Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Anul Sfintei Scripturi -

Biserica și Scripturile, interpretarea și revelația

"Acolo unde Sfânta Scriptură este ruptă de glasul viu al Bisericii, ea cade victimă disputelor dintre experți. Sigur că tot ceea ce este de spus e important și prețios. Contribuția înțelepților este de un ajutor incontestabil pentru a înțelege procesul viu de creștere al Scripturii și bogăția sa istorică, dar știința de una singură nu poate să ne furnizeze o interpretare definitivă și obligatorie. Nu este în stare să ne dea în interpretare acea siguranță cu care putem trăi și datorită căreia putem chiar muri".

Nimeni nu putea să sublinieze mai bine lucrurile în această privință decât un papă teolog. A făcut-o Benedict al XVI-lea în ziua de 7 mai 2005, când a luat în posesie, ca episcop al Romei, catedra sfântului Petru în bazilica "Sfântul Ioan" din Lateran. Cu această ocazie preciza că respectiva catedră reprezintă "simbolul puterii de a învăța (potestas docendi), acea putere de a instrui care este parte esențială a mandatului de a lega și dezlega".

Afirmând tot atunci că înțelegerea Sfintei Scripturi crește sub inspirația Duhului Sfânt și că Biblia și ministerul interpretării autentice (încredințat apostolilor) aparțin una celuilalt în mod indisolubil, nu făcea altceva decât să actualizeze perspectiva deschisă de Conciliu prin documentul Dei verbum.

De fapt, înainte de Conciliul Vatican II revelația era înțeleasă ca o comunicare verbală, conceptualistă și intelectualistă. S-a făcut însă trecerea la o idee despre revelație mult diferită: ea este înainte de toate autocomunicare din partea lui Dumnezeu în sensul de revelație reală, personală. Dumnezeu se întreține, stă de vorbă cu oamenii așa cum se întâmplă acest lucru între prieteni. Astfel Dei verbum afirmă primatul lui Dumnezeu și al cuvântului său, un Dumnezeu care este în dialog cu omenirea, un Dumnezeu care face părtașă omenirea de secretele vieții sale divine. Pe această linie, cuvântul lui Dumnezeu nu este identificabil cu Scripturile, dar e ceva cu mult mai amplu. Nu coincide și nu se suprapune cu Biblia. Această revelație - adică cuvântul lui Dumnezeu - are de-a face cu desfășurarea istoriei, cu evenimentul concret, cu faptul de a se comunica în cadrul istoriei, în Cristos, prin cuvinte și fapte. Are de-a face cu tradiția încredințată Bisericii.

Glasul Bisericii vii și cuvântul viu al lui Dumnezeu nu sunt, așadar, expresii poetice alăturate întâmplător sau pentru că sună frumos împreună. Reprezintă procesul de a se revela din partea lui Dumnezeu în istoria omenirii înțeleasă nu în sens manualistic (de trecut istoric), ci de prezent permanent (așa cum este de fapt în cazul lui Dumnezeu). Iar Scripturile, întrucât sunt testament încredințat, sunt de actualizat (de făcut vii) și nicidecum numai de interpretat, fie și în contextul istoric de altădată.

Pr. Cristian Chinez



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat