Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SFÂNTUL ZILEI 

Miercuri, 25 decembrie 2024 

Nașterea Domnului

(solemnitate)

Biserica celebrează prin solemnitatea Crăciunului arătarea Cuvântului lui Dumnezeu înaintea oamenilor. Acesta este într-adevăr sensul spiritual cel mai răspândit, sugerat de însăși liturgia, care prin cele trei sfinte Liturghii celebrate astăzi de către fiecare preot oferă spe meditația noastră "nașterea din veșnicie a Cuvântului în sânul splendorilor Tatălui (prima Misă); apariția temporală a umilinței trupului (a doua Misă); întoarcerea finală la ultima judecată (a treia Misă)" (Liber Sacramentorum).

Un vechi document, Cronograful din anul 354, atestă existența la Roma a acestei sărbători la 25 decembrie, care corespunde celebrării păgâne a solstițiului de iarnă, "Natalis Solis Invicti", adică nașterea noului soare care, după noaptea cea mai lungă a anului, redobândea o nouă vigoare.

Celebrând în această zi nașterea celui care este adevăratul Soare, lumina lumii, care se ridică din noaptea păgânismului, s-a voit a se da o semnificație cu totul nouă unei tradiții păgâne foarte simțite în popor, deoarece coincidea cu zilele lui Saturn, în timpul cărora sclavii primeau daruri de la stăpânii lor și erau invitați să stea la aceeași masă, asemenea cetățenilor liberi. Darurile de Crăciun amintesc însă în mod mai direct de darurile păstorilor și ale regilor magi făcute Pruncului Isus.

În orient nașterea lui Cristos era sărbătorită la 6 ianuarie, cu numele de Epifanie, care înseamnă "arătare"; apoi și Biserica orientală a adoptat data de 25 decembrie, după cum era la Antiohia pe la 376 în timpul lui Crizostom și în 380 la Constantinopol, în timp ce în occident era introdusă sărbătoarea Epifaniei, ultima sărbătoare a ciclului natal, pentru a comemora revelarea divinității lui Cristos lumii păgâne. Textele de la liturgia Crăciunului, formulate într-o epocă de reacție la erezia trinitară a lui Arius, subliniază cu accente de caldă poezie și cu rigoare teologică divinitatea Pruncului născut în peștera de la Betleem, regalitatea și atotputernicia sa pentru a ne invita la adorarea misterului de nepătruns al lui Dumnezeu îmbrăcat în trup omenesc, fiu al preacuratei Fecioare Maria ("a înflorit Cristos în trupul pur", spune Dante).

Întruparea lui Cristos înseamnă participarea directă a oamenilor la viața divină. Restaurarea omului prin nașterea spirituală a lui Isus în suflete este tema sugerată de devoțiunea și pietatea creștină care, dincolo de mișcătoarele tradiții natale înflorite pe marginea liturgiei, ne invită să medităm în fiecare an asupra misterului mântuirii noastre în Cristos Domnul.

(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)

 


Alegeți altă zi:



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat