Misal
  Cuprins
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 MISAL 

"INSTITUTIO GENERALIS"
PRINCIPII ȘI NORME PENTRU UTILIZAREA LITURGHIERULUI ROMAN

INTRODUCERE

1. Când Isus Cristos Domnul a vrut să celebreze împreună cu ucenicii săi Cina pascală, în care a orânduit jertfa trupului și sângelui său, a poruncit să se pregătească o sală mare, așternută pentru ospăț (Lc 22,12). Biserica a socotit întotdeauna că și ei i se adresează această poruncă: de aceea a reglementat, privitor la celebrarea sfintei Euharistii, cele ce țin de dispoziția sufletească, de locuri, rituri și texte. Normele de față, prescrise pe baza hotărârilor Conciliului Vatican II, precum și noul Liturghier pe care îl va folosi de acum înainte Biserica de rit roman la celebrarea Liturghiei, constituie o nouă mărturie a grijii Bisericii precum și a credinței și a iubirii ei statornice față de marele mister euharistic și atestă tradiția ei îndelungată și continuă, chiar dacă au fost introduse anumite înnoiri.

Mărturie a credinței neschimbate

2. Natura sacrificală a Liturghiei, afirmată în mod solemn de Conciliul Tridentin (1) în concordanță cu întreaga tradiție a Bisericii, a fost din nou enunțată de Conciliul Vatican II în aceste cuvinte semnificative referitoare la Liturghie: "La Cina cea de Taină... Mântuitorul nostru a instituit jertfa euharistică a trupului și sângelui său spre a perpetua de-a lungul veacurilor jertfa crucii până la a doua sa venire și pentru a încredința astfel Miresei sale preaiubite, Biserica, memorialul morții și al Învierii sale" (2).

Această învățătură a Conciliului își găsește o expresie constantă în textul Liturghiei. Într-adevăr, învățătura exprimată pregnant în aceste cuvinte ale Sacramentarului lenin:

"Ori de câte ori se celebrează amintirea acestei jertfe, se împlinește lucrarea mântuirii noastre" (3) este dezvoltată în mod adecvat și precis în Rugăciunile euharistice: în ele, preotul, când săvârșește anamneza, adresându-se lui Dumnezeu în numele întregului popor, îi aduce mulțumire și îi oferă jertfa vie și sfântă, adică ofranda Bisericii, victima prin care Dumnezeu însuși s-a împăcat cu noi (4), și se roagă ca trupul și sângele lui Cristos să fie jertfă vrednică de Tatăl și mântuitoare pentru lumea întreagă (5).

Astfel, în noul Liturghier, legea rugăciunii Bisericii corespunde legii ei statornice de credință, care ne învață că, exceptând felul diferit de a săvârși oferirea, există o identitate deplină între jertfa crucii și reînnoirea ei sacramentală în Liturghie, reînnoire pe care Domnul Cristos a orânduit-o la Cina cea de Taină și a poruncit apostolilor să o săvârșească în amintirea sa. Prin urmare, Liturghia este în același timp jertfă de laudă, de mulțumire, de împăcare și de ispășire.

3. Misterul minunat al prezenței reale a Domnului sub speciile euharistice, confirmat de Conciliul Vatican II (6) și de alte documente ale magisteriului Bisericii (7), cu același conținut pe care l-a formulat ca adevăr de credință Conciliul Tridentin (8), este afirmat în celebrarea Liturghiei nu numai în cuvintele consacrării, prin care Cristos este făcut prezent prin transsubstanțiere, ci și prin sentimentul și manifestările de suprem respect și adorare care apar în liturgia euharistică. Din același motiv, poporul creștin este îndrumat ca, în Joia Sfântă și în solemnitatea Preasfântului Trup și Sânge al lui Cristos, să aducă acestui minunat sacrament un cult deosebit de adorație.

4. Natura Preoției ministeriale, proprie preotului, care "in persona Christi" aduce jertfa și prezidează adunarea poporului sfânt, este scoasă în evidență, în însăși rânduiala Liturghiei, prin locul și funcția deosebită ce îi revine preotului. Aspectele acestei funcții sunt enunțate și explicate limpede și pe larg în Prefața de la Liturghia crismei, în Joia Sfântă, ziua în care se comemorează instituirea Preoției. Textul subliniază conferirea puterii preoțești prin impunerea mâinilor și descrie această putere enumerându-i diferitele îndatoriri: ea este continuarea puterii lui Cristos, marele preot al Noului Testament.

5. Prin natura Preoției ministeriale este pusă în adevărata sa lumină și o altă realitate de mare importanță: preoția împărătească a credincioșilor, a căror jertfă spirituală este dusă la plinătate prin slujirea preoților, în unire cu jertfa lui Cristos, unicul mijlocitor (9). Într-adevăr, celebrarea Euharistiei este acțiunea întregii Biserici. În ea, fiecare săvârșește numai și tot ceea ce îi revine, în funcție de poziția sa în cadrul poporului lui Dumnezeu. De aceea sunt accentuate acum mai mult anumite aspecte ale celebrării, cărora li s-a dat mai puțină atenție în decursul veacurilor. Căci e vorba despre poporul lui Dumnezeu, dobândit prin sângele lui Cristos, adunat de Domnul, hrănit cu cuvântul lui, popor chemat să înalțe spre Dumnezeu rugăciunea întregii familii umane, poporul care aduce mulțumiri în Cristos pentru misterul mântuirii, oferind jertfa lui; în sfârșit, poporul care formează o comunitate prin împărtășirea cu trupul și sângele lui Cristos. Acest popor, deși este sfânt prin însăși originea sa, crește necontenit în sfințenie prin participarea conștientă, activă și rodnică la misterul euharistic (10).

Afirmarea tradiției neîntrerupte

6. Enunțând principiile de reînnoire a Rânduielii sfintei Liturghii, Conciliul Vatican II a dispus, printre altele, să fie restabilite anumite ceremonii, "după tradiția Sfinților Părinți" (11). Sunt cuvintele folosite de sfântul Pius al V-lea în Scrisoarea apostolică Quo primus, prin care a fost promulgat în anul 1570 Liturghierul tridentin. Din însăși concordanța cuvintelor se poate observa în ce fel ambele Liturghiere romane, deși aflate la interval de patru secole, îmbrățișează aceeași tradiție. Cântărind conținutul acestei tradiții, se înțelege și cât de bine noul Liturghier îl desăvârșește pe cel vechi.

7. În acele vremuri grele în care credința catolică privind natura sacrificală a Liturghiei, Preoția ministerială, prezența reală și perpetuă a lui Cristos sub speciile euharistice era contestată, prima grijă a sfântului Pius al V-lea a fost să păstreze tradiția mai recentă, pe nedrept combătută, aducând numai modificări foarte mici ceremoniilor sacre. Într-adevăr, Liturghierul din 1570 diferă foarte puțin față de primul Liturghier tipărit, din anul 1474, care, la rândul lui, reia cu fidelitate Liturghierul din timpul papei Inocențiu al III-lea. Pe lângă aceasta, manuscrisele bibliotecii din Vatican, deși au permis unele îmbunătățiri ale textelor, nu au îngăduit totuși ca prin cercetarea "autorilor vechi și recunoscuți" să fie depășite comentariile liturgice ale evului mediu.

8. Dimpotrivă, astăzi, datele despre "tradiția Sfinților Părinți" urmărită de Liturghierul reînnoit al lui Pius al V-lea au fost îmbogățite ca rezultat a nenumărate lucrări științifice. După prima editare a Sacramentarului gregorian în 1571, au apărut mai multe ediții critice ale Sacramentariilor romane și ambroziene, precum și ale vechilor cărți liturgice hispanice și galicane, care au dat la lumină numeroase rugăciuni de mare valoare spirituală, necunoscute până atunci.

De asemenea, în urma descoperirii multor documente liturgice, sunt mai bine cunoscute astăzi tradițiile primelor veacuri, anterioare constituirii riturilor diferite din Orient și Occident, iar dezvoltarea studiilor patristice a pus mai bine în lumină teologia misterului euharistic în învățătura celor mai de seamă Sfinți Părinți din antichitatea creștină, ca de exemplu sfântul Irineu, sfântul Ambroziu, sfântul Ciril din Ierusalim, sfântul Ioan Chrysostom.

9. "Tradiția Sfinților Părinți" cere nu numai păstrarea celor lăsate de strămoșii noștri cei mai apropiați în timp, ci și cuprinderea și aprofundarea întregului trecut al Bisericii și a diferitelor moduri în care credința ei unică a fost exprimată în forme de cultură și civilizație atât de deosebite între ele ca acelea care au existat în zona semitică, grecească și latină. Această privire mai cuprinzătoare ne îngăduie să observăm cum Duhul Sfânt dăruiește poporului lui Dumnezeu o admirabilă fidelitate în păstrarea tezaurului imuabil al credinței, în ciuda existenței unei foarte mari varietăți de rugăciuni și rituri.

Adaptarea la noile condiții

10. Noul Liturghier constituie o mărturie despre "legea rugăciunii" Bisericii romane și păstrează tezaurul de credință transmis de ultimele Concilii; în același timp, el constituie o treaptă de mare importanță în tradiția liturgică.

Într-adevăr, părinții Conciliului Vatican II, reluând afirmațiile dogmatice ale Conciliului Tridentin, au vorbit în cu totul altă epocă și de aceea au putut aduce propuneri și directive pastorale care ar fi fost de neconceput cu patru secole înainte.

11. Deja Conciliul Tridentin recunoscuse marele rol catehetic pe care îl poate avea celebrarea Liturghiei, dar nu a putut trage toate consecințele practice ale acestui fapt. Într-adevăr, mulți ceruseră să se poată folosi limba poporului în celebrarea jertfei euharistice. La această cerere, Conciliul, ținând seama de împrejurările de atunci, a socotit că e de datoria sa să reafirme învățătura tradițională a Bisericii conform căreia jertfa euharistică este în primul rând acțiunea lui Cristos însuși și de aceea eficacitatea ce îi este proprie nu este afectată de modul în care participă la ea credincioșii. Acest lucru a fost formulat în următoarele cuvinte ferme, dar în același timp moderate: "Deși Liturghia conține învățături bogate pentru poporul credincios, totuși părinții conciliari sunt de părere că nu este oportun ca ea să fie celebrată și în limba poporului" (12). De asemenea a condamnat pe acela care ar socoti că "este reprobabil ritul Bisericii romane conform căruia o parte din canon și cuvintele consacrării se rostesc cu glas scăzut sau că Liturghia ar trebui celebrată în limba poporului" (13). Interzicând, pe de o parte, folosirea limbii poporului în Liturghie, Conciliul Tridentin a poruncit păstorilor sufletești să asigure în schimb o catehizare corespunzătoare: "Pentru ca turma lui Cristos să nu flămânzească, sfântul Conciliu poruncește păstorilor și tuturor celor care au în grijă mântuirea sufletelor să explice deseori, personal sau prin alții, în timpul celebrării Liturghiei, ceva din cele citite la Liturghie și, printre altele, să expună, mai ales în duminici și sărbători, misterele acestei preasfinte jertfe" (14).

12. Întrunit pentru a adapta Biserica la necesitățile misiunii sale apostolice în vremurile noastre, Conciliul Vatican II a cercetat în profunzime, la fel ca și Conciliul Tridentin, natura didactică și pastorală a liturgiei (15). Întrucât nu mai există nici un catolic care să nege legitimitatea și eficacitatea ceremonialului sacru săvârșit în limba latină, Conciliul a putut admite și că "adesea, utilizarea limbii materne poate fi deosebit de folositoare pentru popor" și, ca atare, a permis-o (16). S-a hotărât ca sub conducerea episcopilor și a Scaunului Apostolic însuși, să se permită ca toate celebrările liturgice la care ia parte poporul să fie săvârșite în limba maternă, pentru o mai bună înțelegere a misterului celebrat.

13. În același timp, întrucât folosirea limbii poporului în liturgie este doar un mijloc, deși de mare importanță pentru inteligibilitatea catehezei misterelor celebrate, Conciliul Vatican II a recomandat insistent îndeplinirea anumitor prescripții ale Conciliului Tridentin care nu erau puse în practică peste tot, cum ar fi: obligația ținerii omiliei în duminici și sărbători (17) și posibilitatea de a intercala anumite indicații chiar și între ceremonii (18).

În mod cu totul deosebit, Conciliul Vatican II, îndemnând la "acea participare mai desăvârșită la sfânta Liturghie, prin care credincioșii, după Împărtășania preotului, primesc la aceeași jertfă trupul Domnului" (19), a accentuat asupra necesității de a se traduce în fapt altă dorință a părinților tridentini: pentru a participa mai deplin la sfânta Euharistie, "la fiecare Liturghie, credincioșii care sunt de față să se împărtășească nu numai spiritual, ci și prin primirea sacramentală a Euharistiei" (20).

14. În același spirit și animat de aceeași preocupare pastorală, Conciliul Vatican II a putut revizui hotărârile Conciliului Tridentin cu privire la împărtășirea sub ambele specii. Într-adevăr, pentru că astăzi nimeni nu pune la îndoială principiile doctrinare despre valoarea deplină a Împărtășaniei atunci când Euharistia este primită numai sub specia pâinii, Conciliul a îngăduit Împărtășania sub ambele specii în anumite situații, deoarece, printr-o formă mai semnificativă a semnului sacramental, este făcută posibilă o înțelegere mai profundă a misterului la care participă credincioșii (21).

15. În acest fel, rămânând fidelă misiunii sale de învățătoare a adevărului, Biserica, păstrând "cele vechi" - adică tezaurul tradiției - își îndeplinește și îndatorirea de a cerceta și de a adopta cu prudență "cele noi" (cf. Mt 13,52).

O parte a noului Liturghier orientează mai mult rugăciunea Bisericii după necesitățile timpului nostru. E vorba mai ales de Liturghiile rituale și "pentru diferite necesități", în care se îmbină armonios tradiția și inovația. Așadar, în timp ce au rămas intacte multe texte luate din cea mai veche tradiție a Bisericii și care apar în diferitele ediții ale Liturghierului roman, multe altele au fost adaptate în funcție de cerințele și necesitățile de astăzi, iar altele, cum ar fi rugăciunile pentru Biserică, pentru laici, pentru sfințirea muncii omului, pentru comunitatea tuturor popoarelor, pentru anumite necesități proprii zilelor noastre, au fost compuse acum în întregime luându-se ideile și, adesea, chiar expresiile din recentele documente ale Conciliului.

În lumina noii situații a lumii contemporane, ni s-a părut că nu înseamnă o desconsiderare a unui tezaur atât de venerabil dacă, în folosirea unor texte de tradiție foarte veche, se schimbă anumite expresii, pentru o mai mare concordanță cu limbajul teologic actual și pentru o mai adecvată reflectare a vieții Bisericii de acum. De aceea au fost schimbate unele expresii ținând de evaluarea și folosirea bunurilor pământești precum și altele care reflectau o anumită formă exterioară a pocăinței, proprie Bisericii din alte vremuri.

În acest fel, normele liturgice ale Conciliului Tridentin au fost completate și perfecționate în mai multe privințe de normele Conciliului Vatican II, care a dus la bun sfârșit eforturile de a-i apropia pe credincioși de liturgie, eforturi desfășurate în ultimele patru secole, dar mai ales în epoca recentă, în primul rând datorită preocupării pentru liturgie promovate de sfântul Pius al X-lea și de urmașii lui.


Note
1. Sesiunea a XXII-a, 17 septembrie 1562: DS 1738-1779.
2. Sacrosanctum Concilium, nr. 47; cf. Lumen gentium, nr. 3,28; Presbyterorum ordinis, nr. 2,4,5.
3. Cf. Sacramentarium veronense, ed. Mohlberg, 93.
4. Cf. Rugăciunea euharistică III.
5. Cf. Rugăciunea euharistică IV.
6. Conciliul Vatican II, Sacrosanctum Concilium, nr. 4,47; Presbyterorum ordinis, nr. 5,18.
7. Cf. Pius XII, Enc. Humani generis: AAS 42 (1950) pag. 570-571; Paul VI, Enc. Mysterium fidei: AAS 57 (1956) pag. 762-769; Sollemnis professio fidei: AAS 60 (1968) pag. 442-443; Sfânta Congregație a Riturilor, instrucțiunea Eucharisticum mysterium, 25 mai 1967, nr. 3f,9: AAS 59 (1967) pag. 543-547.
8. Cf. Sesiunea a XIII-a, 11 octombrie 1551.
9. Cf. Conciliul Vatican, Presbyterorum ordinis, nr. 2.
10. Cf. Conciliul Vatican II, Sacrosanctum Concilium, nr. 11.
11. Sacrosanctum Concilium, 50.
12. Sesiunea a XXII-a, Învățătura despre preasfânta jertfă a Liturghiei, cap. 8.
13. Ibid., cap. 9.
14. Ibid., cap. 8.
15. Cf. Conciliul Vatican II, Sacrosanctum Concilium, nr. 33.
16. Ibid., nr. 36.
17. Ibid., nr. 52.
18. Ibid., nr. 35,3.
19. Ibid., nr. 55.
20. Sesiunea a XXII-a, învățătura despre preasfânta jertfă a Liturghiei, cap. 6.
21. Cf. CONCILIUL VATICAN II, Sacrosanctum Concilium, nr. 55.

[ introducere ]  [ cap. I ]  [ cap. II ]  [ cap. III ]  [ cap. IV ]
[ cap. V ]  [ cap. VI ]  [ cap. VII ]  [ cap. VIII ]



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat