Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

În ajunul canonizărilor din 27 aprilie

Bunătate și rugăciune

De Giovanni Battista Re

La 27 aprilie anul acesta vor fi înscrise în lista sfinților două figuri uriașe de papi: Ioan al XXIII-lea și Ioan Paul al II-lea. Pontifi foarte iubiți și populari, care au rămas în inima oamenilor și care cu genialitatea lor operativă au deschis noi orizonturi pentru drumul Bisericii și au marcat istoria lumii. Doi Papi diferiți ca origine și ca formare, dar amândoi mari prin noblețea sufletului, prin umanitatea bogată și prin extraordinara spiritualitate și inteligență.

Care este secretul simpatiei de nestăpânit pe care papa Roncalli a trezit-o în bărbați și femei din orice națiune, de orice condiție socială și chiar de orientare religioasă sau politică diferită? Papa născut la Sotto il Monte a fascinat pe cei mari și pe cei mici cu bunătatea sa debordantă, manifestată și făcând gesturi de afect spontan și emoționant, ca atunci când în seara deschiderii conciliului a spus oamenilor din Piața "Sfântul Petru" să facă o drăgălășenie copiilor lor, întorcându-se acasă, și să le spună că era "drăgălășenia papei". Omenirii îi este sete de bunătate, de iubire, de căldură umană și când găsesc acest valori trăite cu intensitate care a fost proprie a papei Roncalli, admirația și simpatia erup în mod spontan.

Bunătatea cu care papa Ioan al XXIII-lea a cucerit lumea a fost avantajată de un caracter fericit, senin și optimist cum era al său, dar nu trebuie uitat că acel caracter era rezultatul unei angajări și al unui efort continuu de virtute personală, luată din școala Evangheliei. Cu alte cuvinte, modul său de a fi și de a trăi era rod al unei profunde vieți de rugăciune și de efort ascetic de a se îmbunătăți pe sine însuși, învățate în familie în primii ani și apoi formate și crescute. Când era nunțiu în Bulgaria, le-a scris părinților săi: "De când am ieșit de acasă, cam la vârsta de 10 ani, am citit multe cărți și am învățat multe lucruri pe care voi nu mi le puteați învăța. Însă acele puține lucruri pe care le-am învățat de la voi sunt încă cele mai prețioase și cele mai importante și susțin și dau valoare multor altora pe care le-am învățat după aceea".

Bunătatea Papei Roncalli a avut apoi mare succes pentru că era însoțită de înțelepciune și de bun simț. A fost o bunătate luminată de o inteligență care a știut mereu să privească departe. Când Roncalli a devenit Papă, a dat naștere la inițiative care au emoționat lumea, prima dintre toate convocarea conciliului. El a căutat mereu să aibă raporturi de prietenie cordială și cu persoane îndepărtate de Biserică și de credința creștină. În viața sa a fost desigur nu un constructor de ziduri, ci de punți. Conciliul al II-lea din Vatican este în realitate o mare punte făcută de el spre lumea modernă. Și cele două enciclice memorabile ale sale, Mater et magistra și Pacem in terris sunt două specii de punți făcute spre toți oamenii de bunăvoință despre temele economiei, muncii, dreptății sociale și păcii. Cu bunătatea sa Roncalli - ca nunțiu apostolic, ca patriarh de Veneția și apoi ca papă - a reușit să rezolve multe probleme, pentru că bunătatea sa deschidea porțile la dialog și acest lucru ajuta să se găsească soluțiile juste. Era convins că, oricât de înclinată spre rău ar fi o persoană umană, rămânea în ea mereu o rază de bunătate și o componentă de umanitate. În fiecare bărbat și în fiecare femeie - spunea el - există ceva bun, și în cei care par cei mai răi. Pentru aceasta el avea încredere nu numai în Dumnezeu, ci și în oameni.

În timp ce Biserica îl proclamă sfânt pe papa Roncalli, din inimă apare în mod spontan aclamația: Cinste și glorie acestui papă care a deschis conciliul; binecuvântat să fie acest papă care a dat lumii imaginea bunătății și a indicat tuturor că singurul drum care conduce la un viitor mai bun este calea adevărului, a dreptății, a solidarității și a iubirii. Binecuvântat să fie acest papă care a învățat lumea că omenirea are nevoie mai ales de iubire și de bunătate.

Lumea a apreciat și figura uriașă a papei Ioan Paul al II-lea mai ales pentru ceea ce a făcut în cei 26 de ani și jumătate de pontificat, pentru că acesta era aspectul care apărea mai mult. Totuși dimensiunea dominantă în el a fost fără nicio îndoială rugăciunea. Lunga sa viață a fost o minunată sinteză de rugăciune și de acțiune, dar, în sufletul său și în viziunea sa personală, prioritatea o avea rugăciunea. Încă din tinerețea sa Karol Wojtyla a iubit și a privilegiat rugăciunea; ea făcea parte din existența sa. Ba chiar putem spune că rugăciunea a fost adevăratul izvor al dinamismului său și al activității sale apostolice neobosite; ea a fost și rădăcina eficacității mărturiei sale.

Lucrând aproape de Papa Ioan Paul al II-lea, multe erau lucrurile care uimeau. Înainte de toate siguranța sa: era un om al certitudinilor. Și apoi profunzimea gândirii sale, capacitatea de a vorbi mulțimilor, facilitatea pentru limbi, promptitudinea de replică potrivită acelei situații. Dar lucrul care mereu m-a impresionat mai mult a fost intensitatea rugăciunii sale, manifestare a unei profunde și trăite uniri cu Dumnezeu. Uimea cum se cufunda el în rugăciune: se observa în el un transport care-l absorbea ca și cum n-ar fi avut probleme și activități urgente cărora să se dedice în mod activ. Atitudinea sa în rugăciune era de profundă reculegere și, în același timp, de vioiciune senină: aceasta este o mărturie a unei comuniuni cu Dumnezeu intens înrădăcinate în sufletul său, expresie a unei rugăciuni convinse, gustate, trăite. Văzându-l cum se roagă când era singur, se intuia că unirea cu Dumnezeu era pentru el respirația sufletului și izvorul dedicării sale. Uimea facilitatea și promptitudinea cu care el trecea de la contactul uman cu oamenii la reculegerea colocviului intim cu Dumnezeu. Avea o mare capacitate de concentrare. Când era recules în rugăciune, ceea ce se întâmpla în jurul său părea să nu-l atingă și să nu-l privească, așa de mult se cufunda în întâlnirea cu Dumnezeu. În timpul zilei, trecerea de la o ocupație la alta era mereu marcată de o scurtă rugăciune. Când scria, cu caligrafia sa mică, textul în poloneză al discursurilor sale, al omiliilor sale sau al documentelor magisteriale, se deschide mereu cu o scurtă invocație sau rugăciune în latină, în dreapta foii, și reluată apoi în pagina următoare. De exemplu: Totus tuus ego sum și în foaia următoare: et omnia mea tua sunt și așa mai departe în celelalte foi. El se pregătea pentru diferitele întâlniri din timpul zilei sau al săptămânii rugându-se. Uneori a spus asta în mod expres. De exemplu primindu-l pe Gorbaciov în 1989, papa a început colocviul destăinuindu-i interlocutorului său că s-a pregătit pentru întâlnire rugându-l pe Dumnezeu pentru persoana sa și pentru întâlnire.

Toate alegerile importante erau formate de el în rugăciune. Înainte de orice decizie semnificativă, Ioan Paul al II-lea se ruga îndelung, mai multe zile și, uneori, mai multe săptămâni. Cu cât era mai importantă decizia cu atât era mai prelungită rugăciunea. În alegerile de o anumită importanță nu decidea niciodată pe două picioare. Interlocutorilor săi care îl întrebau sau îi propuneau ceva le răspundea că dorea să reflecteze înainte de a decide. În realitate, câștiga timp pentru a asculta vreo părere - avea mereu multe contacte - dar mai ales intenționa să se roage și să obțină lumină de sus înainte de a decide. Îmi amintesc mai multe cazuri, în anii în care era substitut în Secretariatul de Stat, în care mi s-a părut că papa era deja în mod clar în favoarea unei alegeri determinate. De aceea l-am întrebat dacă se putea merge mai departe și să fie comunicată. Răspunsul a fost: "Să așteptăm, vreau să mă mai rog puțin pentru această alegere înainte de a decide definitiv". Când se studia o problemă și nu se reușea să se găsească soluția, papa concludea zicând: "Trebuie să ne mai rugăm pentru ca Domnul să ne vină în ajutor". Ioan Paul al II-lea se încredința rugăciunii pentru a găsi claritate cu privire la drumul care trebuia urmat.

La două săptămâni după alegerea sa la scaunul lui Petru, a mers la sanctuarul din Mentorella, la șaizeci de kilometri de Roma, și a vorbit despre rugăciune și a afirmat, printre altele, că prima misiune a Papei față de Biserică și față de lume era aceea de a se ruga. A spus: "Rugăciunea (...) este prima misiune și aproape prima vestire a Papei, așa cum este prima condiție a slujirii sale în Biserică și în lume". Apoi a adăugat că "rugăciunea este prima condiție a libertății spiritului și îl pune pe om în raport cu Dumnezeul cel viu și de aceea dă un sens întregii vieți, în orice moment, în orice împrejurare" (Omilie la sanctuarul din Mentorella, "L'Osservatore romano", 30-31 octombrie 1978, pag. 2).

Rugăciunea era în el ceva spontan și, în același timp, era legată de practicile de evlavie tradiționale, între care ora de adorație în fiecare joi, via crucis pe care o făcea în fiecare vineri și rozariul zilnic. Euharistia, crucifixul și Sfânta Fecioară Maria era cei trei centri ai evlaviei sale. Liturghia era pentru el realitatea cea mai înaltă și cea mai sacră: inima fiecărei zile a lui. Într-o întâlnire cu preoții în 1995 a spus: "Liturghia este în mod absolut centrul vieții mele și al fiecărei zile a mele". Când era în casă și orarul îi permitea să fie singur în capelă, mi s-a spus că îi plăcea să se roage și prosternat pe paviment ca în zilele hirotonirii sacerdotale și episcopale. Cu acea poziție voia să exprime profundă adorație și umilă implorare în fața măreției infinite a lui Dumnezeu.

Referitor la via crucis pe care Ioan Paul al II-lea o făcea în fiecare vineri, cardinalul Innocenti mi-a povestit următorul episod. Era nunțiu la Madrid cu ocazia primei călătorii în Spania a lui Ioan Paul al II-lea. papa, în joia din acea săptămână, a avut o zi foarte intensă, motiv pentru care a ajuns la cină la ora 21.00. Programul zilei următoare prevedea micul dejun la ora 6.30 și apoi plecare spre Sevilla la ora 7.00. Nunțiul s-a trezit devreme dimineață, oleacă preocupat de vizita pastorală a Papei, oleacă pentru că-i cedase patul său și camera sa Papei și din această cauză a dormit într-un pat mic aranjat în mansardă. Și astfel la 5.00 dimineață era deja în picioare. A coborât la primul etaj la 5.30, convins că papa va coborî după o oră. Însă a observat că în bisericuța nunțiaturii era aprinsă lumina. A crezut că în seara precedentă s-a uitat să se stingă lumina. A mers să deschidă ușa bisericuței și cu uimire l-a văzut pe papa îngenuncheat pe pământ, în fața uneia dintre stațiunile de la via crucis. Ziua era plină de activități pastorale la Sevilla și la Granada, dar papa era deja în biserică la 5.30 dimineață pentru a face via crucis.

L-am însoțit pe papa în Țara Sfântă în 2000. În vinerea din săptămâna aceea, în zborul de la Ierusalim la lacul Tiberiadei, papa, având în mână o broșură, a făcut practica via crucis așa cum i-a fost posibil, în elicopter. În 2000 nu avea sănătatea de dinainte, altminteri cu siguranță a fi făcut-o noaptea.

Privitor la rugăciunea de cerere, referitor la rugăciunea de adorație, de mulțumire și de cerere de iertare, am găsit interesant răspunsul pe care papa Ioan Paul al II-lea l-a dat lui André Frossard în timpul câtorva colocvii pe care le-a avut cu el la Castel Gandolfo în 1982. Traduc literalmente paragraful din volumul publicat de Frossard în noiembrie același an cu titlul N'ayez pas peur!: "A fost un timp în viața mea în care mi se părea că era potrivit să limitez rugăciunea de cerere (adică rugăciunea de mijlocire în favoarea unei persoane sau a unei situații) pentru a lăsa mai mult spațiu rugăciunii de adorație, de laudă și de mulțumire, considerând-o mai nobilă. Acest timp a trecut. Cu cât merg înainte pe drumul pe care Providența mi l-a indicat, cu atât simt mai puternică în mine nevoia de a recurge la rugăciunea de cere și cu atât mai mult cercul de cereri adresate lui Dumnezeu se lărgește".

Ioan Paul al II-lea cu rugăciunea sa îmbrățișa toată lumea și de mai multe ori a vorbit despre "geografia rugăciunii", destăinuind că, în timp ce se ruga, făcea în mod ideal înconjurul lumii, oprindu-se asupra națiunilor mai asuprite sau nevoiașe. Rugăciunea sa de mijlocire în favoarea persoanelor și situațiilor avea mereu o respirație universală. Este în afara îndoielii că papa Ioan Paul al II-lea a fost un mistic. Însă un mistic atent la persoane și la situații. Un mistic care a influențat asupra cursului istoriei; un papă pe care lumea l-a stimat datorită dinamismului de nestăpânit, datorită multelor gesturi, a nenumăratelor inițiative, a călătoriilor grandioase și pe care l-a admirat datorită operei realizate pentru ca lumea noastră modernă să deschidă porțile și inima lui Cristos, răscumpărătorul omului. Motiv inspirator al întregii activități a papei Ioan Paul al II-lea a fost dorința de a-i apropia pe bărbații și femeile din timpul nostru de Dumnezeu și de a-l face pe Dumnezeu să intre în această lume a noastră cu deplină cetățenie.

(După L'Osservatore romano, 28 martie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat