturi; a fost îngropat și a înviat a treia zi, după Scripturi" (1Cor 15,3-4). Centrul vieții și predicii lui Paul avea să fie acesta: "Eu n-am avut de gând să știu între voi altceva decât pe Isus Cristos și pe acesta răstignit" (1Cor 2,2).

Deși crucea și moartea au dus la învierea lui Isus și duc și la învierea noastră, ele sunt ca o "nebunie" pentru păgâni și ca un "scandal" pentru iudei; totuși, pentru toți cei care cred, pentru toți prietenii și credincioșii lui Isus (cf. In 11,11), pentru toți cei care au părăsit poftele trupului (cf. Rom 8,8), ele sunt puterea și înțelepciunea lui Dumnezeu (cf. 1Cor 1,23-24).

Prietenii lui Isus, ca Lazăr, deși pot muri, ei sunt socotiți ca fiind numai adormiți pentru ușurința cu care Isus și Duhul Tatălui îi va învia (cf. In 11,43; Rom 8,11). Iată ce ne-a spus Isus în evanghelia de astăzi: "Eu sunt Învierea și Viața. Cine crede în mine, chiar dacă ar fi murit, va trăi" (In 11,25).

Despre sfântul episcop Eusebiu din Cezareea (263-339) se spune că, pe când era diacon, în timp ce pregătea altarul pentru sfânta Liturghie, a scăpat potirul din mână care s-a dezmembrat și din care au sărit toate rubinele și pietrele scumpe. A îngenunchiat plângând, a adunat toate piesele și le-a așezat pe altar. Și minune! În momentul în care piesele din potir au atins altarul potirul s-a refăcut de la sine.

Am amintit acest fapt pentru a spune că minunea care s-a întâmplat cu potirul se va întâmpla și cu orice creștin răposat, care este și el un "vas ales" (cf. Fap 9,15), va învia imediat atunci când Isus va veni.

Dumnezeu a promis în prima lectură de astăzi: "Voi deschide mormintele și vă voi scoate din ele, poporul meu! Voi pune Duhul meu în voi și veți trăi; vă voi așeza iarăși în țara voastră și veți ști că eu sunt Domnul" (Ez 37,13-14). Și așa cum l-a înviat Isus pe Lazăr și așa ne va învia Isus pe noi (cf. In 11,43-44).

După o tradiție foarte veche Lazăr, înviat astăzi de Isus, a ajuns episcop, a predicat evanghelia în multe locuri și, în cele din urmă, a murit martir în Cipru așteptând adevărata învierea și viață veșnică.

După învierea lui Lazăr și după învierea lui Isus, mulți sfinți în frunte cu Paul doreau să moară pentru a ajunge la înviere împreună cu Isus (cf. Fil 1,23; 3,10-11). Astfel: sfântul Ignațiu din Antiohia (50-115), deși mulți voiau să-l scape, el a dorit să moară sfâșiat de dinții fiarelor, spre a ajunge la înviere; sfântul Foca grădinarul (+ 117), deși soldații veniți să-l prindă voiau să-l facă scăpat, el a voit să moară de sabie și să fie pus în mormântul pe care și l-a săpat pentru a ajunge la înviere.

Îl vedem astăzi pe Isus plângând înaintea primei creații căzută în moarte și descompunere (cf. In 11,35). Sfânta Carte ne spune că: "Un mort trebuie să fie jelit șapte zile; iar un păcătos trebuie să fie jelit o viață întreagă (Sir 24,12)". Isus continuă să plângă și astăzi pentru faptul că mulți păcătoși nu vor să creadă în el, nu vor să se convertească și nu vor să se lase curățiți de păcate și astfel nu vor avea parte de înviere fericită pe care a adus-o el: "Nu vă mirați de aceasta, pentru că vine ceasul în care toți cei care sunt în morminte vor auzi glasul lui. Și vor ieși spre învierea vieții cei care au făcut binele, iar cei care au săvârșit nelegiuire spre învierea judecății" (In 5,28-29).

Isus s-a înfiorat la mormântul lui Lazăr (cf. In 11,38). Sfântul Augustin spune: "De ce se tulbură Isus la mormântul lui Lazăr dacă nu pentru a ne învăța pe noi că trebuie să ne tulburăm când suntem apăsați de păcatelor și să ne convertim? Te-ai examina și ți-ai zis: «Am făcut cutare păcat și Dumnezeu m-a iertat! Am făcut cutare păcat și Dumnezeu a amânat pedeapsa». Când vorbești astfel, fără să te cutremuri, Cristos se cutremură pentru tine" (cf. Sfântul Augustin, Comentariu la evanghelia după sfântul Ioan, 49,19).

Lucrarea mântuirii este o lucrare divino-umană. Sfântul Augustin obișnuia să spună: "Cel ce te-a creat fără de tine, nu te va mântui fără de tine"! Iar sfântul Paul spunea și el: "Lucrați cu frică și cutremur la mântuirea voastră" (Fil 2,12).

Dumnezeu nu face ceea ce putem face noi. "Dați piatra la o parte!" (In 11,39) "Dezlegați-l și lăsați-l să meargă" (In 11,44)! El învie morții, dar pietrele și bandajele trebuie să le dăm noi la o parte. Nu trebuie să-l punem pe Isus să împingă pietre și să dezlege bandaje; sunt multe pietre de împins și multe bandaje de dezlegat: în casa orfanului, în casa văduvei, în casa amărâtului, în spitale, la locul de muncă, pe străzi. Du-i omului ajutorul de care are nevoie, dar du-i și cuvântul mântuitor; du-l la biserică și la sacramente ca să fie dezlegat de păcate. Într-un cuvânt, aduceți-l la Isus, că de convingerea lui, de vindecarea și învierea lui se ocupă el. Tare mulți spun astăzi: "Fă tu, Doamne, toate acestea și pe noi lasă-ne în pace".

Isus a spus astăzi: "Eu sunt învierea și viața", și nu a spus "Eu sunt viața și învierea", pentru că adevărata viață începe și este după învierea din morți. Ce trăim noi acum este doar o luptă, așa cum ne spune poetul nostru George Coșbuc (1866 - 1918), în poezia: Lupta vieții. Isus ne spune: "Eu sunt învierea și viața". După ce două zile ne va pregăti, Isus, a treia zi, ne va învia așa cum ne-a promis (Os 6,1-3), dar pe fiecare la rândul cetei lui (cf. 1Cor 15,23).

Marta i-a spus Mariei: "A venit învățătorul și te cheamă. Iar Maria s-a sculat și s-a dus repede" (In 11,28).

Va veni o zi când Isus ne va chema și pe unul fiecare dintre noi. Și va trebuie să mergem și noi repede.

Dar atunci să nu uităm că avem cel mai special prieten care nu ne uită și nu ne părăsește. La mormânt toate ne vor părăsi: familia, prietenii și lucrurile; dar Isus nu ne va părăsi niciodată: "Nicidecum n-am să te las, cu nici un chip nu te voi părăsi" (Evr 13,5).

Un domn, în vârstă, locuia împreună cu fiica sa. Se îmbolnăvi și atunci fiica anunță preotul ca să-l îngrijească. Când ajunse în camera bolnavului, preotul îl văzu pe bătrân în pat, iar lângă pat un scaun gol. "Mă așteptați, îi spuse preotul, căci văd un scaun pregătit". "Ah, scaunul, spuse bătrânul. Acum patru ani un prieten de-al meu mi-a spus că un om în suferință trebuie să se roage. El mi-a zis: «Este foarte ușor să te rogi. Tu stai așezat pe pat și în fața ta așezi un scaun gol pentru Isus. Și vorbești cu Isus de pe scaun, la fel cum faci cu mine acum». De atunci tot vorbesc cu Isus de pe scaunul din fața mea ore în șir pe zi. Câteva zile după aceea fiica lui trebui să iasă la cumpărături. Când s-a întors l-a găsit pe tatăl ei mort. Îi comunică preotului că tatăl său murise și-i mărturisi surprinderea sa pentru postura în care l-a găsit: "îmbrățișând scaunul și ținându-și capul sprijinit de spătarul lui". Preotul, amintindu-și de conversația pe care au avut-o cu el, îi spuse: "Extraordinar mod de a muri".

În Isus a găsit un Dumnezeu care i-a înțeles durerea, un Dumnezeu care l-a păzit și l-a vegheat; un Dumnezeu care nu lasă pe nimeni: "Nicidecum n-am să te las, cu nici un chip nu te voi părăsi" (Evr 13,5).

Și pentru noi va fi la fel dacă în viață vom deveni prietenii lui.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat