Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Posta redactiei -

Răspundem cititorilor

- Anton Ivanov (e-mail). "Am îndrăznit să vă scriu din nou, deoarece doresc să înțeleg puțin cum a luat naștere în Biserica Romano-Catolică tradiția lăudabilă ca oamenii să ofere bani preotului celebrant pentru ca el să celebreze sfânta Liturghie după intenția lor, contribuind astfel la binele Bisericii și la întreținerea slujitorului sacru. Chiar dacă noi știm cu toții că orice sfântă Liturghie este celebrată întotdeauna pentru întreaga Biserică și pentru întreaga omenire, totuși aș vrea să cunosc mai bine importanța acestei tradiții de a cere celebrarea sfintei Liturghii pentru o anumită intenție, știind bine că acea sfântă Liturghie nu este celebrată niciodată numai pentru intenția cerută de acel credincios, ci întotdeauna pentru întreaga Biserică și întreaga omenire. Așadar, care este originea ofertelor pentru celebrarea sfintei Liturghii pentru o anumită intenție sau cum a luat naștere din partea credincioșilor tradiția de a cere o Liturghie pentru o intenție a lor, plătind în bani celebrarea ei? În unele filiale, unde se celebrează sfânta Liturghie numai duminica și de sărbătorile de poruncă, iar sfânta Liturghie este celebrată întotdeauna cu intenții pentru răposați - contravenind oare îndemnului Bisericii ca în astfel de zile să nu fie prevăzute celebrări euharistice cu intenții pentru răposați și ca prohodul să fie propus ca o celebrare de sine stătătoare, la sfârșitul sfintei Liturghii, după binecuvântarea finală, și nu înainte de aceasta? - am observat la unii credincioși convingerea că acea sfântă Liturghie plătită a fost celebrată numai pentru intenția cerută de ei... Cum se poate evita această convingere din partea unor credincioși? Aș dori apoi să știu dacă această tradiție este prezentă și în celelalte Biserici Catolice și în Bisericile Ortodoxe. Și o ultimă întrebare: Liturghia gregoriană se celebrează numai pentru răposați sau și pentru vii?"

Pentru a vă răspunde mai bine am apelat la pr. Daniel Iacobuț, profesor de liturgică la Seminarul din Iași: "Oferta pe care credinciosul o face preotului pentru ca sfânta Liturghie să fie celebrată pentru anumite intenții particulare are o profundă valoare spirituală: ea exprimă rugăciunea și oferirea personală a acelui credincios care dorește să primească un har deosebit unindu-se cu jertfa lui Isus Cristos, actualizată pe altar. Această ofertă reprezintă, așadar, o deosebită și aleasă manieră prin care credinciosul participă activ la jertfa euharistică și beneficiază în mod deosebit de puterea mântuitoare a sfintei Liturghii. De aceea, ea nu trebuie privită drept retribuția preotului care celebrează, și nici ca un preț plătit pentru sfânta Liturghie, plată care ar oferi un drept aproape exclusiv asupra harurilor jertfei euharistice. Semnificația teologică și spirituală mai sus descrisă o descoperim în istoria creștinismului încă de la început în gestul oferirii de bunuri în natură pe care creștinii, urmând învățătura sfântului Paul (cf. 1Cor 9,13-14) le prezentau în cadrul Liturghiei. Acestea erau destinate atât cultului, adică pâinea și vinul care urmau să devină trupul și sângele lui Cristos, cât și necesităților Bisericii, și în chip deosebit pentru susținerea preoților și a săracilor. Deja pe la jumătatea sec. al II-lea d.C., sfântul Iustin dă mărturie despre daruri cu scop caritativ. Pe parcursul veacurilor și din motive practice, darurile antice în natură au fost înlocuite cu o ofertă bănească, rămânând însă neschimbate motivația și finalitatea ei. Sfântul Ieronim (? 420) și sfântul Grigore cel Mare (? 604) atestă și ei practica unei oferte bănești pentru celebrarea sfintei Liturghii în vederea obținerii unui har particular pentru o persoană anume, vie sau răposată. Începând apoi cu secolul al VIII-lea Biserica a căutat să dea o reglementare oficială acestor oferte bănești, normativă care astăzi se găsește în Codul de drept canonic (can. 945-958). Același Cod de drept canonic prevede la canonul 534 obligația parohului de a aplica o singură sfântă Liturghie pentru tot poporul care îi este încredințat în duminici și în sărbătorile de poruncă, obligație care rămâne neschimbată chiar dacă parohul are în grijă mai multe parohii. În legătură cu oficiul pentru răposați sau prohodul, în Dieceza de Iași există o "Instrucțiune de aplicare a Cărții sinodale cu privire la liturgie" care prevede, cu excepția înmormântării, recitarea sa ca o celebrare de sine stătătoare după binecuvântarea finală de la Liturghie. În legătură cu sfintele Liturghii gregoriene, acestea se celebrează doar pentru credincioșii răposați".

- Saveta L. (e-mail). "Cristos a înviat! Stimată redacție, aș dori, dacă se poate, să îmi trimiteți o copie gratuită a Scripturii catolice. Cu deosebită stimă, aștept răspunsul dv. Doamne ajută!"

Apreciem mult dorința dv. de a citi Scriptura. Din păcate Sfânta Scriptura care a fost tipărită acum este în format mare și costă mult. Pentru a veni în întâmpinarea dv., textul acestei traduceri a Scripturii a fost pus pe internet. Intrați pe site-ul www. bibliacatolica.ro și puteți citi Sfânta Scriptură, așa cum doriți, gratuit.

- Cristian Cucutianu (e-mail). "Este o rușine să inviți la ceremonia de beatificare a episcopului Anton Durcovici, un martir al închisorilor comuniste, loaze (...). Acești pigmei crescuți (...) în partidul comunist PSD nu-și au locul la o asemenea ceremonie (...)".

La celebrare au fost invitate toate autoritățile, nu numai cele numite de dv. La Liturghia de pe stadion ca și la celelalte Liturghii din biserică, noi îi chemăm pe toți și ne bucurăm să vină toți: păcătoși și drepți, buni și răi, mici și mari, persoane în poziții de conducere și oameni simpli. Toți au nevoie de Cristos și de mântuirea adusă de el. Rugăciunea nu face rău nimănui. Apoi oricât am încerca să înțelegem mesajul dv., nu reușim. La biserică vin oameni care simpatizează toate partidele. Să înțelegem din cele scrise de dv. că ne sugerați să le spunem celor care sunt dintr-un anumit partid să nu mai vină la biserică și nici la Liturghia de pe stadion?! În cele din urmă este cam târziu să vă puneți problema legată de participarea unui lider sau a altuia. Asemenea probleme trebuie să vi le puneți când mergeți la vot. Liderii împotriva cărora sunteți astăzi nu puteau să fie unde sunt fără votul celor mulți. Vă dorim gânduri bune și să aveți parte de sărbători care să vă facă tot mai asemănător cu Mântuitorul înviat din morți.

- P.L. (e-mail). "Vă scriu aceste rânduri puțin indignat de slujba de la biserica din orașul meu, la care am luat parte într-o duminică. Sunt un credincios ajuns aici de curând din Muntenia, fost student la Iași (1999-2005). Parohul a ținut o elogie la predică total împotriva (...) minciunilor de aprindere a luminii sfinte de la Ierusalim în particular. (...) Eu personal îmi aduc aminte de rugăciunile din Iași ridicate de mulți preoți și episcop în speranța unirii celor două culte. Nu cumva acest paroh face exact pe invers? Nu îmi place să vorbesc de rău, dar m-am simțit mult mai greoi sufletește față de cum am intrat. Am fost nevoit să plec împreună cu familia înainte ca predica să se sfârșească. Închei aici gândurile cu speranța că aceste lucruri nu se vor mai întâmpla, lucru care ar duce eventual la lipsa mea de la multe Liturghii".

Am citit cu atenție rândurile dv. și apreciem că v-ați adresat Oficiului pentru Comunicații Sociale al Episcopiei de Iași. Să sperăm că între timp lucrurile au revenit la normal și că dv. din ceea ce se petrece în biserică, găsiți măcar o frază, un cuvânt care să constituie hrana spirituală. Poate că vă va ajuta sugestia de a vă aminti că trebuie să facem mereu eforturi să ne gândim că la Liturghie mergem să-l întâlnim pe Cristos. Nu credem că e o soluție plecarea din biserică. Mai curând o soluție ar fi să încercați să stați de vorbă cu părintele și să-i sugerați unde credeți că ar putea îmbunătăți activitatea pastorală. În plus, în dialogul cu Sfinția sa poate că îi veți înțelege gândul și amarul care i s-au adunat în suflet și-l veți putea ajuta să vadă lucrurile altfel. Ne bucurăm că vă amintiți de rugăciunile comune de la Iași, însă în ultimii ani acestea nu se mai fac împreună. Biserica Ortodoxă s-a retras. Vă dorim multă binecuvântare de la Domnul!



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat