Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Citind Scriptura -

Sărbătoarea Dedicării Templului

de pr. Iosif Antili

Această sărbătoare, care își are rădăcinile în Sfânta Scriptură, este foarte iubită și respectată în tradiția iudaică. Numele ebraic al sărbătorii este Hanukka și înseamnă "Dedicare", dar este cunoscută și cu numele de "Sărbătoarea Luminilor" (Hag haUrim).

Pentru a înțelege fondul istoric al sărbătorii, trebuie să avem în minte situația apărută în secolul al II-lea î.C., când Palestina se afla sub dominație seleucidă. Începând cu anul 168 î.C., regele Antioh al IV-lea Epifanul a încercat să elenizeze complet poporul ebraic. A introdus tot felul de obiceiuri străine spiritului iudaic, a interzis citirea Torei și a profanat templul din Ierusalim, transformându-l într-un loc de practici păgâne și dedicâdu-l lui Zeus în anul 167 î.C. Acest atac brutal la adresa identității religioase iudaice a stârnit revolta poporului. Un grup de iudei conduși de Iuda supranumit Macabeul - însemnând "ciocan" - a organizat revolta, reușind după eforturi eroice să respingă armata regelui seleucid și să restaureze obiceiurile iudaice și cultul de la templul din Ierusalim. Acest moment de victorie și restaurare a cultului de la templu constituie momentul instituirii sărbătorii Hanukka. Evenimentele sunt povestite în cărțile Macabeilor, care descriu purificarea și dedicarea templului și aprinderea celebrului candelabru numit "menora" (cf. 1Mac 4,36-59; 2Mac 10,1-8). Conform prescripțiilor biblice, menora, care era un sfeșnic cu șapte brațe, era plasat în sanctuar (Ex 25,31-40; 37,17-24; Lev 24,1-4; Num 4,9) și trebuia să rămână mereu aprins și alimentat cu ulei curat. De altfel, menora joacă un rol foarte important în cadrul sărbătorii Hanukka, iar acest rol este reliefat de o interesantă tradiție iudaică. Conform Talmudului, atunci când templul a fost purificat, brațele menorei au ars în mod miraculos timp de opt zile, deși uleiul pur pe care îl aveau era suficient doar pentru o singură zi. Sărbătoarea Hanukka durează opt zile, începând cu 25 Kislev și încheindu-se la 3 Tevet (anul acesta, sărbătoarea cade în perioada 10 - 18 decembrie). Inima sărbătorii constă în aprinderea la lăsarea serii a lumânărilor candelabrului. Menora de Hanukka are nouă brațe, din care unul, numit shamesh, este folosit pentru aprinderea celor opt lumânări. În prima seară se aprinde o lumânare, în a doua seară - două, trei în a treia, până când, în ultima seară a sărbătorii, se aprind toate cele opt lumânări.

Candelabrul cu luminile aprinse este plasat la fereastră ori în pragul ușii sau chiar pe stradă, în fața casei. Luminile de Hanukka se aprind, de asemenea, în sinagogi și chiar în diferite locuri publice. Înainte de aprinderea luminilor sau după aceea sunt recitate binecuvântări însoțite adesea de melodii tradiționale.

Noul Testament menționează această sărbătoare în Evanghelia după Sfântul Ioan 10,22-23: "Atunci avea loc Sărbătoarea Înnoirii în Ierusalim. Era iarnă. Isus umbla prin templu, în Porticul lui Solomon". Denumirea grecească a sărbătorii se leagă de ideea de "înnoire".

Dacă ar fi să adăugăm un cuvânt despre semnificația spirituală a sărbătorii, am putea face următoarele remarci. Mesajul sărbătorii este unul foarte profund și se referă la curajul de a lua o poziție fermă pentru o cauză dreaptă, asemenea lui Iuda Macabeul și a tuturor iudeilor care, cu rugăciune și credință în inimă, și-au apărat dreptul și libertatea de a-și practica propria religie. Aprinderea progresivă a luminilor de Hanukka indică un tip de atitudine spirituală orientată spre creștere și spre un mereu "mai bine". În sfârșit, plasarea luminilor aprinse într-un loc vizibil precum fereastra, pragul casei sau chiar locul din fața casei conține o valență simbolică remarcabilă: credința nu se practică doar în spațiul privat al locuinței proprii, ci trebuie manifestată și în exterior. Altfel spus, lumina credinței este destinată să lumineze lumea care umblă adesea în întuneric.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat