Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SFÂNTUL ZILEI 

Miercuri, 17 ianuarie 2024 

Sfântul Anton

abate (comemorare)

De la monahul cel mai ilustru al Bisericii antice, mort ca ultracentenar (250-356), ne-a parvenit unul dintre cele mai frumoase exemple de biografie. Autorul este sfântul Atanasie, care era prieten și ucenic devotat al lui Anton. Biograful nu a omis nici un amănunt care ar fi putut lumina personalitatea sa, obiceiurile, caracterul, operele și gândirea întemeietorului monahismului. Născut la Come, în centrul Egiptului, la douăzeci de ani Anton a părăsit toate lucrurile, pentru a urma la literă sfatul lui Isus: "Dacă vrei să fii desăvârșit, mergi, vinde tot ce ai...". S-a refugiat mai întâi într-o regiune pustie și neospitalieră, printre mormintele antice părăsite și apoi pe țărmurile Mării Roșii, unde a dus timp de optzeci de ani viață de anahoret.

Experiența "pustiului", în sensul real sau figurat, este de acum o metodă de viață ascetică, constând în austeritate, jertfă și o extremă singurătate: sfântul Anton a fost, dacă nu inițiatorul, atunci exemplul cel mai renumit și stimulant. Într-adevăr, deși nu a scris nici o regulă de viață monastică nici nu i-a încurajat pe alții să-l urmeze în pustiu, Anton a avut o mare influență mai întâi printre contemporani, iar apoi în toată Biserica.

Chemarea extraordinarei sale aventuri spirituale, deși lipsită de mass-media și de rapidele comunicări moderne, s-a răspândit atât de mult, încât din tot Orientul călugări, pelerini, preoți, episcopi și chiar bolnavi și săraci, alergau la el, pentru a primi sfaturi sau îmbărbătare. Însuși Constantin și fiii săi au fost în contact cu sfântul anahoret. Deși preferând singurătatea și tăcerea, Anton nu s-a sustras obligațiilor sale de creștin angajat de a revărsa asupra altora darurile cu care Dumnezeu copleșise sufletul său: de două ori a părăsit locul său de eremit, pentru a merge la Alexandria, știind că prezența sa dădea curaj creștinilor persecutați de Maximinus Daia. A doua oară, s-a dus, la invitația sfântului Atanasie, pentru a-i îndemna pe creștini să rămână credincioși învățăturii stabilite la Conciliul de la Niceea (325).

Nu putem vorbi despre acest luminat "contestator" fără a aminti despre ispitele care tulburau singurătatea sa în pustiu și care au oferit unor pictori ca Domenico Morelli prilejul de a-l picta printre femei nerușinate: sfântul Anton a fost într-adevăr ținta multor ispite ale celui rău care îi apărea sub chipuri angelice, umane și bestiale. Acest sfânt foarte uman, deși sub chipul auster al anahoretului, este foarte venerat ca protector al animalelor domestice, umilul rol care-l face și acum popular și iubit.

(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)

* * *

Sfântul Anton, abate

Ori de câte ori ne retragem pentru rugăciune, nu ne separăm de ceilalți, ci ne oferim forțele și întreaga viață pentru a le dărui stropi din bunătatea și pacea lui Dumnezeu. Spre același scop a tins și sfântul abate Anton, ducând o viață de rugăciune și de asceză continuă în pustiul Egiptului. Perioada Postului Mare ne oferă prilejul de a-i urma exemplul, trăind în comuniune cu Domnul prin post și rugăciune.

Figura impunătoare a sfântului abate Anton a fost ilustrată de sfântul Atanasie, episcop și învățător al Bisericii, în opera Vita Antonii, care prezintă personalitatea, caracterul și gândirea celui ce este numit "părintele monahismului".

S-a născut în jurul anului 250, la Como, localitate în centrul Egiptului. Însetat de adevărata pace și desăvârșirea vieții, la vârsta de 20 de ani a părăsit toate și s-a retras într-un ținut pustiu și neprimitor. Apoi s-a stabilit pe malul Mării Roșii, unde timp de 80 de ani a dus o viață de pustnic.

Experiența "vieții în pustiu" este o metodă de viață ascetică axată pe austeritate, singurătate și sacrificiu. Abatele Anton este exemplul cel mai strălucit și mai antrenant în acest sens. Rămânem uimiți de tăria cu care înfrunta ispitele din partea Celui Rău, care îi apărea sub diferite chipuri.

Deși pe atunci nu existau mijloace moderne de comunicare, mesajul "aventurii" sale spirituale s-a răspândit atât de departe, încât din întregul Orient au început să vină la el călugări, preoți, episcopi, săraci și suferinzi pentru a primi sfaturi și întărire spirituală.

Cu toată iubirea lui față de singurătate și tăcere, abatele Anton nu și-a neglijat datoria creștină de a folosi și spre binele altora darurile primite de la Dumnezeu. De două ori și-a părăsit chilia și a plecat la Alexandria; prima dată pentru a-i încuraja pe creștinii prigoniți de împăratul Maximilian Daia, iar a doua oară pentru a-i îndemna pe creștini să urmeze cu statornicie învățăturile proclamate de Conciliul din Niceea (325).

În anul 356, cel mai ilustru călugăr al Bisericii din primele veacuri părăsea această lume pentru a intra în viața veșnică, alături de ceilalți sfinți. Biserica îl comemorează la 17 ianuarie.

Fără să fi redactat vreo regulă de viață monahală și fără să-i fi încurajat pe alții să-l urmeze în pustiu, sfântul Anton a exercitat o puternică influență mai întâi asupra concetățenilor săi, și apoi asupra Bisericii întregi. Urmând calea pustiului, a rugăciunii și a ascezei, sfântul abate Anton s-a dăruit total lui Dumnezeu pentru a revărsa pe pământ o ploaie de haruri, de bunătate și de pace.

Din spusele sfântului Anton, abate

- "Păzește ceea ce-ți spun: oriunde ai merge, să-l ai pe Dumnezeu înaintea ochilor pururea; orice ai face, să ai adeverirea Sfintelor Scripturi; oriunde te-ai statornici, nu pleca devreme de acolo. Urmează-le pe acestea trei și te vei mântui".

- "Am văzut toate mrejele vrăjmașului întinse pe pământ și am suspinat, zicând: «Cine o să treacă printre ele?» Și am auzit o voce care zicea: «Smerenia»".

- "Dumnezeu nu îngăduie ca neamul de acum să fie încercat ca cele dinainte, căci știe că este slab și nu rabdă".

- "Eu nu mă tem nicidecum de Dumnezeu, ci îl iubesc, fiindcă iubirea izgonește teama".

- "Cel care bate fierul, mai întâi se gândește ce va face: seceră, sabie, secure. Așa și noi trebuie să ne gândim ce virtute vrem să dobândim, ca să nu ne ostenim în zadar".

- "Să însetăm, să flămânzim, să veghem, să fim goi, să ne întristăm și să gemem în inima noastră, să măsurăm dacă suntem vrednici de Dumnezeu. Să iubim suferința, ca să-l găsim pe Dumnezeu..."

(Din Patericul egiptean)

Emanuel Imbrea

("Lumina creștinului", 2/2005)

 


Alegeți altă zi:



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat