Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SFÂNTUL ZILEI 

Marți, 1 octombrie 2024 

Sfânta Tereza a Pruncului Isus

fecioară (comemorare)

Tereza a Pruncului Isus și a Sfintei Fețe (Therese Martin, născută la Alencon, în Franța, în anul 1873 și moartă în anul 1897) a dat scurtei sale existențe amprenta inegalabilă a surâsului, expresie a acelei bucurii suprapământești, care potrivit cuvintelor sale, "nu constă în obiectele care ne înconjoară, dar se află în locul cel mai profund al sufletului". Înclinată prin temperament spre o calmă și plăcută tristețe, Tereza, cu un bogat păr blond, ochii albaștri, trăsături delicate, înaltă, extraordinar de frumoasă, când scria în jurnalul său "Ah, dacă totul mi-ar surâde aici", încerca nedreptățile și neînțelegerile și deja ruinată de tuberculoza pulmonară, sleită de puteri, nu refuza nici o muncă istovitoare și continua "să-i prezinte lui Isus florile micilor sacrificii".

Oricine a citit uimitoarele pagini ale caiețelelor sale în care nota, din ascultare, experiențele sale interioare, publicate apoi sub un singur titlu Istoria unui suflet, știe bine că aceste jertfe nu erau mici. Tereza a dat vieții sale de asceză inconfundabilul stil și titlu de "copilărie spirituală" nu dintr-o tendință înnăscută de a pune totul la diminutiv, dar printr-o alegere foarte precisă, conform invitației evanghelice de "a ne face mici" asemenea copiilor. Ea scrie: "Eu mă oferisem Pruncului Isus pentru a fi jucăria sa și îi spusesem să nu se folosească de mine ca de o jucărie de preț, pe care copiii se mulțumesc să o privească, dar ca de o mică minge de nici o valoare, pe care poți s-o arunci la pământ, lovi cu piciorul, lăsa într-un colț, sau strânge la piept, atunci când acest lucru ar putea să facă plăcere. Într-un cuvânt voiam să-l distrez pe Pruncul Isus și să mă las în voia dorințelor sale infantile".

Calea copilăriei spirituale este și expresia profundei sale umilințe. Cei nouă ani pe care i-a petrecut în Carmelul din Lisieux (intrase acolo la cincisprezece ani, după ce a mers la Roma, pentru a cere aprobarea papei) i-a trăit în mod atât de intens, încât a oferit lumii catolice imaginea surprinzătoare a unei sfinte, aparent străină de lumea în care trăia, fără raporturi spirituale cu lumea modernă, și totuși atât de cufundată în realitatea vieții bisericești, încât a fost declarată în anul 1927, la doi ani după ridicarea sa la cinstea altarelor, patroană principală a misiunilor și a fost invocată, din anul 1944, drept patroană secundară a Franței, alături de neînfricata sfântă Ioana d'Arc. Tânăra sfântă, care își ținuse promisiunea de a face să cadă din cer o ploaie de trandafiri, continuă să înroureze Biserica.

(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)

* * *

Sfânta Tereza a Pruncului Isus, însoțitoare în mileniul al treilea

Se spune, pe bună dreptate, că sfinții sunt capodopera harului divin. Sfânta Tereza o dovedește cu prisosință. "Ploaia de trandafiri" pe care a promis-o cade cu îmbelșugare asupra oamenilor.

Cartea de vizită a Terezei este ilustrată cu autoritate de toți papii secolului al XX-lea, inclusiv Leon al XIII-lea (1878-1903). Acesta îi acordă Terezei, în audiența din 20 noiembrie 1887, privilegiul de a intra în mănăstirea carmelită din Lisieux, la vârsta de numai 15 ani.

Sfântul Pius al X-lea (1903-1914), clarvăzător cum era, oferindu-i-se un portret al servitoarei lui Dumnezeu, exclamă: "Iată cea mai mare sfântă a timpurilor moderne!", iar când cineva din anturajul papei îi spune că nu-i nimic extraordinar în Tereza a Pruncului Isus, papa replică: "Revedeți-vă teologia!"

La 14 august 1921, Benedict al XIV-lea (1914-1922) aproba decretul de eroicitate a virtuților în procesul de beatificare a Terezei. Papa menționează "calea cea mică" și "copilăria ei spirituală", care presupun o umilință exemplară, o credință vie în existența lui Dumnezeu, un omagiu practic adus puterii și îndurării sale, un apel încrezător la providența aceluia care dă harul de a evita orice rău și a obține tot binele.

Pius al XI-lea (1922-1939), papă terezian prin excelență, o consideră ca pe "o stea dragă, miracol de virtuți și bogăție de minuni". La 29 aprilie 1923, o declară fericită, "glorie și cinste a Carmelului, dotată cu o memorie de excepție care i-a permis să-și însușească pe de rost cartea «Imitațiunea lui Cristos»". Peste numai doi ani, la 17 mai 1925, când o declară sfântă, papa spune: "Ea a dobândit o atare știință a celor supranaturale încât a putut trasa și altora o cale sigură a mântuirii". Același mare papă al misiunilor, care o numea pe sfânta Tereza "stea a pontificatului său", o declară la 14 decembrie 1927 patroană a misiunilor.

Pius al XII-lea (1939-1958) a binecuvântat, la 11 iulie 1937, bazilica "Sfânta Tereza" din Lisieux, ca delegat al papei Pius al XI-lea, iar la 11 iulie 1954 a consacrat aceeași bazilică. Cu această ocazie, papa ține cu tot dinamismul să propună umilința grăitoare a Terezei ca antidot pentru mândria distrugătoare a lumii moderne.

"Papa cel Bun", Ioan al XXIII-lea (1958-1963), câteva luni înainte de începerea lucrărilor Conciliului Vatican II, într-o scrisoare îndemn către călugărițe, subliniază: "Biserica apelează la acelea care trăiesc în tăcerea mănăstirilor!", amintind-o în mod deosebit pe Tereza a Pruncului Isus.

Papa Paul al VI-lea (1963-1978), care amintea deseori de coincidența fericită de a fi fost botezat în chiar ziua trecerii Terezei în gloria cerească, la 30 septembrie 1897, cu ocazia centenarului nașterii Terezei (1873-1973), rezumă spiritualitatea tereziană în simplitatea rugăciunii ei și vivificarea speranței, atât de necesare prezentului. În același timp, remarcă exemplul de solidaritate spirituală oferită de Tereza prin prezența activă a mijlocirii ei.

În pontificatul de numai 30 de zile, Ioan Paul I (1978) nu a avut răgazul de a-și expune amănunțit atașamentul față de sfânta Tereza, așa cum au făcut antecesorii săi. Totuși, în calitate de patriarh al Veneției, la centenarul terezian al nașterii, ține o conferință memorabilă carmelitelor, iar în cartea "Ilustrissimi" include o splendidă scrisoare dedicată sfintei din Lisieux.

Ioan Paul al II-lea (1978...), ultimul papă al mileniului al doilea și primul din mileniul al treilea, călit în încercări, cu suflet mereu tânăr, cinstitor exemplar al Maicii Preacurate, care a celebrat în cei 23 de ani de pontificat până acum peste 1200 de beatificări și canonizări, și-a dovedit din plin venerația față de marea "mică" Tereza a Pruncului Isus pe care o declară cu toată îndrăzneala și luciditatea învățătoare a Bisericii. Făcându-i această onoare, papa spune: "Într-o vreme ca aceasta prin care trecem, marcată deseori prin cultura zădărniciei și a hedonismului, acest nou doctor al Bisericii ne arată o eficacitate deosebită pentru a lumina mintea și inima celor însetați de adevăr și iubire. Tereza din Lisieux este sfânta care rămâne, în pofida anilor care trec; ea se recomandă ca model eminent și călăuză pentru toți creștinii... S-o invocăm pentru ca să conducă pe toți bărbații și femeile timpului nostru pe calea adevărului și a vieții".

Mons. Anton Despinescu

("Lumina creștinului", 10/2001)

* * *

Tereza de Lisieux

Maria-Francesca-Tereza Martin s-a născut la data de 2 ianuarie 1873, la Alençon - Franța. Tatăl ei, Luigi Martin, avea un magazin de bijuterii și ceasuri. Mama, Zelia Martin, era patroana unui mic atelier de dantelării.

Dintre cei nouă copii ai soților Martin, vor trăi doar cinci fete: Maria, Paulina, Leonida, Celina și Tereza. Toate au primit vocația la viața consacrată: Maria, Paulina, Celina și Tereza au intrat la carmelite, iar Leonida în Ordinul Vizitării (ordin de surori fondat de sfântul Francisc de Sales și de sfânta Ioana de Chantal, în 1610).

Încă de mică, Tereza avea o sănătate fragilă. Din această cauză, dar și pentru că mama ei era bolnavă, a trebuit să fie dată la o doică, la țară. Se întoarce acasă în aprilie 1874.

Când Tereza avea doar patru ani, trece printr-o mare încercare: moartea mamei, la 28 august 1877. Sora ei mai mare, Paulina, devine ca a doua mamă. Câteva luni mai târziu, toată familia se mută la Lisieux. Aici ea cunoaște Carmelul.

Paulina intră în Carmel la 2 octombrie 1882. După șase luni, Tereza se îmbolnăvește foarte grav. Era sărbătoarea Paștelui din anul 1883. Este vindecată în mod miraculos în ziua de Rusalii. Maria, o altă soră a Terezei, intră la rândul ei în Carmel la 15 octombrie 1886.

Tereza era un copil vioi și foarte sensibil; era mezina, iubită de toți. În 1886, în noaptea de Crăciun, primește un har special: "În această noapte de lumină, Isus, dulcele pruncușor..., m-a făcut puternică și curajoasă; el m-a îmbrăcat cu armele sale și, din această noapte binecuvântată, nu am fost învinsă în nici o luptă, dimpotrivă, am început o cursă de uriaș, ca să spun așa".

Chemarea Carmelului răsună din ce în ce mai puternic în sufletul ei. Dar există un obstacol: este prea tânără. Profitând de un pelerinaj făcut la Roma, vorbește cu papa Leon al XIII-lea.

Când orice speranță părea deșartă, episcopul îi dă acordul, câteva zile după Crăciunul din 1887. Tereza intră în Carmel pe 9 aprilie 1888, la 15 ani și 3 luni. Aici ea va regăsi pe cele două surori, Paulina și Maria și va căuta să respecte cu multă scrupulozitate regula Ordinului Carmelit.

Tereza va suferi mult. Deși avea să treacă printr-o perioadă de mare ariditate sufletească, ea va depune totuși voturile pe 8 septembrie 1890.

Moartea tatălui (29 iulie 1894) îi rănește sufletul foarte tare. În schimb, primește o bucurie: Celina intră în Carmel la 14 septembrie 1894.

Cei nouă ani de viață carmelită au însemnat pentru Tereza suferință, copilărie spirituală, încredințată milei divine, o adevărată luptă pentru trăirea credinței, ore de dureroasă secetă interioară, viață în întregime dăruită iubirii, în inima Bisericii.

Mereu în suferință, dar mereu zâmbitoare - aceasta este definiția care i se potrivește. "Cerul meu este de a zâmbi acestui Dumnezeu pe care-l ador atunci când el se ascunde pentru a pune la încercare credința mea..."

A păstrat marea ei dorință de a fi misionară. Papa Pius al XI-lea a declarat-o patroana misiunilor, în 1927.

În noaptea din Vinerea Sfântă a anului 1896, au început să-i apară primele semne de boală: e vorba de tuberculoză (boală incurabilă pe timpul acela). Intră în fericirea veșnică la 30 septembrie 1897, după o lungă perioadă de suferință, înconjurată fiind de surorile sale din Carmelul din Lisieux. Moare, spunând: "Dumnezeul meu, te iubesc!"

Trupul Terezei a fost depus în cimitirul din Lisieux, unde a rămas până în 1923, când a fost beatificată.

În toamna anului 1898 apare Istoria unui suflet (manuscrisele Terezei, redactate la cererea superioarei sale din Carmel). Primul tiraj de 2.000 de exemplare a avut un succes extraordinar. Până astăzi reeditările au atins ordinul milioanelor. Cartea acum este tradusă în 60 de limbi. Este "oglinda" copilăriei spirituale, care a condus-o pe Tereza la sfințenie în numai 24 de ani.

Procesul canonic pentru beatificare a început în 1910. A fost declarată fericită de către papa Pius al XI-lea, la 29 aprilie 1923, și sfântă la 17 mai 1925. Papa Ioan Paul al II-lea a proclamat-o învățătoare a Bisericii la 19 octombrie 1997.

Mesajul principal al Terezei de Lisieux este mesajul esențial al evangheliei: "Această tânără a amintit lumii întregi că Dumnezeu este Tatăl nostru, Tatăl revelat prin Isus Cristos" (Ioan Paul al II-lea, 2 iunie 1980).

Iuliana Hușanu

("Lumina creștinului", 7/2002)

* * *

120 de martiri chinezi

Exemple de curaj

La 1 octombrie, Sfântul Părinte a prezidat canonizarea a 120 de martiri chinezi, care au murit între anii 1648 și 1930. În aceeași zi au mai fost canonizate: Katharine Drexel (1858-1955), o bogătașă din Filadelfia care a devenit apostol al indienilor și negrilor din Statele Unite (beatificată în 1988), Maria Josefa a Inimii lui Isus (1842-1912) și Giuseppina Bakhita (1869-1947), o fostă sclavă sudaneză, călugăriță canosiană (ultimele două beatificate în 1992).

Liturghia care a urmat a inclus cântece și rugăciuni în chineză, arabă și latină. "Nu este oare anul sfânt cel mai potrivit timp pentru a face să strălucească mărturia lor eroică?", a întrebat Sfântul Părinte. Papa a menționat exemplul Annei Wang, o fată de 14 ani, care "a rezistat în fața amenințărilor călăului" care îi cerea să-și renege credința; pregătită pentru decapitare, "a strigat cu o față luminoasă: "Poarta raiului este deschisă pentru toți", și apoi a șoptit de trei ori "Isus"".

Un alt martir chinez este Chi Zhuzi, de 18 ani, al cărui braț drept a fost tăiat. "Pe când se pregăteau să-l jupoaie de viu, a strigat, plin de curaj: "Fiecare bucată din carnea mea, fiecare picătură din sângele meu vă vor repeta că sunt creștin"". Dintre acești martiri, 87 au fost chinezi și 33 misionari străini. Majoritatea au fost uciși în timpul Revoltei Boxerilor la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea. Boxerii erau membri ai partidului politic religios chinez care a declarat război împotriva europenilor și a colonialismului. Cum misionarii erau din vest, creștinii au devenit una dintre țintele lor favorite.

Sfântul Părinte a spus că momentul canonizării acestor oameni, printre care sunt și câțiva copii, "nu constituie timpul potrivit pentru a judeca aceste perioade istorice: acest lucru poate va fi făcut altă dată. Cu această proclamare solemnă a sfințeniei, Biserica dorește astăzi doar să recunoască faptul că acești martiri sunt un exemplu de curaj și coerență pentru noi toți, și că ei fac cinste nobilului popor chinez".

Canonizarea a devenit, de asemenea, o ocazie specială pentru Sfântul Părinte de a manifesta opțiunea preferențială a Bisericii pentru cei săraci, abandonați și lipsiți de apărare. Ca un exemplu de dedicare față de minoritățile etnice, papa a arătat-o pe Katharine Drexel, călugăriță americană din secolul al XIX-lea, fondatoarea Congregației "Surorile Preasfântului Sacrament" pentru indienii și persoanele de culoare, care a comunicat afro-americanilor și indienilor mesajul evanghelic al vieții euharistice. "Katharine Drexel este un exemplu excelent al acelei carități practice și solidarități generoase cu cei mai puțin favorizați, care a fost pentru mult timp semnul distinctiv al catolicilor americani", a spus Sfântul Părinte.

Giuseppina Bakhita este pentru papa modelul de speranță pe care numai Dumnezeu o poate da omului care trăiește în captivitate, atât în formele vechi cât și în cele noi de sclavie, în special pentru sudanezi, mulți dintre ei, ca Bakhita, fiind reduși la sclavie.

Iubirea creștină pentru bolnavi și abandonați a fost în mod sublim exprimată în persoana Mariei Josefa a Inimii lui Isus Sancho de Guerra, fondatoarea Congregației Slujitoarele lui Isus ale Carității, care a fost și ea canonizată. "În viața noii sfinte, prima femeie de origine bască ce este canonizată, acțiunea Duhului Sfânt s-a manifestat într-un mod deosebit", a spus papa. În ciuda faptului că a fost bolnavă "în ultimii 12 ani ai vieții sale, ea nu și-a cruțat nici un efort sau suferință, și s-a dăruit fără rezerve în slujba carității față de bolnavi, în climatul unui spirit contemplativ".

Guvernul Chinez a protestat pentru timpul ales pentru ceremonie, arătând că 1 octombrie este sărbătoare națională, marcând aniversarea înființării noului guvern comunist al țării în 1949. Canonizarea a mai stârnit plângeri deoarece guvernul de la Beijing îi proclamă acum pe liderii boxerilor ca predecesori ideologici și eroi naționali.

Vaticanul a înlăturat aceste obiecții, arătând că timpul pentru ceremoniile de canonizare este fixat de calendarul Sfântului Scaun, fără referire la vreo sărbătoare națională. Mai mult, oficialitățile Vaticanului au arătat că martirii sunt onorați pentru fidelitatea lor față de credința catolică, nu pentru rolul lor în problemele politice.

("Lumina creștinului", 11/2000)

* * *

Luigi Maria Monti

Luigi Maria Monti (1825- 1900), preot italian, a înființat Institutul Fiilor Neprihănitei Zămisliri. A lucrat în spitale și în opere de binefacere. "Dăruit cu totul vindecării rănilor trupești și sufletești ale celor bolnavi și orfani, a explicat papa prezentând actualitatea exemplului vieții acestui fericit, îi plăcea să îi numească «săracii lui Cristos», și îi slujea însuflețit de o credință vie, susținută de o rugăciune intensă și constantă".

("Lumina creștinului", 1/2004)

 


Alegeți altă zi:



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat