Misal
  Cuprins
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 MISAL 

"INSTITUTIO GENERALIS"
PRINCIPII ȘI NORME PENTRU UTILIZAREA LITURGHIERULUI ROMAN

CAPITOLUL IV

DIFERITELE FORME DE CELEBRARE A LITURGHIEI

74. În Biserica locală, primul loc îl ocupă, prin semnificația sa, Liturghia prezidată de episcop înconjurat de preoții săi și de slujitori, cu participarea deplină și activă a poporului sfânt al lui Dumnezeu. Aceasta constituie o manifestare principală a Bisericii (1).

75. De asemenea, trebuie dată o mare importanță Liturghiei ce se celebrează cu o comunitate, mai ales cu cea parohială, deoarece în special la celebrarea comună de duminică ea reprezintă Biserica universală în condiții determinate de timp și loc (2).

76. Între Liturghiile celebrate de anumite comunități, un loc deosebit îl ocupă Liturghia conventuală, care este o parte a oficiului zilnic, precum și Liturghia numită "a comunității". Deși aceste Liturghii nu implică nici o formă specială de celebrare, este foarte potrivit ca ele să fie cântate, mai ales cu deplina participare a tuturor membrilor comunității, fie călugări, fie canonici. La acestea, fiecare să-și exercite slujirea, în funcție de treapta pe care se află. E bine ca toți preoții care nu sunt obligați de motive pastorale să celebreze individual să concelebreze la aceste Liturghii pe cât este posibil. Mai mult, toți preoții dintr-o comunitate care, din motive pastorale, sunt obligați să celebreze individual, pot concelebra, în aceeași zi, și la Liturghia conventuală sau a comunității (3).

I. LITURGHIA CU CREDINCIOȘII

77. Prin Liturghie cu credincioșii se înțelege acea Liturghie care se celebrează cu participarea poporului. Se cuvine ca, pe cât posibil, mai ales în duminici și sărbători de poruncă, celebrarea să fie cântată și cu un număr adecvat de slujitori (4); totuși, ea poate fi săvârșită cu un singur slujitor și citită.

78. Este bine ca preotul celebrant să fie însoțit în mod normal de un acolit, un lector și un cantor; în cele ce urmează, această formă se va numi "tipică". Totuși Ritualul descris mai jos prevede și prezența posibilă a unui număr mai mare de slujitori.

La orice formă de celebrare poate lua parte un diacon care își îndeplinește funcția proprie.

Lucrurile necesare pentru Liturghie

79. Altarul să fie acoperit cu cel puțin o față de altar. Pe el sau alături de el să se așeze cel puțin două lumânări aprinse, sau patru, sau șase sau, dacă celebrează episcopul diecezei, șapte. De asemenea, pe altar, sau alături de el, să fie o cruce. Lumânările și crucea pot fi aduse în cadrul procesiunii de intrare. Pe altar este așezată - dacă nu este adusă în procesiunea de intrare - Cartea Evangheliilor, dacă este deosebită de Lecționar.

80. În prezbiteriu trebuie pregătite:

a) lângă scaunul preotului: Liturghierul și, după caz, cartea cu cântări;

b) pe pupitru: Lecționarul`;

c) pe credență: potirul, corporalul, purificatorul și, după caz, pala; patena și ciboriile, dacă sunt necesare, conținând pâinea pentru Împărtășania preotului, a slujitorilor și a poporului, cănițele cu vin și apă, dacă toate acestea nu urmează a fi aduse de credincioși la Ofertoriu; tăvița pentru Împărtășania credincioșilor; cele necesare pentru spălarea mâinilor. Potirul se acoperă cu un văl, care poate fi întotdeauna de culoare albă.

81. În sacristie se pregătesc veșmintele sacre ale preotului și ale slujitorilor, în funcție de forma de celebrare:

a) Pentru preot: alba, stola și planeta (casula)

b) Pentru diacon: alba, stola și dalmatica. Aceasta din urmă, în caz de nevoie sau la o celebrare mai puțin solemnă, poate fi omisă.

c) Pentru ceilalți slujitori: albe sau alte veșminte aprobate.

Toți cei care îmbracă alba să aibă cingul și amict, dacă nu există alte dispoziții.

A) FORMA TIPICĂ

Ritualul începutului

82. După ce poporul s-a adunat, preotul și slujitorii, îmbrăcați în veșmintele sacre, înaintează spre altar în următoarea ordine:

a) Slujitorul cu cădelnița fumegândă, dacă se face tămâierea.

b) După caz, slujitorii care poartă lumânările aprinse și printre ei, eventual, unul purtând crucea.

c) Acoliții și ceilalți slujitori.

d) Lectorul, care poate duce Evanghelia.

e) Preotul celebrant.

Dacă se face tămâierea, preotul pune tămâia în cădelniță înainte de pornirea procesiunii.

83. În timpul procesiunii către altar, se execută cântarea de la intrare (cf. nr. 25-26).

84. Ajungând la altar, preotul și slujitorii fac salutarea cuvenită, adică se înclină profund sau, dacă există tabernacol cu Preasfântul Sacrament, fac genuflexiune.

Dacă s-a adus crucea în procesiune, ea se așază lângă altar sau în alt loc potrivit; lumânările aduse de slujitori se pun lângă altar sau pe credență; Evanghelia se pune pe altar.

85. Preotul urcă la altar și îl sărută în semn de venerație. Apoi, după caz, tămâiază altarul de jur împrejur.

86. După aceasta, preotul merge la scaunul său. La terminarea cântării de la intrare, toți, preoții și credincioșii, în picioare, își fac semnul crucii. Preotul spune: În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Poporul răspunde: Amin.

Apoi, întorcându-se către popor și întinzând brațele, preotul îl salută folosind una din formulele propuse. El sau alt slujitor adecvat poate, de asemenea, să facă o scurtă introducere în Liturghia zilei.

87. După Actul penitențial se spun: Doamne, miluiește-ne și Mărire în cer, conform rubricilor (nr. 30-31). Mărire poate fi intonat fie de preot, fie de cantori sau de toți împreună.

88. Apoi preotul invită poporul la rugăciune, împreunându-și mâinile și zicând: Să ne rugăm și toți împreună cu preotul se roagă câteva clipe în tăcere. Apoi preotul, întinzând brațele, spune Rugăciunea zilei; la terminarea ei, poporul aclamă: Amin.

Liturgia cuvântului

89. La terminarea Rugăciunii zilei, lectorul merge la pupitru și citește prima lectură, pe care toți o ascultă șezând, iar la sfârșit răspund prin aclamație.

90. După ce se termină lectura, psalmistul sau cantorul sau însuși lectorul citește sau cântă psalmul responsorial, iar credincioșii dau răspunsurile (cf. nr. 36).

91. Apoi, dacă există a doua lectură înainte de Evanghelie, lectorul o citește de la pupitru cum s-a spus mai sus; toți șed și ascultă, iar la sfârșit răspund prin aclamație.

92. Urmează Aleluia sau altă cântare, după cerințele timpului liturgic (cf. nr. 37-39).

93. În timp ce se cântă Aleluia sau altă cântare corespunzătoare, preotul, dacă este cazul, pune tămâie în cădelniță. Apoi, cu mâinile împreunate, înclinându-se înaintea altarului, spune în taină: Curăță inima mea.

94. După aceea, ia Evanghelia - dacă ea se află pe altar - și, precedat de slujitori, care pot purta cădelniță și lumânări, se îndreaptă spre pupitru.

95. La pupitru preotul deschide cartea și spune: Domnul să fie cu voi și apoi: Cu credință și evlavie să luăm aminte...,făcând semnul crucii cu degetul mare pe carte precum și pe frunte, pe buze și pe piept. Apoi, după caz, tămâiază cartea. După aclamația poporului, preotul proclamă Evanghelia. La terminarea citirii, sărută cartea zicând în taină: Prin cuvintele Evangheliei să ni se ierte păcatele. După citirea Evangheliei, poporul aclamă, după obiceiul regiunii.

96. Dacă nu există lector, preotul însuși proclamă toate lecturile și, dacă e necesar, și cântările dintre ele, stând la pupitru. Tot acolo, după caz, pune tămâie în cădelniță și înclinându-se, spune: Curăță inima mea.

97. Omilia se rostește fie de la scaun, fie de la pupitru.

98. Simbolul credinței (Crezul) este recitat de preot împreună cu poporul (cf. nr. 44). La cuvintele S-a întrupat..., toți se înclină; în sărbătoarea Bunei Vestiri și în solemnitatea Nașterii Domnului, fac genuflexiune.

99. Apoi se face, cu participarea poporului, Rugăciunea universală sau a credincioșilor, pe care preotul o conduce de la scaun sau de la pupitru (cf. nr. 45-47).

Liturgia euharistică

100. După terminarea Rugăciunii universale, începe cântarea la Ofertoriu (cf. nr. 50), iar slujitorii așază pe altar corporalul, purificatorul, potirul și liturghierul.

101. E bine ca participarea credincioșilor să se manifeste prin oferirea pâinii și a vinului pentru celebrarea Euharistiei, sau a altor daruri pentru nevoile Bisericii și ajutorarea săracilor.

Ofrandele credincioșilor sunt primite de preot ajutat de slujitori și sunt așezate într-un loc potrivit; pâinea și vinul pentru Euharistie sunt duse la altar.

102. Preotul la altar primește de la slujitor patena cu pâine și, ținând-o cu amândouă mâinile puțin ridicată deasupra altarului, rostește formula prescrisă. Apoi așază patena cu pâinea pe corporal.

103. În continuare, stând în partea laterală a altarului, primește de la slujitor cănițele din care toarnă vinul și puțină apă în potir, spunând în taină formula prescrisă. Întors la mijlocul altarului, el ia potirul și, ținându-l puțin ridicat cu amândouă mâinile, rostește formula prescrisă. Apoi așază potirul pe corporal și îl poate acoperi cu pala.

104. După ce așază potirul pe altar, preotul, înclinându-se, spune în taină: În duhul smereniei.

105. Dacă e cazul, preotul tămâiază darurile și altarul, iar slujitorul - pe preot și pe credincioși.

106. După rugăciunea În duhul smereniei sau după tămâiere, preotul, stând în partea laterală a altarului, își spală mâinile cu apa pe care i-o toarnă slujitorul, rostind în taină formula prescrisă.

107. Întorcându-se apoi la mijlocul altarului și stând cu fața la popor, își întinde și își împreunează mâinile invitând poporul la rugăciune prin cuvintele: Rugați-vă, fraților...; după răspunsul poporului, spune, cu brațele întinse, Rugăciunea asupra darurilor. La sfârșit, poporul aclamă: Amin.

108. Apoi preotul începe Rugăciunea euharistică. Cu brațele întinse spune: Domnul să fie cu voi! Când continuă: Sus inimile!, ridică brațele și apoi, cu brațele întinse, adaugă: Să mulțumim Domnului Dumnezeului nostru! După ce poporul răspunde: Vrednic și drept este, preotul continuă Prefața; la terminarea ei, împreunează mâinile și cântă sau spune cu glas tare, împreună cu slujitorii și credincioșii, Sfânt - bine este cuvântat (cf. nr. 55b).

109. Preotul continuă Rugăciunea euharistică după rubricile corespunzătoare fiecărei Rugăciuni euharistice. Dacă celebrantul este episcop, după cuvintele împreună cu slujitorul tău papa nostru N., adaugă: cu mine, nevrednicul tău slujitor.

Ordinariul locului trebuie numit cu următoarea formulă: împreună cu slujitorul tău papa nostru N., cu episcopul (Vicarul, prelatul, prefectul, abatele) nostru N. Pot fi numiți în Rugăciunea euharistică și episcopii coadiutori și auxiliari. Când ar trebui pomenite prea multe nume, se spune, cu o formulă generală: cu episcopul nostru N. și cu episcopii colaboratori ai săi (5). În fiecare dintre Rugăciunile euharistice, astfel de formule trebuie adaptate după cerințele gramaticale. Puțin înainte de consacrare, ministrantul le poate atrage atenția credincioșilor sunând din clopoțel. De asemenea, sună din clopoțel la ridicarea ostiei și a potirului, după obiceiul locului.

110. După doxologia care încheie Rugăciunea euharistică, preotul, cu mâinile împreunate, spune îndemnul premergător rugăciunii "Tatăl nostru", pe care apoi o rostește cu brațele întinse, împreună cu poporul.

111. Terminându-se rugăciunea "Tatăl nostru", preotul, tot cu brațele întinse, rostește singur embolismul Mântuiește-ne, Doamne, la terminarea căruia poporul aclamă: Căci a ta este împărăția.

112. În continuare, preotul spune cu glas tare rugăciunea: Doamne Isuse Cristoase, care ai spus. Apoi, întinzându-și și împreunându-și mâinile, vestește pacea spunând: Pacea Domnului să fie pururea cu voi! Poporul răspunde: Și cu duhul tău. Apoi, dacă se consideră oportun, preotul adaugă: Dăruiți-vă pacea și toți, după obiceiul locului, își dau reciproc un semn de pace și de iubire. Preotul poate să dea slujitorilor semnul de pace.

113. În continuare, preotul ia ostia, o frânge deasupra patenei și pune o părticică în potir, spunând în taină: Această unire. În timpul acesta, corul și credincioșii cântă sau recită Mielul lui Dumnezeu (cf. nr. 56e).

114. Preotul spune în taină rugăciunea: Doamne Isuse Cristoase, Fiul Dumnezeului celui viu sau primirea trupului și sângelui tău.

115. După terminarea rugăciunii, preotul face o genuflexiune, ia Ostia și, ținând-o puțin ridicată deasupra patenei, spune, adresându-se comunității: Iată Mielul lui Dumnezeu și, împreună cu poporul, adaugă o singură dată: Doamne, nu sunt vrednic.

116. Apoi, plecându-se spre altar, preotul continuă în taină: Trupul lui Cristos să mă păzească pentru viața cea veșnică și cu venerație se împărtășește cu trupul lui Cristos. Apoi ia potirul, spune: Sângele lui Cristos să mă păzească pentru viața cea veșnică și cu venerație se împărtășește cu sângele lui Cristos.

117. Preotul ia patena sau ciboriul și se apropie de cei care se împărtășesc. Dacă Împărtășania se dă numai sub chipul pâinii, el, ținând ostia puțin ridicată, o arată fiecăruia spunând: Trupul lui Cristos. Cel care se împărtășește răspunde: Amin și primește sfânta Împărtășanie, ținând tăvița sub bărbie.

118. Pentru împărtășirea sub ambele specii se va ține seama de indicațiile date mai jos (cf. nr. 240-252).

119. În timp ce preotul se împărtășește, se începe cântarea la Împărtășanie (cf. nr. 56i).

120. După terminarea Împărtășaniei, preotul, întorcându-se la altar, adună firimiturile, dacă sunt; apoi, stând în partea laterală a altarului sau la credență, purifică patena sau ciboriul deasupra potirului, apoi purifică potirul și îl șterge cu purificatorul. Dacă vasele au fost purificate la altar, un slujitor le duce la credență. Totuși este îngăduit ca vasele care trebuie purificate, mai ales dacă sunt mai multe, să fie lăsate pe altar sau pe credență deasupra corporalului, acoperite corespunzător, urmând a fi purificate după Liturghie.

121. După purificarea vaselor sfinte, preotul se poate întoarce la scaunul său. Se poate păstra un moment de tăcere sacră; de asemenea se poate cânta un cântec de laudă sau un psalm (cf. nr. 56j).

122. Apoi preotul, stând în picioare lângă scaun sau la altar, adresându-se credincioșilor spune: Să ne rugăm. Și cu brațele întinse rostește rugăciunea de după Împărtășanie, care poate fi precedată de un moment de tăcere, dacă nu s-a păstrat tăcere îndată după Împărtășanie. La sfârșitul rugăciunii, poporul aclamă: Amin.

Ritualul încheierii

123. La terminarea rugăciunii de după Împărtășanie, se pot face, dacă e cazul, scurte anunțuri poporului.

124. Apoi preotul, întinzându-și brațele, salută poporul spunând: Domnul să fie cu voi, iar poporul îi răspunde: Și cu duhul tău. Îndată preotul adaugă: Să vă binecuvânteze atotputernicul Dumnezeu și, dând binecuvântarea, continuă: Tatăl și Fiul și Duhul Sfânt. R. Amin. În anumite zile și ocazii, această formulă de binecuvântare este precedată, conform rubricilor, de o altă formulă mai solemnă sau de o rugăciune asupra poporului. Îndată după binecuvântare, preotul, cu mâinile împreunate, adaugă: Liturghia s-a sfârșit și toți răspund: Mulțumim lui Dumnezeu.

125. Apoi preotul venerează altarul, de obicei sărutându-l. După cuvenita înclinare sau genuflexiune împreună cu toți slujitorii, iese.

126. Dacă după Liturghie urmează altă acțiune liturgică, ritualul de încheiere, adică salutarea, binecuvântarea și trimiterea poporului, se omite.

B) ÎNDATORIRILE DIACONULUI

127. Când există diacon care își exercită slujirea proprie, se vor respecta normele descrise în capitolul anterior, cu excepțiile de mai jos. În general, diaconul:

a) stă lângă preot și îl ajută;

b) la altar, slujește fie la potir, fie la carte;

c) dacă nu e prezent nici un alt slujitor, el îndeplinește și funcțiile lor, după nevoie.

Ritualul începutului

128. Îmbrăcat cu veșmintele sacre, diaconul, dacă poartă Evanghelia, merge înaintea preotului în drum spre altar; dacă nu, merge alături de el.

129. Făcând împreună cu preotul cuvenita înclinare sau genuflexiune, diaconul urcă împreună cu el la altar și, dacă a adus Evanghelia, o pune pe altar; împreună cu preotul, venerează altarul sărutându-l. Apoi, dacă este cazul, îl ajută pe preot la punerea tămâiei și la tămâierea altarului.

130. După tămâiere, se îndreaptă spre locul său împreună cu preotul și rămâne lângă el, ajutându-l când e necesar.

Liturgia cuvântului

131. În timp ce se rostește Aleluia sau altă cântare, îl ajută pe preot la punerea tămâiei în cădelniță, dacă e cazul; apoi, înclinându-se în fața lui, îi cere binecuvântarea zicând încet: Binecuvântează, părinte; preotul îi dă binecuvântarea spunând: Domnul să fie în inima ta. Diaconul răspunde: Amin. Apoi ia Evanghelia, dacă se află pe altar, și se îndreaptă spre pupitru precedat de slujitori, dacă sunt, eventual cu lumânări și cu tămâie.

Apoi salută poporul, tămâiază cartea și proclamă Evanghelia. După ce termină, venerează cartea sărutând-o și spune în taină: Prin cuvintele Evangheliei și se întoarce lângă celebrant. Dacă nu se ține omilia și nici nu se recită Crezul, poate să rămână la pupitru pentru Rugăciunea credincioșilor, retrăgându-se numai slujitorii.

132. După ce preotul face introducerea, diaconul, de la pupitru sau din alt loc potrivit, rostește intențiile Rugăciunii credincioșilor.

Liturgia euharistică

133. La Ofertoriu, în timp ce preotul rămâne la scaunul său, diaconul pregătește altarul, ajutat de ceilalți slujitori; lui îi revine în mod special obligația de a avea grijă de vasele sfinte. De asemenea, îl asistă pe preot când primește darurile de la credincioși. Apoi îi întinde preotului patena cu pâinea care trebuie consacrată; toarnă vinul și puțină apă în potir, spunând în taină: Prin taina acestei ape apoi înfățișează preotului potirul. Pregătirea potirului sau turnarea vinului și a apei o poate săvârși la credență. Dacă se tămâiază, îl ajută pe preot la tămâierea darurilor și a altarului și apoi el însuși sau alt slujitor tămâiază pe preot și pe credincioși.

134. În timpul Rugăciunii euharistice, diaconul stă lângă preot, dar puțin în spatele lui, pentru a-l putea ajuta la potir sau la Liturghier.

135. La doxologia finală a Rugăciunii euharistice, în picioare alături de preot, ține potirul ridicat, în timp ce preotul ridică patena cu ostia, până în momentul în care poporul răspunde Amin.

136. După ce preotul spune rugăciunea pentru pace și pacea Domnului să fie pururea cu voi, iar poporul răspunde Și cu duhul tău, diaconul, dacă e cazul, invită la dăruirea păcii zicând: Dăruiți-vă pacea. El însuși primește pacea de la preot și o poate da slujitorilor mai apropiați.

137. După ce se împărtășește preotul, diaconul primește Împărtășania sub ambele specii și apoi îl ajută pe preot la distribuirea Împărtășaniei. Dacă Împărtășania se dă sub ambele specii, el înfățișează celor care se împărtășesc potirul și bea ultimul din potir.

138. După ce se termină distribuirea Împărtășaniei, diaconul se întoarce împreună cu preotul la altar, adună firimiturile, dacă sunt, apoi duce potirul și celelalte vase sacre la credență și acolo le purifică și le aranjează, după obicei, în timp ce preotul se întoarce la scaunul său. E îngăduit, totuși, ca vasele care trebuie purificate, mai ales dacă sunt mai multe, să fie lăsate pe altar sau pe credență deasupra corporalului, acoperite corespunzător, urmând a fi purificate după Liturghie.

Ritualul încheierii

139. La terminarea Rugăciunii de după Împărtășanie, diaconul face eventualele anunțuri scurte poporului, dacă preotul nu preferă să le facă personal.

140. După ce preotul dă binecuvântarea, diaconul spune: Liturghia s-a sfârșit. Mergeți în pace.

141. Apoi, împreună cu preotul, venerează altarul sărutându-l și, făcând cuvenita înclinare sau genuflexiune, se retrag în ordinea în care au venit.

C) ROLUL ACOLITULUI

142. Rolurile pe care le poate îndeplini acolitul sunt de diferite feluri și multe dintre ele se pot prezenta împreună. E bine ca diferitele îndatoriri să fie împărțite între mai mulți acoliți. Dacă, însă, e prezent un singur acolit, le va îndeplini el însuși pe cele mai importante, iar celelalte vor fi distribuite între diferiți slujitori.

Ritualul începutului

143. La procesiunea de intrare, acolitul poate purta crucea, însoțit de doi ministranți cu lumânări aprinse. Ajuns la altar, așază crucea lângă altar și merge la locul său în prezbiteriu.

144. În timpul celebrării, este sarcina acolitului să stea, când e cazul, alături de preot sau de diacon, pentru a le prezenta cartea sau pentru a-i ajuta în orice privință. De aceea, pe cât posibil, trebuie să aibă un loc din care să-și poată îndeplini cu ușurință slujba, fie lângă scaun, fie la altar.

Liturgia euharistică

145. Dacă nu există diacon, după terminarea Rugăciunii credincioșilor, în timp ce preotul rămâne la scaunul său, acolitul așază pe altar corporalul, purificatorul, potirul și Liturghierul. Apoi, dacă e necesar, îl ajută pe preot să primească darurile poporului și, după caz, aduce la altar pâinea și vinul și le înfățișează preotului. Dacă se tămâiază, el înfățișează preotului cădelnița și apoi îl asistă la tămâierea darurilor și a altarului.

146. Acolitul îl poate ajuta pe preot ca slujitor în cazuri excepționale la distribuirea Împărtășaniei (6). Dacă se dă Împărtășania sub ambele specii, el înfățișează potirul celor care se împărtășesc sau ține potirul, dacă împărtășania se dă prin întingere.

147. După ce se termină distribuirea Împărtășaniei, îl ajută pe preot sau pe diacon să purifice vasele sacre. Dacă nu există diacon, acolitul duce vasele sacre la credență și acolo le purifică și le aranjează.

D. ÎNDATORIRILE LECTORULUI

Ritualul începutului

148. La procesiunea de intrare, dacă nu există diacon, lectorul poate purta Evanghelia: în acest caz, merge înaintea preotului; altfel, merge împreună cu ceilalți slujitori.

149. Ajungând la altar și făcând împreună cu preotul cuvenita înclinare sau genuflexiune, urcă la altar, așază pe el Evanghelia și merge să-și ocupe locul în prezbiteriu alături de ceilalți slujitori.

Liturgia cuvântului

150. Lectorul proclamă la pupitru lecturile care preced Evanghelia. Dacă nu există psalmist, poate rosti și psalmul responsorial de după prima lectură.

151. Dacă nu există diacon, după introducerea făcută de preot, lectorul poate propune intențiile la Rugăciunea credincioșilor.

152. Dacă la intrare sau la împărtășanie nu se cântă un cântec și dacă antifoanele indicate în liturghier nu sunt recitate de credincioși, le rostește lectorul la timpul cuvenit.

II. LITURGHIILE CONCELEBRATE

Observații preliminare

153. Concelebrarea, care manifestă în mod adecvat unitatea preoției, a jertfei și a întregului popor al lui Dumnezeu, pe lângă cazurile în care este prescrisă de ritualul însuși, este permisă:

1. a) În Joia Sfântă, atât la Liturghia crismei cât și la Liturghia de seară - Cina Domnului.

b) La Liturghiile celebrate cu ocazia conciliilor, a întrunirilor de episcopi și a sinoadelor.

c) La Liturghia pentru binecuvântarea unui abate.

2. Pe lângă acestea, cu permisiunea ordinariului, căruia îi revine să aprecieze oportunitatea concelebrării:

a) La Liturghia conventuală și la Liturghia principală în biserici și oratorii, când binele spiritual al credincioșilor nu cere ca toți preoții prezenți să celebreze individual.

b) La Liturghiile celebrate cu ocazia întrunirilor de orice fel ale preoților, fie diecezani fie călugări (7).

154. Când există un număr mai mare de preoți, superiorul competent poate îngădui concelebrarea de mai multe ori în aceeași zi, dar în timpuri succesive sau în locuri sacre diferite (8).

155. Revine episcopului, după normele de drept, să reglementeze disciplina concelebrării în dieceza sa, chiar și în bisericile și în oratoriile publice ale călugărilor exempți. În schimb, aprecierea oportunității concelebrării și acordarea permisiunii de a concelebra în propriile biserici și oratorii îi revin fiecărui ordinariu precum și superiorului major al congregațiilor clericale neexempte și al societăților de clerici cu viață comună fără voturi (9).

156. Nimeni nu va fi primit la o concelebrare după ce a început Liturghia (10).

157. Trebuie să se dea o deosebită importanță concelebrării la care participă preoții unei dieceze împreună cu episcopul propriu, și mai ales la Liturghia crismei, în Joia Sfântă, și cu ocazia unui sinod sau a unei vizite pastorale. În același sens este recomandată concelebrarea ori de câte ori preoții se întâlnesc cu episcopul propriu, fie cu ocazia exercițiilor spirituale, fie la alte întruniri. În aceste cazuri, semnul unității preoției și a Bisericii, propriu oricărei concelebrări, se manifestă într-un mod mai evident (11).

158. Din motive deosebite care țin de semnificația celebrării sau a sărbătorii, este îngăduită celebrarea sau concelebrarea de mai multe ori în aceeași zi în următoarele cazuri:

a) Cel care, în Joia Sfântă, a celebrat sau concelebrat Liturghia Crismei, poate celebra sau concelebra și Liturghia de seară, a Cinei Domnului.

b) Cel care a celebrat sau concelebrat prima Liturghie în noaptea de Paști poate celebra sau concelebra a doua Liturghie în ziua de Paști.

c) La Nașterea Domnului, toți preoții pot celebra sau concelebra trei Liturghii, cu condiția ca ele să fie celebrate fiecare la timpul ei.

d) Cel care concelebrează cu episcopul sau cu delegatul său, cu ocazia unui sinod sau a unei vizite pastorale sau la întrunirile preoților, poate celebra din nou pentru utilitatea credincioșilor (12).

159. În orice formă, Liturghia concelebrată se săvârșește după normele Liturghiei celebrate individual, ținând seama de normele și variantele indicate mai jos.

160. Dacă la Liturghia concelebrată nu este prezent nici un diacon și nici vreun alt slujitor, funcțiile ce le revin acestora sunt îndeplinite de unii dintre concelebranți.

Ritualul începutului

161. Concelebranții îmbracă, în sacristie sau în alt loc potrivit, aceleași veșminte sacre pe care obișnuiesc să le poarte când celebrează individual. Dacă, însă, există un motiv întemeiat, de exemplu un număr mai mare de concelebranți și lipsă de veșminte sacre, concelebranții, cu excepția celebrantului principal, pot omite planeta, luând numai stola peste albă.

162. Când totul e gata, se face, de obicei, procesiunea prin biserică spre altar. Preoții concelebranți merg înaintea celebrantului principal.

163. Ajungând la altar, concelebranții și celebrantul principal, după ce fac cuvenita înclinare sau genuflexiune, venerează altarul sărutându-l, apoi se îndreaptă spre scaunele destinate fiecăruia. Celebrantul principal, dacă e cazul, tămâiază altarul și apoi merge la scaunul său.

Liturgia cuvântului

164. În timpul liturgiei cuvântului, concelebranții își ocupă locurile și se așază sau se ridică în picioare după cum face celebrantul principal.

165. Omilia o ține de obicei celebrantul principal sau unul dintre concelebranți.

Liturgia euharistică

166. Ritualul Ofertoriului este săvârșit de celebrantul principal, iar ceilalți concelebranți rămân la locurile lor.

167. După ce se termină ritualul Ofertoriului, concelebranții se apropie de altar și se orânduiesc în jurul lui, dar în așa fel încât să nu împiedice desfășurarea ceremoniilor, iar credincioșii să le poată urmări bine; de asemenea, să nu împiedice accesul diaconului la altar.

Modul de a recita Rugăciunea euharistică

168. Prefața este rostită numai de celebrantul principal; Sfânt este cântat sau recitat de toți împreună cu poporul și corul.

169. După ce se termină Sfânt, concelebranții continuă Rugăciunea euharistică în modul descris mai jos. Gesturile sunt făcute numai de celebrantul principal, dacă nu se indică altfel.

170. La Rugăciunea euharistică, părțile care se rostesc simultan de toți concelebranții trebuie spuse de către concelebranți cu glas scăzut, astfel încât glasul celebrantului principal să se poată auzi deslușit. În acest fel textul este perceput mai bine de către popor.

A. Rugăciunea euharistică I sau canonul roman

171. Pe tine, așadar (Te igitur) este rostit numai de celebrantul principal, cu brațele întinse.

172. Adu-ți aminte, Doamne (Memento) al celor vii și În unire (Communicantes) pot fi încredințate fiecare unui concelebrant, care spune singur aceste rugăciuni, cu brațele întinse și cu glas tare.

173. Te rugăm, așadar (Hanc igitur) se spune numai de celebrantul principal, cu brațele întinse.

174. De la Te rugăm, Dumnezeule (Quam oblationem) până la Te rugăm cu umilință (Supplices), toți concelebranții rostesc împreună textul în întregime, astfel:

a) Te rugăm, Dumnezeule (Quam oblationem), cu brațele întinse spre daruri;

b) El, în ajunul Pătimirii (Qui pridie) și De asemenea, după Cină (Simili modo), cu mâinile împreunate;

c) Cuvintele Domnului, cu mâna dreaptă întinsă spre ostie și spre potir, dacă gestul se consideră potrivit; la ridicarea sfintelor specii, concelebranții privesc ostia și potirul, apoi se înclină adânc;

d) De aceea, aducându-ne aminte (Unde et memores) și Binevoiește a privi (Supra quae), cu brațele întinse;

e) Te rugăm cu umilință (Supplices) înclinați și cu mâinile împreunate până la cuvintele prin împărtășire din acest altar (ex hac altaris participatione), apoi se ridică din înclinare și-și fac semnul crucii la cuvintele să ne umplem de toată binecuvântarea cerească și de tot harul (omne benedictione caelesti et gratia repleamur).

175. Adu-ți aminte (Memento) al celor morți și De asemenea și pe noi, păcătoșii (Nobis quoque peccatoribus) pot fi încredințate fiecare unui concelebrant, care le spune singur cu brațele întinse și cu glas tare.

176. La cuvintele De asemenea și pe noi, păcătoșii (Nobis quoque peccatoribus), toți concelebranții își bat pieptul.

177. Prin care tu, Doamne (Per quem haec omnia) se spune numai de celebrantul principal.

178. În această Rugăciune euharistică, părțile de la Te rugăm, Dumnezeule (Quam oblationem) până la Te rugăm cu umilință (Supplices), precum și Doxologia finală, pot fi cântate.

B) Rugăciunea euharistică II

179. Cu adevărat sfânt (Vere sanctus) se spune numai de celebrantul principal, cu brațele întinse.

180. De la Te rugăm, așadar (Haec ergo dona) până la Te rugăm cu umilință (Et supplices), toți concelebranții rostesc împreună textul în întregime, astfel:

a) Te rugăm, așadar (Haec ergo dona), cu brațele întinse spre daruri;

b) El, dându-se pe sine (Qui cum passione) și De asemenea, după cină (Simili modo) cu mâinile împreunate;

c) Cuvintele Domnului, cu mâna dreaptă întinsă spre ostie și spre potir, dacă gestul se consideră potrivit; la ridicarea sfintelor specii, concelebranții privesc ostia și potirul, apoi se înclină adânc;

d) Aducându-ne, așadar, aminte (Memores igitur) și Te rugăm cu umilință (Et supplices), cu brațele întinse.

181. Rugăciunile pentru cei vii: Adu-ți aminte, Doamne (Recordare, Domine) și pentru răposați: Adu-ți aminte, Doamne, și de frații noștri (Memento etiam fratrum nostrorum) se pot încredința fiecare unui concelebrant, care le rostește singur, cu brațele întinse.

182. În această Rugăciune euharistică, părțile: El, dându-se pe sine de bunăvoie (Qui cum passione), De asemenea, după cină (Simili modo), Aducându-ne, așadar, aminte (Memores igitur) și Doxologia finală pot fi cântate.

C) Rugăciunea euharistică III

183. Sfânt ești cu adevărat (Vere sanctus) se spune numai de celebrantul principal, cu brațele întinse.

184. De la De aceea, Doamne, te rugăm (Supplices ergo te, Domine) până la Te rugăm, privește (Respice, quaesumus) toți concelebranții rostesc împreună textul în întregime, astfel:

a) De aceea, Doamne, te rugăm (Supplices ergo te, Domine), cu mâinile întinse spre daruri;

b) Căci el, în noaptea în care era vândut (Ipse enim in qua nocte tradebatur) și, de asemenea, după cină (Simili modo), cu mâinile împreunate;

c) Cuvintele Domnului, cu mâna dreaptă întinsă spre ostie și spre potir, dacă gestul se consideră potrivit; la ridicarea sfintelor specii, concelebranții privesc ostia și potirul, apoi se înclină adânc;

d) Amintindu-ne, așadar (Memores igitur) și Te rugăm, privește (Respice, quaesumus), cu brațele întinse.

185. Rugăciunile el să facă din noi (Ipse nos) și Te rugăm, Doamne, ca această jertfă (Haec hostia nostrae reconciliationis) pot fi încredințate fiecare unui concelebrant, care le rostește singur, cu brațele întinse.

186. La această Rugăciune euharistică, părțile Căci el, în noaptea (Ipse enim), De asemenea, după cină (Simili modo), Amintindu-ne, așadar (Memores igitur), precum și Doxologia finală pot fi cântate.

Rugăciunea euharistică IV

187. Te preamărim pe tine, Părinte sfânt (Confitemur tibi, Pater sancte) până la să împlinească toată sfințirea (omnem sanctificationem complere) se recită numai de celebrantul principal, cu brațele întinse.

188. De la Te rugăm, așadar, Doamne (Quaesumus igitur, Domine) până la Privește, Doamne (Respice, Domine), toți concelebranții rostesc împreună textul în întregime, astfel:

a) Te rugăm, așadar, Doamne (Quaesumus igitur, Domine), cu mâinile întinse spre daruri;

b) Când a sosit ceasul (Ipse enim cum hora venisset) și De asemenea (Simili modo), cu mâinile împreunate;

c) Cuvintele Domnului, cu mâna dreaptă întinsă spre ostie și spre potir, dacă gestul se consideră potrivit; la ridicarea sfintelor specii, concelebranții privesc ostia și potirul, apoi se înclină adânc;

d) De aceea și noi (Unde et nos) și Privește, Doamne (Respice Domine), cu brațele întinse.

189. Rugăciunea: Și acum, Doamne, (Nunc ergo, Domine) poate fi încredințată unuia dintre concelebranți, care o rostește singur, cu brațele întinse.

190. În această Rugăciune euharistică, părțile: Când a sosit ceasul (Ipse enim), De asemenea (Simili modo), De aceea și noi (Unde et nos) precum și doxologia finală pot fi cântate.

191. Doxologia finală a Rugăciunii euharistice este rostită numai de celebrantul principal sau de toți concelebranții împreună cu celebrantul principal.

Ritualul Împărtășaniei

192. Celebrantul principal, cu măinile împreunate, rostește îndemnul dinaintea Rugăciunii Domnului ți apoi, cu brațele întinse, rostește Tatăl nostru împreună cu ceilalți concelebranți și cu poporul.

193. Mântuiește-ne, te rugăm (Libera nos) se spune numai de celebrantul principal, cu brațele întinse. Toți concelebranții, împreună cu poporul, rostesc aclamația finală Căci a ta este împărăția.

194. După îndemnul diaconului sau a unuia dintre concelebranți: Dăruiți-vă pacea, toți își dau reciproc un semn de pace. Cei care stau mai aproape de celebrantul principal primesc de la el pacea, înainte de diacon.

195. În timp ce se rostește Mielul lui Dumnezeu (Agnus Dei), unii dintre concelebranți îl pot ajuta pe celebrantul principal la frângerea ostiilor atât pentru concelebranți cât și pentru împărtășirea poporului.

196. După ce se face amestecarea, numai celebrantul principal spune în taină rugăciunea Doamne Isuse Cristoase, Fiul Dumnezeului celui viu (Domine Iesu Christe, Fili Dei vivi) sau Primirea trupului (Perceptio corporis).

197. Terminându-se rugăciunea dinainte de Împărtășanie, celebrantul principal face o genuflexiune și se dă puțin înapoi. Concelebranții, unul după altul, se apropie de mijlocul altarului, fac o genuflexiune și iau de pe altar, cu venerație, trupul lui Cristos; ținându-l cu mâna dreaptă și punând mâna stângă sub ea, se întorc la locurile lor. Totuși concelebranții pot să rămână la locurile lor și să ia trupul lui Cristos de pe patena pe care celebrantul principal sau unul sau mai mulți dintre concelebranți o țin trecând prin fața lor, sau pot să-și transmită patena unul altuia, de la celebrantul principal până la ultimul.

198. Apoi celebrantul principal ia ostia și, ținând-o puțin ridicată deasupra patenei, spune adresându-se comunității: Iată Mielul lui Dumnezeu și continuă, împreună cu concelebranții și cu poporul, Doamne, nu sunt vrednic.

199. Apoi celebrantul principal, plecându-se spre altar, spune în taină: Trupul lui Cristos să mă păzească pentru viața cea veșnică și cu venerație se împărtășește cu trupul lui Cristos. La fel fac concelebranții. După ei, diaconul primește trupul Domnului de la celebrantul principal.

200. Împărtășirea cu sângele Domnului se poate face fie bând direct din potir, fie cu paiul sau cu lingurița sau prin întingere.

201. Dacă Împărtășania se face direct din potir, se poate folosi unul dintre următoarele procedee:

a) Celebrantul principal ia potirul și spune în taină: Sângele lui Cristos să mă păzească pentru viața cea veșnică, bea puțin din sângele Domnului și dă potirul diaconului sau unuia dintre concelebranți. Apoi dă credincioșilor Împărtășania sau merge la scaunul său. Concelebranții se apropie de altar unul după altul, sau doi câte doi dacă se folosesc două potire, beau din sângele Domnului și se întorc la scaunul lor. Diaconul sau un concelebrant șterge potirul cu purificatorul după împărtășirea fiecărui concelebrant.

b) Celebrantul principal, stând la mijlocul altarului se împărtășește cu sângele Domnului în felul obișnuit. Concelebranții se pot împărtăși cu sângele Domnului rămânând la locul lor și bând din potirul pe care li-l înfățișează diaconul sau unul dintre concelebranți, sau transmițându-și potirul unul altuia. Potirul este șters de fiecare dată fie de cel care-l înfățișează fiecăruia, fie de acela care bea. Fiecare, după ce se împărtășește, se întoarce la scaunul său.

202. Dacă Împărtășania se face cu paiul, se procedează astfel: celebrantul principal ia paiul și spune în taină: Sângele lui Cristos să mă păzească pentru viața cea veșnică, bea puțin din sângele Domnului și imediat după aceea purifică paiul sorbind puțină apă dintr-un vas așezat pe altar într-un loc potrivit și așază paiul pe o patenă pusă alături. Apoi diaconul sau unul dintre concelebranți așază potirul în loc potrivit, fie în mijlocul altarului, fie în partea lui dreaptă, pe un alt corporal. Lângă potir se pune și un vas cu apă pentru purificarea paielor și o patenă pe care se așază apoi paiele.

Concelebranții se apropie de altar unul după altul, iau paiul și beau puțin din sângele Domnului, după care purifică paiul sorbind puțină apă și așază paiul pe patenă.

203. Dacă împărtășirea din potir se face cu lingurița, se procedează la fel ca la împărtășirea cu paiul. Se va avea, însă grijă ca după Împărtășanie lingurița să fie așezată într-un vas cu apă, pe care, după terminarea împărtășaniei, acolitul îl duce la credență pentru a purifica și a șterge toate lingurițele.

204. Ultimul vine diaconul. După ce se împărtășește cu sângele Domnului, consumă tot ceea ce a rămas, apoi duce potirul la credență, unde el însuși sau acolitul îl purifică, îl șterge și îl aranjează ca de obicei.

205. Împărtășirea concelebranților poate fi orânduită și astfel încât fiecare să se împărtășească la altar cu trupul și, îndată după aceea, cu sângele Domnului.

În acest caz, celebrantul principal se împărtășește sub ambele specii, așa cum face când celebrează singur, păstrându-se totuși pentru împărtășirea din potir același rit pentru toți concelebranții.

După ce se împărtășește celebrantul principal, potirul se așază în partea dreaptă a altarului, pe un alt corporal. Concelebranții se apropie unul după altul de mijlocul altarului, fac genuflexiune și se împărtășesc cu trupul Domnului; apoi trec în partea dreaptă a altarului și se împărtășesc cu sângele Domnului, conform ritului ales pentru împărtășirea din potir, după cum s-a arătat mai sus. Împărtășirea diaconului și purificarea potirului se fac în modul descris mai sus.

206. Dacă împărtășirea concelebranților se face prin întingere, celebrantul principal se împărtășește în modul obișnuit cu trupul și sângele Domnului, având însă grijă să rămână în potir destul sânge pentru împărtășirea concelebranților. Apoi diaconul, sau unul dintre concelebranți, așază potirul în loc potrivit, fie în mijlocul altarului, fie în partea lui dreaptă, pe un alt corporal, împreună cu patena pe care se află ostiile. Concelebranții se apropie de altar unul după altul, fac genuflexiune, iau fiecare câte o ostie, o înmoaie parțial în potir și, ținând patena sub bărbie, se împărtășesc; apoi se întorc la locurile pe care le aveau la începutul Liturghiei.

Diaconul primește și el Împărtășania prin întingere de la un concelebrant: acesta îi spune: Trupul și sângele lui Cristos, iar diaconul îi răspunde: Amin.

Apoi diaconul, la altar, bea sângele rămas; duce potirul la credență, unde îl purifică, îl șterge și îl aranjează după obicei.

Ritualul încheierii

207. Celebrantul principal săvârșește ritualul încheierii în modul obișnuit, iar concelebranții rămân la locurile lor.

208. Înainte de a ieși, concelebranții fac cuvenita înclinare sau genuflexiune. Celebrantul principal venerează altarul sărutându-l.

III. LITURGHIA FĂRĂ POPOR

Observații preliminare

209. Este vorba aici de Liturghia celebrată de către preot, la care asistă un singur slujitor, care îi răspunde.

210. Această Liturghie urmează de regulă ritualul Liturghiei cu credincioșii; slujitorul rostește, după caz, părțile ce revin poporului.

211. Celebrarea fără slujitor să nu se facă decât în caz de gravă necesitate. În acest caz saluturile și binecuvântarea de la sfârșitul Liturghiei se omit.

212. Potirul se pregătește înainte de Liturghie fie pe credență, lângă altar, fie pe altar. Liturghierul se așază în partea stângă a altarului.

Ritualul începutului

213. Preotul, după ce face cuvenita înclinare sau genuflexiune înaintea altarului, își face semnul crucii zicând: În numele Tatălui...; întorcându-se spre slujitor, îl salută, alegând una din formulele propuse și, tot la picioarele altarului, rostește Actul penitențial.

214. Apoi urcă la altar și îl sărută în semn de venerație; după aceea merge la liturghier, în partea stângă a altarului, și rămâne acolo până la sfârșitul Rugăciunii universale.

215. Citește Antifonul de la intrare și spune Doamne, miluiește-ne și Mărire, conform rubricilor.

216. După aceea, cu mâinile împreunate, spune: Să ne rugăm și, după o pauză corespunzătoare, rostește cu brațele întinse Rugăciunea zilei. La sfârșit, slujitorul aclamă: Amin.

Liturgia cuvântului

217. După rostirea Rugăciunii zilei, slujitorul sau însuși preotul citește prima lectură și psalmul și, când e prescris, citește și a doua lectură și versul la Aleluia sau cealaltă cântare.

218. Rămânând în același loc, preotul, înclinat, spune Curăță inima mea și citește Evanghelia. La sfârșit sărută cartea în semn de venerație, spunând în taină: Prin cuvintele Evangheliei etc. Slujitorul rostește aclamația.

219. Preotul rostește, conform rubricilor, Simbolul credinței (Crezul) împreună cu slujitorul.

220. Urmează Rugăciunea universală, care poate fi spusă și la această Liturghie: preotul rostește intențiile, iar slujitorul răspunde.

Liturgia euharistică

221. Se omite Antifonul la ofertoriu. Slujitorul pune pe altar corporalul, purificatorul și potirul, dacă nu au fost puse deja la începutul Liturghiei.

222. Așezarea pâinii și a vinului și turnarea apei se fac ca la Liturghia cu credincioșii, folosindu-se formulele din Rânduiala sfintei Liturghii. Apoi preotul își spală mâinile stând în partea laterală a altarului, în timp ce slujitorul îi toarnă apă.

223. Preotul rostește Rugăciunea asupra darurilor și Rugăciunea euharistică, respectând ritualul prescris pentru Liturghia cu credincioșii.

224. Rugăciunea Domnului, cu embolismul său, se spune ca la Liturghia cu credincioșii.

225. După aclamația de la sfârșitul embolismului, preotul spune rugăciunea Doamne Isuse Cristoase, care ai spus și apoi adaugă: Pacea Domnului să fie pururea cu voi, iar slujitorul răspunde: Și cu Duhul tău. Dacă socotește oportun, preotul dă un semn de pace slujitorului.

226. În timp ce spune Mielul lui Dumnezeu împreună cu slujitorul, preotul frânge ostia deasupra patenei. Terminând Agnus Dei, săvârșește amestecarea spunând în taină: Această amestecare.

227. După amestecare, preotul spune în taină rugăciunea Doamne Isuse Cristoase, Fiul Dumnezeului celui viu, sau primirea trupului și sângelui, apoi face genuflexiune, ia ostia și, dacă slujitorul se împărtășește, spune întorcându-se spre el și ținând ostia puțin ridicată deasupra patenei: Iată Mielul lui Dumnezeu și îndată adaugă, împreună cu el, o singură dată: Doamne, nu sunt vrednic. Apoi, întorcându-se spre altar, se împărtășește cu trupul lui Cristos.

Dacă slujitorul nu se împărtășește, preotul face genuflexiunea, apoi ia ostia și, cu fața la altar, spune o singură dată, în taină: Doamne, nu sunt vrednic și se împărtășește cu trupul lui Cristos. Împărtășirea cu sângele lui Cristos se face ca în Rânduiala Liturghiei cu credincioșii.

228. Înainte de a da Împărtășania slujitorului, preotul rostește Antifonul la Împărtășanie.

229. Purificarea potirului se face în partea laterală a altarului. După aceea potirul poate fi dus de slujitor pe credență sau lăsat pe altar, ca la început.

23O. După ce purifică potirul, preotul poate lăsa câteva momente de tăcere; apoi rostește rugăciunea de după Împărtășanie.

Ritualul încheierii

231. Ritualul încheierii se desfășoară ca la Liturghia cu credincioșii, omițându-se însă cuvintele: Liturghia s-a sfârșit. Mergeți în pace.

IV. CÂTEVA NORME GENERALE PENTRU TOATE FORMELE DE LITURGHIE

Venerarea altarului și a Evangheliei

232. După obiceiul transmis în liturgie, venerarea altarului și a Evangheliei se exprimă prin sărutare. Totuși, acolo unde acest semn nu corespunde pe deplin tradițiilor sau mentalității unei anumite regiuni, revine conferinței episcopale să stabilească un alt semn care să-l înlocuiască, aducând aceasta la cunoștința Scaunului Apostolic.

Despre genuflexiune și înclinare

233. La Liturghie se fac trei genuflexiuni: după ridicarea Ostiei, după ridicarea potirului și înainte de Împărtășanie.

Însă dacă în prezbiteriu se află tabernacolul cu Preasfântul Sacrament, se face genuflexiune și înainte și după Liturghie și de fiecare dată când se trece prin fața Preasfântului Sacrament.

234. Există două feluri de înclinare: a capului și a trupului.

a) Înclinarea capului se face atunci când sunt numite împreună cele trei persoane dumnezeiești, precum și la numele lui Isus, al sfintei Fecioare Maria și al sfântului în cinstea căruia se celebrează Liturghia.

b) Înclinarea trupului sau înclinarea profundă se face: la altar, când pe el nu se află tabernacolul cu Sfânta Taină; la rugăciunile Curăță inima mea și În duhul smereniei; la Crez, la cuvintele S-a întrupat de la Duhul Sfânt din Maria Fecioara și s-a făcut om; la canonul roman, la cuvintele Te rugăm cu umilință. Înclinare profundă face și diaconul când cere binecuvântarea înainte de a proclama Evanghelia. De asemenea, preotul, la Prefacere, se înclină ușor în timp ce rostește cuvintele Domnului.

Tămâierea

235. Tămâierea se poate face la orice formă de Liturghie:

a) în timpul procesiunii de intrare;

b) la începutul Liturghiei, pentru a tămâia altarul;

c) la procesiunea și proclamarea Evangheliei;

d) la ofertoriu, pentru a tămâia darurile, altarul, pe preot și poporul;

e) la ridicarea ostiei și a potirului după consacrare.

236. Preotul pune tămâie în cădelniță și o binecuvântează cu semnul crucii, fără a spune nimic.

Tămâierea altarului se face astfel:

a) Dacă altarul este distanțat de perete, preotul îl tămâiază mergând de jur împrejurul lui.

b) Dacă altarul este lângă perete, preotul îl tămâiază trecând întâi în partea dreaptă, apoi în partea stângă.

Dacă crucea se află pe altar sau alături de el, este tămâiată înainte de tămâierea altarului; dacă este în spatele altarului, preotul o tămâiază când trece prin fața ei.

Purificarea

237. Ori de câte ori vreo fărâmă de ostie rămâne lipită de degete, în special după frângere sau după distribuirea sfintei Împărtășanii la credincioși, preotul își curăță degetele deasupra patenei, sau, dacă este necesar, le spală. De asemenea, dacă sunt firimituri în afara patenei, le adună.

238. Vasele sfinte sunt purificate de preot sau de diacon, sau de acolit, pe cât posibil la credență, fie după Împărtășanie, fie după Liturghie. Purificarea potirului se face cu vin și apă, sau numai cu apă, ce se consumă apoi de către acela care face purificarea. Patena se șterge de obicei cu purificatorul.

239. Dacă se întâmplă ca ostia sau vreo părticică să cadă, ea va fi ridicată cu venerație; iar dacă se varsă vreo picătură din sângele Domnului, locul unde a căzut se spală cu apă, iar apa se varsă apoi în sacrariu.

Împărtășirea sub ambele specii

240. Sfânta Împărtășanie își exprimă mai deplin calitatea de semn când se face sub ambele specii. În această formă iese mai bine în evidență semnificația ei de ospăț euharistic, se exprimă mai clar voința dumnezeiască de a întări noul și veșnicul Legământ în sângele Domnului și se vede mai bine legătura între ospățul euharistic și ospățul escatologic din împărăția Tatălui (13).

241. Păstorii sufletești să aibă grijă să amintească, în mod cât mai corespunzător, credincioșilor care participă sau asistă la ritualul Împărtășaniei învățătura catolică exprimată de Conciliul Tridentin privind forma sub care se dă Împărtășania. În primul rând să le explice credincioșilor că, potrivit credinței catolice, chiar și sub o singură specie este primit Cristos întreg și deplin și se primește sacramentul adevărat și,prin urmare, în ceea ce privește roadele, cei care se împărtășesc sub o singură specie nu sunt lipsiți de nici unul din harurile necesare pentru mântuire (14).

Pe lângă aceasta să-i învețe că, în ceea ce privește administrarea sacramentelor, Biserica are puterea ca, păstrând intactă substanța lor, să stabilească sau să schimbe ceea ce consideră mai potrivit, în funcție de diferitele împrejurări, timpuri și locuri, pentru ca sacramentele să fie venerate cum se cuvine și să aducă rod în cei care le primesc (15). În același timp, însă, credincioșii să fie îndemnați să participe mai intens la ritualul sacru în forma în care iese mai deplin în evidență semnul ospățului euharistic.

242. După aprecierea ordinariului și în urma cuvenitei instruiri catehetice, împărtășirea din potir se permite în următoarele cazuri (16):

1) neofiților adulți, la Liturghia care urmează după Botezul lor; adulților care primesc Mirul, la Liturghia miruirii; celor botezați care sunt primiți în comuniunea Bisericii;

2) noilor căsătoriți, la Liturghia Căsătoriei lor;

3) diaconilor, la Liturghia conferirii diaconatului;

4) stareței, la Liturghia binecuvântării ei; fecioarelor, la Liturghia consacrării lor; celor care fac profesiune călugărească (bărbați și femei) precum și rudelor, prietenilor și confraților acestora, la Liturghia primei profesiuni, a reînnoirii sau a profesiunii călugărești perpetue, dacă depun sau reînnoiesc voturile în cadrul Liturghiei;

5) celor cărora li se încredințează o slujire în Biserică, la Liturghia instituirii lor; auxiliarilor misionari laici, la Liturghia în care își primesc în mod public misiunea; tuturor celor care primesc din partea Bisericii o misiune, la Liturghia în cadrul căreia li se încredințează;

6) bolnavului și tuturor celor de față, la administrarea Viaticului, atunci când se celebrează Liturghia în casa bolnavului;

7) diaconului și slujitorilor care își exercită funcția în cadrul Liturghiei;

8) la concelebrare:

a) tuturor celor care, la acea concelebrare, îndeplinesc o adevărată slujire liturgică și tuturor seminariștilor care sunt de față la ea;

b) în bisericile și oratoriile proprii, tuturor membrilor institutelor care fac profesiunea sfaturilor evanghelice; membrilor altor societăți, care se dedică lui Dumnezeu prin voturi călugărești ori printr-o oferire sau făgăduință; de asemenea, tuturor celor care locuiesc zi și noapte într-o casă a membrilor acelor institute și societăți;

9) preoților care sunt de față la celebrările mari și nu pot celebra sau concelebra;

10) tuturor acelora care participă la exerciții spirituale, la Liturghia care se celebrează pentru ei în cadrul acestor exerciții și la care ei iau parte activă; tuturor acelora care participă la o întrunire pastorală, la Liturghia celebrată comunitar;

11) persoanelor amintite la nr. 2 și 4, la Liturghia jubileului lor;

12) nașului, nașei, părinților și soțului/soției precum și cateheților unui laic botezat adult, la Liturghia inițierii acestuia;

13) părinților, prietenilor precum și binefăcătorilor principali care participă la Liturghia unui preot nou sfințit;

14) membrilor comunităților, la Liturghia conventuală sau a comunității, după norma nr. 76 al prezentului document.

Pe lângă aceasta, conferințele episcopale pot stabili modalități, motivații ți condiții în baza cărora ordinarii pot îngădui Împărtășania sub ambele specii și în alte cazuri de mare importanță pentru viața spirituală a unei comunități sau a unui grup de credincioși.

În limitele stabilite, ordinarii pot să indice cazurile particulare, cu condiția ca permisiunea să nu fie fără discernământ, celebrările să fie bine precizate și să se evite exagerările; pe lângă aceasta, vor trebui evitate ocaziile în care numărul celor care se împărtășesc este mare. Grupurile care se bucură de această facultate să fie bine determinate, disciplinate și omogene.

243. Pentru distribuirea Împărtășaniei sub ambele specii, trebuie pregătite:

a) dacă împărtășirea din potir se face cu paiul - paie de argint pentru celebrant și pentru fiecare persoană care se împărtășește precum și un vas cu apă pentru purificarea paielor și o tavă pe care se așază acestea;

b) dacă sângele Domnului se administrează cu lingurița - o linguriță;

c) dacă Împărtășania sub ambele specii se distribuie prin întingere, trebuie avut grijă ca ostiile să nu fie prea subțiri și prea mici, ci puțin mai groase ca de obicei, pentru ca, înmuiate parțial în sângele Domnului, să poată fi distribuite cu ușurință.

1. Ritualul Împărtășaniei sub ambele specii când cei care se împărtășesc beau direct din potir

244. Dacă este de față un diacon sau un alt preot asistent sau un acolit:

a) celebrantul se împărtășește, după obicei, cu trupul și sângele Domnului, având grijă ca în potir să rămână destul pentru cei care se vor împărtăși, și șterge cu purificatorul marginea exterioară a potirului.

b) Celebrantul înmânează slujitorului potirul cu purificatorul, iar el ia patena sau ciboriul cu ostiile; apoi celebrantul și slujitorul care ține potirul stau într-un loc de unde pot da cu ușurință credincioșilor Împărtășania.

c) Cei care se împărtășesc se apropie unul după altul, fac cuvenitul gest de venerație și se opresc în picioare în fața celebrantului.

Acesta, ridicând ostia, spune: Trupul lui Cristos, iar cel care se împărtășește răspunde: Amin și primește de la celebrant trupul lui Cristos.

d) Cel care se împărtășește trece apoi și se oprește, în picioare, în fața slujitorului cu potirul. Acesta spune: Sângele lui Cristos și-i întinde celui care se împărtășește potirul și purificatorul. Cel care se împărtășește răspunde: Amin, ia cu mâna dreaptă potirul, îl duce la gură și bea puțin din el, ținându-și cu mâna stângă purificatorul sub bărbie și fiind atent să nu cadă vreo picătură din sângele Domnului. După aceea dă înapoi potirul și se retrage, iar slujitorul șterge marginea exterioară a potirului cu purificatorul.

e) După ce se termină împărtășirea din potir, slujitorul îl așază pe altar. Celebrantul continuă să distribuie împărtășania celorlalți credincioși, dacă există unii care o primesc sub o singură specie. Apoi se întoarce la altar. El însuși sau slujitorul bea ce a mai rămas din sângele Domnului, apoi face purificările după obicei.

245. Dacă nu este de față un diacon sau un alt preot asistent sau un acolit:

a) Celebrantul se împărtășește, după obicei, cu trupul și sângele Domnului, având grijă ca în potir să rămână destul pentru cei care se vor împărtăși, și șterge cu purificatorul marginea exterioară a potirului.

b) Celebrantul stă apoi într-un loc de unde poate da cu ușurință Împărtășania și distribuie trupul Domnului, în felul obișnuit, fiecărui credincios care se împărtășește sub ambele specii: aceștia se apropie, fac cuvenitul gest de venerație și se opresc în fața celebrantului, iar după ce primesc trupul Domnului se dau puțin la o parte.

c) După ce fiecare credincios a primit trupul Domnului, celebrantul așază ciboriul pe altar și ia potirul împreună cu purificatorul. Cei care urmează să se împărtășească din potir se apropie unul câte unul de celebrant și se opresc în fața lui; celebrantul spune: Sângele lui Cristos și-i întinde celui care se împărtășește potirul și purificatorul, iar acesta răspunde: Amin, ia cu mâna dreaptă potirul, îl duce la gură și bea puțin din el, ținându-și cu mâna stângă purificatorul sub bărbie și având grijă să nu cadă vreo picătură din sângele Domnului; apoi dă înapoi potirul și se retrage, iar celebrantul șterge cu purificatorul marginea exterioară a potirului.

d) Terminându-se împărtășirea din potir, celebrantul îl așază pe altar și, dacă sunt și credincioși care se împărtășesc sub o singură specie, îi împărtășește în felul obișnuit, apoi se întoarce la altar, bea ceea ce a mai rămas în potir și face purificările după obicei.

2. Ritualul împărtășirii sub ambele specii prin întingere

246. Dacă e de față un diacon sau un preot asistent sau un acolit:

a) Celebrantul îi înmânează potirul cu purificatorul și ia patena sau ciboriul cu ostiile; apoi celebrantul și slujitorul stau într-un loc de unde pot da cu ușurință Împărtășania.

b) Cei care se împărtășesc se apropie unul de altul, fac cuvenitul gest de venerație și se opresc în picioare în fața celebrantului, ținând tăvița sub bărbie; celebrantul înmoaie parțial osia în potir și, ridicând-o, spune: Trupul și sângele lui Cristos. Cel care se împărtășește răspunde: Amin și primește de la celebrant Euharistia; după aceea se întoarce la locul său.

c) Se distribuie apoi Împărtășania credincioșilor care o primesc sub o singură specie, se consumă ceea ce a mai rămas în potir și se fac purificările în modul arătat mai sus.

247. Dacă nu e de față un diacon sau un preot asistent sau un acolit:

a) Preotul, după ce se împărtășește cu sângele Domnului, ia potirul, ținându-l între degetul mare și arătătorul mâinii stângi, iar patena sau ciboriul cu ostiile, între arătătorul și degetul mijlociu al aceleiași mâini și stă într-un loc de unde poate da cu ușurință Împărtășania.

b) Cei care se împărtășesc se apropie unul câte unul, fac cuvenitul gest de venerație și se opresc în fața celebrantului ținând tăvița sub bărbie; celebrantul înmoaie parțial ostia în potir și, ridicând-o, spune: Trupul și sângele lui Cristos. Cel care se împărtășește răspunde: Amin, primește de la celebrant Euharistia și se întoarce la locul său.

c) Se poate așeza într-un loc potrivit o măsuță acoperită cu față de masă și corporal, pe care celebrantul așază potirul sau ciboriul, pentru a ușura distribuirea Împărtășaniei.

d) Împărtășirea celor care primesc sacramentul sub o singură specie, consumarea sângelui Domnului care a rămas în potir și purificările se fac după cum s-a arătat mai sus.

3. Ritualul împărtășirii sub ambele specii cu paiul

248. Celebrantul se folosește și el de pai pentru a se împărtăși cu sângele Domnului.

249. Dacă este de față un diacon sau un preot asistent sau un acolit:

a) Împărtășirea cu trupul Domnului se face după cum s-a arătat la nr. 244 b și c.

b) Cel care se împărtășește se oprește apoi în fața slujitorului care ține potirul. Acesta spune: Sângele lui Cristos. Cel care se împărtășește răspunde: Amin și, luând paiul, îl introduce în potir și soarbe puțin din sângele Domnului. Apoi, având grijă să nu cadă vreo picătură din sângele Domnului, scoate paiul din potir, îl introduce într-un vas cu apă, pe care îl ține un slujitor, și purifică paiul sorbind puțină apă, apoi îl așază în alt vas pe care i-l întinde același slujitor.

250. Dacă nu e de față un diacon sau un preot asistent sau un acolit, celebrantul însuși prezintă potirul fiecăruia dintre cei care se împărtășesc, după ritualul descris mai sus pentru împărtășirea din potir (nr. 245), iar un slujitor ține alături vasul cu apa destinată purificării paielor.

4. Ritualul împărtășirii sub ambele specii cu lingurița

251. Dacă este de față un diacon sau un preot asistent sau un acolit, acesta ține în mâna stângă potirul; fiecare credincios care se împărtășește se apropie de el ținând tăvița sub bărbie, iar el îi dă cu lingurița sângele Domnului spunând: Sângele lui Cristos, având grijă să nu atingă cu lingurița buzele sau limba celor care se împărtășesc.

252. Dacă nu este de față un diacon sau un preot asistent sau un acolit, celebrantul însuși, după ce aceia care se împărtășesc sub ambele specii primesc trupul Domnului, le distribuie și sângele Domnului.


Note
1. Cf. Sacrosanctum Concilium, nr. 41.
2. Cf. ibid., nr. 42; Eucharisticum Mysterium, nr. 26; Lumen gentium, nr. 28; Presbyterorum ordinis, nr. 5.
3. Cf. Eucharisticum Mysterium, nr. 47; Sfânta Congregație pentru Cultul Divin, Declarație privind concelebrarea, 7 aug. 1972: AAS 64 (1972) pag. 561-563.
4. Cf. Eucharisticum Mysterium, nr. 26; Musicam sacram, nr. 16, 27.
5. Cf. Sfânta Congregație pentru Cultul Divin, Decr. din 9 oct. 1972: AAS 64 (1972) pag. 692-694.
6. Cf. Paul VI, Scris. Apost. Ministeria quaedam, 15 aug. 1972, n. VI: AAS 64 (1972) pag. 532.
7. Cf. Sacrosanctum Concilium, nr. 57.
8. Cf. Eucharisticum Mysterium, nr. 47.
9. Cf. Ritus servandus in concelebratione Missae, nr. 3.
10. Cf. ibid., nr. 8.
11. Cf. Sfânta Congregație a Riturilor, Decr. general Ecclesiae semper, 7 martie 1965: AAS 57 (1965) pag. 410-412; Eucharisticum Mysterium, nr. 47: AAS 59 (1967) pag. 565.
12. Cf. Ritus servandus in concelebratione Missae, nr. 9; Sfânta Congregație pentru Cultul Divin, Declarație privind concelebrarea: AAS 64 (1972) pag. 561-563.
13. Cf. Sfânta Congregație a Riturilor, Instr. Eucharisticum Mysterium, 32: AAS 59 (1967) pag. 558.
14. Cf. CONCILIUL TRIDENTIN, Sess. XXI, Decretul privind Împărtășania euharistică, cap. 1-3: DS 1725-1729.
15. Cf. ibid., c. 2: DS 1728.
16. Cf. Sf. Congr. pentru Cultul Divin, Instr. Sacramentali Communione, 29 iunie 1970: AAS 62 (1970) pp. 664-667.

[ introducere ]  [ cap. I ]  [ cap. II ]  [ cap. III ]  [ cap. IV ]
[ cap. V ]  [ cap. VI ]  [ cap. VII ]  [ cap. VIII ]



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat