Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SFÂNTUL ZILEI 

Vineri, 31 mai 2024 

Vizita Sfintei Fecioare Maria

sărbătoare

După vestirea îngerului, Maria a plecat în călătorie ("în grabă", spune sfântul Luca), pentru a o vizita pe vara sa Elisabeta și pentru a o sluji. Alăturându-se probabil unei caravane de pelerini, care mergea spre Ierusalim, a traversat Samaria și ajunge la Ain-Karim, în Iudeea, unde locuiește familia lui Zaharia. E ușor să ne imaginăm ce fel de sentimente încearcă sufletul său la meditarea misterului anunțat de către înger. Sunt sentimente de umilă recunoștință față de măreția și bunătatea lui Dumnezeu, pe care Maria le va exprima în prezența verișoarei prin imnul Magnificat, expresie a "iubirii pline de bucurie care îl cântă și-l laudă pe cel iubit" (sfântul Bernardin din Siena): "Sufletul meu îl preamărește pe Domnul și duhul meu se bucură...".

Prezența Cuvântului întrupat în Maria este motiv de har pentru Elisabeta, care, inspirată, își dă seama de marile mistere care lucrează în vara sa, demnitatea sa de Mamă a lui Dumnezeu, credința sa în cuvântul divin și sfințenia înainte-mergătorului, care tresaltă de bucurie în sânul mamei. Maria rămâne la Elisabeta până la nașterea lui Ioan Botezătorul, așteptând probabil alte opt zile pentru ritul impunerii numelui. Acceptând acest calcul al perioadei petrecute la vara Elisabeta, sărbătoarea Vizitei, de origine franciscană (frații minori o celebrau deja în 1263), era celebrată la 2 iulie, adică la sfârșitul vizitei Mariei. Ar fi fost mai logic să fie fixată comemorarea după 25 martie, sărbătoarea Bunei-Vestiri, dar s-a voit evitarea de a cădea în perioada postului mare.

Sărbătoarea este apoi extinsă în toată Biserica Latină de către papa Urban al VI-lea, pentru a cere, prin mijlocire Mariei, pacea și unitatea creștinilor despărțiți de marea schismă din Occident. Sinodul de la Basilea, în sesiunea din 1 iulie 1441, a confirmat sărbătoarea Vizitei, la început neacceptată de către statele care erau de partea antipapei.

Actualul calendar liturgic, neținând cont de cronologia sugerată de episodul evanghelic, a lăsat la o parte data tradițională de 2 iulie (în vechime Vizita era comemorată și la alte date) pentru a-i fixa comemorarea în ultima zi din mai, ca încoronare a lunii, pe care devoțiunea populară o consacră cultului special al Fecioarei. "În întrupare - comenta sfântul Francisc de Sales - Maria se umilește mărturisind că este slujitoarea Domnului... Dar Maria nu întârzie să se umilească înaintea Domnului, pentru că știe că dragostea și umilința nu sunt desăvârșite dacă nu trec de la Dumnezeu la aproapele. Nu este posibil să-l iubim pe Dumnezeu pe care nu-l vedem, dacă nu-i iubim pe oameni, pe care îi vedem. Această parte se realizează prin Vizită".

(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)

* * *

Felix de Nicosia

Papa Benedict al XVI-lea l-a canonizat pe Felix de Nicosia, pe care l-a descris ca fiind un "umil frate capucin, ilustru fiu al pământului Siciliei, auster și penitent, fidel celor mai autentice expresii ale tradiției franciscane, treptat modelat și transformat de iubirea lui Dumnezeu, trăită și actualizată în iubirea aproapelui".

Unul dintre cei cinci noi sfinți ridicați la cinstea altarelor de către papa Benedict al XVI-lea la încheierea Anului Euharistiei și a Sinodului Episcopilor este Felix de Nicosia (1715-1787), un frate capucin originar din Italia.

Felix de Nicosia s-a născut în familia Filippo Amoroso și Carmela Pirro, în Nicosia, Sicilia, la 5 noiembrie 1715. A fost botezat în aceeași zi, primind numele de Filippo Giacomo. Tatăl său, vânzător de încălțăminte, a murit înainte ca Filippo să se nască, lăsând-o pe mama sa singură cu trei copii. Deși familia s-a confruntat cu sărăcia, nu a uitat de credință.

Copil fiind, Filippo nu a urmat nici o școală. A lucrat în atelierul pantofarului Giovanni Cavarelli, aproape de frații capucini, pe care îi vizita adesea, admirându-le stilul de viață. La vârsta de 20 de ani i-a cerut superiorului călugărilor din Nicosia să vorbească pentru el cu părintele provincial din Messina pentru ca să poată fi admis în ordin ca laic. Cererea a fost repetată timp de opt ani, de fiecare dată primind răspuns negativ. Nu s-a descurajat, căci pentru el a fi om al lui Dumnezeu și a fi capucin era unul și același lucru, iar vocația sa era una matură, bine cântărită. În 1743, auzindu-se că provincialul din Messina va veni în vizită în Nicosia, Felix a cerut să îl vadă și să îi explice dorința sa. Într-un final a fost primit în ordin.

La 10 octombrie 1743 și-a început noviciatul în Mistretta, luându-și numele de Felix. S-a distins prin ascultare, puritate, iubirea mortificărilor și prin răbdare. După ce a depus voturile la 10 octombrie 1744, a fost trimis la Nicosia. Ca frate, și-a apropriat cuvintele sfântului Francisc, propunându-și să trăiască pe pământ ca un pelerin și ca un străin, fără să numească nimic "al său". A primit ca însărcinare să strângă pomenile. În practicarea misiunii sale era discret și senin. Mulțumea ori de câte ori primea ceva, iar atunci când era respins cu cuvinte urâte accepta pentru Domnul toate umilirile: "Să fie pentru iubirea lui Dumnezeu". Deși nu știa să scrie ori să citească, cunoștea doctrina creștină. Ceea ce nu putea învăța din lectura Sfintei Scripturi, învăța cu inima și era hotărât să își zidească sufletul zi de zi. Devoțiunea sa principală era la Cristos răstignit. În fiecare vineri postea cu pâine și cu apă și medita în fața crucifixului patima și moartea lui Isus. Venera în mod special Euharistia, petrecând ore întregi în fața tabernacolului. De asemenea o prețuia mult pe Maica Domnului.

Spre sfârșitul vieții, eliberat de îndatoriri, bolnav, era gata oricând să ajute, mai ales pe frații bolnavi de la infirmeria mănăstirii. Cu cât starea sănătății i se degrada mai mult, cu atât se concentra mai intens asupra lui Dumnezeu. La sfârșitul lunii mai 1787, a făcut febră mare, în timp ce lucra în grădină. S-a oprit numai sub porunca ascultării. Felix i-a spus medicului că ceea ce îi prescrie pe rețetă nu are sens, deoarece este pe sfârșite. Și așa a fost, căci a murit în ziua de 31 mai 1787.

A fost beatificat de papa Leon al XIII-lea, la 12 februarie 1888, iar apoi canonizat de papa Benedict al XVI-lea, la 23 octombrie 2005.

Prelucrare de Gabriel Trișcă
("Lumina creștinului", 2/2006)

 


Alegeți altă zi:



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat