Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Posta redactiei -

Răspundem cititorilor

- Mihai B. (Galați). "Am tot urmărit data Paștelui la catolici și la ortodocși. Doi ani la rând am avut Paștele împreună. Anul acesta este o distanță foarte mare între cele două sărbători: 31 martie și 5 mai. De ce este așa? Când o să mai fie Paștele împreună?"

În principiu, regula de stabilire a datei Paștelui este aceeași în ambele Biserici. Această regulă a fost decisă de Conciliul de la Niceea în anul 325: Paștele este în prima duminică cu lună plină după echinocțiul de primăvară. Diferența apare din folosirea a două calendare: Biserica Catolică folosește calendarul gregorian, Biserica Ortodoxă folosește calendarul iulian care actualmente este cu 13 zile în urmă. Din folosirea celor două calendare rezultă diferențe între sărbători de cinci săptămâni, cum este anul acesta (2013) sau în anii: 2016, 2024, 2027, 2032 și 2035. Vor fi diferențe de patru săptămâni în anul 2021. Paștele va mai fi împreună în anii: 2014, 2017, 2025, 2028, 2031, 2034. În ceilalți ani, până în 2035 diferența va fi de o săptămână. Pentru a urmări mai ușor redăm în cele ce urmează data Paștelui la catolici și la ortodocși până în anul 2031: 2013: 31 martie / 5 mai, 2014: 20 aprilie, 2015: 5 aprilie / 12 aprilie, 2016: 27 martie / 1 mai, 2017: 16 aprilie, 2018: 1 aprilie / 8 aprilie, 2019: 21 aprilie / 28 aprilie, 2020: 12 aprilie / 19 aprilie, 2021: 4 aprilie / 2 mai, 2022: 17 aprilie / 24 aprilie, 2023: 9 aprilie / 16 aprilie, 2024: 31 martie / 5 mai, 2025: 20 aprilie, 2026: 5 aprilie / 12 aprilie, 2027: 28 martie / 2 mai, 2028: 16 aprilie, 2029: 1 aprilie / 8 aprilie, 2030: 21 aprilie / 28 aprilie, 2031: 13 aprilie, 2032: 28 martie / 2 mai, 2033: 17 aprilie / 24 aprilie, 2034: 9 aprilie, 2035: 25 martie / 29 aprilie.

- I.B. (Bacău). "Consultând calendarul, am văzut că sărbătoarea Bunei-Vestiri este la 8 aprilie. Nu înțeleg de ce s-a mutat de la 25 martie. În acest caz nu mai rămân nouă luni până la Nașterea Domnului".

Ne folosim de un răspuns pe care l-am dat și cu altă ocazie. Anul acesta 25 martie a căzut în Săptămâna Sfântă. Celebrarea cu solemnitate a Bunei-Vestiri nu se încadra în atmosfera pe care o cerea Săptămâna Sfântă. Apoi urma Paștele (31 martie) și Săptămâna Luminată (octava Paștelui), zile extrem de importante (cele mai importante din an) în care s-a celebrat Cristos cel Viu. Prima zi în care se poate celebra cu solemnitate Buna-Vestire este prin urmare 8 aprilie. În acest sens, în Biserica Catolică există norme clare stabilite de Sfântul Scaun, precum "Norme universale privind anul liturgic și calendarul". Ele, împreună cu tabelul zilelor liturgice și cu calendarul roman general, sunt publicate în cartea din care celebrează preotul (Liturghier), în cartea din care se roagă preotul (Breviar) precum și în "Agenda liturgică 2013". La nr. 60, regula spune clar: "Dacă în aceeași zi cad mai multe celebrări, se face aceea care are un rang superior în tabelul zilelor liturgice. Totuși, o solemnitate peste care se suprapune o zi liturgică ce se bucură de precedență se va transfera în proxima zi în care nu cade nici una dintre celebrările (importante)". Evident, în cazul în care se mută o sărbătoare cum este Buna-Vestire, nu mai iese timpul de nouă luni până la Nașterea Domnului. Însă trebuie să observați că timpul liturgic nu este același cu timpul real. Timpul liturgic promovează celebrarea, în cazul Bunei-Vestiri, celebrarea cu solemnitate. Gândiți-vă, de exemplu, că între Nașterea Domnului și Botezul Domnului e un spațiu de 30 de ani pe care Biserica îl celebrează concentrat în câteva săptămâni. Sau cei trei ani de viață publică a lui Isus, Biserica îi celebrează în duminicile de peste an, care adunate înseamnă puțin peste jumătate de an. Apreciind faptul că urmăriți și calendarul catolic, sperăm că explicațiile de mai sus au adus puțină lumină.

- M.D. (e-mail). "Îmi doresc să citesc o biografie a episcopului martir Ioan Suciu. E vreun titlu de acest fel la Librăria "Presa Bună"? Despre sfârșitul său martiric am aflat citind cartea "Lanțuri și teroare" de PS Ioan Ploscariu. Cartea m-a impresionat până la lacrimi! Există vreo carte dedicată istoriei ordinelor monahale apusene? Dacă da, vă rog să mă înștiințați de unde să o iau".

În acest moment la Librărie se poate găsi cartea: "Episcopul Ioan Suciu", de Adrian Podar, Ed. "Galaxia Gutemberg", 2012, 52 de pag. De asemenea, pe internet puteți găsi și un film documentar despre ep. Ioan Suciu, în "Memorialul durerii" făcut de Lucia Hossu Longin. Din păcate, nu știm nici o carte în limba română care să se ocupe pe larg de toate congregațiile. Sunt cărți la Librăria "Presa Bună" despre franciscani, despre iezuiți sau despre alte ordine, dar separat. Pentru fiecare ordin călugăresc sunt date pe internet în limbile de circulație. Pe scurt găsiți date și în "Micul dicționar creștin catolic" care se poate consulta și pe internet. Dacă vom întâlni o carte cu toate ordinele vă vom scrie.

- A.F. (e-mail) "Eu nu consider că am aparținut de vreo Biserică până acum, cu toate că am fost botezat când nici nu eram conștient de această lume materială, nu am fost practicant și simt o atracție pentru romano-catolicism în special pentru iezuiți. Și vreau să mă fac călugăr pentru că nu mă mai atrage nimic, nici femei, nici bogății, pentru mine totul de pe lumea aceasta este deșertăciune. Menționez că am 34 de ani și sunt inginer".

Cea mai importantă problemă în viața unui om este căutarea și găsirea lui Cristos, care ni se prezintă ca adevăr, cale și viață. Pentru ca o persoană să devină catolică trebuie să aibă o motivație clară, să înceapă să frecventeze Biserica pentru a cunoaște învățătura acesteia și a vedea în ce măsură poate să corespundă cu viața la ceea ce ea cere. În Biserică, în special la Liturghie, veți intra în contact cu textele din Sfânta Scriptură care vorbesc de persoana cea mai importantă din viața unui om: Isus Cristos. În acest sens este utilă și citirea Catehismului. Vă recomandăm să luați legătura cu preotul cel mai apropiat de dv. Acesta vă va călăuzi pașii. În cele din urmă veți începe catehizarea și, dacă dorința dv. va rămâne statornică, veți putea face pasul final. După cum observați, a deveni membrul unei Biserici nu se poate face de azi pe mâine. Necesită timp pentru a face pasul în cunoștință de cauză și bine motivat. Fiind rezolvată prima problemă se va putea trece la a doua. A intra într-o mănăstire înseamnă vocație, aplecare spre așa ceva. Aceasta presupune dialog cu Dumnezeu (rugăciune) pentru a înțelege ce vrea el de la noi, o experiență într-o mănăstire pentru a observa dacă ni se potrivește, precum și decizia unui superior care ne poate spune, după un timp, dacă mănăstirea este pentru noi sau nu. Cam asta e pe scurt. Dacă veți mai avea întrebări nu ezitați să ne scrieți. Vă dorim har și binecuvântare de la Domnul!



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat