Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a II-a din Postul mare - A

Schimbarea la față a lui Isus va fi urmată de schimbarea la față a întregii Biserici.

Chiar de la începutul creștinismului, timpul Postul Mare, datorită marilor evenimente care se retrăiesc în acest timp: patima, moartea și învierea lui Cristos, a fost ales de Biserică drept timp special al încoronării pregătirii, atât în vederea primirii Botezului de către catecumeni, cât și a reîmprospătării harului botezului pentru cei botezați. Prin sfântul Botez, creștinul, cu Cristos și prin Cristos, moare pentru el însuși, pentru lume, pentru diavol și păcat; apoi învie, apoi, tot împreună cu Isus, învie și se înalță la o viață nouă.

După ce, duminica trecută, am rememorat prima condiție care ni se cere la botez, lepădarea de noi înșine, lepădare de lume, lepădarea de păcat și de diavol - adică lepădarea de toți și de toate cele care ne amăgesc și ne provoacă să refuzăm ascultarea de Dumnezeu cel întreit și unic și să nu ne luăm crucea mântuitoare împreună cu Isus - duminica aceasta vom vedea următoarea condiție care ni se cere pentru primirea botezului, care este credința, prin care vom putea trăi ca fii ai celui preaînalt.

Prima lectură de astăzi (cf. Gen 12,1-4a) ne vorbește despre trebuința credinței, pentru a ne lepăda de noi înșine, de lumea rea, de păcat și de diavol. În mila sa față de oameni, Dumnezeu a plănuit să-și ridice un popor ales, din care să se nască Mesia. De aceea, îl alege ca prim om al acestui nou popor pe credinciosul Abraham, un păgân dintr-o familie și dintr-o țară păgână, care, deși practica cultul zeilor, era în căutarea adevărului. Dumnezeu îl chemă pe Abraham să părăsească țara, familia, destinul și idolii, pentru ceva cu totul mai bun: pentru o țară mai frumoasă, pentru o familie mai mare, pentru un destin mai bun și mai ales pentru un Dumnezeu mai mare, mai sfânt și mai puternic.

Abraham, prin credință, acceptă planul lui Dumnezeu și, de aceea, își lasă poporul său, familia sa, destinul său și, mai ales, își lasă idolii și mentalitatea sa păgână; apoi merge fără să știe unde, după planul lui Dumnezeu, și se stabilește în locul special ales și pregătit de Dumnezeu, Țara Canaanului, unde trăiește ca un străin și așteaptă cu mare credință, speranță și iubire împlinirea promisiunilor lui Dumnezeu.

Aici, în Țara Canaanului, Dumnezeu își începe lucrarea sa de a-l constitui pe Abraham cap al noului popor de credincioși, din care se va naște Mesia, mântuitorul oamenilor. Aici, în Țara Canaanului, Dumnezeu îl probează și îi maturizează credința trecându-l prin multe încercări și îi dezvoltă răbdarea trecându-l prin multe așteptări. Aici, prin nașterea cu totul specială a fiului său Isaac, fiul promisiunii, dintr-o mamă în vârstă de aproape 100 de ani, Dumnezeu îi descoperă că Mesia va avea o naștere supranaturală. Tot aici, prin chemarea lui Abraham de a-l jertfi pe Isaac, Dumnezeu îi descoperă că Mesia va fi jertfit pentru mântuirea lumii.

Aici, în Canaan, Abraham, după ce și-a tăiat împrejur trupul și inima, ca semn al credinței și al fidelității sale (cf. Ier 4,4), Dumnezeu l-a încurajat și l-a întărit în fidelitatea sa, punându-l deseori să privească bolta cerească cu stelele fără număr (cf. Gen 15,5) și țărmul mări plin cu fire de nisip (cf. Evr 11,12), repetându-i de fiecare dată că așa de numeroși vor fi urmașii lui.

Dumnezeu, apoi, prin mulți alți aleși ai săi, simbolizați prin Moise și Ilie, Legea și Profeții, prin multe lupte, peripeții, robii și lecții la popoarele păgâne, a crescut, a educat, a desăvârșit, a adus și a stabilit definitiv poporul său în Țara Canaanului.

Dintre descoperirile referitoare la Mesia, făcute de Dumnezeu poporului său, prin profeți, în Țara Canaanului, au fost: mântuirea prin patima, moartea, învierea din morți și înălțarea sa la ceruri, împreună cu noi; apoi a fost descoperirea tribului, familiei, cetății, mamei lui Mesia, care toate sunt din neamul lui David. Tot prin David, care era un copilaș blând când a ajuns rege, Dumnezeu l-a descoperit pe Isus ca un rege blând și smerit, milos și iubitor. Nașterea lui Mesia, precum și viața, patima, moartea, învierea, înălțarea și glorificare lui Isus în cer, cu trupul nostru, pentru noi, oamenii păcătoși, au confirmat toate profețiile făcute de Dumnezeu, în Canaan.

Dar planul lui Dumnezeu merge mai departe de Țara Canaanului. De la Țara Canaanului, Dumnezeu mută accentul pe împărăția sa, unde domnește Isus Cristos, Fiul său, Mesia. Din acest popor ales adus în Canaan, dar și din toate celelalte popoare ale lumii, Isus își va ridica un nou popor ales, pe care să-l conducă în paradisul lui Dumnezeu, din care satana i-a scos pe primii oameni și pe urmașii lor. Drumul de întoarcere acasă la Dumnezeu este greu și anevoios, ca și drumul din sclavia Egiptului în Țara Canaanului, atât din cauza slăbiciunilor aduse de primul păcat, cât și din cauza atacurilor satanei care se împotrivește mântuirii și fericirii noastre.

Și așa cum, atunci când drumul poporului prin pustiu devenea greu, Dumnezeu îi prezenta mereu imaginea Țării Canaanului, cu izvoare de lapte și miere (cf. Ex 3,8; Num 13,27; Dt 26,9-15; Ier 11.5; Ier 32,22; Ez 20,6); cu struguri mari și holde mănoase (cf. Num 13,24-25), imagini care le dădeau evreilor curajul necesar pentru a străbate acel drum greu. Tot astfel acum, când crucea grea s-a arătat a fi singura armă de temut contra diavolului și singura punte de legătură dintre sclavia la diavol și libertatea fiilor lui Dumnezeu, dintre pământ și cer, dintre moarte și viața veșnică, Isus se schimbă astăzi la față înaintea noastră, arătându-ne numai un mic crâmpei din fericirea veșnică care îi așteaptă pe toți cei care îl acceptă pe el și crucea lui mântuitoare.

Biserica ne spune astăzi că schimbarea la față a ucenicilor, după chipul lui Isus, a început odată cu botezul lor, când s-au lepădat de satana și de toate ale lui și l-au primit pe Cristos cu toate ale lui; când au ieșit din întunericul satanei pentru a locui în lumina lui Cristos; când au schimbat cetățenia de aici (cf. Rom 14,17), cu cetățenia cerească (cf. In 18,36). Transfigurarea noastră va deveni act atunci când Isus se va întoarce ca să ne ia cu el în strălucirea sa cerească, văzută astăzi pe chipul lui (cf. In 17,24), după ce vom fi rămas statornici pe calea binelui, până la sfârșit (cf. Mt 10,22).

Să ne oprim puțin la personajele care au însoțit astăzi Schimbarea la față a lui Isus și să tragem câteva învățături: Moise și Ilie; și apoi: Petru Ioan și Iacob.

Moise și Ilie, care reprezintă Legea și Profeții, vorbesc împreună și confirmă planul lui Dumnezeu, că Isus va mântui lumea prin cruce. Dar, dincolo de acest mesaj, Moise și Ilie sunt și oamenii au dorit să vadă gloria lui Dumnezeu, dar atunci nu a fost posibil (cf. Ex 33,23; 1Rg 19,12). Ambii l-au văzut pe Dumnezeu numai din spate. Mai întâi au trebuit să poarte crucea suferințelor și să aștepte venirea lui Isus, Mesia. Astfel: Moise, după ce a purtat greul pustiului cu un popor îndărătnic și a murit înainte de a intra în Țara Canaanului (Dt 3,24-25) și înainte de a veni Mesia. Ilie, care după ce de unul singur a purtat lupta cu idolii și cu liderii corupții ai poporului ales, a fost nevoit apoi să părăsească locurile dragi lui și să dispară în car de foc (cf. 2Rg 2,11), înainte de a-l vedea pe Mesia. Pentru că au acceptat fără murmur toate acestea și au așteptat cu răbdare ani și ani, au primit harul nu numai să-l vadă pe Isus, față-n față (cf. Mt 17,3), ci și harul de a fi asemenea lui (cf. 1In 3,2).

Petru, Iacob și Ioan, considerați după învierea și înălțarea lui Isus, stâlpii Bisericii (cf. Gal 2,9), au fost cei care înainte de patima, moartea și învierea lui Isus, căutau mereu să se impună în fața altora și chiar în fața lui Isus; Iacob și Ioan i-au cerut lui Isus să coboare foc din cer peste un sat de samariteni (cf. Lc 9,54); tot ei i-au lui Isus să oprească pe cineva să facă minuni în numele său (cf. Mc 9,38). Petru s-a opus lui Isus ca să poarte crucea pentru mântuirea noastră (cf. Mt 16,22); Petru s-a opus ca Isus să-i spele picioarele (cf. In 13,8); iar astăzi, Petru s-a opus ca Isus să coboare de pe Tabor pentru a merge la cruce (cf. Mt 17,4). Toate acestea l-au făcut pe însuși Dumnezeu să intervină și să le spună tuturor care caută să-i impună lui Isus principiile lor: "Acesta este Fiul meu cel preaiubit. Pe dânsul să-l ascultați" (Mt 17,5)!

După intervenția directă a lui Dumnezeu, cei trei apostoli au fost cei dintâi care au înțeles adevărul; drept urmare, toți trei au devenit stâlpi ai Bisericii (cf. Gal 2,9) și au purtat crucea: Iacob moare primul, fiind ucis cu sabia (cf. Fap 1,2); Petru moare al doilea, răstignit cu capul în jos (cf. In 21,18); Ioan moare ultimul dintre apostoli, după ce i s-a servit otravă ucigătoare, după ce a fost îmbăiat în cazanul cu ulei clocotit, după multă trudă apostolică și după un lung exil în Insula Patmos (cf. Ap 1,9). Acum, schimbați la față, stau alături de Isus în cer, iar noi pe pământ lăudăm măreția harului lui Dumnezeu (cf. Ef 1,6).

Dumnezeu ne întărește astfel: "Nu vă pierdeți încrederea! Ea are o mare răsplată. Căci aveți nevoie de răbdare, pentru ca, împlinind voința lui Dumnezeu, să puteți obține promisiunea" (Evr 10,35-36).

Adevărul mântuirii prin cruce și răbdare, Dumnezeu i l-a descoperit și lui Paul, abia convertit: "Îi voi arăta tot ce trebuie să sufere pentru numele meu" (Fap 9,16)! Iar astăzi, Paul, în lectura a doua, confirmă că așa este și îi cere atât lui Timotei, cât și nouă tuturor să urmăm aceeași cale a crucii (cf. 2Tim 1,8-10).

Timpul Postului Mare este pentru catecumeni un timp de pregătire pentru Botez, iar pentru cei botezați un timp de reînnoire a harului Botezului. Unul dintre simbolurile înnoirii vieții și al iertării păcătosului este haina cea albă. De aceea, fiecare nou creștin primește la botezul său o haina albă, o haină pe care trebuie s-o păstreze curată pe tot parcursul vieții. Iar, dacă se întâmplă ca omul creștin să-și mânjească haina de la botez prin păcate, Dumnezeu a lăsat ca, prin mărturisirea păcatelor și prin pocăință, omul să primească iertarea și, odată cu iertarea, și haina albă a botezului. De aceea, pocăința a fost numită de sfinții Părinți "un nou botez", pentru că botezul din apă și din Duh Sfânt se primește numai o singură dată (cf. In 3, 5), pe când "botezul lacrimilor" sau "botezul pocăinței" se poate primi chiar în fiecare zi, până la sfârșitul vieții noastre.

Iată ce i-a spus un eremit unui om care se plângea că și-a murdărit prin multe păcate haina albă de la Botez și acum se temea de pedeapsa veșnică a iadului: "Tu ce faci cu haina pe care o murdărești, o arunci?" "Nu, o spăl!" "Așa face și Dumnezeu cu un suflet care, prin păcat și mânjit haina harului, îl spală prin pocăință și lacrimi, îl întărește și îi dă puterea de a merge mai departe pe calea cerului".

Clarence Wilbur Hall (1923-2002), un scriitor american, în cartea sa Din adâncuri, descrie viața unui anume Henry Fetter Milans (1861-1946), un alcoolic american fără nădejde, fără putința de a fi ajutat, ce zăcea pe patul spitalului Belevue, din New York. Autorul ne spune că într-o zi un profesor de medicină, cu grupa sa de studenți, stăteau în jurul patului său și le dădea explicații. Ajungând la alcoolic, le-a zis studenților săi: "Aici avem un caz tipic al unuia care este în ultimul stagiu de alcoolism acut. Medicina și psihologia nu l-au putut ajuta cu nimic. Curând va muri, așa cum a trăit, un alcoolic cu totul nenorocit". La puțin după aceasta, alcoolicul a fost externat din spital; într-o noapte, cum nu avea unde dormi, s-a dus la azilul de noapte al unei biserici. Acolo, în fiecare seară se ținea un serviciul divin. Pătruns de cuvântul lui Dumnezeu, care chema la convertire, chiar în acea seară, Henry Fetter Milans și-a mărturisit păcatele, și-a lepădat viața păcătoasă și s-a hotărât pe deplin pentru Dumnezeu și pentru o viață nouă cu el. Ceea ce n-a putut face medicina cu repetatele ei dezalcoolizări și tratamente și ceea ce nu au putut face nici psihologia cu numeroșii ei consilieri, a făcut Dumnezeu într-o singură clipă. Sănătatea lui trupească și sufletească s-au refăcut. La 19 ani după convertire, Henry Fetter Milans a scris: "Din momentul când mi-am mărturisit păcatele și m-am decis cu totul pentru Dumnezeu și până în prezent, niciodată n-am mai luat alcool în gura mea, deși timp de 35 de ani el a fost plăcerea vieții mele".

Autorul acestei cărți și eroul ei ne spun împreună: "Nu vă mulțumiți numai să-l adăugați pe Cristos la viața voastră, căci acela care nu scade păcatul din viața lui, acela care nu-și schimbă viața și comportamentul, acela face numai o schimbare de opinie, nu o convertire cerută de Dumnezeu.

Un tânăr păgân dintr-o țară de misiuni, după ce l-a cunoscut pe Cristos, a cerut să fie botezat public, în fața întregii comunități, chiar în piața publică, ca să fie mărturie și pentru alții. Cel care l-a pregătit pentru botez l-a întrebat: "Înainte să-l primești pe Isus în viața ta, ai fost un păcătos?" "Da!" "Dar în prezent, mai ești păcătos?" "Drept să vă spun, mă simt mai păcătos ca oricând". "Atunci cu ce poți spune că te-ai schimbat?" "Înainte eram un păcătos care alerga după păcat, acum sunt un păcătos care fuge de păcat".

Dacă izvoarele de lapte și miere (cf. Ex 3,8; Num 13,27; Dt 26,9-15; Ier 11.5; Ier 32,22; Ez 20,6); dacă pământul cu struguri mari și grâne multe (cf. Num 13,24-25) le-au dat evreilor curajul și puterea pentru a străbate un drum greu prin pustiu și să cucerească Țara Canaanului. Dacă chipul luminos al lui Isus le-a dat putere apostolilor să poarte crucea cu Isus și să ajungă la înviere cu el. Dacă "țara aurului" i-a dat putere și curaj lui Francesco Pizzaro (1475-1541) să facă un drum lung și greu și să cucerească Bolivia; dacă "parfumul plăcut" i-a dat curaj lui Alexandru cel Mare (356-323 î.C.) să cucerească Arabia. Atunci, cu atât mai mult, Schimbarea la față a lui Isus, care va fi și schimbarea noastră la față, care este intrarea noastră în toate comorile și bucuriile cerului, trebuie să ne dea și nouă curajul și tăria de a trăi în credință, speranță și dragoste pe acest pământ, spre a le dobândi; mai ales că noi mai suntem curățiți de taina Spovezii, suntem hrăniți de pâinea celor tari, cuvântul Scripturii și Euharistia, trupul și sângele lui Cristos, și ne putem înălța până la cer prin rugăciune, pentru a dobândi ajutor!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat