Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Posta redactiei -

Răspundem cititorilor

* I.M. (e-mail). "(...) În perioada pe care am petrecut-o în Kenya am început să devin tot mai interesată de formarea spirituală mai ales că de-a lungul anilor am fost mereu implicată, într-o formă sau alta, în facerea de ucenici. Prin providența lui Dumnezeu am devenit parte a unei comunități internaționale care practică formarea spirituală (...). Îmi doresc să continui această lucrare de mentorat spiritual în România și doream să știu dacă există vreo inițiativă în acest sens pentru a nu reinventa roata. Mi s-a spus (...) că și evanghelicilor le-ar prinde bine să aibă un loc pentru "spiritual retreat", de aceea m-am gândit să vă scriu. Apreciez orice ajutor pe care puteți să mi-l oferiți. Multă binecuvântare".

În spațiul catolic există numeroase posibilități pentru zile de reculegere sau exerciții spirituale. Nu știm în ce măsură vă veți regăsi în totalitate ca evanghelică. Deși în majoritatea locurilor există deschidere ecumenică, totuși programul exercițiilor depinde de componența grupurilor care se constituie. Ca atare, pe lângă exercițiile care se orientează spre citirea și meditarea textelor biblice există și exerciții, precum: Liturghii, rugăciuni, cercetarea cugetului, spovadă, împărtășire în grupuri etc. Asta pornind de la definiția pe care Ignațiu de Loyola o dă la astfel de practici în cartea "Exerciții spirituale": "Prin acest nume, "exerciții spirituale", se înțelege orice mod de a cerceta conștiința, de a medita sau de a contempla, de a se ruga cu glas tare și în gând, și alte îndeletniciri spirituale. (...) Căci, după cum a se plimba, a merge și a alerga sunt exerciții fizice, tot la fel, orice mod de a pregăti și a predispune sufletul pentru îndepărtarea de la sine a tuturor atașamentelor neorânduite și, odată îndepărtate, pentru căutarea și găsirea voinței divine în orânduirea propriei vieți spre mântuirea sufletului, se numesc exerciții spirituale". Cunoscând cele de mai sus, în funcție de zona în care locuiți, există mai multe case în care se întâlnesc grupuri de tineri, studenți, familii, persoane consacrate, preoți, laici etc. pentru exerciții spirituale, după un program pe care casele respective îl comunică la cerere prin telefon, prin e-mail sau l-au afișat pe situl lor. Iată câteva dintre ele: Bacău - Luncani: Mănăstirea Carmeliților, Roman - Traian: Casa de Reculegere a Verbiților, Onești: Centrul de Spiritualitate Franciscan-Capucin și Activitate Ecumenică "Domus Mariae", București: Comunitatea "Sfântul Claudiu La Colombiere", București - Snagov: Mănăstirea Părinților Carmeliți Desculți, Cluj Napoca: Casa Manresa, Satu Mare: Casa "Sfânta Ana"... Evident, pe lângă casele și mănăstirile care au un program de exerciții spirituale, aproape orice parohie mai mare organizează zile de reculegere sau exerciții spirituale pentru diferite grupuri, găsind un loc adaptat. La fel procedează și asociațiile de tineri, de laici sau studenți.

* Pr. Anton Bișoc (Voievodeasa). "Nu cu prea mult timp în urmă v-am rugat să retipăriți cartea "Lourdes". Treaba a mers și eu am cumpărat peste 750 de exemplare pe care le-am trimis în toată lumea. (...) Acum doresc tare mult să mai apară ceva în cinstea sfintei Fecioare. E vorba de cartea "Fatima" tradusă de mine cu ani în urmă și nu mai există nici un exemplar. Este o carte foarte bună și actuală; este vorba de evlavia la Inima Neprihănită a Mariei. Eu mă angajez, dacă o am, să distribui cât mai multe în lumea de astăzi care orbecăie în întuneric".

Vom încerca s-o retipărim. Vă mulțumim pentru interes și pentru munca de răspândire a cărților și revistelor.

* J.F. (Galbeni). "Peste puțin timp am să devin tatăl unui băiețel, la care vreau să-i pun numele Vasile, dar nu am găsit în calendarul romano-catolic acest nume, doar sfântul Vasile cel Mare care este ortodox. Vă rog să-mi spuneți dacă este un sfânt Vasile romano-catolic. Vă mulțumesc din suflet!".

Felicitări pentru că ați ales să dați copilului dv. un nume creștin! Vasile este sărbătorit în calendarul romano-catolic la 2 ianuarie. Pe vremea când a trăit el Biserica nu era despărțită. Ca atare, nu se poate spune că este ortodox. Pe vremea aceea Biserica era una. Iată și câteva date despre el: Sfântul Vasile cel Mare (330-379) s-a născut în Cezareea Capadociei (Asia Mică) într-o familie care a dat mai mulți sfinți. Este autorul "Regulilor" care au jucat un rol considerabil în orientarea monahismului. Ca episcop de Cezareea, în Capadocia (370), se va arăta un adevărat păstor, luptând împotriva ereziei favorizate de împăratul Valens. A scris un important tratat despre Duhul Sfânt. Orientalii celebrează și astăzi în duminicile din Postul Mare, în noaptea de Paști și în sărbătoarea Sfântului Vasile o Liturghie care vine de la el. Pentru activitatea lui practică și pentru excelentul dar al vorbirii, a primit supranumele de "cel Mare". Așa stând lucrurile puteți să-i dați copilului dv. liniștit numele Vasile.

* M.D. (e-mail). "Am și eu o întrebare pentru dv. Sunt un tânăr catolic. Am un frate la seminar în Iași. Aș vrea să mă căsătoresc cu o fată de religie ortodoxă. Nașii pe care dorim să-i avem la nuntă sunt prieteni tot de religie ortodoxă. Menționez că în localitatea mea natală, parohul este în vârstă și are o mentalitate mai "învechită" și nu știu ce ar putea scrie în acele scrisori către seminar. Vă rog să-mi spuneți dacă fratele meu poate fi influențat în mod negativ de alegerea mea. I se vor ivi piedici pentru a nu ajunge preot dacă mă voi căsători în condițiile prezentate mai sus? Vă mulțumesc anticipat pentru răspuns!".

În principiu, alegerile pe care le faceți vă afectează în primul rând pe dv. Fiți convins că "părintele acela în vârstă cu mentalitate învechită" nu vă vrea răul, vă vorbește din experiență, din ceea ce a văzut în viața lui. Suntem convinși că Sfinția sa vrea să aveți o familie sănătoasă și trainică. Dacă Dumnezeu nu are decât un rol foarte mic în căsătoria dv. atunci prea puțin contează cât de mult crede logodnica sau cât de mult sunt atașați nașii de Biserică. Veți face pur și simplu căsătoria, veți scăpa de acele momente, iar nașii nu vor fi decât niște martori. Dacă Dumnezeu este alegerea fundamentală pe care ați făcut-o și dacă veți putea să spuneți ca Iosua din Vechiul Testament: "Cât despre mine, eu și casa mea vom sluji Domnului", atunci orice amănunt al casătoriei dv. contează. Biserica insistă mereu ca soții să fie de aceeași credință. Motivația este că cei doi își vor construi unitatea familiei prin raportarea la același sistem de valori, prin faptul că se roagă împreună, că merg împreună la Biserică și la sacramente. E greu de împlinit acestea dacă cei doi nu au aceeași credință. În plus, vin copiii și aceștia vor fi derutați când cei doi au credințe diferite. La fel și cu nașii... Veți avea nașii pe care i-ați ales. Când o familie ajunge în criză, de regulă intră în rol nașii care vor încerca să-i canalizeze pe cei doi spre Acela care poate să aducă pacea și binecuvântarea în familie. Dacă nașii înșiși nu se raportează la asemenea valori nu au ce să dea noilor căsătoriți. Sper că fratele dv. v-a explicat toate acestea. Dacă a făcut-o nu are de ce să se teamă. Doar alegerile lui și modul cum își va trăi vocația îl vor afecta. Vă dorim gânduri bune și binecuvântare în familia pe care o veți întemeia!

* Dorin Martea (e-mail). "Care este diferența dintre omul care se spovedește o dată în an și cu gândul "ca pot să păcătuiesc că anul viitor iarăși mă voi spovedi și voi fi iertat" și omul care se teme de păcatele lumii, dar le face inconștient și merge des la spovadă? Care e diferența dintre credinciosul care vine în fiecare duminică la Biserica și primește iertarea păcatelor la spovadă, de creștinul care vine o dată, de două ori pe an și tot primește iertarea păcatelor la spovadă".

Este aceeași diferență care există între un copil care-și vizitează foarte des părinții și altul care merge o dată pe an la ei. Sau aceeași diferență care există între Ioan care l-a urmat pe Cristos din tinerețe și tâlharul care s-a întors în ultima clipă. Când mai multe persoane au fost întrebate dacă le pare rău că s-au întors la Dumnezeu, toate, fără excepție, au răspuns că le pare rău că nu s-au întors mai repede. Bucuria unei vieți aproape de Cristos este incomparabilă cu o viață trăită departe de el sau cu o viață în care iubirea se manifestă din când în când. Când iubești vrei să stai cu persoana iubită tot mai mult. Întrebarea dv. își găsește răspuns în conștiința și experiența că suntem iubiți de Dumnezeu, în răspunsul dat acestei iubiri și în intensitatea iubirii noastre față de el.

* Adrian Mocanu (e-mail). "Fiți amabil, știu că ortodoxia folosește trei tipuri de Liturghii. Vreau să știu despre Liturghia romano-catolică, dacă sunt mai multe tipuri de Liturghii, cine le-a compus și când. Mulțumesc!".

În Biserica Catolică se folosesc mai multe Liturghii, după ritul la care ne referim. În romano-catolicism despre care întrebați se folosește ritul roman. În acest rit actualmente este Liturghia care a ieșit în urma reformei adusă de Conciliul Vatican II și Liturghia veche, tridentină (în limba latină).



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat