Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Sfântul Iosif, soțul sfintei Fecioare Maria și tatăl purtător de grijă a lui Isus

Iosif este sfântul prin care Dumnezeu adaugă noi și noi haruri tuturor celor care îl iubesc

Sfântul Iosif face parte din categoria acelor sfinți ai Bibliei, despre care s-a scris puțin, pentru că viața lor a fost scrisă deja în viața altor sfinți biblici, care le-au fost imagini profetice; dar și în viața și activitatea acelora pentru care și ei la rândul lor, au fost imagini profetice. În cazul de față, viața și activitatea sfântului Iosif, a fost scrisă deja în viața multor alți sfinți, care i-au fost sfântului Iosif imagini profetice, cum ar fi: dreptul Abel; Iosif al lui Iacob; patriarhii Abraham, Isaac și Iacob; Moise, Samuel, Natan și mulți alți profeți; David, Solomon, și alți regi etc. Apoi, s-au scris puține lucruri despre sfântul Iosif, fie că măreția și faptele lui au fost prea cunoscute timpului său, încât s-a considerat că nu mai era nevoie să fie repetate; fie că măreția și faptele lui nu ar fi încăput în paginile multor cărți. Sfântului Iosif i se potrivește mențiunea evanghelistului Ioan, care, vorbind despre măreția și faptele lui Isus, a spus: "Dacă s-ar fi scris cu de-amănuntul, cred că nici chiar în lumea aceasta n-ar fi putut încăpea cărțile care s-ar fi scris" (cf. In 21,25).

Pentru că vorbele și faptele sfântului Iosif din Nazaret au fost cuprinse mai mult în viețile sfinților care i-au fost figuri profetice, și mai puțin în paginile Noului Testament, viața, activitatea și misiunea sfântului Iosif au fost înțelese și puse în lumină mai lent și progresiv, așa cum s-a făcut și înțelegerea și aprofundarea Scripturilor. Așa se explică faptul că sfântul Iosif, deși cinstit încă din viață de contemporani și de primii creștini, a primit un cult public numai începând cu secolul al IX-lea; numele i-a fost trecut în calendar numai începând cu 1621; Patron al Bisericii Universale a fost declarat abia în anul 1870. În Canonul sfintei liturghii, a fost introdus numai din anii 1963 și 2013. Scriitorul italian, Silvio Pelico (1789-1854), vorbind despre măreția sfântului Iosif, spunea că numai în cer vom cunoaște adevărata măreție a sfântului Iosif.

Iosif din Vechiul Testament a fost al unsprezecelea fiu al lui Iacob, primul fiu al Rahelei (cf. Gen 30,24; 35,24) și fiul favorit al lui Iacob dintre toți frații lui, căci a fost primul său născut din femeia iubită; i s-a dat cinstea să poarte o "haina pestriță" (cf. Gen 37,3). Acest Iosif a fost una dintre imaginile profetice a lui Iosif din Nazaret. Prin Iosif al lui Iacob s-a profețit că Iosif din Nazaret avea să fie: preferatul lui Dumnezeu; alesul lui Dumnezeu, căruia i s-a dat să poarte onoarea de a fi soțul Fecioarei Maria și tatăl putativ din neamul lui David, care va da numele de Isus, lui Mesia (cf. Mt 1,21); onoarea de a fi alesul care va primi cinste numai după multe încercări, cum de altfel va primi și Isus, mântuitorul (cf. Fil 2,6-11).

Pictorul Rafael Sanzio (1483-1520), în celebra sa pânză, Logodna, compară alegerea lui Iosif dintre toți tinerii pretendenți la mâna Fecioarei Maria, cu alegerea lui Aron, ca mare preot, dintre toți aspiranții la această demnitate; căci îl prezintă pe Iosif, ca și pe Aron, purtând în mână toiagul de migdal înflorit și rodit aproape instantaneu, în timp ce pe toți ceilalți tineri îi prezintă frângându-și toiegele uscate la genunchi (cf. Num 17,1-10).

Dumnezeu adresează (face) tuturor oamenilor chemarea de a conlucra la planul său de mântuire a lumii, așa cum i-a făcut lui Iosif din Nazaret, și tuturor aleșilor săi din ceruri. Și ne spune că, numai acei oameni care răspund cu "da" la chemarea sa, ca Iosif, vor ajunge "mari" în împărăția cerurilor (cf. Mt 5,18; 7,24).

Iosif din Vechiul Testament a fost o imagine profetică a lui Iosif. Biblia ne spune că Iosif al lui Iacob a avut un vis unde i s-a revelat că va fi "mare și respectat" și că viața lui avea să fie folosită de Dumnezeu pentru lucrarea sfântă (cf. Gen 37,5-11). În timp ce-și trăia și dezvolta visul, Iosif, a avut parte numai de deziluzii: frații lui geloși l-au vândut ca rob în Egipt (cf. Gen 37,27-28); femeia lui Putifar l-a aruncat din gelozie în închisoare (cf. Gen 39,7-20). Cu toate acestea, Dumnezeu veghea asupra vieții lui Iosif, căci Iosif ajunge în casa lui Faraon, iar Faraon îl va numi cârmuitor peste întreg Egiptul (cf. Gen 41,37-49). De fapt, acesta a fost drumul pe care trebuia să-l urmeze Iosif, dirijat de Dumnezeu, pentru a-și împlini visul de a fi un om mare al istoriei. El a spus un "da" continuu lui Dumnezeu.

Un astfel de "da" continuu lui Dumnezeu a spus și Iosif din Nazaret; un "da" profetic și pentru Isus, dar și un "da" profetic, pentru toți cei care vor să urmeze calea mântuirii. Spuneam că un astfel de "da" a spus și Iosif din Nazaret, care a avut și el un vis de fericire în slujba lui Dumnezeu.

Ana Ecaterina Emmerich (1774-1824) a fost înzestrată cu darul stigmatelor lui Isus, dar și cu cel al viziunilor. Ei i-a fost dat de Dumnezeu să vadă viața lui Iosif din Nazaret, care a fost la fel de zbuciumată ca a lui Iosif al lui Iacob. Ea spune: "Copil fiind, Iosif din Nazaret a avut foarte multe de suferit din partea fraților lui. L-am văzut adesea în holul de la intrare în casă, întors cu fața la perete, stând în genunchi, cu mâinile ridicate și rugându-se, pe când frații lui se furișau pe la spate și îl loveau. Odată, un frate i-a dat chiar un picior în spate, iar Iosif se pare că nici nu a simțit, fiind în extaz; dar după mai multe lovituri violente, Iosif a căzut și s-a lovit de perete. Fiind trimis să învețe meserie la un dulgher, Iosif îi făcea maestrului său toate serviciile, dar acesta nu-i spunea niciodată vorbe frumoase. Deseori se ruga pentru venirea lui Mesia. Uneori i se arătau chiar îngerii. După aceea, Iosif a plâns de durere la Betleem, pentru că nu a găsit un adăpost pentru soția sa și copilul care trebuia să se nască, și pentru că fost silit să o ducă într-un grajd de vite, mai curate și mai bune la suflet decât localnicii. Apoi, s-a retras să se roage. După un timp, Fecioara mamă l-a chemat să-i arate pruncul și l-a îndemnat să-l ia în brațe. După ce l-a luat în brațe și a văzut cât este de frumos, a uitat de durere și a început să plângă de bucurie, lăudând pe Dumnezeu". Și lui Iosif i s-a împlinit visul de fericire și de măreție, prin multe încercări și suferințe (cf. Fap 14,22). Prin aceste încercări și suferințe, Iosif a ajuns: bărbat drept (cf. Mt 1,19); tată purtător de grijă a lui Mesia, căruia i-a dat și numele divin, de Isus (cf. Mt 1,21); soț feciorelnic al Fecioarei Maria (cf. Mt 1,24); și mare patron al Bisericii universale.

Tribul lui David era aproape mort din cauza păcatelor sale; dar, datorită fidelității sfântului Iosif, el a dat lumii cele mai sublime roade: pe Isus, Maria și Iosif. Patriarhul Iacob, a vorbit despre Mesia (Șilo), din tribul lui Iuda, care este tribul lui David, astfel: "Toiagul de cârmuire nu avea să se îndepărteze din Iuda până nu avea să vină Șilo" (cf. Gen 49,10). Și profetul Natan i-a vorbit lui David despre Mesia, la fel: "Când ți se vor împlini zilele și vei fi culcat cu părinții tăi, eu îți voi ridica un urmaș după tine, care va ieși din trupul tău, și-i voi întări împărăția. El va zidi numelui meu o casă, și voi întări pe vecie scaunul de domnie al împărăției lui. Eu îi voi fi tată, și el îmi va fi mie fiu" (2Sam 7,12-14).

Mai înainte de a se fi născut Isus în lume, ca și în cazul Mariei, Iosif l-a născut pe Isus mai întâi în inima și sufletul lui, prin credință. De aceea, sfântul Paul ne vorbește despre o altă imagine profetică a lui Iosif, despre Abraham cel credincios, și ne spune că el a crezut în înviere și împotriva oricărei speranțe și astfel a ajuns părintele unui mare număr de popoare (cf. Rom 4,13.16-18.22). Ca și Abraham, Iosif a devenit și el un părinte al celor care îl caută pe Dumnezeu și împărăția lui.

În anul 70 după Cristos, când romanii au distrus templul, iudeii s-au urcat pe ziduri și au strigat cu disperare către Dumnezeu că nu l-a trimis încă pe Șilo ca să-i salveze. Dumnezeu îl trimesese pe Șilo, dar ei au așteptau un Șilo care să lucreze după planul lor și de aceea l-au respins pe cel adevărat care lucra după planul lui Dumnezeu. Evreii i-au preferat mai bine pe tâlharul Baraba (cf. Mt 27,21), pe răzvrătitul Teuda și pe amăgitorul Iuda Galileanul (cf. Fap 5,36-37), decât să-l primească pe Cristos. De aceea, oricare ar fi greutățile prin care trecem acum, să ne amintim că Isus a înviat din morți, cel născut în casa lui Iosif, din tribul lui David, căci numai el este cel care ne va mântui pe toți! (1Tes 4,16).

Iosif, în sărbătoarea lui, ne mai învață încă un lucru foarte important pentru viața noastră creștină de fiecare zi: acela de a nu a avea teamă de nimic, în urmarea lui Isus. Chiar și atunci când ni s-ar părea că Dumnezeu ne chemă la o acțiune care ar părea a fi peste puterea minții noastre de a înțelege, să nu ne fie teamă, căci el mereu ne zâmbește. Iosif se temea s-o ia la el pe Maria, logodnica sa, cu pruncul Isus, zămislit în ea prin puterea Duhului Sfânt (cf. Mt 1,20-21). După ce îngerul Domnului, i-a spus lui Iosif să nu se teamă (cf. Mt 1,20-21), Iosif a ascultat de Dumnezeu și, așa cum spune psalmistul în versetul de la evanghelie, "inima lui care se temea de Domnul a fost în siguranță" (cf. Ps 111,7).

Toți strămoșii lui Iosif au fost la început plini de teamă în a urma căile Domnului; dar, ascultând de Dumnezeu, mai târziu au devenit curajoși și oameni cu renume. Iosif din Vechiul Testament s-a temut atunci când frații lui, din invidie, l-au vândut ca sclav în Egipt și când femeia lui Putifar, din gelozie, l-a aruncat în închisoare; dar acesta a fost drumul spre mărirea care i-a fost revelată în copilărie (cf. Gen 37,7-9).

Tatăl lui Iosif, Iacob, s-a temut la început să meargă să-și vadă fiul în mărirea Egiptului. Dar, după o jertfă adusă Domnului, la granița Canaanului cu Egiptul (cf. Gen 45,25-28), și după ce Dumnezeu i-a vorbit într-o viziune de noapte și i-a spus să nu se teamă (cf. Gen 46,2), Iacob nu s-a mai temut să meargă în Egipt, cu toate că bunicul său, Abraham, a avut multe probleme în Egipt (cf. Gen 12,10), cu toate că lui Isaac, tatăl său, i s-a interzis să meargă în Egipt (cf. Gen 26,2). Acum, a înțeles bine că tot ce vine de la Dumnezeu este numai spre binele său (cf. Evr 12,11; Rom 8,28).

Așa cum toți drepții Bibliei, care au umblat pe căile Domnului, au trebuit să treacă prin prigoane nedrepte, suferințe nemeritate, și chiar prin moarte amară, tot astfel și primul și cel mai mare drept al Bibliei, Isus, a trebuit să treacă prin ele pentru a mântui lumea (cf. Lc 24,26). Tot astfel, apostolii și sfinții au trebuit să treacă prin ele, pentru a se arăta în trupul lui Cristos, care mântuiește lumea (cf. Iac 5,10). La fel, fiecare ucenic a lui Cristos, din toate timpurile, va trebui să treacă prin necazuri și suferințe, pentru a ajunge, cum spune psalmul responsorial de astăzi, "fericitul slujitor credincios" (Ps 88). Aceasta este voința lui Dumnezeu pentru toți aleșii săi; acesta este drumul lor spre fericirea promisă.

Sub conducerea înțeleaptă a lui Iosif din Vechiul Testament, pământul Egiptului a produs multe grâne, în timp ce totul în jur era uscat și sterp. Faraon, cercetând multele provizii strânse de Iosif și văzând că sunt suficiente pentru tot timpul secetei, le spunea binevoitor oamenilor: "Mergeți la Iosif și faceți tot ce vă va spune el!" (Gen 41,55). La rândul său, Iosif dădea și el paie pe Nil, pentru ca și săraci din alte țări să afle că în Egipt sunt grâne și să vină la el. Așa a ajuns vestea până la frații săi din Canaan, care au fost săturați.

Dumnezeu ne spune și nouă, celor de astăzi, să mergem la un alt Iosif, Iosif cel din Nazaret, care acum este la dreapta sa în ceruri: "Mergeți la Iosif și faceți tot ce vă va spune el" (Gen 41,55)! Iar, Iosif, în timp ce ne împarte ajutoare și haruri din hambarele pline ale lui Dumnezeu, ne spune la rândul său, așa cum ne-a spus și Maria, soția sa feciorelnică: "Mergeți la Isus și faceți tot ce vă va spune el" (cf. In 2,5). Aceasta este misiunea cea mai nobilă a oricărui om de pe pământ, ca și a oricărui sfânt din cer, de a îndrepta suflete spre Cristos: "În nimeni altul nu este mântuire, căci nu este sub cer niciun alt nume dat oamenilor în care trebuie să fim mântuiți" (Fap 4,12).

La mulți ani tuturor bărbaților și femeilor, care poartă numele sfântului Iosif, și Dumnezeu cel întreit și unic să le adauge zi de zi, noi și noi haruri și binecuvântări; căci numele de Iosif înseamnă: "Dumnezeu să mai adauge".

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 88.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat