Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Milostivire și adevăr

Ca pregătire pentru sinodul despre familie

De Walter Kasper

Milostivirea este legată de adevăr; dar și viceversa: adevărul este legat de milostivire. Milostivirea este principul hermeneutic pentru a interpreta adevărul. Înseamnă că adevărul trebuie făcut în caritate (Ef 4,15). Conform înțelegerii catolice, trebuie să se interpreteze cuvântul lui Isus în contextul întregii tradiții a Bisericii. În cazul nostru această tradiție nu este deloc așa de uniliniară așa cum s-a afirmat adesea. Există probleme istorice și diferite opinii ale experților care trebuie luate în serios, de care nu putem pur și simplu să ne debarasăm. Biserica a încercat încontinuu să găsească o cale dincolo de rigorism și laxism, adică a încercat să facă adevărul în caritate.

Unicitatea fiecărei persoane este un aspect constitutiv fundamental al antropologiei creștine. Nicio ființă umană nu este pur și simplu o întâmplare a unei esențe umane universale nici nu poate fi judecat numai după o regulă generală. Isus n-a vorbit niciodată despre un "-ism": nici despre individualism, nici despre consumism, nici despre capitalism, nici despre relativism, nici despre pansexualism etc. Într-o parabolă Isus vorbește despre bunul păstor care lasă cele nouăzeci și nouă de oi pentru a merge în căutarea singurei care s-a pierdut, pentru a o readuce la staul. Și adaugă: "Tot așa va fi bucurie în cer pentru un păcătos care se convertește decât pentru nouăzeci și nouă de drepți care nu au nevoie de convertire" (Lc 15,1-7). Cu alte cuvinte: nu există divorțați recăsătoriți; există mai degrabă situații foarte diversificate de divorțați recăsătoriți, care trebuie să se distingă cu atenție. Nu există nici "situația" obiectivă, care se opune admiterii la împărtășanie, ci există multe situații foarte diferite. Dacă, de exemplu, o femeie a fost lăsată de soț fără vina ei și, din iubire față de copii, are nevoie de un bărbat sau de un tată, încearcă în mod onest să trăiască o viață creștină în a doua căsătorie încheiată civil și într-o a doua familie, educă în mod creștin copii și se angajează în mod exemplar în parohie (așa cum se întâmplă foarte des), atunci și acest lucru face parte din situația obiectivă care se distinge în mod esențial de aceea pe care din păcate ne este dat s-o constatăm așa de frecvent, adică a unuia care, mai mult sau mai puțin indiferent din punct de vedere religios, încheie o a doua căsătorie civilă și trăiește în ea mai mult sau mai puțin departe de Biserică. Așadar nu se poate porni de la un concept al situației obiective reduse la un unic aspect. Mai degrabă trebuie să ne întrebăm serios dacă noi credem realmente în iertarea păcatelor, așa cum mărturisim în Crez, și dacă noi credem realmente că unul care a comis o greșeală, se căiește de ea și, neputând s-o elimine fără un nou păcat, face însă tot ceea ce-i este cu putință, poate să obțină iertarea lui Dumnezeu. Și atunci putem noi să-i refuzăm dezlegarea? Ar fi acesta comportamentul bunului păstor și al samariteanului milostiv?

Pentru aceste cazuri singulare, este adevărat, tradiția catolică nu cunoaște, spre deosebire de Bisericile ortodoxe, principiul oikonomia, ci cunoaște principiul analog epikeia, al discernământului spiritelor, al ecviprobabilismului (Alfons Maria de' Liguori), sau concepția tomistă a virtuții cardinale fundamentale a prudenței, care aplică o normă generală în situația concretă (lucru care, în sensul lui Toma de Aquino, nu are nimic de-a face cu etica situației).

Pe scurt: nu există o soluție generală pentru toate cazurile. Nu este vorba "despre" admiterea "divorțaților recăsătoriți". Mai degrabă este nevoie de a lua în serios unicitatea fiecărei persoane și a fiecărei situații și a distinge și a decide cu atenție, caz cu caz. În această privință drumul convertirii și al pocăinței, așa de variat cum l-a cunoscut Biserica antică, nu este drumul masei mari, ci drumul fiecărui creștin care realmente a luat în serios sacramentele.

Fericitul John Henry Newman a scris lucrarea vestită On Consulting the Faithful in Matters of Doctrin; a arăta că în timpul crizei ariane din secolul al IV-lea și al V-lea nu episcopii, ci credincioșii au păstrat credința în Biserică. În timpul său, Newman a fost foarte criticat, dar astfel a devenit un precursor al Conciliului al II-lea din Vatican, care din nou a scos clar în evidență învățătura despre simțul credinței care este dăruit fiecărui creștin prin botez (Lumen gentium, 12.35).

Este necesar să se ia în serios acest sensus fidei al credincioșilor chiar în problema noastră. Aici în Consistoriu suntem cu toții celibatari, în timp ce partea cea mai mare a credincioșilor noștri trăiesc credința în evanghelia familiei, în situații concrete și uneori dificile. De aceea noi ar trebui să ascultăm mărturia lor și ceea ce au să ne spună colaboratori și colaboratoare pastorali și consultanți în pastorația familiilor: și eu au ceva să ne spună.

De aceea, toată problema nu poate să fie decisă numai de o comisie, din care fac parte numai cardinali și episcopi. Asta nu exclude ca ultimul cuvânt în sinod să fie în acord cu Papa. Referitor la problema noastră există mari așteptări în Biserică. Fără îndoială nu putem să răspundem la toate așteptările. Dar dacă am repeta numai răspunsurile care în mod probabil au fost deja date din totdeauna, asta ar duce la o dezamăgire foarte rea. Ca martori ai speranței nu putem să ne lăsăm conduși de o hermeneutică a fricii. Sunt necesare curajul și mai ales sinceritatea (parresia) biblică. Dacă nu vrem asta, atunci mai degrabă n-ar trebui să ținem niciun sinod despre tema noastră, pentru că în acest caz situația succesivă ar fi mai rea decât cea precedentă.

În deschiderea porții ar trebui să lăsăm măcar o breșă pentru speranța și așteptările persoanelor. Și să dăm măcar un semnal că și din partea noastră luăm în serios speranțele, precum și întrebările, suferințele și lacrimile atâtor creștini serioși.

(După L'Osservatore romano, 11 martie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat