Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Solemnitatea Tuturor Sfinților

Chemarea la sfințenie este o chemare la fericirea veșnică a paradisului

Am auzit odată vorbindu-se despre un proces ilar. Într-o ceartă dintre doi oameni, la un moment dat, unul i-a spus celuilalt: "Ai grijă cum vorbești măi «sfântule»!" "Sfântul" era un om care umbla duminica și sărbători la biserică, pe când celălalt mai lipsea câteodată. Auzind cel care mai umbla la biserică epitetul de "sfânt" pe care i l-a adresat celălalt, i-a spus: "Asta-i prea de tot; ai depășit orice măsură; pentru vorba asta te voi da în judecată". Zis și făcut, omul jignit i-a deschis proces celuilalt pentru calomnie. Văzând judecătorul puerilitatea cazului, i-a spus celui care a calomniat să-și retragă cuvintele și procesul să se încheie. Amândoi au fost de acord. Atunci inculpatul i-a zis celui ofensat: "Măi drace, iartă-mă că te-am făcut sfânt!" "Hei, așa mai merge", a zis celălalt! Și cazul s-a închis.

Pare o glumă, dar asta e realitatea în cazul multor creștini; le este rușine cu numele de "sfânt" pe care l-au primit de la Dumnezeu la Botez. "Paul, chemat să fie apostol, către... cei ce au fost sfințiți în Domnul Isus, chemați să fie sfinți" (1Cor 1,2); le este rușine de sfințenia cerută fiecăruia pentru a intra în cer (cf. Ap 21,27); le este rușine cu viața pe care trebuie să o trăiască în lume; le este rușine cu mărturia pe care trebuie s-o dea în societate. De toți aceștia se va rușina și Isus atunci când va reveni împreună cu îngerii săi (cf. Lc 12,8-9).

Când este vorba de opinia despre sfinți și sfințenie, oamenii se împart în trei categorii. Unii cred că oamenii "zămisliți în păcat" (Ps 50,5) nu vor deveni niciodată sfinți. Alții cred că sfinții sunt numai cei care au murit. A treia categorie îl cred pe Dumnezeu pe cuvânt și cred că au fost sfințiți în Isus Cristos și că pot trăi ca sfinți în toată viața lor.

În Sfânta Scriptură, Dumnezeu le cere oamenilor să fie sfinți: "Fiți sfinți, căci eu sunt sfânt" (cf. Ex 29,1s; Lev 11,44). De ce oare ne cere Dumnezeu să fim sfinți? Pentru că Dumnezeu, cel de trei ori sfânt (cf. Is 6,3), a voit să aibă părtășie cu noi oamenii încă de când ne-a creat; însă nimic întinat nu poate avea părtășie cu el în cer (cf. Ap 21,27); de aceea ne-a sfințit prin jertfa lui lui Cristos și ne cere și nouă să ne desăvârșim în sfințenie: "Voi fiți dar desăvârșiți, după cum și Tatăl vostru cel ceresc este desăvârșit este" (Mt 5,48).

Cât de minunată trebuie să fi fost părtășia lui Dumnezeu cu omul în grădina Eden, când Dumnezeu se întâlnea cu omul "în răcoarea zilei" (Gen 3,8)! Dar această părtășie a fost ruptă repede prin păcatul omului, care fugea acum de părtășia cu Dumnezeu (cf. Gen 3,9-10).

Pentru a-i readuce pe oameni la părtășia cu sine, Dumnezeu și-a ales dintre toate popoarele lumii, pe poporul evreu pentru a fi pentru el "un popor sfânt" (cf. Lev 19,2). În Noul Testament, după ce Isus ne-a sfințit prin jertfa de la cruce, Dumnezeu, prin sfântul Petru, ne repetă și nouă aceeași chemare ca și celor din Vechiul Testament: "Fiți și voi sfinți prin toată purtarea voastră" (1Pt 1,15). Și Paul ne amintește că am fost chemați să fim sfinți (cf. Rom 1,7) și că de acum înainte nu mai suntem nici străini, nici oaspeți ai casei, ci suntem împreuna cetățeni cu sfinții, oameni din casa lui Dumnezeu" (cf. Ef 2,19) Iată că datorită lui Cristos, am fost sfințiți, facem parte din familia lui Dumnezeu și locuim deja în casa lui.

Scrisoarea către Diognet spune: "Creștinii sunt în trup, dar nu trăiesc după trup. Creștinii trăiesc pe pământ, dar sunt cetățeni ai cerului" (cf. Fil 3,15-21).

În timpul unei vizite la o biserică din Torino, în Italia, un copil de grădiniță i-a cerut explicații educatoarei cu privire la vitraliile luminoase din biserică, în care erau reprezentați niște sfinți. După câteva zile, de Sărbătoarea Tuturor Sfinților, un preot i-a întrebat pe copiii care tocmai vizitaseră frumoasa biserică din Torino, cine sunt sfinții? Copilul care ceruse explicații de la educatoare, cu privire la sfinții din vitralii, s-a ridicat imediat și cu siguranță în glas a răspuns: "Sfinții sunt acei oameni care lasă ca lumina lui Dumnezeu să treacă prin ei și să-i lumineze pe alții".

Sfântul este omul care primește lumina de la Dumnezeu, ca luna de la soare, și apoi o revarsă peste întunericul lumii, luminându-l; sfântul este omul care asemenea lui Dumnezeu, urăște păcatul și iubește binele; este omul care iubește și are milă; este omul care trăiește pentru ca să facă pe alții fericiți. Nu va exista niciodată un sfânt egoist. Paul era gata să renunțe el însuși și la cer, pentru rudele sale trupești.

Sfinții, așa cum ne arată Isus în evanghelia de astăzi (cf. Mt 5,1-12), sunt oamenii care au avut și au o credință curată și care nu pun preț pe propria lor înțelepciune; sunt oamenii care sunt mâhniți de răutatea lumii, dar în același timp nu încetează de a-și arăta bunătatea și mila; sunt oamenii care suferă pentru numele Domnului tot felul de nedreptăți și de persecuții, dar fără să se răzbune și fără să-și facă singuri dreptate. Bucuriile împărăției le sunt rezervate numai lor.

Să ne facem un mic examen de conștiință: credința, speranța, iubirea, sărăcia, blândețea și curăția noastră sunt ele evanghelice? Nu sunt oare numai o spoială de sfințenie care-i determină pe dușmanii Bisericii să spună că totul este o simplă paradă?

A fi sfânt ori a fi un demon este alegerea noastră. Sfinții nu se nasc sfinți, ci se fac sfinți, pentru că ei iau această decizie.

Iată câteva exemple din Scriptură și viețile sfinților: Moise era un om înclinat spre violență, dar, după ce i-a vorbit Dumnezeu din rugul aprins (cf. Ex 3,1-10), a devenit cel mai blând om de pe pământ (cf. Num 12,3); Petru a fost un om care ținea lumina sub obroc, adică acoperită de grijile lumii acesteia, căci acesta este semnificația obrocului în evanghelie (cf. Lc 8,16), dar când s-a întâlni cu Isus s-a îngrijit numai de cauza împărăției (cf. Mt 19,27); Zaheu a fost un vameș căruia îi plăcea să nedreptățească pe alții, dar când s-a întâlnit cu Isus a pornit pe drumul sfințeniei, prin despăgubire și milostenie (cf. Lc 19,8); Maria Magdalena era o tânără căreia îi plăcea păcatul necurăției, dar când s-a întâlnit cu Isus, s-a convertit, căutând numai împărăția lui Dumnezeu și dreptatea ei (cf. In 20,15); Paul era un farizeu căruia îi plăcea să-i prigonească pe creștini, dar când s-a întâlnit cu Cristos, s-a convertit și s-a făcut apostol prigonit (cf. Fap 9,16.20-21); Augustin (354-430) iubea lumea, dar când i s-a descoperit Isus prin cuvântul Scripturii, s-a convertit și a exclamat: "Târziu te-am iubit, Doamne!"; Francisc din Assisi (1181-1226) iubea mult distracțiile, dar după ce l-a întâlnit pe Isus în închisoare, s-a convertit și și-a luat de mireasă pe "domnița sărăcia".

Sfințenia la care Dumnezeu ne cheamă neîncetat, este accesibilă tuturor oamenilor din toate clasele sociale și de toate profesiile. Astfel avem sfinți din rândul bărbaților și femeilor; din rândul copiilor, tinerilor și bătrânilor; din rândul săracilor și al bogaților; din rândul regilor și principilor; din rândul conducătorilor de state și al miniștrilor; din rândul pontifilor, episcopilor, preoților și diaconilor; din rândul călugărilor și călugărițelor; din rândul seminariștilor și ministranților; din rândul profesorilor și funcționarilor; din rândul avocaților și al judecătorilor; din rândul medicilor și asistenților; din rândul cercetătorilor și al oamenilor de știință; din rândul actorilor și artiștilor; din rândul elevilor și studenților; din rândul plugarilor și a meșteșugarilor; din rândul cerșetorilor și al romilor etc.

Acum îl credem mai mult pe sfântul apostol Ioan care ne vorbește în prima lectură de astăzi, și care ne spune că în cer este o mulțime imensă, pe care nimeni nu putea să o numere, din toate națiunile și rasele, popoarele și limbile, care stă în fața tronului și în fața Mielului, îmbrăcată în veșminte albe și cu ramuri de palmier în mână (cf. Ap 7,9), și care și-a spălat hainele în sângele mielului, făcându-le albe (cf. Ap 7,14; Ap 22,14).

Observând această realitate că sfințenia și cerul sunt accesibile tuturor oamenilor, sfântul Augustin (354-430) a exclamat: "Dacă atâția și atâtea au reușit, eu de ce n-aș putea?" Și a reușit!

Iată câteva din gesturile și faptele sfinților care au ajuns în paradis, gesturi pe care trebuie să le facem și noi: Sfânta Fecioară Maria și apostolii vorbeau oamenilor despre Isus și-i aduceau la Isus; Tereza Pruncului Isus s-a rugat pentru convertirea unui bandit; Cristofor trecea oameni de o parte și de alta a unui râu și le vorbea de Isus; Ioan Ospitalierul găzduia pe străini și le vorbea despre Isus; Martin din Tour a dat jumătate din mantaua sa unui degerat de frig și i-a vorbit despre Isus; Elisabeta Ungariei împărțea pâinea cu săracii și aducea bolnavii în casa ei și le vorbea de Isus; Ioan Maria Vianney își schimba hainele cu cele ale săracilor, și-și vindea așternuturile pentru a ajuta pe cei săraci și le vorbea de Isus; Francisc din Assisi și-a vândut Biblia pentru a ajuta un sărac și i-a vorbit despre Isus; Ecaterina din Siena și-a dat cruciulița de la gât unui cerșetor, și i-a vorbit despre Isus etc.

Dacă vom trece din această viață, fără a ne fi sfințit, și când vom vedea în cer oameni din toate categoriile și profesiile sociale, vom simți o singură tristețe, aceea de a nu fi fost găsiți sfinți, căci ne-a fost tare la îndemână, după cum ne spune Paul Claudel (1868-1955), un scriitor francez.

În Palatul Dogilor, din Veneția, Italia, pe un perete sunt pictați toți dogii care au condus-o. Dar în șirul lung de portrete se află un loc gol. Este locul rezervat dogelui Marino Paliero (1278-1355). Acesta a fost condamnat la moarte prin tăierea capului pentru un act de înaltă trădare. În locul pe care trebuia să-l ocupe chipul lui, a fost pictat un văl negru.

Isus ne-a pregătit și nouă tuturor un locaș veșnic în casa Tatălui său veșnic (cf. In 14,2). Dacă acest loc va rămâne gol, va fi numai vina noastră.

Dar dacă însă vom trece prin această viață urmând chemarea lui Dumnezeu la sfințenie: "Fiți sfinți, precum eu, Dumnezeul vostru sunt sfânt" (Lev 19,6), la sfârșit vom auzi din gura lui Dumnezeu, plăcutele cuvinte: "Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă" (Mt 11,28), și văzându-l pe Dumnezeu așa cum este, vom fi fericiți asemenea lui (cf. 1In 3,1-3).

Biserica dorește astăzi ca toate aceste cuvinte frumoase să le poată auzi orice creștin, atunci când va trece din această lume, la Tatăl. Iar pentru realizarea acestui ideal sublim, avem harul îndestulător al lui Dumnezeu (cf. 2Cor 12,9), avem și exemplu și mijlocirea tuturor sfinților, a acelui nor de martori, după cum se exprimă Scriptura (cf. Evr 12,1).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 53.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat