Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Vatican: Conferință de presă pentru prezentarea enciclicei papei Francisc Lumen fidei

Vineri 5 iulie, în aula Ioan Paul al II-lea a Sălii de Presă a Sfântului Scaun, a avut loc conferința de presă pentru prezentarea encicliceip Papei Francisc "Lumen fidei". Au intervenit: Eminența sa cardinal Marc Ouellet, P.S.S., prefect al Congregației Episcopilor; E.S. Mons. Gerhard Ludwig Müller, prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței; E.S. Mons. Rino Fisichella, președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări.

Publicăm în continuare intervențiile:

* * *

Intervenția cardinalului Marc Ouellet, P.S.S.

Trilogiei lui Benedict al XVI-lea despre virtuțile teologale îi lipsea un pilastru. Providența a voit ca pilastrul care lipsea să fie un dar al Papei emerit oferit succesorului său și în același timp un simbol de unitatea, pentru că asumând și ducând la împlinire opera întreprinsă de predecesorul său, papa Francisc dă mărturie împreună cu el despre unitatea credinței. Lumina credinței este astfel încredințată de la un pontif la altul, ca în cursele de pe stadion, grație "darului succesiunii apostolice" prin care "este asigurată continuitatea amintirii Bisericii" precum și "certitudinea că se ia din izvorul curat din care izvorăște credința" (49).

Așadar, noi simți o bucurie deosebită primind Enciclica Lumen Fidei, a cărei modalitate împărtășită de transmitere ilustrează în manieră extraordinară aspectul cel mai fundamental și original dezvoltat de ea, dimensiunea comuniunii în credință. Această enciclică vorbește în realitate exprimându-se într-un "noi" care nu este maiestatis, ci de comuniune. Ea vorbește despre credință ca despre o experiență de comuniune, de dilatare a eului și de solidaritate pe drumul Bisericii cu Cristos pentru mântuirea omenirii. Eu mă voi limita să ilustrez acest punct de vedere.

Enciclica prezintă într-adevăr credința creștină ca o lumină care provine din ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu în istorie. O lumină care arată iubirea lui Dumnezeu în acțiune pentru a încheia o alianță cu omenirea. Această lumină deja se lasă percepută în lucrările Creatorului, dar strălucește ca iubire în viața, în moartea și în învierea lui Isus Cristos. În El, lumina Iubirii erupe în istorie și le oferă oamenilor o speranță care revarsă curajul de a merge împreună spre un viitor de comuniune deplină. "Cristos este cel care, suportând suferința, «dă origine credinței și o duce la împlinire»", ne spune Scrisoarea către Evrei, pe larg preluată de Enciclică (Evr 12,2) (57).

Obiectiv, lumina credinței orientează sensul vieții, aduce întărire și mângâiere inimilor neliniștite și abătute, dar îi și angajează pe cei care cred să fie în slujba binelui comun al omenirii prin vestire și prin împărtășirea autentică a harului primit de la Dumnezeu. Iată, așadar, că credința îi cheamă pe cei care cred să îmbrățișeze suferința lumii, ca sfântul Francisc și fericita Maica Tereza, cu scopul de a răspândi în ea lumina lui Cristos. "Credința nu este lumină care risipește tot întunericul nostru, ci făclie care conduce în noapte pașii noștri, și acest lucru e suficient pentru drum", afirmă Enciclica (57).

Subiectiv, credința este o deschidere la Iubirea lui Cristos, o primire, intrarea într-o relație care lărgește "eul" la dimensiunile unui "noi" care nu este numai uman, în Biserică, dar care este propriu-zis divin, adică o participare autentică la acel "Noi" al Tatălui și al Fiului în Duhul Sfânt. Enciclica insistă asupra acestui fundament trinitar care constituie credința ca realitate în același timp personală și eclezială: "Această deschidere la acel «noi» eclezial are loc după deschiderea proprie iubirii lui Dumnezeu, care nu este numai raport între Tată și Fiu, între «eu» și «tu», ci în Duhul este și un «noi», o comuniune de persoane" (39).

În această lumină cristologică, trinitară și eclezială, mărturisirea credinței dobândește exprimarea sa concretă prin celebrarea sacramentelor botezului, mirului și Euharistiei, în care "cel care crede afirmă că centrul ființei, secretul cel mai profund al oricărui lucru, este comuniunea divină" (45). El se află deci "implicat în adevărul mărturisit de el" și chiar prin acest fapt este transformat și "introdus într-o istorie de iubire care-l înșfacă, dilată ființa sa făcându-l membru al unei mari comuniuni", Biserica (45).

Pornind de la acest "Noi" trinitar care se prelungește în acel "noi" eclezial, Enciclica se leagă în mod complet natural cu acel "noi" al familiei care este locul prin excelență al transmiterii credinței (43). Pe de o parte, acest lucru este foarte clar în experiența botezului copiilor unde părinții, nașul și nașa mărturisesc credința în numele pruncului, primindu-l astfel în credința Bisericii care mereu ne precede. Pe de altă parte - amintește Enciclica - subzistă afinități profunde între credință și iubirea fără sfârșit pe care și-o promit bărbatul și femeia care se unesc în căsătorie. "A promite o iubire care să fie pentru totdeauna este posibil atunci când se descoperă un plan mai mare decât propriile proiecte, care ne susține și ne permite să dăruim întregul viitor persoanei iubite" (52). Astfel, grație credinței, iubirea soților are mai multă garanție să dureze și să unească generațiile în bucuria fidelității și a slujirii vieții. "Credința nu este un refugiu pentru cei care sunt lipsiți de curaj, ci o expansiune a vieții", conclude Enciclica, văzând familia ca "primul loc în care credința luminează cetatea oamenilor" (52).

Enciclica adaugă o dezvoltare considerabilă cu privire la pertinența credinței pentru viața socială, pentru edificarea cetății în dreptate și în pace, grație respectării oricărei persoane și a libertății sale, grație resurselor de compasiune și de reconciliere oferite de ea pentru alinarea suferințelor și soluționarea conflictelor. "Da, credința este un bun pentru toți, este un bun comun" (51). Tendința de a izola credința în sfera vieții private se află aici respinsă în tonuri liniștite, dar în manieră decisivă.

Multe aspecte dezvoltate anterior de enciclicele despre caritate și speranță au completarea lor în această scoatere în evidență a credinței drept comuniune și slujire a binelui comun. "Mâinile credinței se ridică spre cer, dar fac asta în timp ce edifică, în caritate, o cetate construită pe raporturi în care iubirea lui Dumnezeu este fundamentul" (51). "Dacă scoatem credința din orașele noastre, va slăbi confidența dintre noi" (55). Pe scurt, prin credință Dumnezeu vrea "să facă solide relațiile dintre oameni" (ibid.). El speră să se realizeze "măreția vieții în comun pe care el o face posibilă" cu harul prezenței sale (55).

În încheiere, Enciclica o contemplă pe Maria, figura credinței prin excelență, aceea care a ascultat Cuvântul și l-a păstrat în inima sa, aceea care l-a urmat pe Isus și care s-a lăsat transformată "intrând în privirea Fiului lui Dumnezeu întrupat" (58). Papa Francisc reafirmă la sfârșit împreună cu predecesorul său un adevăr de credință pus deoparte și uneori în anumite locuri chiar pus la îndoială: "În zămislirea feciorelnică a Mariei avem un semn clar al filiației divine a lui Cristos. Originea veșnică a lui Cristos este în Tatăl, El este Fiul în sens total și unic; și pentru aceasta se naște în timp fără intervenția bărbatului" (59).

Așadar, primim cu mare bucurie și recunoștință această mărturisire de credință integrală sub formă de cateheză la patru mâini a succesorilor lui Petru. Ei expun împreună credința Bisericii în frumusețea sa care "se mărturisește din interiorul trupului lui Cristos, drept comuniune concretă a celor care cred" (22).

* * *

Intervenția E.S. Mons. Gerhard L. Müller

În meditațiile pe care le oferă zilnic prin predica sa, Sfântul Părinte Francisc adesea ne amintește că "totul este har". Această afirmație care, în fața complexității și a contradicțiilor vieții, poate să pară cuiva naivă sau abstractă, este în schimb o invitație de a recunoaște pozitivitatea ultimă a realității.

Tocmai la asta vrea să ne cheme și Scrisoarea enciclică Lumen fidei: lumina care provine din credință, din Revelația pe care Dumnezeu o face despre sine în Isus Cristos și în Duhul său, luminează profunzimile realității și ne ajută să recunoaștem că ea poartă înscrise în sine semnele indelebile ale inițiativei bune a lui Dumnezeu. De fapt, credința, grație luminii care vine de la Dumnezeu, este în măsură să lumineze "întregul parcurs al drumului" (nr. 1), "toată existența omului" (nr. 4). Ea "nu ne separă de realitate, ci ne permite să percepem semnificația sa cea mai profundă, să descoperim cât de mult iubește Dumnezeu această lume și o orientează neîncetat spre el" (nr. 18).

Acesta este mesajul central al Scrisorii enciclice, care preia câteva teme îndrăgite de Benedict al XVI-lea. "Aceste considerații despre credință - așa scrie papa Francisc - vor să se adauge la ceea ce Benedict al XVI-lea a scris în Scrisorile enciclice despre caritate și despre speranță. El deja completase o primă redactare a Scrisorii enciclice despre credință. Îi sunt profund recunoscător de asta și, în fraternitatea lui Cristos, asumă munca sa prețioasă, adăugând la text câteva contribuții ulterioare" (nr. 7).

Este vorba despre o circumstanță norocoasă că acest text a fost scris, ca să spunem așa, cu mâna a doi Pontifi. Cine o citește poate observa imediat - dincolo de diferențele de stil, de sensibilitate și de accente - continuitatea substanțială a mesajului Papei Francisc cu magisteriul lui Benedict al XVI-lea.

La originea a toate este Dumnezeu și credința în El înseamnă a recunoaște acest fapt. Acest lucru dilată rațiunea și inima omului, lărgește orizonturile sale, îl face tot mai apropiat de ceilalți oameni și îi deschide larg porțile unei existențe trăite în sfârșit la înălțimea demnității sale. Da, trebuie să recunoaștem asta: de fiecare dată când nu gândim, nu acționăm, nu iubim făcând activă credința în Dumnezeu, nu contribuim la edificarea unei lumi mai umane. Mai mult, făcând astfel, adesea generăm o contra-mărturie adusă lui Dumnezeu și desfigurăm fața Bisericii însăși.

În credința vie în Dumnezeu, la care ne introduce Fiul său Unicul Născut Isus Cristos prin Duhul său, se află marea noastră resursă. Pornind de aici, stă sau cade orice tentativă de reformă și nu numai în Biserică, pentru că la acest nivel este în joc un dar pe care Biserica nu-l poate ține numai pentru sine. credința, și viața de har pe care ea ne-o oferă, este de fapt o comoară de bine și de adevăr care privește pe toți oamenii, pentru că toți sunt chemați să trăiască în prietenie cu Dumnezeu și să descopere orizonturile de libertate care se deschid pentru cel care se lasă luat de mână de El.

Credința în acel Dumnezeu care ni-l revelează pe Isus Cristos este adevărata "stâncă" pe care omule este chemat să zidească viața sa și viața lumii. Este vorba despre un dar care nu poate fi presupus niciodată "ca un fapt sigur", dar care trebuie să fie încontinuu "hrănit și întărit" (nr. 6). Grație credinței putem recunoaște că în fiecare zi ne este oferită o "mare Iubire", o iubire care "ne transformă, luminează drumul viitorului și face să crească în noi aripile speranței pentru a-l parcurge cu bucurie" (nr. 7). Grație credinței putem privi cu realism la viitorul care ne așteaptă și să nutrim o încredere credibilă, fără a lăsa "să ni se fure speranța", așa cum repetă încontinuu papa Francisc. Credința, speranța și iubirea, "într-o minunată împletire" constituie dinamismul vieții omului care se deschide la darurile care provin de la Dumnezeu (cf. nr. 7).

Toate acestea Enciclica Lumen fidei le afirmă împărțindu-se în patru părți, pe care le putem considera ca patru tablouri dintr-o unică mare "icoană".

În prima parte, de la credința lui Abraham, omul care în glasul lui Dumnezeu "recunoaște un apel profund, înscris din totdeauna în adâncul ființei sale" (nr. 11), se trece la credința poporului lui Israel. Istoria credinței lui Israel, la rândul său, este o continuă trecere de la "ispita necredinței" (nr. 13) și a adorării idolilor, "lucrare a mâinilor omului", la mărturisirea "binefacerilor lui Dumnezeu și la împlinirea progresivă a promisiunilor sale" (nr. 12). Până la istoria lui Isus, compendiu al mântuirii, în care toate liniile istoriei lui Israel se adună și se concentrează.

Cu Isus putem spune definitiv că "am cunoscut și am crezut în iubirea pe care Dumnezeu o are față de noi" (1In 4,16), pentru că el este "manifestarea deplină a credibilității lui Dumnezeu" (nr. 15). Cu El credința ajunge la plinătatea sa. Ea ne invită să recunoaștem că Dumnezeu nu rămas departe în înălțimile cerului său ci s-a făcut, și rămâne, întâlnibil în Isus Cristos mort și înviat, prezent în mijlocul nostru.

Urmându-l pe Isus, toată existența omului este transformată grație credinței. Eul, personalitatea celui care crede, deschizându-se la iubirea originară care îi este oferită în credință (cf. nr. 21), se dilată și "devine existență eclezială" (nr. 22). Deschizându-ne la comuniunea cu frații și surorile, credința nu ne reduce "la simplu element al unui mare angrenaj" (nr. 22). "Pentru cel care a fost transformat în acest mod, se deschide un nou mod de a vedea" (nr. 22), iar credința devine o autentică "lumină" care ne invită să ne lăsăm transformați mereu din nou de chemarea lui Dumnezeu.

În partea a doua, Enciclica pune cu putere problema adevărului ca problemă care se situează "în centrul credinței" (nr. 23). De aceea, credința se referă și la cunoașterea realității, este eveniment de cunoaștere: "fără adevăr, credința nu mântuiește... rămâne o fabulă frumoasă... sau reduce la un sentiment frumos" (nr. 24).

Întrebarea despre adevăr și angajarea reală pentru căutarea adevărului nu pot fi eludate, așa cum nu se poate exclude a priori în căutarea adevărului contribuția oferită de principalele tradiții religioase, în special în ceea ce privește marile adevăruri ale existenței umane. Care este contribuția pe care o oferă în această privință credința în Isus Cristos? Credința, deschizându-ne la iubirea care vine de la Dumnezeu, transformă modul nostru de a vedea lucrurile "întrucât iubirea însăși poartă [în sine] o lumină" (nr. 26). Chiar dacă omului modern nu i se pare că problema iubirii are de-a face cu adevărul - dat fiind faptul că iubirea este izolată astăzi în sfera sentimentelor - "iubirea și adevărul nu se pot separa" (nr. 27).

Iubirea este autentică atunci când ne leagă de adevăr și adevărul însuși ne atrage la sine cu forța iubirii. "Această descoperire a iubirii ca izvor de cunoaștere, care aparține experienței originare a fiecărui om" ne este mărturisită chiar "de concepția biblică despre credință" (nr. 28) și este una dintre sublinierile cele mai frumoase și importante din această Enciclică.

Datorită faptului că credința are legătură cu cunoașterea și este legată de adevăr, Toma de Aquino poate să vorbească despre oculata fides, despre credință ca eveniment care se referă la "vedere" (cf. nr. 30). Credința se referă la ascultare dar nu numai, pentru că ea este și un "drum al privirii" (nr. 30) care caută și recunoaște adevărul, un drum pe care "credința și rațiunea se întăresc reciproc" (nr. 32). De altfel, deja Augustin de Hippona "descoperise că toate lucrurile au în ele o transparență" și pot "să reflecte bunătatea lui Dumnezeu, Binele" (nr. 33). Credința ne ajută, așadar, să luăm în profunzime fundamentele realului.

În acest sens, se poate înțelege la ce nivel lumina credinței este în măsură să "lumineze întrebările din timpul nostru despre adevăr" (nr. 34), adică marile întrebări care apar în inima umană în fața întregii realități, în fața frumuseților sale, precum și în fața dramelor sale. Și pentru că adevărul, la care ne introduce credința, este legat de iubire și vine din iubire, nu este un adevăr de care să ne temem, pentru că el nu se impune cu violența, ci tinde să convingă profund, fortiter ac suaviter în același timp.

Iată pentru ce Enciclica nu se teme să afirme că "credința lărgește orizonturile rațiunii pentru a lumina mai bine lumea care se deschide" (nr. 34) atât studiilor științei, precum și căutării fiecărui om cu sinceritate religios. Tocmai credința ne revelează că acela care pornește la drum pentru a căuta adevărul și binele "deja se apropie de Dumnezeu" și este "susținut de ajutorul său" (nr. 35) chiar și fără să știe asta.

Nu intenționez să rezum partea a treia și a patra a Enciclicei, dar aș vrea doar să atrag atenția dumneavoastră, în timpul scurt care îmi este acordat, asupra câtorva puncte care, după părerea mea, sunt de importanță deosebită. Înainte de toate, asupra locului genetic al credinței, care, dacă este eveniment care atinge intim persoana, nu închide eul într-un izolat și izolant "între patru ochi" cu Dumnezeu. De fapt, ea "se naște dintr-o întâlnire care are loc în istorie" (nr. 38) și "se transmite... în forma contactului, de la persoană la persoană, așa cum o flacără se aprinde de la o altă flacără" (nr. 37).

Adică credința există mereu în cadrul unei țesături de relații care ne precede și ne depășește, într-un "noi" care ne invită să ieșim din singurătatea eului nostru pentru a ne situa într-un orizont și într-un loc mai mari, într-un dialog și într-un drum care nu au niciodată sfârșit. Însăși forma dialogată în care a apărut Crezul nostru documentează acest fapt și această mișcare care ne situează în cadrul acelui "noi" eclezial, al noului subiect căruia îi aparținem prin credință.

Biserica este locul în care această mișcare a persoanei - care se naște din credința trăită - se înrădăcinează și de care este relansată fără încetare, deschizându-ne la Dumnezeu și la ceilalți și devenind o nouă Weltanschauung, o viziune specială despre lume: de fapt ea este - conform frumosului citat din Romano Guardini - "purtătoarea istorică a privirii plenare a lui Cristos asupra lumii" (nr. 22).

Biserica este locul din care credința se naște și în care devine experiență care se poate comunica, adică mărturisi în mod rațional și de aceea credibil: "ceea ce se comunică în Biserică... este lumina nouă care se naște din întâlnirea cu Dumnezeu cel viu" (nr. 40).

Tocmai această întâlnire cu Dumnezeul cel viu o face posibilă Biserica și permite credinței să-i fie mărturie credibilă. Vehicul și semn eficace al acestei întâlniri "sunt Sacramentele celebrate de liturgia Bisericii" (nr. 40). De aceea Enciclica afirmă că "credința are o [esențială] structură sacramentală" (nr. 40).

De aici se poate înțelege bine natura mișcării inerente credinței: ea ne mișcă, de la vizibil și de la material, "spre misterul [invizibil] al veșnicului" (nr. 40). În această mișcare, cel care crede este implicat cu toată ființa sa în adevărul pe care-l recunoaște și-l mărturisește (cf. nr. 45). Deci el nu poate "să pronunțe cu adevăr cuvintele din Crez fără a fi chiar prin asta transformat" (nr. 45), deoarece credința solicită o continuă schimbare a omului împiedicându-l să se închidă într-o liniște comodă.

În al doilea rând, îmi place să amintesc un citat - prezent în partea a treia a Enciclicei - luată din Omiliile sfântului Leon cel Mare: "dacă credința nu este una, nu este credință" (nr. 47). De fapt, trăim într-o lume care în pofida tuturor conexiunilor și globalizărilor sale este fragmentată și secționată în multe "lumi" care, deși sunt în comunicare, sunt adesea și cu plăcere de sine stătătoare și în conflict între ele. De aceea unitatea credinței este binele prețios pe care Sfântul Părinte și confrații săi Episcopii sunt chemați s-o mărturisească, s-o alimenteze și s-o garanteze, ca primiție a unei unități care vrea să se ofere ca dar întregii lumi.

Este vorba despre o unitate nu monolitică, bogată și vie de pluriformitate - însuși Dumnezeu este unul și întreit - și care este în același timp origine și misiune a Bisericii, care pentru acest motiv este definită de Conciliul al II-lea din Vatican "semn și instrument" (LG 1) al unității care vine de la Dumnezeu și este destinată să cuprindă întregul neam omenesc.

Este o unitate care pe bună dreptate este definită "catolică", pentru că este întemeiată pe adevăr, pe care intenționează să-l slujească și să-l valorizeze. De fapt, ea are "puterea sa de a asimila în sine tot ceea ce găsește, în diferitele locuri în care se face prezentă, în diferitele culturi pe care le întâlnește, purificând totul și ducând totul la cea mai bună exprimare a sa" (nr. 48). Această unitate, pentru că este întemeiată pe adevăr, nu ne sărăcește de nimic, ci ne îmbogățește cu darurile care vin de la generozitatea inimii lui Dumnezeu și a fiecăruia.

Tocmai această unitate în adevăr, la care ne introduce Dumnezeu - care este Tatăl nostru al tuturor - ne ajută să regăsim și rădăcina adevăratei fraternități (cf. nr. 53). Fără adevăr și fără Dumnezeu, visul fraternității universale, născut de modernitate, nu are posibilitatea de a se realiza și este destinat să replice numai experiența tristă de la Babel. De fapt, fraternitate "privată de referința la un Tată comun ca fundament ultim al său, nu reușește să subziste" (nr. 54). Din păcate, istoria ultimelor două secole ne oferă documentați copioasă pentru aceasta.

În sfârșit, o ultimă sugestie, preluată literalmente din textul Enciclicei, în a patra parte a sa. Dacă este adevărat că credința autentică umple de bucurie și este "o dilatare a vieții" (nr. 53) - iată o chemare care-i unește concret pe papa Francisc și pe Benedict al XVI-lea - "lumina credinței nu ne face să uităm suferințele din lume" (nr. 57), ci ne deschide la o "prezență care însoțește, [la] o istorie de bine care se unește cu orice istorie de suferință, pentru a deschide în ea o breșă de lumină" (nr. 57). Numai lumina care vine de la Dumnezeu - de la Dumnezeul întrupat care a străbătut moartea și a înfrânt-o - este în măsură să ofere o speranță credibilă în fața răului, în fața oricărui rău care chinuiește viața omului.

Așadar, Enciclica vrea să reafirme în mod nou că credința în Isus Cristos este un bine pentru om și "este un bine pentru toți, este un bine comun": "lumina sa nu luminează numai interiorul Bisericii, nici nu folosește numai pentru a construi o cetate veșnică în lumea de dincolo; ea ne ajută să edificăm societățile noastre, în așa fel încât să mergem spre un viitor de speranță" (nr. 51).

Aceste două scurte referințe ar vrea doar să stimuleze la citirea acestui bogat document și să invite la gustarea lui. Această Scrisoare enciclică poate fi considerată foarte bine un "document": ea nu ne oferă numai cuvinte, ci ne documentează pozitivitatea privirii - și aceasta este lumina credinței - unei vieți care se lasă atrasă și implicată total de Dumnezeu. De altfel, aceasta este mărturia pentru care suntem recunoscători atât Papei Francisc cât și lui Benedict al XVI-lea, două autentice lumini de credință și de speranță pentru omul contemporan.

* * *

Intervenția E.S. Mons. Rino Fisichella

"Cine crede, vede". În această expresie pe cât de simbolică pe atât de incisivă, se poate cuprinde învățătura Papei Francisc în această primă enciclică a sa. Un text așezat în orizontul binomului lumină și iubire. Ceea ce este învățat este un drum pe care papa îl propune Bisericii pentru a recupera misiunea sa în lumea de astăzi. Lumina este o categorie determinantă pentru credința și pentru viața Bisericii. Ea revine cu eficacitate deosebită într-un moment ca acesta, adesea de travaliu puternic, datorat unei crize de credință care pentru problemele pe care le comportă are puține precedente în istoria noastră. Enciclica, prezentând credința, cere să se îndrepte din nou privirea spre esențialul Bisericii și al fiecărui credincios. Acesta este misterul întrupării Fiului lui Dumnezeu care în moartea și învierea sa a revelat iubirea în plinătatea și profunzimea sa. Primele două capitole, din perspectiva reflecției teologice sunt desigur printre paginile cele mai originale. De fapt, aici, pornind de la ideea de bază că credința se naște din iubire, se articulează raportul dintre cunoașterea de credință și cunoașterea de iubire ca un binom indisolubil; în care, oricum, iubirea are primatul indiscutabil. "Lumina credinței" se rezolvă în "lumina iubirii" (LF 34) și în ea găsește semnificație originară adevărul și căile pentru înțelegerea sa coerentă. În afară de asta, a reciti credința în raport cu iubirea îi permite Papei să evidențieze însăși natura adevărului căruia se abandonează cel care crede. Adevărul luminat de iubire face sigur drumul celui care crede în căutarea sa de sens. În schimb, fără acest adevăr, critica de a crede într-o "fabulă frumoasă" sau de a ceda în fața "proiecției dorințelor noastre" (LF 24) ar fi mereu prezentă. Credința generată de iubire caută adevărul și-l dorește ca expresie a unei cunoașteri mai profunde și mai genuine.

Lumen fidei este publicată chiar în mijlocul Anului Credinței și, în mod simbolic, poartă data de 29 iunie, sărbătoarea sfinților apostoli Petru și Paul, primii martori ai credinței în această Biserică de Roma, unde succesorul lui Petru este chemat la slujirea și la responsabilitatea de a-i întări pe frați în unitatea credinței din totdeauna. Este util de știut că în perspectiva Anului Credinței se ceruse în mod repetat lui Benedict al XVI-lea să scrie o enciclică despre credință care să încheie într-un fel triada pe care el o începuse cu Deus caritas est despre iubire și Spe salvi despre speranță. Papa nu era convins că trebuie să se supună acestei ulterioare trude. Totuși, insistența a învins și papa Benedict a decis că o va scrie pentru a o oferi la încheierea Anului Credinței. Istoria a voit în mod diferit. Această enciclică ne este oferită astăzi de papa Francisc cu convingere puternică și ca "program" despre modul de a continua să trăim această experiență care a văzut întreaga Biserică angajată timp de un an întreg în atâtea experiențe deosebit de semnificative. Oricum, trebuie spus fără ezitare că Lumen fidei, deși preia unele intuiții și unele conținuturi proprii magisteriului lui Benedict al XVI-lea, este pe deplin un text al Papei Francisc. Aici se regăsește stilul său și particularitatea conținuturilor cu care ne-a obișnuit în aceste prime luni ale pontificatului său, mai ales cu Omiliile sale zilnice. Caracterul imediat al expresiilor folosite, bogăția de imagini la care face referință și particularitatea câtorva citate din autori vechi și moderni fac din acest text o adevărată introducere la magisteriul său și permit să cunoaștem mai bine stilul pastoral care-l caracterizează. Numai ca exemplificare, o lectură atentă a acestor pagini va arăta imediat că revin cu putere trei verbe pe care papa Francisc le-a folosit în prima sa Omilie adresată Cardinalilor în ziua care a urmat după alegerea sa: a merge, a construi, a mărturisi. În unele privințe se poate spune că enciclica se structurează pe aceste trei verbe și le specifică conținuturile.

Deci, primim cu deosebit interes această învățătură în Anul Credinței, și ca un semn special și contribuție proprie pe care papa Francisc vrea să o ofere noii evanghelizări. Acest An, așa cum scrie papa, este un "un timp de har care ne ajută să simțim marea bucurie de a crede, să reînsuflețim percepția lărgimii de orizonturi pe care le deschide credința, pentru a o mărturisi în unitatea și integritatea sa, fideli față de amintirea Domnului" (LF 5). Nu sunt uitate de papa cele două date care caracterizează acest An: a cincizecea aniversare a începutului Conciliului Ecumenic al II-lea din Vatican și a douăzecea aniversare a publicării Catehismului Bisericii Catolice. Cât privește primul eveniment, papa Francisc reafirmă că a fost "un conciliu despre credință" (LF 6), chiar dacă Părinții conciliari nu au produs nici un document explicit în această privință. De fapt, Conciliul al II-lea din Vatican avea scopul de a repune în centrul vieții Bisericii primatul lui Dumnezeu și exigența de a spune asta astăzi, într-o societate și cultură diferite, în mod comprehensibil și credibil. În schimb, cât privește Catehismul, enciclica reafirmă valabilitatea sa ca instrument prin care Biserica împlinește opera sa de transmitere a credinței cu amintirea vie a vestirii lui Isus Cristos. În afară de asta, merită să fie subliniat că tocmai în acest context papa Francisc subliniază marea valoare pe care o are Mărturisirea de credință, Crezul. Așa cum se știe, una din temele Anului Credinței, indicată deja în Porta fidei de către Benedict al XVI-lea, este aceea de a repropune creștinului Crezul ca rugăciune zilnică. Acest lucru permite să se simtă credința ca un fapt viu și eficace în viața credincioșilor, care adesea experimentează un analfabetism nejustificat în privința conținuturilor credinței. În aceste pagini este reafirmată valoarea profundă pe care o are Crezul, nu numai pentru a aminti sinteza credinței, dar mai ales pentru a face să se înțeleagă angajarea de a schimba viața: "În Crez cel care crede este invitat să intre în misterul pe care-l mărturisește și să se lase transformat de ceea ce mărturisește... se vede implicat în adevărul pe care-l mărturisește" (LF 45). Așa cum se observă, papa Francisc nu lasă problemele la nivel de simplă teorie, ci provoacă la o verificare a practicii, verificare ce este indispensabilă în viața de credință pentru a deveni mărturie adevărată. Această legătură îi permite să solicite o prezență reală pentru construirea unei "cetăți credibile" (LF 50), rod al angajării credinței care devine responsabilitate pentru societate și natură. Așadar, cel care crede este chemat să trăiască în mod responsabil în lume printr-o "slujire concretă a dreptății, a dreptului și a păcii" (LF 51), conștient că "credința nu îndepărtează de lume și nu este străină de angajarea concretă" (ibidem).

Lumen fidei este o enciclică ce are o conotație pastorală puternică. Aceste pagini vor fi foarte utile în angajarea care va atinge comunitățile noastre pentru a da continuitate marii munci întreprinse cu Anul Credinței. Papa Francisc, cu sensibilitatea sa de păstor, reușește să traducă multe chestiuni cu caracter tipic teologic în tematici care pot să ajute reflecția și cateheza. Pentru aceasta este important a accepta invitația care vine la încheierea enciclicei: "Să nu lăsăm să ni se fure speranța" (LF 57). Papa Francisc a repetat asta de mai multe ori în aceste luni, mai ales adresându-se tinerilor și adolescenților. Scriind-o în prima sa enciclică vrea să arate că nimeni nu trebuie să se teamă să privească la marile idealuri și să le urmărească. Credința și iubirea sunt primele care trebuie să fie propuse. Într-o perioadă de slăbiciune culturală cum este a noastră, o asemenea invitație este o provocare ce nu ne poate găsi indiferenți.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat