Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Istoria și credința legate cu fir dublu

De Angelo Amato

Publicăm câteva fragmente din conferința ținută de cardinalul prefect al Congregației Cauzelor Sfinților la simpozionul Fundației Joseph Ratzinger care s-a desfășurat la Universitatea Pontificală Laterană și în Vatican.

Sfântul Ambrozie, în comentariul său la Psalmul 45, scria: "Bate la ușă: ușa este Cristos. Bate la ușa Cuvântului, pentru ca să-ți fie deschisă și tu să poți spune misterul lui Cristos și să găsești comorile ascunse în Cristos". Aceste cuvinte se adaptează bine la meditația teologică a lui Benedict al XVI-lea despre Isus. El a bătut la ușa inimii lui Cristos, care l-a introdus și l-a condus la contemplarea iubitoare a misterului său.

În cele trei volume cristologice iese în evidență sensibilitatea pontifului emerit în prezența răspândită și apropiată a Domnului nostru Isus Cristos. Dacă scrie despre este pentru că îl caută, îl dorește, îl iubește, pentru că îi este recunoscător pentru belșugul iertării sale, al milostivirii sale, al harului său. Papa Benedict ar putea să repete cu Ambrozie: "Astăzi, în timp ce vă vorbesc, el este cu mine, aici, în acest punct, în acest moment".

În aceste zile de studiu despre relația dintre istorie și cristologie s-a deschis larg șantierul interdisciplinar vast și laborios care, în diferite părți ale lumii și din diferite puncte de vedere, aduce aporturi singulare la cercetarea modernă asupra Evangheliilor. Această simplă constatare contribuie la depășirea unui anumit fixism în apropierea istorico-teologică de Isus din Nazaret și la redimensionarea, dacă nu chiar anularea, acelei ideologii a suspiciunii care, din secolul al XVII-lea încoace, cu diferitele faze ale lui Leben Jesu Forschung, s-a cuibărit în studiul autenticității istorice a datelor biblice.

La această îmbunătățire a perspectivei contribuie în mod determinant discipline ca arheologia, papirologia, studiul comparat al biografiilor greco-romane cu Evangheliile. Aceste aporturi au avut drept consecință confirmarea credibilității istorice a sinopticilor, a celei de-a patra Evanghelii, a aportului paulin la istoria și la figura lui Cristos. În afară de asta, a fost reafirmată importanța lecturii patristice a Noului și a Vechiului Testament, care a trimis atâta lumină, mai ales cu conciliile din primele secole, în înțelegerea tot mai pătrunzătoare a realității cristologice. Toate sunt contribuții care reînnoiesc direcției metodologice și de conținut a modului de a face și de a preda astăzi cristologie.

Cele trei volume despre Isus din Nazaret ale lui Benedict al XVI-lea respiră cu toți plămânii acest nou climat de cercetare și de evaluare, departe de prejudecățile ideologice limitante și de acum depășite. Și tocmai aici se află relevanța lor decisivă pentru cristologia academică de astăzi și pentru o apropiere valabilă, întemeiată și nu necritică de ținta sa naturală nu numai de cunoaștere a lui Cristos, ci mai ales de viață în Cristos. De fapt, legătura dintre fundamentul istoric și relevanța sa teologică și spirituală este indispensabilă pentru o propunere cristologică completă și credibilă.

În această linie, Benedict al XVI-lea dialoghează cu cei mai valoroși studioși din antichitatea creștină pentru a reafirmare a valorii istorico-documentare a datelor biblice. Reafirmând continuitatea dintre Isus al istoriei și Cristos al credinței el elaborează o cristologie prepascală exemplară, care reparcurge întreaga parabolă pământească a lui Isus, contemplat în atitudinile sale, în acțiunile sale, în cuvintele sale. În felul acesta, el remediază trei limite ale cristologiei contemporane, denunțate în 2003 în volumul În drum spre Isus Cristos (Unterwegs zu Christus): o gravă decristologizare, care-l reduce pe Isus la simplu model de umanitate mai degrabă conciliant, care nu cere nimic și aprobă totul; refuzarea prezenței supranaturalului în istorie, care conduce la o interpretare care-și spune "științifică", dar în realitate "ideologică", a figurii sale; în sfârșit, o actualizare rău înțeleasă, care devine criteriu arbitrar de găsire a autenticității sau neautenticității cuvintelor și acțiunilor lui Isus, neglijând elemente centrale ale misterului lui Cristos pentru a evidenția numai ceea ce se "presupune" că este "actual": "Presupunerile cu privire la ceea ce Isus nu putea să fie (Fiu al lui Dumnezeu), și cu privire la ceea ce trebuia să fie, devin criterii de interpretare și fac să apară ca rod al rigorii istorice ceea ce în realitate este numai rezultatul premiselor filozofice" (In cammino verso Gesù Cristo, Cinisello Balsamo, San Paolo, 2004).

În tripticul său, Sfântul Părinte recitește deci "istoria" lui Isus în totalitatea sa, adică în dubla sa valență de eveniment spațio-temporal (Historie) și de eveniment mântuitor (Geschichte). Este vorba de plinătatea armonioasă a evenimentului Cristos, așa cum ni-l încredințează prima predică apostolică postpascală.

Istoria lui Isus nu este o creație mitologică a primei comunități creștine sau o consecință a condițiilor socio-politice și economice ale timpului. Ea este un suport neeliminabil al realității lui Isus, fie pentru a nu face din el un erou imaginar sau un simplu învățător atemporal de umanitate, fie pentru a nu cădea într-un fideism necritic, așa cum se întâmplă pentru lecturile fundamentaliste ale Bibliei.

Originalitatea creștinismului se află tocmai în afirmația că istoria umană a găzduit evenimentul Cristos, dar de iubire a Tatălui oferit întregii omeniri, Cuvântul făcut trup care trebuie adorat, Răscumpărătorul care trebuie iubit, Judecătorul escatologic care trebuie cinstit. Cu asta se afirmă că globalitatea evenimentului său și fiecare "mister" al său este istorie de mântuire a lui Dumnezeu Treime pentru om. În Cristos, istoria umană a devenit eveniment mântuitor.

Deci nu sola fide, pentru că fides sine historia ar fi nefondată. Cu atât mai puțin sola historia, pentru că historia sine fide ar fi insuficientă pentru a percepe adevărul darului lui Dumnezeu în Cristos. De aceea historia et fides sunt în mod indisolubil unite și constituie pilaștri adevărului creștinismului, care este mântuire în istorie și în credință.

Pentru credința biblică - notează Papa emerit - este indispensabil și fundamental factum historicum, adică referința la evenimente istorice realmente întâmplate. Acel incarnatus est nu este o afirmație poetică sau simbolică, ci puternic realistă. Pentru aceasta el optează pentru o interpretare eclezială (exegeză canonică), care, încrezându-se în rezultatele investigației istorico-critice, nu-i absolutizează însă valoarea și nu-i împărtășește atitudinea de suspiciune metodică.

Criteriile sale interpretative sunt deci: încredere în credibilitatea istorică a datului neotestamentar; afirmația unității și continuității dintre Vechiul și Noul Testament; importanța hermeneutică a tradiției vii a Bisericii; atenția față de analogia credinței, înțeleasă drept consonanță a corespunderilor interne ale datului de credință.

Acest cadru metodologic este însoțit de un fundament de conținut care îl prezintă pe Isus ca pe noul Moise profețit de Scripturi. Ceea ce făcea decisivă figura lui Moise nu era atât puterea sa taumaturgică sau eliberarea poporului său din sclavia egipteană, cât mai ales în schimb faptul că a conversat "față în față" cu Dumnezeu, așa cum face prietenul cu prietenul. Acest acces nemijlocit la Dumnezeu i-a permis să comunice cuvântul lui Dumnezeu și voința sa la prima mână și fără falsificare.

Însă această familiaritate avea limite. Moise, deși vorbind cu Dumnezeu, nu a văzut niciodată fața sa, ci numai spatele său. Viziunea deplină a lui Dumnezeu avea să fie apanajul noului Moise, care va trăi în fața lui Dumnezeu nu numai ca prieten, ci ca Fiu. Și din această comuniune filială el avea să ia autoritatea sa doctrinală, eficacitatea faptelor sale de putere, originalitatea atitudinilor sale: "Nimeni nu l-a văzut vreodată pe Dumnezeu; Fiul, care este spre pieptul Tatălui, el l-a revelat" (In 1,18). Benedict al XVI-lea vede realizată în Isus, pe deplin și fără limite, promisiunea noului profet și a mediatorului noii alianțe. Aceasta este cheia pentru înțelegerea corectă a lui Cristos, a cărui învățătură "cu autoritate" nu provine dintr-o ucenicie umană primită într-o școală, cât mai degrabă din contactul nemijlocit cu Tatăl, pe care el îl vede față în față și pentru care este "Cuvântul": "Dimensiunea cristologică, adică misterul Fiului ca revelator al Tatălui, «cristologia» . este prezentă în toate discursurile și în toate acțiunile lui Isus".

Aceasta este cheia de lectură a evenimentului Cristos încredințat nouă de Evanghelii. Deci în cele trei volume avem o sinteză extraordinară și inedită de "cristologie prepascală", care este în mod substanțial o ofertă concretă din partea lui Isus, înainte de Paște, a tuturor indiciilor pentru o înțelegere corectă a misterului său. O cristologie care, din partea lui Isus, este deja explicită, dar care, înainte de Paște, rămâne încă implicită pentru discipoli, care vor mărturisi asta cu credință numai în întâlnirea cu el ca înviat.

(După L'Osservatore romano, 30 octombrie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 19.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat