Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Inițiativa "24 de ore pentru Domnul"

Este nevoie de milostivire

De Rino Fisichella

"Dacă ați fi înțeles ce înseamnă: Milă vreau și nu jertfe" (Mt 12,7). Cuvinte care sună clar pe buzele lui Isus și, totuși, rostite cu un văl de reproș și tristețe. "Dacă ați fi înțeles" echivalează cu a spune: de ce n-ați înțeles încă? Chiar în timp ce Isus vorbește despre inima revelației, iubirea Tatălui, cuvântul său cade într-un context de profundă neînțelegere. Greu de a-l face pe cel care trăiește sub lege să înțeleagă că iubirea merge dincolo de legea însăși, pentru că vine înainte de lege. Așa cum amintea apostolul, viața nu vine din lege, ci din iubirea care generează har și prisosește acolo unde a fost păcatul.

Pentru a reda forță experienței iertării s-a propus inițiativa "24 de ore pentru Domnul". Celebrarea penitențială cu papa Francisc în bazilica "Sfântul Petru", mâine vineri 28 martie, va fi poarta de intrare care va avea apoi trei biserici în centrul istoric al Romei deschise până noaptea târziu și ziua următoare, pentru a-i primi pe cei care doresc să-l întâlnească pe Domnul în adorația euharistică și în sacramentul reconcilierii. Între altele, grupuri de tineri îi vor invita pe cei de vârsta lor și "poporul nopții" să trăiască un moment diferit, format din tăcere, din contemplație și din iertare. Învățătura repetată a papei Francisc, "Dumnezeu ne iartă mereu, nu încetează să ne ierte", constituie scenariul după care trebuie trăită această experiență în perioada Postului Mare. Multe dieceze, parohii și realități ecleziale răspândite în lume au aderat la inițiativă și mulți preoți s-au pus la dispoziție pentru a-i întâlni pe penitenți și a le oferi bucuria iertării. O ulterioară expresie de nouă evanghelizare pentru a ajunge la cei de aproape și de departe și a permite o reînnoită întâlnire cu Domnul Isus.

În acest context, revin încărcate de semnificație cuvintele sfântului episcop de Arles, Cezar, care în secolul al IV-lea îi îndemna astfel pe credincioșii săi: "Cine dorește să obțină milostivire în cer trebuie s-o acorde pe acest pământ. Există o milostivire pământească și una cerească, o milostivire umană și una divină. Care este milostivirea umană? Aceea care se îndreaptă ca să privească lipsurile celor săraci. Care este în schimb milostivirea divină? Fără îndoială, aceea care îți acordă iertarea păcatelor. Pe acest pământ lui Dumnezeu îi este foame și sete în persoana tuturor săracilor. Când unui sărac îi este foame, lui Cristos îi este foame. Așadar, nu disprețui lipsurile săracilor, dacă vrei să speri cu siguranță iertarea păcatelor. Fraților, ce vreți și ce cereți atunci când veniți în biserică? Desigur nu altceva decât milostivirea lui Dumnezeu. Așadar dați-o pe cea pământească și o veți dobândi pe cea cerească. Săracul cere de la tine; și tu ceri de la Dumnezeu. El îți cere o bucată de pâine, în timp ce tu ceri viața veșnică". Cuvinte atât de vechi și totuși mereu actuale. În fiecare zi ne sunt repropuse de papa Francisc care profită de fiecare ocazie pentru a reafirma mesajul central al Evangheliei cu cuvintele milostivirii și ale atenției față de săraci.

Experiența milostivirii aparține acelor conținuturi care se percep ca esențiale și care ating direct viața. "Cușca limbajului", din păcate, ne împiedică să spunem tot. Și totuși, purtăm cu noi momente unice și irepetabile care sunt rod al experienței intime și personale a unei întâlniri cu Dumnezeu. Ea capătă semnificația sa cea mai deplină atunci când se trăiește experiența reconcilierii. "Împăcați-vă cu Dumnezeu" este invitația lui Paul care de două mii de ani rămâne neschimbată ca misiune a Bisericii. Astăzi avem nevoie să fim mai convinși de asta. Ni se cere să nu rămânem în condiția de păcat, ci să preferăm harul iertării. De altfel, milostivirea nu este în primul rând rodul activității umane. Ea este primul pas al lui Dumnezeu care ca un tată se grăbește spre fiul care a greșit și îi permite să regăsească forța de a începe de la capăt. Nu este o întâmplare că în Biblie numele lui Dumnezeu este cel de Milostiv. Dacă numele revelat lui Moise pe muntele Sinai rămâne ca semnul prezenței constante a lui Dumnezeu în mijlocul poporului său, cel de "milostiv" exprimă natura sa, atestă fidelitatea față de cuvântul său și față de promisiunea făcută. Dumnezeu este milostiv adică bogat în îndurare care iartă și ridică. El susține și revarsă curaj pentru a privi la viitor cu certitudinea iubirii sale. Au înțeles bine asta autorii sacri care au voit să identifice milostivirea, și din punct de vedere semantic, cu chemarea la iubire care provine din măruntaiele unei mame. Așadar, a celebra milostivirea Domnului pentru a da sens deplin convertirii în perioada Postului Mare. Privirea îndreptată spre Dumnezeu bogat în milostivire, pentru a-l recunoaște prezent în cei mai mici, în cei suferinzi și în cei săraci care cer milostivire.

(După L'Osservatore romano, 28 martie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 9.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat