Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Citind Scriptura -

Cina Pascală

Desfășurarea celebrării sfintei Liturghii se prezintă după modelul unui ospăț. Cea mai veche descriere a participării creștinilor la Euharistie este 1Cor 11,23-26. Vocabularul și stilul ne arată că sfântul Paul citează o tradiție care vine probabil de la creștinii din Ierusalim din timpul lui Isus.

Sunt cam 20 de ani de la moartea Domnului. Paul ne transmite "cuvintele instituirii" prin care el prezintă comunității din Corint ce trebuie să facă atunci când celebrează Ultima Cină a lui Isus (Mt 26,26-29; Mc 14,22-25; Lc 22,15-20). Analizarea textelor dovedește că relatările evanghelice sunt istorice și n-au fost introduse în narațiune mai târziu. Oricare ar fi putut fi forma exactă originară a cuvintelor lui Isus, cele patru texte concordă în substanță, iar semnificația teologică a Cinei nu este influențată în practică de diferențele nesemnificative.

Cina prezentată în evanghelii ca Ultima Cină a lui Isus este un ospăț pascal: 1) este cronologic legată de sărbătoarea Paștelui (Mc 14,12); 2) deși Isus și discipolii locuiau la Betania și ar fi avut timp să se întoarcă până la cină sau să facă acolo o cină de adio, ei au luat cina la Ierusalim, așa cum era poruncit pentru Paște; 3) cina a avut loc seara (Mc 14,17; In 13,30; 1Cor 11,23), spre deosebire de orele obișnuite pentru masă la evrei: dimineața sau la prânz; 4) pâinea a fost servită nu la începutul cinei, ci la mijloc, lucru neobișnuit pentru mese, dar prescris pentru Cina Pascală; 5) după Mc 14,26, cina s-a încheiat cu un imn, lucru care nu era prescris pentru niciun alt ospăț în afară de Cina Pascală: a doua parte a Hallel-ului (Ps 114-118) a fost cântată după rugăciunea de încheiere a Cinei Pascale; 6) în timpul cinei, Isus le-a interpretat discipolilor semnificația pâinii și a vinului, lucru care nu se întâmpla decât la Cina Pascală, când diferitele părți ale ritului pascal erau interpretate în funcție de acțiunea salvifică a lui Dumnezeu în timpul ieșirii poporului lui Israel din Egipt. Așadar, Ultima Cină a lui Isus trebuie înțeleasă pe fondul ospățului pascal bazat pe textul din Ex 12.

Prin urmare, aceasta este actualizarea timpului salvific, dar anticipat al împlinirii (Mc 14,25; Lc 22,16; vezi și Lc 13,28; 14,15). Pe de altă parte, Ultima Cină trebuie înțeleasă pe fondul cinei pascale iudaice, care scotea în evidență eficacitatea salvifică pe care a avut-o în Egipt înjunghierea mieilor, lucrarea lui Dumnezeu care a smuls poporul său din sclavie, alianța lui Dumnezeu cu Israel. Este adăugată intenția de laudă și de mulțumire, legată de sărbătoarea care se deschidea spre mântuirea viitoare a Israelului la venirea lui Mesia.

Cuvintele asupra pâinii sunt pronunțate când Isus rostește binecuvântarea frângând o bucățică din pâinea-azimă pentru fiecare participant (Mc 14,22; Mt 16,26; Lc 22,19; 1Cor 11,24). Este improbabil ca "frângerea" pâinii să fie doar un simbol al "frângerii trupului lui Isus" pe cruce. Frângerea nu este o metaforă pentru "a ucide"; gestul precede numai acțiunea de a distribui. În contextul celebrării pascale și în fața morții sale, pe care Isus o știa că este aproape, cuvântul vrea să spună: "Această pâine reprezintă persoana mea, prin această pâine mă dăruiesc pe mine însumi". Isus prezice moartea lui iminentă, în care știe că este victima (Ex 30,14; Lev 22,14; Ez 43,21) în locul ... sau pentru toți oamenii (în greacă, pentru mulți, în sens inclusiv: așa de mulți, că nu se pot număra: Is 53).

Prin acțiunea de a împărți pâinea și prin cuvântul interpretativ, Isus stabilește între pâinea euharistică și trupul său o legătură de identitate, care îl face prezent pentru discipoli și pentru lume în virtutea sacrificiului său personal.

Pr. Alois Bulai



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat