Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Iosif refugiatul

În trecerea dintre noua și vechea alianță

De Gianfranco Ravasi

Publicăm câteva fragmente din cartea Giuseppe. Il padre di Gesu [Iosif. Tatăl lui Isus], scrisă de cardinalul președinte al Consiliului Pontifical al Culturii.

Familia lui Isus se înscrie imediat și lista lungă care ajunge până în zilele noastre și-i cuprinde pe refugiați, pe clandestini, pe migranți. De fapt, atunci când pruncul Isus are câteva luni, Iosif este prezentat în marș cu el și cu soția Maria prin deșertul lui Iuda pentru a se adăposti în Egipt, departe de coșmarul puterii sângeroase a regelui Irod.

Betleem este punctul de plecare al relatării. Împăratul Adrian în secolul al II-lea confirmase prezența unui prim cult creștin în jurul unei grote venerate de primii creștini, pângărind-o cu un mic templu dedicat Adonei.

Deja în anul 220, marele învățător creștin Origene din Alexandria Egiptului, ajuns în Palestina, scria: "În Betleem se arată grota în care, conform evangheliilor, Isus s-a născut și ieslea în care, înfășat în scutece sărace, a fost pus. Ceea ce mi-a fost arătat este familiar tuturor locuitorilor din zonă. Păgânii înșiși spun oricui vrea să-i asculte că în peștera aceea s-a născut un anumit Isus pe care creștinii îl adoră" (Contra Celsum, I, 51). Aici, de secole, creștinii celebrează cu credință și bucurie Nașterea Domnului: la 25 decembrie catolicii, la 6 ianuarie ortodocșii, la 19 ianuarie armenii; date diferite în amintirea unei date necunoscute din acel an - probabil anul 6 î.C. (este știut că datarea actuală a erei creștine aproape sigur este eronată) - în care Isus a intrat în istoria noastră. Și în aceasta el se revelează sărac, fiind absent din analele și din condicile imperiale.

Mai mult, asupra lui se întinde imediat coșmarul represiunii. Irod, de sânge amestecat (jumătate evreu și jumătate idumeu), fiu al unui prim ministru din corupta dinastie ebraică a asmoneilor, a reușit să creeze și să salvgardeze de lăcomia romană un regat extins și puternic. Calitățile sale de conducere și politica sa edilitară excepțională (templul din Ierusalim construit de el și frecventat și de Isus era fără îndoială o capodoperă arhitectonică, așa cum erau orașele Samaria și Ierihon, fortărețele de la Masada, Macheronte și Herodium, mausoleul său colosal) îi meritaseră titlul de "Mare".

Dar, ca întotdeauna, această putere absolută a fost consolidată prin lacrimi și sânge: soții și copii au fost sacrificați fără ezitare din motive de stat. Este celebră zicala atribuită de Macrobiu, istoric roman din secolul al V-lea d.C., lui August: la Irod erau mai norocoși porcii (care nu erau comestibili pentru orientali) decât copiii (în greacă cele două cuvinte "porc" și "copil" au un sunet aproape identic). Isus, văzut de atenta poliție secretă irodiană ca unul din multele mici pericole pentru puterea oficială, trebuia să fie imediat lichidat.

Începe astfel pentru Isus viața de refugiat.

Desigur textul evanghelic pe care l-am citit nu ne oferă nicio indicație circumscrisă despre această evadare a sfintei familii din teritoriul irodian spre Egipt, clasica țară de refugiu pentru persecutați, care pe atunci era sub controlul direct al Romei (din 30 î.C.).

Amintim, de exemplu, că deja în trecut Ieroboam, rebel față de reprimarea polițienească și față de presiunile fiscale ale lui Solomon (secolul al X-lea î.C.), se refugiase în Egipt (1Re 11,40) așteptând organizarea revoltei care avea să conducă la scindarea regatului lui Solomon în două părți, cel de sud al lui Iuda și cel de nord al lui Israel (unde Ieroboam avea să devină rege). Pe de altă parte, puținele cuvinte din evanghelie trebuie să fie situate în cadrul unei dezbateri destul de aprinse, pe care studioșii de mult timp au deschis-o cu privire la calitatea deosebită a acestor pagini care se află la începutul evangheliilor lui Matei și Luca și care sunt numite "evangheliile copilăriei".

De fapt, este neîndoielnic dă tonalitatea lor istorică este foarte diferită de cea a restului evangheliilor. Aceste capitole sunt adevărate concentrate de cristologie: adică reprezintă efortul Bisericii creștine de la începuturi de a desena, pe baza vechilor amintiri familiale ale clanului Mariei sau al lui Iosif, un portret nu atât al lui Isus prunc, ci al lui Cristos în toată plinătatea sa pascală, pornind tocmai de la nașterea sa. În practică, în naștere se condensează întregul itinerar și întreaga fizionomie a lui Cristos. În Matei ghidul pentru a schița acest portret este reprezentat mai ales de citatele din Vechiul Testament care punctează fiecare scenă mică. Și în textul nostru, finalul este constituit întocmai dintr-un text din profetul Osea: "Din Egipt l-am chemat pe fiul meu" (11,1).

De aceea, gândul aleargă imediat la exodul lui Israel mai mult decât la evenimentul concret al exilului lui Isus: așa cum poporul din vechea alianță s-a refugiat în Egipt, unde a devenit sclav, a fost persecutat și s-a întors glorios în țara sa prin intermediul exodului, tot așa noul popor întrupat de Isus reparcurge etapele unei perfecte și definitive istorii de mântuire și de libertate.

De aceea, este dificil să extragem din aceste cuvinte așa de puține și dintr-un eveniment învăluit într-un văl teologic și biblic date istorice precise cu privire la parcursul sfintei familii spre Egipt și despre șederea sa în țara aceea (între altele era considerată deja ca Egipt actuala fâșie din Gaza, imediat în sudul Palestinei). Problema este complexă și destul de delicată, pentru că nucleul istoric în paginile din evangheliile copilăriri este profund cufundat în interpretare, tocmai pentru că aici evangheliștii nu au ca scop acela de a construi o cronică a evenimentelor trăite de Isus prunc, ci mai degrabă acela de a prezenta în prim plan fața sa divină și umană.

Spuse fiind acestea, noi ar trebui să ne oprim și să fim atenți la cuvintele îngerului, care-l invită pe Iosif la întoarcerea din Egipt în Țara Sfântă: "Sculându-te, ia copilul și pe mama lui și mergi în țara lui Israel, pentru că au murit cei care căutau să ia viața copilului" (Mt 2,20).

(După L'Osservatore Romano, 19 martie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat