Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Miercurea Cenușii, prima zi a Postului Mare - 2014

Postul Mare, timp de convertire și de împlinire a voinței lui Dumnezeu, ajutați fiind de Isus

Aleksandr Isaievici Soljenițîn (1918-2008), romancier rus, activist și dizident anticomunist, în cartea sa O zi din viața lui Ivan Denisovici povestește ororile pe care le-a îndurat eroul cărții sale, într-un lagăr sovietic. Într-o zi, pe când Ivan Denisovici se ruga în celula sa, cu ochii închiși, un tovarăș de suferință a început să-l îl ironizeze, zicându-i: "Rugăciunile tale nu te vor ajuta să ieși mai repede de aici". Deschizându-și ochii, Ivan Denisovici îi răspunde: "Nici nu mă rog să ies din închisoare, ci mă rog ca să pot face voia lui Dumnezeu".

În acest timp de Post Mare în care am intrat cu ziua de astăzi, nici noi nu ne vom ruga ca să scăpăm de suferințe și cruce, căci nici Isus nu s-a rugat pentru asta, ci ne vom ruga, așa cum spune Isus și cum bine a înțeles și acest Ivan Denisovici, ca să putem face voința mântuitoare a lui Dumnezeu în toate (cf. Lc 22,42 ), ca apoi să putem fi în ceruri, cu Isus și cu frații și surorile sale (cf. Mc 3,35).

Astăzi este Miercurea cenușii și, împreună cu Biserica, am început timpul sfânt și de har al Postului Mare sau timpul Postului Paștelui, timp în care suntem chemați să retrăim memorialul patimilor și morții lui Isus pentru mântuirea noastră; timp în care suntem chemați să ne facem o cercetare atentă de sine; și timp în care să facem o pocăință sinceră de păcate; căci păcatele sunt cauza înstrăinării noastre de Dumnezeu și cauza morții lui Isus.

Denumirea de "Miercurea cenușii" a zilei de astăzi vine de la ceremonia de presărare a cenușii pe frunte, sub formă de cruce, în semn de pocăință și de dorința de a ne reînnoi viața. Iar ritul impunerii cenușii, în prima zi a Postului Mare, a fost introdus mai întâi la Roma, de papa Grigore al VII-lea (1019-1085), pe baza practicilor biblice referitoare la pocăință și convertire; apoi, în anul 1091, sinodul din Benvenuto l-a introdus ca practică în întreaga Biserică Catolică.

Lecturile biblice de la sfânta Liturghie de astăzi ne oferă niște gânduri pe care trebuie să la avem în inimă pe tot parcursului Postului Mare. Astfel, lecturile de astăzi ne spun: prin Isus: "Luați aminte să nu săvârșiți faptele voastre bune înaintea oamenilor, ca să fiți văzuți de ei; altfel, nu veți avea răsplată de la Tatăl vostru care este în ceruri" (Mt 6,1); "Convertiți-vă și credeți în evanghelie" (Mc 1,15); prin profetul Ioel: "Întoarceți-vă la mine din toată inima, cu post, cu plâns și cu tânguire" (Ioel 2,12); adică, din adâncul gândurilor și sentimentelor noastre, din adâncul alegerilor și acțiunilor noastre; prin psalmist: "Creează în mine o inimă curată, Dumnezeule, și un duh drept înnoiește înlăuntrul meu. Nu mă alunga de la fața ta și Duhul tău sfânt nu-l lua de la mine" (Ps 50,12-13). Și nu în cele din urmă prin sfântul Paul: "Împăcați-vă cu Dumnezeu. Iată, acum e timpul potrivit" (2Cor 5,20-6,2).

La 13 iulie 1917, cei trei păstorași din Fatima au văzut un înger pregătit să lovească lumea cu sabia sa de foc, din cauza nenumăratelor ei păcate. Intervenția grijulie a inimii neprihănite a Mariei l-a oprit să și ducă planul la îndeplinire. Atunci, îngerul i-a invitat pe toți oamenii la căință strigând de trei ori: "Pocăință și convertire, pocăință și convertire, pocăință și convertire!". Fecioara Maria, la Fatima, apoi la Lourdes, a amintit de mai multe ori importanța pocăinței și convertirii, unite cu cea a rugăciunii și a faptelor de dragoste.

O veche istorioară persană ne spune că, într-o zi, Dumnezeu l-a trimis pe unul din îngerii săi, ca să-i aducă lucrul cel mai prețios de pe pământ. După un oarecare timp de căutări, îngerul i-a adus lui Dumnezeu, mai întâi sângele unui erou al patriei și apoi ultima suflare a unui medic ce îngrijea de ciumați. "Lucruri lăudabile și meritorii - i-a spus Dumnezeu - dar nu cel mai prețios lucru". Îngerul a plecat și a găsit într-o temniță un om care își plângea cu sinceritate și hotărâre de îndreptare păcatele. I-a cules o lacrimă de pe obraz și i-a dus-o lui Dumnezeu, care i-a spus: "Abia acum mi-ai adus lucrul cel mai prețios din lume, lacrima de căință pentru păcate și de hotărâre pentru viață mai bună, care deschide porțile cerului".

Pornind de la ritul impunerii cenușii pe frunte, Biserica ține să ne aducă aminte și că suntem praf și cenușă (cf. Gen 3,19; 18,27)... dar praf și cenușă spre care Dumnezeu s-a plecat cu iubire... praf și cenușă din care Dumnezeu și-a zidit o creatură atât de minunată, așa cum suntem fiecare dintre noi... praf și cenușă pentru care Dumnezeu l-a dat la moarte pe Isus... praf și cenușă pentru care Dumnezeu a pregătit un loc veșnic în ceruri.

Odată, un grup de cosmeticieni și-au propus să arate oamenilor cât de mult pot face ei pentru eleganța unui om, dacă acesta acceptă lucrarea lor. De aceea, pentru a fi cât mai credibili, au căutat un alcoolic, pe care l-au găsit în noroiul unui șanț, om care pentru ei era întruchiparea degradării, și, cu acordul lui, și-au început lucrarea lor. Pe acest om l-au îmbăiat, l-au bărbierit, i-au aranjat părul, l-au îmbrăcat cu haine noi, l-au parfumat, dar mai ales l-au învățat cum să vorbească, să se poarte frumos și să trăiască frumos. După ce și-au încheiat treaba, asistenței nu-i venea să creadă că în fața ei stă același om pe care ei îl găsiseră beat în șanț. Dacă oamenii, fiecare personal, îl vor accepta pe Cristos ca mântuitor al lor și lucrarea Bisericii sale, el ar face din fiecare dintre ei un om nou, demn de Tatăl ceresc și de împărăția sa.

Isus ne spune în evanghelia de astăzi că postul, pomana și rugăciunea sunt cele mai bune mijloace pentru curățenia sufletului nostru. Prin ele pătrund în sufletele noastre lumina și iubirea lui Dumnezeu. Postul cu lacrimi este cel mai activ detergent pentru suflet. Pomana curăță cel mai bine egoismul și pofta de a aduna. Rugăciunea este cea mai bună pază împotriva satanei și a gândurilor rele.

Citim în viața sfântului Ioan Vianney că satana avea mare necaz pe el pentru că postea, făcea pomană și se ruga. Ca răzbunare, diavolul îi făcea multe șicane prin casă, prin pod și prin curte; adesea îi apărea în toată sluțenia sa infernală și-l poreclea "cartofar", adică mâncător de cartofi. Nu trebuie să uităm că Dumnezeu, încă din paradis, le-a cerut oamenilor să postească și să rămână în comuniune cu el (cf. Gen 2,18). Cât timp au postit și au rămas în comuniune cu el, au fost fericiți; când au renunțat la post și au auscultat de diavol, au devenit nefericiți.

Spuneam puțin mai sus, împreună cu sfântul Paul, că timpul Postului Mare este un timpul cel mai potrivit de întoarcere la Dumnezeu și la împărăția cerurilor (cf. 2Cor 6,2); este un timp de a face o schimbare sinceră și durabilă a vieții noastre; este un timp de a lepăda răul păcatului din noi, care ne îmbătrânește trupul și sufletul; este un timp de convertire și pocăință pentru păcate; cu un cuvânt, este un timp de vindecare și întinerire sufletească.

Am auzit cu toții de expresia biblică: "Domnul te face să întinerești iarăși ca vulturul" (Ps 103,5). Aceasta este una dintre cele mai frumoase metafore ale Bibliei. O astfel de întinerire sufletească i-a cerut-o Isus și lui Nicodim, dar și nouă ucenicilor săi, prin lucrarea sa (cf. In 3.1-13). Iată ce lucrare fac vulturii pentru întinerirea lor. Am auzit cu toții de vulturii pleșuvi. Aceste păsări își duc viața și au locuințele pe vârfurile cele mai înalte ale munților Anzi Cordilieri, din America de Sud, în condiții deosebit de aspre. Dar, cu toate aceste condiții grele de viață, ei trăiesc cel mai mult dintre toți vulturii, vreo 70 de ani. Secretul viețuirii lor îndelungate constă într-o enzimă protectoare emisă de trupul lor la rădăcina penelor și într-o decizie eroică pe care o iau pe la 40 de ani, atunci când ciocul li se arcuiește peste măsură, când unghiile le slăbesc, când penele le îmbătrânesc, și când enzima protectoare nu mai este emisă. Atunci, vulturii zboară pe unul dintre vârfurile cele mai înalte ale unui munte și acolo își construiesc un nou cuib. Aici, în vârf de munte, ei își lovesc continuu ciocul încovoiat de o stâncă până când acesta li se rupe. După ce își rup ciocul, ei așteaptă să le crească altul nou; apoi, cu ciocul nou, își smulg unghiile. După ce le apar noile unghii, ei încep să-și smulgă cu ele penele îmbătrânite. După acest proces dureros, care durează peste 150 de zile, vulturii întineresc, și își reiau iarăși zborul pentru care a fost creați.

Povestea acestor vulturii este și povestea noastră. Și pe noi păcatul ne îmbătrânește zi de zi, încât nu ne mai putem înălța spre Dumnezeu și împărăția lui. De aceea, anual, Biserica ne chemă să ne retragem pentru puțin timp din iureșul vieții și să facem lucrarea de înnoire spirituală a vieții noastre, fără de care murim sufletește. De aceea, să venim la altarul Domnului, muntele său cel mai apropiat de noi, și aici să lovim cu putere în orgoliu până ce se va naște în noi smerenia lui Isus; să ne smulgem ghearele propriei voințe și ale propriilor vise, cu care am slujit satanei și nu lui Dumnezeu; apoi să ne înnoim veșmântul vechi și murdar, cu harul Domnului. Deci, noi, oamenii păcătoși, din toate timpurile și locurile, ne putem schimba în făpturi noi, prin lucrarea minunată a lui Dumnezeu, prin cele două brațe ale sale, Isus Cristos și Duhul Sfânt.

Biserica ne cere astăzi 40 de zile de post, rugăciune, fapte bune, convertire și de reînnoire sufletească. De ce 40 de zile? Pentru că 40 de zile de post rugăciune și fapte bune este o practică biblică voită de Dumnezeu (cf. Iona 3,6; Idt 4,11; Dan 3,6). Numărul 40 este în Biblie, este o cifră care indică vârsta și viața unei generații (cf. Ps 95,10); apoi, cifra 40 indică în Biblie acțiunile divine și umane.

Astfel: 40 de zile și 40 de nopți a ținut Dumnezeu potopul (cf. Gen 7,12); 40 de ani l-a crescut Dumnezeu pe Moise în casa lui Faraon (cf. Fap 7,23); 40 de ani l-a pregătit Dumnezeu pe Moise în pustiu pentru a-l face conducătorul poporului său (cf. Fap 7,30); 40 de ani l-a călăuzit Dumnezeu pe poporul său prin pustiu, și l-a hrănit cu mană (cf. Ex 16,35); 40 de zile a petrecut Moise pe Muntele Sinai, pentru primirea tablelor Legii, fără să mănânce și să bea nimic (cf. Ex 24,18; Dt 9,9); 40 de ani, l-a dezgustat poporul ales pe Dumnezeu în pustiu (cf. Ps 95,10); 40 de zile au cercetat iscoadele lui Iosua, Țara Cananului (cf. Num 13,25); 40 de zile a călătorit profetul Ilie până la muntele Domnului (cf. 1Rg 19,8); 40 de zile au postit și s-au rugat ninivitenii pentru salvarea lor (cf. Iona 3,4); 40 de zile a petrecut Isus în post și rugăciune înainte de a-și începe viața publică (cf. Mt 4,2); 40 de zile a mai rămas Isus pe pământ, de la învierea până la înălțarea lui Isus (cf. Fap 1,3); 40 de zile de post și rugăciune face și Biserică pentru pregătirea sfintelor Paști etc.

Isus recomandase postul, rugăciunea și pomana ca semne ale cinstirii lui Dumnezeu și ale ajutorării aproapelui. Dar, așa cum bine știm, nimic nu-l poate înșela mai ușor pe om decât falsa viața religioasă și impertinenta indiferență religioasă. Sub masca religiozității se ascund adesea egoismul și necredința.

Cărturarii, fariseii, specialiști în minciună și ipocrizie foloseau postul, rugăciunea și pomana nu pentru a onora cu ele pe Dumnezeu și nici pentru a-l edifica pe aproapele, ci pentru a dobândi propria lor mărire și propriul lor folos. Astfel, se rugau, posteau și dădeau pomană, nu pentru a da cinste lui Dumnezeu și ajutor aproapelui, ci pentru a primi de la oameni laude, în locul lui Dumnezeu; iar, cu aceste laude, să-i poată înșela mai ușor pe alții. Și pentru că împlinirea acestor fapte cu ipocrizie, nu numai că nu au valoare pentru cer, dar sunt și păcate, Isus ne recomandă să nu le împlinim în spiritul farseilor și cărturarilor, spirit indus de satana, ci să le împlinim în spiritul propus de el. Adevăratul discipol, nu caută niciodată răsplată de la oameni, ci, numai de la Tatăl ceresc "Și Tatăl tău care vede în ascuns îți va răsplăti ție" (Mt 6,4-6.18); nu caută niciodată propriile interese, ci pe ale altora.

Thomas Malcolm Muggeridge (1903-1990), ziarist catolic englez, corespondent BBC, i-a luat într-o zi un interviu sfintei Tereza de Calcutta (1910-1997): "Maica Tereza, ce am băgat eu de seamă la dumneavoastră și sutele de maici cu care lucrați este că toate păreți așa de fericite. Să fie aceasta doar o mască?" Răspunsul a fost: "Oh, nu! Chiar deloc! Nimic nu te face mai fericit decât să oferi milă cuiva aflat în mare suferință (cf. Fap 20,35). Încercați și vă veți convinge".

Se povestește că un orășel se păstrase curat de întinarea lumii, până când un afacerist local s-a hotărât să deschidă o tavernă. Un grup de creștini din biserica locală, îngrijorați de situația creată, au pornit o cruciadă de rugăciune pentru a-l implora pe Dumnezeu să intervină. Și s-a întâmplat că la scurt timp după aceea proprietarul tavernei să falimenteze. Atunci acesta s-a hotărât să dea în judecată biserica, susținând că rugăciunile enoriașilor erau responsabile de falimentul său. Acea biserică locală a început să se dezvinovățească și a angajat un avocat care să-i pledeze nevinovăția. După ce judecătorul a cules datele cazului, a declarat că, indiferent de deznodământul procesului, un lucru este clar: "Proprietarul tavernei credea în puterea rugăciunii mai mult decât creștinii acelei biserici".

Să credem și noi mult în valoarea sfintei Liturghii și a sfintei Împărtășanii; în valoare Spovezii și a plânsului pentru păcate; în valoarea rugăciunii și a postului; în valoarea pomenii și pocăinței; în valoarea meditării patimilor Domnului și a misterelor mântuirii cuprinse în sfântul Rozariu; precum și în valoarea tuturor celorlalte izvoare de har pe care Dumnezeu le revarsă peste noi, prin Biserica sa.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat