Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

"Fără cuvinte. Papa Francisc și forța gesturilor"

Publicăm în continuare textul integral al eseului lui Alessandro Gisotti, vice-redactor șef de la Radio Vatican, despre primul an de pontificat al papei Francisc, publicat de Centrul Tocqueville Acton.

* * *

"Ai văzut ce a făcut papa Francisc?". Îngrămădit într-un autobuz la ora de vârf, experiență cu care din păcate sunt obișnuiți navetiștii romani, rămân foarte uimit de această întrebare. Înainte de toate pentru că este un tânăr care o adresează unuia de vârsta lui și apoi pentru că se referă nu la ceva spus, ci la ceva făcut de papa. Ori, dacă suntem obișnuiți să-i auzim pe tineri conversând despre curajul unui favorit din fotbal sau despre ultima "găselniță" a unei pop star, nu despre gestul unui pontif. Acest schimb avea loc în primele zile ale pontificatului lui Jorge Mario Bergoglio. Foarte repede aveam să ne obișnuim să așteptăm ca papa să sintetizeze cu o acțiune cuvintele sale, imprimând astfel un eveniment în memoria colectivă. La fel de repede, aveam să înțelegem că gesturile sale, uneori surprinzătoare, nu sunt niciodată scop în sine ci sunt mereu în legătură cu mesajul pe care vrea să-l răspândească. De altfel, în era reproductibilitatea nelimitată a unei imagini prin social network, aceste gesturi au făcut în așa fel încât acel mesaj să ajungă și în "periferii existențiale" altminteri impenetrabile.

La sfârșitul primului an de la alegerea la Catedra lui Petru, se pot așadar "reciti" câteva gesturi ale lui Bergoglio-Francisc pornind de la acea înclinare a capului cerând binecuvântarea poporului cu care noul episcop de Roma s-a prezentat urbi et orbi în seara zilei de 13 martie. În acel gest este toată iubirea păstorului față de turma sa, acel "sfânt și credincios popor al lui Dumnezeu" așa cum îi place să-l definească. Dar este și cheia de lectură pentru a înțelege cu "gândește" Bergoglio slujirea episcopului, cu atât mai mult dacă este al Scaunului lui Petru. Pentru el, păstorul nu este un lider care conduce în mod solitar pe cel care-l urmează. Pentru Francisc, păstorii trebuie desigur să știe să stea "în fața turmei pentru a indica drumul", dar "și în mijlocul turmei pentru a o menține unită" și "în spatele turmei pentru a evita ca să rămână cineva în urmă și pentru ca turma însăși are, ca să spunem așa flerul în găsirea drumului"1. Un "a ști să se miște" care, în realitate, trebuie să aparțină nu numai episcopilor ci preoților înșiși care "trebuie să aibă mirosul oilor". Este atât de îndrăgostit de turma sa încât, atunci când era arhiepiscop de Buenos Aires, a afirmat că "se poate numi poporul numai dacă se angajează, dacă se participă. Mai mult decât un cuvânt, este o chemare, o con-vocare de a ieși din sine". Papa Francisc, a subliniat un prelat argentinian, "are o sclipire în ochi atunci când folosește cuvântul popor"2.

Și ochii, primului pontif latinoamerican, străluceau de bucurie și emoție și la 24 iulie 2013, în timp ce în rugăciune, aproape răpit, privea fața micii statui a Sfintei Fecioare Maria de la Aparecida. Francisc, a afirmat secretarul dicasterului pentru viața consacrată, Mons. Rodriguez Carballo, este "un papă marian" și se revelează astfel "și în gesturile mici". Bergoglio, a adăugat prelatul, știe că "drumul cel mai scurt pentru a ajunge la Isus este întotdeauna Maria"3. Nu întâmplător prima sa ieșire reală din Vatican a fost, în ziua de după alegere, pentru a merge să aducă omagiu Fecioarei în bazilica "Santa Maria Maggiore", loc pe care l-a vizitat de șapte ori în primele 12 luni de pontificat. Acesta este un gest care, în patrie, a fost imediat legat de devoțiunea sa filială față de Fecioare de Lujan, păstrată în sanctuarul marian cel mai iubit de argentinieni. Aici, povestește rectorul José Daniel Blanchoud, cardinalul Bergoglio merge frecvent și îi plăcea să spovedească până noaptea târziu, așteptându-i pe tinerii pelerini care soseau la primele lumini ale zorilor. În afară de asta este cunoscut că, episcop fiind, Bergoglio a introdus în Argentina devoțiunea față de "Maria care desface nodurile", preluând o imagine votivă "descoperită" atunci când, iezuit tânăr, se afla în Germania pentru a completa studiile de teologie. Pentru papa Francisc, a afirmat vaticanistul Andrea Tornielli, evlavia populară tradițională, expresie "a acelei credințe a celor simpli pe care magisteriul trebuie s-o tuteleze", este "un element important pentru noua evanghelizare"4.

Dar pe ce trebuie să se bazeze acest elan reînnoit în vestirea Evangheliei? Înainte de toate pe o "Biserică în ieșire". În mod semnificativ, din prima duminică a lui Bergoglio ca pontif ne amintim cu toții tocmai gestul simplu și năvalnic al ieșirii papei Francisc din Parohia "Sfânta Ana" din Vatican, unde celebrase Liturghia. Trecând de orice barieră și protocol (și acolo oamenii din Jandarmeria Vaticană au înțeles că munca lor avea să devină foarte angajantă), episcopul de Roma a mers literalmente să îmbrățișeze poporul său dincolo de granița care separă Cetatea Vaticanului de Cetatea Eternă. O imagine care aproape că a anticipat tema "culturii întâlnirii", printre pilaștri acestui pontificat. Sensul acelui gest a fost așa cum a explicat Francisc în prima audiență generală în Piața "Sfântul Petru", la 27 martie 2013, când a afirmat că, pentru a-l urma pe Cristos, trebuie "să ieșim din noi înșine", "din tentația de a ne închide în propriile scheme care ajung să închidă orizontul acțiunii creatoare a lui Dumnezeu". Cu șase ani înainte, în timpurile Conferinței de la Aparecida, cardinalul Bergoglio, intervievat de Stefania Falasaca, a sintetizat cu eficacitate: "Pentru a rămâne fideli trebuie să ieșim. Rămânând fideli ieșim"5.

Această ieșire, pe de altă parte, are o țintă foarte precisă: întâlnirea cu aproapele, de preferință un "apropiat-îndepărtat". O întâlnire care poate să fie chiar tăcută, dar în același timp bogată în semnificație și ocazie de creștere relațională. Este ceea ce s-a întâmplat de exemplu cu un alt gest surprinzător, în că o dată în primele zile ale slujirii petrine a lui Bergoglio, când noul papă a împărțit binecuvântarea sa în tăcere jurnaliștilor din toată lumea primiți în Aula "Paul al VI-lea" după Conclav. "Puterea acestei binecuvântări tăcute - a afirmat părintele Antonio Spadaro - a străbătut chiar și barierele inimilor ajungând să atingă pe fiecare grație creării unui eveniment comunicativ care n-a lăsat pe nimeni în afară"6. De fapt, așa cum demonstrează alocuțiunile de la Angelus și Audiențele Generale în privința dialogului cu credincioșii în Piața "Sfântul Petru", modalitatea comunicativă a papei Francisc este mereu orientată să implice direct destinatarul mesajului. Mai mult, se poate spune că pentru Bergoglio în centru, mai înainte de mesaj, sunt persoanele care comunică, persoanele care se întâlnesc. Exemplificativă a acestei comunicări "circulare", niciodată unidirecționale, este ceea ce s-a întâmplat la audiența generală din 11 septembrie 2013, în Anul Credinței, când papa literalmente a dat "o temă pentru acasă" credincioșilor: să caute data propriului Botez. În acest mod, cateheza despre primul dintre sacramente a devenit experiență personală pentru fiecare dintre cei prezenți și dintre cei care au urmărit evenimentul prin mass-media7.

În acest spirit de împărtășire se înțelege și "selfie" (autoportret) al anului, auto-fotografiere care l-a avut pe el ca protagonist împreună cu un grup de tineri din dieceza de Piacenza primiți în Vatican și care, în foarte scurt timp, a devenit "viral" în rețea. "Nu este nicio strategie de marketing în spatele acestor acțiuni ale lui Francisc", comentează Beppe Severgini, care adaugă: "Tinerii, așa cum demonstrează marea primire din Brazilia și această mică imagine, au radarul pentru anumite lucruri. Știu imediat cine se interesează de ei și se comportă ca atare"8. De aici și succesul "miraculos" în social network al unui om care, foarte onest, a admis cu numai câțiva ani în urmă că nu utilizează Internetul. "Bergoglio - afirmă tot directorul de la Civiltà Cattolica - are o capacitate de întrepătrundere între gest și cuvânt care uimește, reușește să lanseze mesaje de mare autoritate fără a face să se perceapă nicio distanță. Este un soi de paradox comunicativ: cu cât mai jos este piedestalul, cu atât mai autoritar răsună mesajul"9.

Acest binom paradoxal "umilință-autoritate" a avut unul dintre momentele sale cele mai înalte, în aceste prime douăsprezece luni de Pontificat, la spălarea picioarelor tinerilor deținuți din închisoarea romană de la Casal del Marmo. Gest care literalmente ne-a "făcut să vedem și să atingem" acea milostivire la care Bergoglio face referință așa de frecvent, începând de la prima sa alocuțiune la Angelus din 17 martie 2013 când a afirmat că Dumnezeu, "Tatăl milostiv nu încetează niciodată să ne ierte" și astfel și noi trebuie să învățăm "să fim milostivi cu toți". După cum Karol Wojtyla, care a instituit Duminica Divinei Milostiviri și chiar în această sărbătoare va fi canonizat anul acesta, și Jorge Mario Bergoglio trebuie văzut cu lupa milostivirii, înscrisă în motoul episcopal miserando atque eligendo ("l-a privit cu milostivire și l-a ales"). O Biserică milostivă este tocmai "vistul" lui Francisc care, în celebrul interviu acordat revistei La Civiltà Cattolica și celorlalte reviste ale iezuiților, a afirmat că "slujitorii Bisericii trebuie să fie milostivi, să ia asupra lor persoanele, însoțindu-le ca bunul samaritean care spală, curăță, ridică pe aproapele său". O milostivire făcută din gesturi dincolo de cuvinte, așa cum face Domnul care îi "însoțește" pe discipolii din Emaus în drumul lor.

Când era la Buenos Aires, relatează arhiepiscopul Victor Manuel Fernández, rector al Universității Catolice din Argentina, "le repeta preoților mereu să fie milostivi"10. O recomandare preluată de mai multe ori în omiliile de dimineață la Casa "Sfânta Marta", îndeosebi cu îndemnul adresat preoților să nu facă din confesional "o sală de tortură", ci un loc de iertare și reconciliere. În această privință, este semnificativ răspunsul pe care papa Francisc îl dă lui Gian Guido Vecchi de la Corriere della Sera, în conferința de presă în timpul zborului de întoarcere de la ZMT din Rio de Janeiro. Cu privire la admiterea la sacramente a divorțaților recăsătoriți afirmă că "milostivirea este mai mare decât acel caz". "Eu - adaugă el - cred că acesta este timpul milostivirii", Biserica este mamă "și trebuie să meargă pe acest drum al milostivirii. Și să găsească o milostivire pentru toți"11.

Tocmai optica milostivirii ne ajută să tratăm despre vizita pastorală a papei Francisc la Lampedusa, "aproape de capătul Europei". O vizită, aceea din 8 iulie anul trecut, marcată de gesturi și semne de valoare simbolică foarte puternică, pornind de la coroana de flori aruncată în mare în largul insulei pentru a comemora miile de migranți care, căutând speranța unei vieți mai bune, și-au aflat moartea. "La întoarcere, după ce a coborât din barcă - a afirmat Luigi Accattoli - Francisc s-a întors ca să privească marea: o privire care amintea, celui care fusese spectator la asta, privirea pe care Papa Wojtyla a îndreptat-o spre Ocean de unde au fost îmbarcați sclavii în insula Gorèe (22 februarie 1992). De acolo plecau de-a lungul secolelor nenumărați nenorociți, care ajung la fel astăzi"12. Cârja pastorală folosită pentru acea ocazie - și astfel potirul, amvonul, altarul - este realizată din lemnul bărcilor care brăzdează marea de la Lampedusa. Simboluri, ca și alegerea lecturilor și veșmintele liturgice violet, care vor să sublinieze dimensiunea penitențială a celebrării. Vizita Papei Francisc la Lampedusa are un impact foarte puternic la nivel internațional, așa încât Înaltul Comisar ONU pentru Refugiați, Antonio Guterres, îl definește pe Bergoglio "cel mai autoritar testimonial al cauzei celui care fuge de războaie și persecuții și își riscă viața pentru a ajunge pe un continent indiferent dacă nu ostil"13. Acea vizită nu rămâne izolată în emoția, fie ea și intensă, a unei zile. Devine angajare durabilă. Și astfel, atunci când la 3 octombrie 2013, are loc cea mai gravă tragedie recentă din Marea Mediterană cu aproape patru sute de vieți frânte, pontiful trimite la Lampedusa pe Elemosinerul său, Konrad Krajewski. "Este ca și cum l-am avea pe papa în persoană aici alături de noi - spun salvatorii - și acest lucru ne întărește pentru că avem certitudinea unei apropieri concrete și nu de fațadă"14.

Și deosebit de apropiat îl simt pe papa Francisc cei "excluși", cei tratați ca "resturi" de către "cultura rebutului". "Nu este posibil - scrie în Evangelii gaudium - să nu facă vâlvă faptul că moare degenerat un bătrân redus să trăiască pe stradă, în timp este știre scăderea cu două puncte la bursă. Aceasta este excludere"15. Iată deci că în ziua împlinirii vârstei de 77 de ani, prima aniversare ca episcop de Roma, Jorge Bergoglio invită la Liturghia de la "Sfânta Marta" chiar trei clochard care trăiesc în împrejurimile Vaticanului. Este ca și cum am vedea realizată profeția că "cei din urmă vor fi cei dintâi". Nu întâmplător, unul dintre cerșetori salutându-l pe Francisc afirmă în glumă (dar nu prea mult) că "merită să fi vagabond pentru că ești primit de Papa!". Bergoglio-Francisc este ca orientat din punct de vedere spiritual și fizic spre cei săraci, cei slabi, cei bolnavi. Ei, subliniază el, "sunt trupul suferind al lui Cristos". Ce anume înțelege Papa cu această definiție se înțelege bine la 6 noiembrie 2013 când, la sfârșitul Audienței Generale, mângâie și sărută fața desfigurată a lui Vinicio, un om lovit de boala teribilă a neurofibromatozei. Imaginile, care fac să se retrăiască în secolul al XXI-lea sărutul sfântului Francisc dat leprosului, fac imediat înconjurul lumii. Încă o dată impactul "unui gest fără cuvinte" al lui Francisc este enorm. Institutul național al tumorilor din Milano "adoptă" imediat fotografia ca exemplu de proximitate față de cel care este lovit această boală desfiguratoare. "Papa Francisc - declară biologul celular Andrea Rasola - a făcut ceea ce fiecare dintre noi în inima sa ar vrea să facă, dar ceea ce în realitate nu întotdeauna reușim să facem. Este un gest minunat". Rasola este președinte al asociației Linfa Onlus, dar este și tată al unei fetițe bolnave de neurofibromatoză. Când întâlnești persoane care suferă de această patologie rară, constată el, "ai vrea să le îmbrățișezi, să faci cel mai simplu dintre gesturile de primire", dar "nu este un gest spontan: trebuie să te oprești, să te gândești, să faci un act de voință. Papa Francisc a făcut asta și acest gest ne deschide inima"16.

Mai puțin extraordinar în sine, dar răsunător tocmai prin normalitatea sa a fost gestul de a aduce cu sine propria geantă în avionul care avea să-l ducă în Brazilia pentru ZMT. Imagine așa de evocatoare încât, după șase luni, acea geantă neagră este în și în mâna lui "Papa-Superman" din celebrul murales pictat pe o străduță din Borgo Pio, la doi pași de Vatican. Pentru semiologul Marco Belpoliti, "geanta este semnul nu numai al unei independențe și autonomii de fapt dobândite, și afirmate, față de familiile casei pontificale, ci și al unui Papă care se documentează și studiază și în afara reședinței sale, în călătorie"17. Priorul din Bose, Enzo Bianchi, consideră în schimb că este ca și cum Francisc ar fi spus "nimeni nu trebuie să poarte o povară în locul meu"18. În fond, cu acea geantă în mână, este ca și cum Bergoglio ar da substanță enunțării "adevărata putere este slujirea", conținută în omilia de la Liturghia de începere a slujirii petrine. Noutatea este de așa natură încât se varsă fluvii de cerneală cu privire la presupusul conținut al "misterioasei valize mici de voiaj" a Papei Francisc. O curiozitate care îl uimește pe Bergoglio. "Nu era cheia bombei atomice!", comentează ironic în deja citata conferință de presă din avion, "o aveam pentru că mereu am făcut așa". Și la întrebarea lui Andrea Tornielli despre ce anume era înăuntru, răspunde în mod dezarmant: "Este aparatul de bărbierit, este breviarul, este agenda, este o carte de citit... am luat una despre Sfânta Tereza cea Mică față de care sunt evlavios. Am mers mereu cu geanta când călătoresc: este normal. Trebuie să fim normali". O normalitate "care provoacă scandal", scrie Marco Garzonio, și care în același timp este "secretul autentic al lui Jorge Mario Bergoglio", ieri la Buenos Aires astăzi la Catedra lui Petru19.

Un capitol aparte, în mozaicul gesturilor din primul an al lui Francisc, îl merită fără îndoială conviețuirea inedită cu Papa emerit Benedict. În momentul renunțării și mai mult al alegerii erau mulți care se întrebau cum avea să fie posibilă conviețuirea între doi Papi. Un "extaz" de îndoieli și temeri care s-a stricat cu prima îmbrățișare emoționantă, fraternă dintre cei doi Succesori ai lui Petru la Castel Gandolfo, la 23 martie 2013. Pentru a da formă vizibilă la ceea ce, până în urmă cu puține zile, nimeni n-ar fi îndrăznit să-și imagineze - afirmă Radio Vatican - "este un minut de secvențe televizate, date de Centrul de Televiziune Vatican, scrise cu cerneala imaterială a tv, dar puternice și emoționante așa cum nici măcar regia cea mai inspirată le-ar fi putut concepe"20. După aceea "premiera absolută" în istoria Bisericii, Benedict și Francisc se întâlnesc de mai multe ori, când la Casa "Sfânta Marta" când la Mănăstirea Mater Ecclesiae. Apoi, la 22 februarie, asistăm la un nou inedit: Papa emerit participă la Consistoriul pentru crearea noilor cardinali în Bazilica "Sfântul Petru". Francisc merge spre el și Benedict al XVI-lea, cu mare umilință, își dă jos tichia în semn de reverență. Apoi îmbrățișarea care face să revină în minte și în inimă acel "suntem frați" aproape șoptit de papa Bergoglio lui Joseph Ratzinger în prima lor întâlnire istorică față în față. O întâlnire în doi sau mai bine zis în trei: Francisc, Benedict al XVI-lea și Duhul Sfânt, adevărat inspirator al acestor gesturi.

(După Zenit, 4 martie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Discursul papei Francisc adresat nunților apostolici, 21 iunie 2013.
2 În L'antropologia politica di papa Francesco de Diego Fares, La Civiltà Cattolica (15 februarie 2014).
3 Interviu acordat la Radio Vatican, 12 octombrie 2013.
4 Quelle devozioni cosí tradizionali di papa Francesco (Acele devoțiuni așa de tradiționale ale Papei Francisc) de Andrea Tornielli, Vaticaninsider, 7 mai 2013.
5 Quello che avrei detto al Concistoro (Ceea ce aveam să spun la Consistoriu): interviu dat de cardinalul Jorge Mario Bergoglio lui Stefania Falasca, "30 Giorni" nr. 11 din 2007.
6 I primi atti di papa Francesco (Primele acte ale papei Francisc) de pr. Antonio Spadaro, La Civiltà Cattolica, 6 aprilie 2013, pag. 76.
7 Audiența generală a papei Francisc, 8 ianuarie 2014.
8 Il Papa che fa l'autoscatto "selfie" (Papa care își face fotografii "selfie") de Beppe Severgini, "Corriere della Sera" din 31 august 2013.
9 Interviu al lui Gerolamo Fazzini luat lui Antonio Spadaro, Revista Credere din 10 noiembrie 2013.
10 Francesco. Vita e rivoluzione, de Elisabetta Piqué, Ed. Lindau, pag. 138.
11 www.vatican.va/holy_father/francesco/speeches/2013/july/documents/papa-francesco_
20130728_gmg-conferenza-stampa_it.html.
12 Francesco a Lampedusa. Gesti, segni, parole (Francisc la Lampedusa. Gesturi, semne cuvinte) de Luigi Accattoli, "Corriere della Sera" din 9 iulie 2013.
13 Guterres: la Ue ascolti il papa, accolga i rifugiati (Gutteres: UE să-l asculte pe papa, să-i primească pe refugiați) de Luca Liverani, "Avvenire" din 7 decembrie 2013.
14 Nell'isola l'Elemosiniere del Papa (În insulă Elemozinerul Papei) "Osservatore Romano" din 8 octombrie 2013.
15 Evangelii Gaudium, capitolul II, paragraf 53.
16 La carezza che anche un papà non sempre riesce a fare (O mângâiere pe care nici un tată nu reușește mereu s-o facă) de Sara De Carli, "Vita" din 7 noiembrie 2013.
17 Quella borsa già diventata un simbolo (Acea geantă devenită deja un simbol) de Marco Belpoliti, "La Stampa" din 23 iulie 2013.
18 La valigia di Francesco (Valiza lui Francisc) de Enzo Bianchi, "La Repubblica" din 23 iulie 2013.
19 Una normalità che fa scandalo. La rivoluzione di Papa Francesco (O normalitate care provoacă scandal. Revoluția Papei Francisc) de Marco Garzonio, "Corriere della Sera" din 30 iulie 2013.
20 Reportaj de Alessandro De Carolis, "Radio Vatican", 23 martie 2013.


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat