Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa și președintele: două drumuri care se întâlnesc

Și Barack Obama vine din periferiile geografice și existențiale cărora se adresează Bergoglio.

De Alfonso M. Bruno, F.I.

Ioan al XXIII-lea, mergând în pelerinaj la Assisi, le-a spus însoțitorilor săi că, atunci când doi oameni se întâlnesc, nu contează de unde vin, ci încotro merg. Acest principiu se poate adapta perfect la colocviul de astăzi, 27 martie 2014, dintre papa și Obama.

Președintele Statelor Unite s-a născut dintr-o căsătorie între o americană de origine europeană, dedicată cauzei dreptății sociale - care în Statele Unite se exprimă mai ales în dreptatea rasială, în acea epocă încă negată și din punct de vedere juridic - și un imigrat african.

Căsătoria succesivă a mamei a făcut în așa fel încât el să crească în Indonezia, țară musulmană, și exact islamul a fost religia în care a fost mai întâi educat, până când încredințarea lui bunicilor și repatrierea în Statele Unite l-au înrădăcinat în credința creștină, la care încă aparține.

Însă dacă se poate considera sincretistă o formare intelectuală și spirituală, așa a fost formarea viitorului președinte. De fapt, în Indonezia a frecventat școala elementară la surorile catolice, care - ca orice congregație dedicată învățământului "in partibus infidelium" s-au abținut să practice orice formă de prozelitism față de el.

În surori el a putut să vadă însă un exemplu de toleranță și de respect față de convingerile altuia, unită cu dedicarea în favoarea aproapelui motivată de credința lor.

Respectul și exemplul: doi factori importanți pentru caracterul unei persoane și pentru viitorul său, prefigurare a unei societăți ideale, în care toți oamenii de bunăvoință prestează lucrarea lor pentru a edifica dreptatea.

Când tânărul Obama, absolvent strălucit la Harvard - Universitate întemeiată de un pastor protestant și apărută dintr-o Facultate de Teologie, dar și loc de discuție și de întâlnire între sedii diferite - a întreprins cariera de avocat și a voit să facă asta punându-se în slujba celor din urmă.

Deși putea să intre în birourile legale cele mai prestigioase, s-a dedicat să-i asiste pe cei dezmoșteniți din partea de sud a orașului Chicago care în țara sa este sinonim cu sărăcia și cu degradarea. Și a făcut asta - deșii era evanghelic - la serviciile sociale ale unei parohii catolice. Erau anii marelui cardinal Berardin, primul cardinal american de origine italiană, susținător al Bisericii săracilor.

Atunci a cunoscut o tânără colegă, dedicată și ea aceleiași activități, deși aparținea burgheziei de origine africană, acelei părți privilegiate a neamului său care ar fi putut să se integreze cu ușurință în societatea de origine europeană.

Logodnica l-a determinat să frecventeze o biserică evanghelică al cărei păstor, acuzat de extremism de tradiționaliști, apăra cauzele dezmoșteniților nu numai americani, ci mai ales din Lumea a Treia: în predica sa cauza negrilor din America să întărea cu toate experiențele revoluționare din continentele dominate deja de colonialismul alb, în numele unei gândiri politice mai apropiate de Malcom X decât de Luther King.

Însă nu era, în cei doi tineri avocați credincioși ai săi, niciun snobism intelectual, ci o angajare autentică, trăită în politică tot atât cât în profesie.

Oamenii săraci din South Chicago avea să-l aleagă senator pe tânărul profesionist venit din Lumea a Treia, mai mult african decât afro-american, mai aproape de luptele de eliberare decât de America kennediană a drepturilor civile.

Restul este istorie recentă: alegerea la președinție în fruntea unei coaliții în care încă o dată America minorităților, a stratificărilor sociale acumulate în Azilul Asupriților avea să demonstreze nu numai că este majoritate, ci și că deține hegemonia, că știe să interpreteze în mod credibil și autentic spiritul libertar și egalitar al marii națiuni.

Cu Obama erau toți negrii și toți latinoamericanii, dar și majoritatea irlandezilor, italienilor, evreilor: coaliția multicoloră, reprezentarea "rasei universale".

În mod paradoxal, momentul cel mai înalt al politicii sociale a lui Obama a fost cel care a creat unele probleme cu Biserica, atunci când președintele a adăugat în sfârșit ceea ce lipsea cuceririlor lui "New Deal" a lui Roosvelt, a "Noii Frontiere" a lui Kennedy și a "Marii Societăți" a lui Johnson: asistența sanitară gratuită.

Au existat printre catolici unii care au obiectat cu privire la faptul că societatea de ajutor reciproc ar garanta practicile abortive: votul deputaților catolici a fost garantat acordând angajatorilor, între care multe instituții religioase, posibilitatea de a exclude aceste practici dintre prestațiile oferite de stat grație contribuțiilor lor.

Aceste polemici par acum reintrate pe calea unui pontificat care judecă autoritățile civile - desigur și pe baza adeziunii la "valorile care nu sunt negociabile" - însă în mod mai urgent conform parametrilor dreptății sociale. Astăzi cei doi oameni cei mai influenți din lume vin amândoi din sudul planetei și vin amândoi din acele periferii geografice și existențiale care luptă împotriva mizeriei și marginalizării.

Desigur vom avea multe să-și spună și multe de împărtășit luând în considerare respectivele experiențe. Nu este o întâmplare că toți cardinalii nord-americani au fost printre marii electori ai lui Bergoglio probabil cei mai decisivi, făcând să conteze contribuția lor economică adusă Bisericii, dar ținând cont și de faptul că religia catolică este tot mai mult expresie culturală și spirituală a sudului lumii: este suficient a merge la liturghie într-un oraș din Statele Unite pentru a ne da seama de asta: tot mai des se aud rugăciunile în spaniolă.

Desigur, Bergoglio îi oferă lui Obama un important sprijin în criza ucraineană, cu Biserica catolică latină și uniată unite în apărarea independenței acelei națiuni, și cu siguranță președintele știe că orice tentativă de destabilizare a Occidentului trece printr-o tentativă de a împărți catolicismul în Europa.

Însă mai ales amândoi sunt conștienți că să află la locurile lor respective pentru că i-au voit săracii și că mare parte din omenire vede în ei o speranță de răscumpărare și de dreptate. Omul care vine din ghetourile negre din Chicago și omul care vine din suburbiile din Buenos Aires vor ști să răspundă împreună la aceste așteptări ale săracilor.

(După Zenit, 27 martie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat