Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Importanța castității înainte de căsătorie

De pr. Anderson Alves

Dacă ne iubim și urmează să ne căsătorim, de ce nu putem avea raporturi? Aceasta este o întrebare pe care unii logodnici creștini pot să și-o formuleze. Dacă simt o iubire reală, pentru ce motiv n-ar putea s-o exprime cu un gest de intimitate care ar ajuta să crească afectul între ei? Dacă unirea trupurilor va fi puțin mai târziu ceva obișnuit, de ce să nu înceapă asta atunci când iubirea deja pare să fie matură? Desigur, majoritatea creștinilor acceptă că o relație între persoane care abia se cunosc este iresponsabilă și păcătoasă. Dar oare nu este exagerat a considera în același mod un act între îndrăgostiți sinceri, fideli unul față de alta, în iminența căsătoriei?

Pentru a răspunde la această întrebare trebuie amintit că Biserica nu are autoritate să schimbe ceea ce Dumnezeu a revelat. Cuvântul lui Dumnezeu este mereu viu și eficace, este o lumină care conduce pașii noștri. Și Cuvântul său ne spune: "Trupul nu este pentru desfrânare, ci pentru Domnul și Domnul pentru trup"; "Fugiți de desfrânare! Orice alt păcat pe care îl face omul este în afara trupului. Însă cel care se dedă la desfrânare păcătuiește în propriul său trup"1.

Aceste texte exprimă valoarea preaînaltă a trupului uman, care este templu al Duhului Sfânt, nu ceva care poate să fie uzat și abuzat. Și desfrâul (adică actul sexual în afara căsătoriei) este un act păcătos tocmai pentru că reduce valoarea trupului uman la un "lucru" care cere o "utilizare" și care degradează deci trupul atât al bărbatului, cât și al femeii.

Relațiile sexuale nu pot să fie considerate un simplu act fizic, în schimb trebuie să fie exprimare a ceva cu mult mai profund: este vorba despre o dăruire totală și necondiționată a unei persoane alteia. Această dăruire este reală și se concretizează cu legământul matrimonial. Pentru aceasta actul sexual este corect atunci când caută binele cuplului și rămâne deschis la procrearea și la transmiterea vieții2. Acestea sunt cele două scopuri ale căsătoriei.

Dar cum să se accepte aceste învățături în zilele noastre? Există cu adevărat un motiv care ar putea să ne convingă despre adevărul acestor învățături? În realitate există diferite motive. Vom prezenta acum patru.

1. Relația sexuală în căsătorie apără în special femeia și posibilul rod al acestei relații: copilul. Dacă generarea unui copil are loc înainte de căsătorie, ce se întâmplă? Această nouă ființă este văzută mai degrabă ca o problemă decât ca un dar. De fapt, zămislirea unui copil nu-l obligă pe bărbat (tatăl) să se căsătorească. Dacă tatăl are un simț de dreptate clară, se va achita de obligațiile sale de întreținere a copilului și a mamei. Însă toate acestea nu sunt suficiente unui copil. Fiecare copil are drept să se nască în cadrul unei familii solide, în care părinții caută fericirea împreună. În cadrul căsătoriei copilul este propriul rod natural, ocrotit din punct de vedere social și juridic pentru că este văzut ca un dar și nu ca un obiect sau un rod nedorit.

2. În general, cel care trăiește castitatea în timpul logodnei, va avea dificultăți mai mici de a trăi în fidelitate în căsătorie. Actualmente "permisivitatea" morală este enormă. "Educația sexuală" transmisă de mijloacele de comunicare în masă, dar și de școală, spune: "Fă ceea ce vrei, fie cu prezervative, fie fără, în ascuns, fără a spune nimic părinților tăi". Pentru a învinge acest ambient așa de ostil și iresponsabil, este necesară o adevărată educație la castitate, la protecția iubirii autentice. Și perioada de logodnă folosește la asta: pentru a face să crească perechea în cunoaștere reciprocă este indispensabil să se elaboreze programe comune, cu scopul de a dobândi virtuți indispensabile pentru viața matrimonială. Dacă perechea trăiește bine această perioadă, fără a ajunge să aibă intimități tipice vieții matrimoniale, se va forma în școala fidelității. Cu alte cuvinte, se va menține o fidelitate mai mare în cadrul căsătoriei dacă s-a păstrat curăția legăturii în timpul logodnei.

3. Iubirea matrimonială nu se reduce la a fi un simplu exercițiu fizic, ci devine comuniune totală de viață. Odată Chesterton a spus: "În tot ceea ce merită făcut, până la orice plăcere, există un punct de durere sau de plictiseală care trebuie să fie păzit, tocmai pentru ca plăcerea să poată retrăi și dura. Bucuria bătăliei vine după prima teamă de moarte; bucuria în a citi Virgiliu vine după plictiseala învățării; bucuria celui care face baie, după prima atingere a apei reci și succesul căsătoriei vine numai după dezamăgirea din luna de miere"3. Ceea ce a spus acest autor, om cu căsnicie fericită, este adevăr incontestabil. Plăcerea actului sexual există desigur, dar nu se reduce la asta viața matrimonială. Actul sexual este - ca orice act uman - mereu ambiguu, pentru că în același timp în care este făcut, provoacă o anumită frustrare. Acest lucru se întâmplă pentru că inima umană este făcută pentru infinit și nu se mulțumește cu acte singulare. Fiecare tânăr este în măsură să recunoască toate acestea, ceea ce face parte din orice proces de maturizare. Și lucrul cel mai bun este ca asta să se întâmple în cadrul căsătoriei. Numai cel care depășește "dezamăgirea" inițială poate să fie fericit în căsătorie, de vreme ce fericirea vine de la Dumnezeu, de la iubirea fidelă și responsabilă, reînnoită zilnic în acte de dăruire reciprocă. Iubirea nu este același lucru cu plăcerea, ci dăruire voluntară și fidelă care depășește toate dificultățile.

4. Bună parte din cuplurile care se angajează în proiecte serioase de căsătorie ajung apoi să se despartă înainte ca să se realizeze căsătoria însăși. Nici logodna, nici simpla îndrăgostire reciprocă nu permite același nivel de angajare care se poate naște în căsătorie. Pentru acest motiv cei care se dedau la relații sexuale înainte de căsătorie riscă să se dăruiască unuia cu care, până la urmă, nu se vor uni în sacrament. Și oricum acest păcat va păta și va marca în manieră profundă sufletul, cu consecința de a aduce răni serioase, mai ales afective, dar și cognitive, înainte ca să poată fi iertați de Dumnezeu grație unei spovezi bune. Actualmente persoanele "folosesc" sexul ca și cum ar fi un joc. Și ce se întâmplă? Tot mai puține persoane reușesc să ajungă la oportunitatea de alegeri definitive și tot mai puține persoane se căsătoresc. Actul matrimonial, la care Dumnezeu a voit să unească și o plăcere sensibilă, trebuie să producă o plăcere superioară, de natură spirituală: adică bucuria de a se ști uniți cu voința lui Dumnezeu. Și actul de a da naștere unui copil este ceva miraculos în care se completează unirea părților materiale ale părinților cu crearea unui nou suflet uman, direct prin intermediul lui Dumnezeu. Plăcerea pe care părinții o au știindu-se parte din proiectul lui Dumnezeu este ceva minunat și unic.

De aceea, răspunsul la întrebare afirmă că iubirea nu este numai un sentiment nesigur, nici nu se reduce la o simplă plăcere. Ci este ceva foarte practic și exigent, care implică voința concretă de colaborare la planurile lui Dumnezeu care a conceput căsătoria ca expresie perfectă a unei dăruiri reciproce și integrale a două persoane, bărbatul și femeia, colaborând astfel cu opera creatoare a lui Dumnezeu.

(După Zenit, 13 august 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 1Cor 6,13.18; cf. Tob 4,13; Fap 21,25; Ef 5,3.
2 Cf. Catehismul Bisericii Catolice, nr. 2361-2363.
3 Chesterton, O que há de errado no mundo, EditoraEcclesiae, Campinas 2012.


 

lecturi: 141.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat