Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SFÂNTUL ZILEI 

Marți, 7 mai 2024 

Sfânta Flavia Domitilla

martiră

Spre sfârșitul secolului întâi evanghelia pătrunsese chiar și în rândurile aristocrației romane. Într-adevăr citim în Istoria bisericească a lui Eusebiu de Cezareea: "Ni se transmite că în anul al XV-lea al domniei lui Domițian (anul 95 d.Cr.), Flavia Domitilla, nepoată, din partea sorei, a lui Flavius Clemens, care pe atunci era unul dintre consulii de la Roma, împreună cu numeroase alte persoane, a fost deportată în insula Ponza, pentru că l-a mărturisit pe Cristos". Istoricul roman Dio Cassius afirmă la rândul său că împăratul Domițian "i-a luat viața, împreună cu a multor altora, și lui Flavius Clemens, deși era vărul său", sub acuza de "ateism". Atei erau numiți creștinii pentru refuzul lor de a adora zeii de la Roma. "Mulți - adaugă istoricul roman - îndepărtându-se de obiceiurile iudeilor, au fost condamnați fie la moarte, fie să li se confiște bunurile".

După jumătate de secol de viață înfloritoare a comunității creștine la Roma, se mai făcea confuzie între creștini și iudei. Flavia Domitilla este așadar deportată în insula Ponza, unde a avut de suferit un lung martiriu: longum martyrium duxerat. Sunt cuvintele sfântului Ieronim, care relatează că văduva Paula, cu ocazia lungii călătorii în orient, a mers pe insulă, pentru a vizita locurile în care trăise sfânta. Lipsei de informații cu privire la patriciana romană care a plătit dur fidelitatea sa față de Cristos i se adaugă o legendară Patimă, care nu este anterioară secolului al V-lea și care se lungește prin relatare unor amănunte destul de puțin credibile. Se vorbește de fapt despre doi eunuci, Nereu și Ahilleu, care, pe când Domitilla se pregătea pentru căsătoria cu Aurelian, fiul consulului, i-au vorbit despre Cristos și despre frumusețea fecioriei, "sora îngerilor", convingând-o să renunțe la căsătorie și să-și acopere capul cu vălul candid, care distinge fecioarele lui Dumnezeu.

Împăratul Domițian, vărul Domitillei, instigat de logodnicul respins, ar fi exilat-o pe tânără în insula, care a fost deja loc de detenție pentru fiicele lui Caligula și pentru un fiu al lui Germanicus. Lui Nereu și Ahilleu le-a revenit aceeași soartă. Aurelian, după ce a încercat zadarnic să-i corupă pe cei doi slujitori, pentru ca să o determine pe Flavia Domitilla să renunțe la propunerea sa, a dispus ca amândoi să fie decapitați. O încercare de a îndupleca inima fostei logodnice printr-o seară de dans s-a încheiat cu moartea prin leșinare a lui Aurelian însuși. Un frate de-al său, pentru a răzbuna tristul sfârșit, a dat foc la casa Domitillei, care a murit în marele rug, ca victimă neatinsă a iubirii sale pentru Cristos. Oricât de sugestivă, relatarea pare cu totul legendară.

(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)

* * *

Roza Venerini

Roza Venerini, fondatoarea Congregației "Maestre Pie Venerini", a fost proclamată sfântă, duminică, 15 octombrie, fiind canonizată împreună cu alți trei fericiți (Rafael Guizar y Valencia, Filip Smaldone și Teodora Guérin). O delegație din Dieceza de Iași a participat la canonizare. Printre participanți s-a aflat și PS Petru Gherghel.

Roza Venerini s-a născut la 9 februarie 1656 la Viterbo, în Italia. Părinții săi, Goffredo și Maria Venerini, i-au dat o educație creștină și umană deosebită. Roza era înzestrată cu o inteligență și o iubire foarte mare față de Dumnezeu. La vârsta de 7 ani, scrie primul său biograf, pr. Girolamo Andreucci, a făcut vot de a se consacra lui Dumnezeu pentru toată viața.

În toamna anului 1676, la vârsta de 20 de ani, a intrat în Mănăstirea dominicană "Sfânta Ecaterina" din Viterbo. A rămas în mănăstire doar câteva luni, fiind constrânsă să se întoarcă acasă din cauza morții premature a tatălui. Dumnezeu a încercat-o și în anii următori: fratele său Dominic a murit la 27 de ani, apoi i-a murit și mama. În luna mai 1684, Roza aduna în casa părintească fetele și femeile vecine pentru a recita Rozariul. Ea a observat situația tristă în care trăiau femeile: femeia era sclava sărăciei culturale, morale și spirituale. Atunci și-a înțeles chemarea: aceea de a se dedica instruirii și formării creștine a tinerelor, în școală.

La 30 august 1685, cu aprobarea episcopului de Viterbo, card. Urbano Sacchetti, Roza a deschis prima școală publică feminină din Italia. Din 1692 până în 1694, la chemarea episcopului din Montefiascone, a deschis aici zece școli și apoi altele la Lazio, iar la 8 decembrie 1713 a deschis o școală și la Roma.

A murit la 7 mai 1728, după ce a deschis mai mult de 40 de școli, în faimă de sfințenie.

"A educa pentru a salva" a devenit motoul care le determină pe surorile "Maestre Pie Venerini" să continue "lucrarea Domnului" dorită de fondatoarea lor și să răspândească în lume carisma sfintei Roza: "Eliberarea de ignoranță și de orice rău pentru ca în orice persoană să se realizeze planul lui Dumnezeu".

Congregația și-a răspândit activitatea în multe țări, printre care și în România, unde sunt trei case: Bacău, Pildești și Târgu Jiu.

La 15 octombrie, papa Benedict al XVI-lea a spus cu ocazia canonizării: "Sfânta Roza Venerini este un exemplu de ucenic al lui Cristos, gata să părăsească totul pentru a împlini voința lui Dumnezeu. Deseori îi plăcea să repete: "Mă simt atât de țintuită în voința divină, încât nu mă apasă nici moartea, nici viața: vreau să trăiesc atât cât vrea el și vreau să-l slujesc atât cât îi place lui și nimic mai mult"". Sfânta Roza nu se mulțumea să ofere tinerelor o instruire adecvată, ci se preocupa să le asigure o formare completă cu referiri adânci la învățătura doctrinară a Bisericii. Stilul său apostolic continuă să caracterizeze și astăzi viața Congregației "Maestre Pie Venerini", fondată de ea. La solemnitatea de canonizare au fost invitați din România șapte preoți care au colaborat cu această congregație, mai mulți credincioși în frunte cu PS Petru Gherghel.

A doua zi, luni, 16 octombrie, la ora 17.00, în sanctuarul "Madonna della Quercia" din Viterbo, în cadrul unei sfinte Liturghii solemne, 24 de tinere, dintre care 19 din România, au depus voturile pe viață, în fața ES card. Agostino Vallini, a ES Petru Gherghel și a altor opt episcopi și 50 de preoți. Au fost prezenți și mulți credincioși din țările unde activează congregația.

Pr. Isidor Dâscă

("Lumina creștinului", 11/2006)

* * *

Martirii secolului XX

"Sunt atât de mulți!"

În cei 2000 de ani de istorie a Bisericii, două treimi dintre martiri au murit în secolul XX (aproape 27 de milioane dintr-un total de 40 milioane). Secolul drepturilor omului a cauzat moartea multor discipoli ai lui Cristos. Duminică, 7 mai, a fost ziua de comemorare sugerată de papa Ioan Paul al II-lea în scrisoarea apostolică "Tertio millennio adveniente", un omagiu adus martirilor secolului XX, la modul general.

Începând cu 1995 a fost înființată o comisie specială însărcinată cu colectarea fișelor martirilor secolului XX; această comisie a strâns până acum 12.692 de nume. Lista este încă în creștere, iar definitivarea ei spre a fi dată papei nu se va întâmpla mai rapid de toamna acestui an.

În acest moment, lista include 1.111 martiri care au murit în fosta Uniune Sovietică și 8.670 care au murit în alte țări est-europene, majoritatea ca victime ale regimurilor totalitare. În listă se mai regăsesc 1.706 martiri din Asia, 746 din Africa, 333 din cele două Americi și 126 din Oceania. Produsul final al comisiei va fi o serie de 15-20 volume, în care fiecărui creștin care "și-a dat sângele pentru Cristos sau pentru o cauză evanghelică", îi vor fi dedicate una-două pagini.

Comemorarea ecumenică a mărturisitorilor credinței care au trăit în secolul XX a fost unul din cele mai importante și așteptate evenimente ale marelui jubileu. În contextul plin de semnificații al Colosseumului, însoțit de diferiți reprezentanți ai diferitelor culte creștine, papa Ioan Paul al II-lea a amintit exemplul tuturor acelor bărbați și femei care și-au dat viața pentru Cristos. Papa a spus că acesta este poate secolul cu cel mai mare număr de martiri din cei 2000 de ani ai istoriei creștine.

Memoria acestor mărturisitori ai credinței din toate cultele creștine a transformat ceremonia într-unul din cele mai importante momente ecumenice din toate timpurile. Semnificativă a fost și prezența reprezentanților Patriarhiei Ruse Ortodoxe de la Moscova, care datorită unor divergențe mai recente, este destul de reticentă în participarea la orice ceremonii alături de Sfântul Părinte. Au participat și reprezentanți ai Patriarhiilor din România (ÎPS Iosif Pop, arhiepiscopul Parisului și al Europei Occidentale), Alexandria, Armenia și Cilicia, precum și protestanți din Bisericile Luterană, Anglicană, Metodistă, Adventistă, Reformată și Penticostală.

"Sunt atât de mulți!" a exclamat papa, explicând apoi scopul acestei întâlniri ecumenice fără precedent. "Nu trebuie să îi uităm; mai mult, trebuie să ne amintim de ei, iar viețile lor trebuie fixate în scris pentru posteritate. Numele multora este necunoscut; unele nume au fost denigrate de către persecutori, care au încercat să discrediteze martirajul lor; numele altora a fost făcut secret pe veci chiar de către călăii lor. Creștinii păstrează însă memoria numărului lor mare". Sfântul Părinte a vrut să îi amintească în mod special pe doi, nici unul catolic: pe mitropolitul ortodox Beniamin de Saint Petersburg, martirizat în 1922, și pastorul luteran Paul Schneider, care a spus odată în fața gardienilor lui: "Așa spune Domnul: "Eu sunt învierea și viața!""

După recitarea împreună a Crezului apostolic în greacă, latină și engleză, creștinii de toate cultele au ascultat texte scrise de mărturisitorii credinței amintiți aici.

Martirii secolului XX au fost comemorați în grupuri de opt categorii. Lista include catolici, ortodocși și protestanți: creștini care au mărturisit credința sub totalitarismul sovietic; mărturisitori ai credinței care au fost victimele comunismului în alte țări europene; mărturisitori ai credinței care au fost victime ale nazismului și fascismului; discipoli ai lui Cristos care și-au dat viața proclamând Evanghelia în Asia și Oceania; credincioși creștini persecutați din ură față de credința catolică; evanghelizatori în Africa și Madagascar; creștini care și-au dat viața din iubire pentru Cristos și frații lor în America; mărturisitori ai credinței din diferite părți ale lumii.

("Lumina creștinului", 6/2000)

 


Alegeți altă zi:



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat