Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 SFÂNTUL ZILEI 

Duminică, 19 mai 2024 

Sfântul Celestin al V-lea

papă

Pietro da Morrone, penultimul dintre cei 12 fii ai unor umili țărani din Isernia, unde s-a născut în anul 1215, este o figură emblematică a secolului marilor sfinți, ca sfântul Francisc din Assisi și sfântul Dominic, dar și al unor sfâșieri în cadrul Bisericii. Într-adevăr cardinalilor le-au trebuit doi ani de conclav la Perugia, pentru a ajunge la un acord asupra alegerii papei în umila persoană a pustnicului Pietro da Morrone, care și-a luat numele de Celestin al V-lea. Pontiful în vârstă de optzeci de ani, ales la 5 iulie 1284, a depus tiara la 13 decembrie al aceluiași an, făcând un gest interpretat în mod variat de către contemporani. Dante îl va plasa chiar pe Celestin al V-lea în Infernul său, arătându-l ca "pe acela care a făcut marele refuz din lașitate". Dimpotrivă, tocmai cu această ocazie, piosul pontif dovedise o extraordinară tărie de suflet, renunțând la tiară, când și-a dat seama de periculoasele manevre politice puse la cale de către principi și cardinali cu privire la persoana sa.

Fiind crescut în pacea senină a câmpiei molisane, stând mai întâi în mănăstirea "Santa Maria di Faifoli" (1231-1232) apoi într-o grotă a muntelui Pelleno în completă singurătate, a făcut prima călătorie la Roma în anul 1238 și aici a fost hirotonit preot cu permisiunea de a duce o viață de pustnic. S-a stabilit de fapt pe muntele Morrone, în apropiere de Sulmona, apoi pe muntele Maiella, unde în anul 1246 a întemeiat prima comunitate de pustnici, pe care în anul 1263 papa Urban al IV-lea a aprobat-o, inserând-o totuși în ordinul monastic benedictin. Pentru a apăra noul ordin al Fraților Duhului Sfânt (cunoscuți mai bine cu numele de Celestini), Pietro da Morrone nu a ezitat să plece, în anul 1274, la conciliul din Lyon, obținând reconfirmarea din partea papei Grigore al X-lea.

Reîntors în Italia, sfântul pustnic, împins de dorința singurătății, a mers dintr-un loc în altul pentru a vizita diferite comunități monastice, dar mai ales pentru a se sustrage vizitelor admiratorilor devotați, care alergau la el atrași de faima sfințeniei sale. În anul 1286 a convocat adunarea generală a congregației sale și, cu acea ocazie, și-a dat demisia de superior alegând drept locuință mai întâi schitul "Sfântul Bartolomeu" din Logio, apoi pe cel din San Giovanni di Orfente, apoi schitul "Sfântul Onofriu", unde l-a găsit neașteptata alegere la pontificat, la care a renunțat după cinci luni.

Nu a putut să se întoarcă la pacea dorită a sihăstriei, deoarece succesorul său, Bonifaciu al VIII-lea, temându-se că susținătorii lui Celestin al V-lea vor crea noi dificultăți Bisericii, l-a ținut sub supraveghere în castelul din Fumone, unde ex-papa a trăit ultimii ani ai vieții sale în completă izolare. Aici a murit la 19 mai 1296. Clement al VI-lea l-a proclamat sfânt la 5 mai 1313.

(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)

* * *

Crispino din Viterbo

Fratele Crispino este un exemplu al vieții trăite în comuniune, caracterizată prin umilință și sărăcie evanghelică. Este supranumit și sfântul bucuriei creștine, rod al ascultării și interiorizării cuvântului lui Dumnezeu.

Crispino s-a născut la Viterbo la 13 noiembrie 1668. Părinții săi se numeau Ubaldo Fioretti și Marzia Antoni. A fost botezat două zile mai târziu cu numele de Petru. Tatăl său trece în scurt timp la cele veșnice. Francisc, fratele tatălui său, se va îngriji ca Petru să urmeze școala primară patronată de iezuiți, ca apoi să-l ia ca ucenic în cizmăria sa.

Mama sa a știut să reverse în sufletul micuțului Petru cele mai pure și profunde sentimente de dragoste. Aflându-se odată în vizită la sanctuarul din Quercia i-a arătat copilului icoana sfintei Fecioare spunându-i: "Vezi, aceea e mama și protectoarea ta; de aceea iubește-o și respect-o".

Petru Fioretti s-a decis să intre în ordinul capucinilor, în ciuda opoziției familiei, cu ocazia unei procesiuni penitențiale desfășurate la Viterbo de cerere a ploii într-un moment în care seceta era aprigă. La 23 iulie 1693 începe noviciatul în Conventul din Lazio, luându-și numele de Crispin, după patronul cizmarilor. Mai târziu a fost transferat în Tolfa, Roma, Albano, Monterotondo și apoi la Orvieto, unde rămâne aproximativ 40 de ani, exercitând cele mai umile și mai dificile misiuni de infirmier, bucătar, grădinar și desemnat să adune colecte. Întreaga sa viață a fost pusă în slujba lui Dumnezeu și a confraților. Mentorul său spiritual a fost Felix din Cantalice, primul capucin declarat sfânt.

Crispin a reușit să facă mult bine în activitatea sa socială și spirituală în ceea ce privește îngrijirea bolnavilor, pușcăriașilor, păcătoșilor, a mamelor necăsătorite, a familiilor cu probleme și a celor aflați în pragul disperării. Avea un talent deosebit de a restabili pacea atât între frații capucini cât și între ceilalți. Orice muncă a sa era începută cu o rugăciune către mama sa adoptivă, Fecioara Maria. Întreaga sa ființă emana o bucurie contagioasă, de care se molipseau toți cei cu care intra în contact. Era atent la orice detaliu, în special la nevoile oamenilor. Zilnic vizita bolnavii și prizonierii, pe care îi încuraja și le aducea pâine și castane. Adesea găsea în pragul mănăstirii sale copilași abandonați, de educarea cărora se îngrijea în mod personal. Crispin era înzestrat cu darul intuiției și al perspicacității, drept pentru care multă lume îl căuta pentru a-i solicita sfatul.

El era convins de faptul că mizeria umană, atât cea materială, cât și cea spirituală, este cauza atâtor nedreptăți. De aceea a fost un combatant al nedreptății angajatorilor, pledând în favoarea drepturilor muncitorilor. Simțul umorului, care de altfel era foarte dezvoltat, îl ajuta să alunge oboseala și tristețea oamenilor. Orice neînțelegere, oricât ar fi fost de mică, ajungea imediat la urechile sale. Fără nici o ezitare, se oferea să fie mediator, prieten și sfătuitor. Acest lucru a atras adesea critici, atât în interiorul, cât și în afara mănăstirii. Unii îl numeau încăpățânat și agresiv, alții ipocrit.

Opera lui Crispin se rezumă la niște scrisori și la o colecție bogată de maxime, din care face parte și următoarea: "Nu poți ajunge în rai cu taxiul", ceea ce vrea să spună că fiecare trebuie să parcurgă în mod personal drumul spre fericirea veșnică, și nu prin intermediari.

În iarna 1747-1748 Crispin s-a îmbolnăvit grav și a trebuit să fie transportat la o infirmerie din Roma. Recuperarea sa a fost temporară, căci la 19 mai 1750, în vârstă de 82 de ani, Crispin a fost răpus de pneumonie și a trecut la cele veșnice. Unul dintre gândurile care i-au caracterizat viața a fost: "Iubește-l pe Dumnezeu care merită să fie iubit!".

Crispin a fost beatificat de papa Pius al VII-lea la 7 septembrie 1806, și canonizat de papa Ioan Paul al II-lea la 20 iunie 1982.

Gabriel Trișcă

("Lumina creștinului", 8/2006)

 


Alegeți altă zi:



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat