Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Posta redactiei -

Sfânta Scriptură. Violența în Biblie (II)

Pentru că întrebările din numărul trecut al revistei au necesitat un răspuns mai amănunțit, publicăm în continuare a doua parte.

4) Mulți cititori se apropie de textele sacre cu o prejudecată, și anume aceea de a considera că tot ceea ce citim în Scriptură constituie un "reportaj în direct", o descriere precisă a evenimentelor. În realitate, textele biblice au adesea nevoie de interpretare. Spre exemplu, cifra avansată de Jud 7 (120.000 de oameni uciși) este hiperbolizantă. Autorul sacru vrea să exalte marile fapte de vitejie ale străbunilor și puterea lui Dumnezeu care a dat victorie poporului său. Hagiograful nu intenționează să înșele cititorul, ci să edifice generațiile de cititori, prezentându-le trecutul glorios al poporului. Textele în care Dumnezeu poruncește războiul sfânt (Ios 6;10 etc.) aparțin unui gen literar care arată că victoria lui Dumnezeu asupra dușmanilor este totală.

5) Toate textele biblice ce conțin scene de violență au fost scrise cu un scop precis. De exemplu, crima din Ghibeea (Jud 19) este povestită pentru a justifica lupta pentru supremație dintre două case regale (cea a lui Saul și cea a lui David). Uneori violența este o specie de lecție de viață despre pedeapsa meritată pentru fapte foarte rele. Astfel, masacrarea casei regale a lui Omri din partea lui Iehu (2Rg 9-10) este interpretată ca o dreaptă răsplată pentru nelegiuirile comise. Aceste câteva constatări ne conduc spre următorul principiu de lectură a acestor texte: nu putem rămâne niciodată la materialitatea povestirii, ci trebuie să facem un pas înainte spre înțelegerea sensului mai adânc al respectivei pagini biblice. Pentru aceasta, avem nevoie de un ghid de lectură.

6) În fine, trebuie să observăm că Biblia nu propune violența, ci o condamnă. Prin simplul fapt că Scriptura prezintă aceste episoade de violență, ea încearcă să trezească în inima cititorului un sentiment de oroare. Astfel, chiar dacă 2Rg 9-10, spre exemplu, pare să manifeste o anumită înțelegere pentru faptele lui Iehu, profetul Osea condamnă masacrele comise de acesta (Os 1,4-5). Ce să spunem apoi despre moartea lui Isus pe cruce? Aceasta a fost o moarte violentă, brutală și obscenă, suma violenței și a brutalității umane. Crucea lui Cristos este un apel către toți: Opriți moartea! Opriți violența! Încetați de a mai răni oameni! Credeți în Dumnezeul vieții!

Pr. Iosif Antili



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat