Misal
  Cuprins
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 MISAL 

NORME GENERALE PRIVITOARE

LA ANUL LITURGIC ȘI LA CALENDAR

CAPITOLUL I

ANUL LITURGIC

1. Sfânta Biserică celebrează cu pomenire sacră, în zilele stabilite din cursul anului, lucrarea mântuitoare a lui Cristos. În fiecare săptămână, în ziua numită ziua Domnului - duminica - ea amintește Învierea Domnului, pe care o sărbătorește cu cea mai mare solemnitate o dată pe an, la Paști, împreună cu fericita lui Pătimire. În cursul anului, Biserica desfășoară întregul mister al lui Cristos și comemorează zilele nașterii pentru cer ale sfinților.

În diferitele timpuri ale anului liturgic, conform unor rânduieli transmise prin tradiție, Biserica întregește formația credincioșilor prin exerciții de pietate și asceză, prin instruire, prin rugăciune, prin fapte de pocăință și milostenie (1).

2. Principiile de mai jos pot și trebuie să fie aplicate atât la Ritul roman cât și la toate celelalte rituri: normele practice, însă, trebuie privite ca referitoare numai la Ritul roman, dacă nu este vorba de lucruri care, prin natura lor, se referă și la celelalte rituri (2).

PARTEA I - ZILELE LITURGICE

I. Ziua liturgică în general

3. Fiecare zi este sfințită prin celebrările liturgice ale poporului lui Dumnezeu, mai ales prin jertfa euharistică și prin oficiul divin.

Ziua liturgică durează de la miezul nopții până la miezul nopții următoare. Însă celebrarea duminicii și a solemnităților începe deja din seara zilei precedente.

II. Duminica

4. În prima zi a fiecărei săptămâni, numită ziua Domnului sau duminica, Biserica celebrează misterul pascal, conform tradiției apostolice care datează încă din ziua Învierii lui Cristos. Așadar, duminica trebuie socotită sărbătoarea primordială (3).

5. Pentru importanța ei deosebită, celebrarea duminicii primează față de toate celelalte zile, cu excepția solemnităților și a sărbătorilor Domnului; duminicile din Advent, din Postul Mare și din timpul pascal au întâietate asupra tuturor sărbătorilor Domnului și asupra tuturor solemnităților. Solemnitățile care cad în aceste duminici se anticipă sâmbăta.

6. Duminica exclude de la sine stabilirea unei alte sărbători fixe în cadrul ei. Totuși:

a) în duminica din octava Nașterii Domnului este sărbătoarea Sfintei Familii;

b) în duminica de după 6 ianuarie este sărbătoarea Botezului Domnului;

c) în duminica de după Rusalii este solemnitatea Preasfintei Treimi;

d) în ultima duminică de peste an este solemnitatea Domnului nostru Isus Cristos Regele Universului.

7. Acolo unde solemnitatea Epifaniei, a Înălțării și a Preasfântului Trup și Sânge al lui Cristos nu sunt sărbători de poruncă, ele sunt fixate în calendar, ca în ziua lor proprie, duminica, astfel:

a) Epifania, în duminica dintre 2 și 8 ianuarie;

b) Înălțarea, în duminica a VII-a a Paștelui;

c) Solemnitatea Presfântului Trup și Sânge al lui Cristos, în duminica de după Preasfânta Treime.

III. Solemnități, sărbători și comemorări

8. În cursul anului, Biserica, celebrând misterul lui Cristos, venerează cu deosebită iubire pe fericita Născătoare de Dumnezeu, Maria, și pune în fața pietății credincioșilor amintirea martirilor și a celorlalți sfinți (4).

9. Sfinții care au importanță universală se sărbătoresc obligatoriu în întreaga Biserică. Ceilalți sunt înscriși în calendar, însă cu celebrare facultativă, sau sunt lăsați în seama cultului fiecărei Biserici particulare sau națiuni sau familii călugărești (5).

10. După importanța ce li se atribuie, celebrările se împart în: solemnități, sărbători și comemorări.

11. Solemnitățile sunt socotite zilele cele mai importante, a căror celebrare începe de la primele vespere din ajun. Unele solemnități sunt înzestrate și cu o Liturghie proprie a vigiliei, care se folosește la eventualele celebrări din seara anterioară.

12. Celebrarea Paștelui și a Crăciunului, solemnitățile supreme, se continuă opt zile. Ambele octave au rânduieli proprii.

13. Sărbătorile se celebrează în limitele zilei naturale; de aceea nu au prime vespere, dacă nu este vorba de sărbători ale Domnului care cad în duminicile de peste an și din timpul Crăciunului, înlocuind oficiul acestora.

14. Comemorările sunt fie obligatorii fie facultative; celebrarea lor se îmbină cu celebrarea feriei respective după normele expuse în principii și norme pentru utilizarea Liturghierului și în normele Liturgiei orelor.

Comemorările obligatorii ce cad în feriile Postului Mare pot fi celebrate doar ca facultative.

Dacă în aceeași zi sunt înscrise în calendar mai multe comemorări facultative, poate fi celebrată numai una dintre ele, omițându-se celelalte.

15. În sâmbetele de peste an în care nu cade nici o comemorare obligatorie se poate face comemorare facultativă a fericitei Fecioare Maria.

IV. Feriile

16. Zilele din săptămână, care urmează duminicii, se numesc ferii. Ele se celebrează diferit, după importanța lor:

a) Miercurea Cenușii precum și feriile din Săptămâna Sfântă - de luni până joi inclusiv - primează față de orice alte celebrări;

b) feriile Adventului dintre 17 și 24 decembrie inclusiv precum și toate feriile din Postul Mare primează asupra comemorărilor obligatorii;

c) celelalte ferii sunt înlocuite de toate solemnitățile și sărbătorile și se îmbină cu comemorările.

PARTEA A II-A - CICLUL ANUAL

17. Biserica retrăiește, în ciclul anual, întregul mister al lui Cristos, de la Întrupare până la ziua Rusaliilor și până la așteptarea venirii Domnului (6).

I. Triduumul pascal

18. Cristos a îndeplinit lucrarea răscumpărării omului și a preamăririi desăvârșite a lui Dumnezeu mai cu seamă prin misterul său pascal, prin care, murind, a nimicit moartea noastră și, înviind, ne-a redobândit viața. De aceea Triduum-ul pascal al Pătimirii și Învierii Domnului strălucește ca o culme a întregului an liturgic (7). Așadar importanța pe care o are duminica pentru săptămână solemnitatea Paștelui o are pentru întregul an liturgic (8).

19. Triduumul pascal al Pătimirii și Învierii Domnului începe de la Liturghia de seară a Cinei Domnului, își are centrul în vigilia pascală și se încheie cu vesperele Învierii Domnului.

20. În Vinerea Patimilor (9) și, după caz, chiar și în Sâmbăta Sfântă până la vigilia pascală (10), se celebrează pretutindeni sfântul post pascal.

21. Vigilia pascală, din noaptea sfântă în care a înviat Domnul, este socotită ca "maica tuturor vigiliilor" (11); în ea Biserica lui Cristos așteaptă priveghind Învierea și o celebrează în sacramente. Așadar întreaga celebrare a acestei vigilii sacre trebuie să se desfășoare noaptea: fie să înceapă după lăsarea nopții, fie să se sfârșească înainte de zorii duminicii.

II. Timpul pascal

22. Cele cincizeci de zile de la duminica Învierii până la duminica Rusaliilor se sărbătoresc în bucurie și veselie, ca o unică zi de sărbătoare, "marea duminică" (12).

Acestea sunt zilele în care se cântă cu precădere Aleluia.

23. Duminicile din acest timp sunt socotite duminici ale Paștelui și, după duminica Învierii, sunt numite duminicile a II-a, a III-a, a IV-a, a V-a, a VI-a și a VII-a a Paștelui; acest timp sfânt de cincizeci de zile se încheie cu duminica Rusaliilor.

24. Primele opt zile ale timpului pascal constituie octava Paștelui și sunt celebrate ca solemnități ale Domnului.

25. În a patruzecea zi după Paști se celebrează Înălțarea Domnului; acolo unde nu este de poruncă, este fixată în duminica a VII-a a Paștelui.

26. Feriile de după Înălțare până în sâmbăta dinaintea Rusaliilor pregătesc pentru venirea Duhului Sfânt Mângâietorul.

III. Postul Mare

27. Timpul Postului Mare este orânduit pentru pregătirea celebrării Paștelui: liturgia acestui timp îi pregătește pentru celebrarea misterului pascal atât pe catehumeni, prin diferitele grade ale inițierii creștine, cât și pe credincioși, care își aduc aminte de Botezul primit și fac pocăință (13).

28. Timpul Postului Mare ține de la Miercurea Cenușii până la Liturghia Cinei Domnului exclusiv.

De la începutul Postului Mare până la vigilia pascală nu se spune Aleluia.

29. În miercurea de la începutul Postului Mare, care este ținută pretutindeni ca zi de post (14), se face impunerea cenușii.

30. Duminicile din acest timp se numesc Duminica I, a II-a, a III-a, a IV-a și a V-a din Postul Mare. Duminica a VI-a, în care începe Săptămâna Sfântă, se numește Duminica Floriilor și a Pătimirii Domnului.

31. Săptămâna Sfântă este orânduită spre amintirea și retrăirea Pătimirii Domnului, începând cu intrarea lui mesianică în Ierusalim.

În joia din Săptămâna Sfântă, dimineața, episcopul, concelebrând Liturghia cu preoții săi, binecuvântează uleiurile sfinte și sfințește crisma.

IV. Timpul Crăciunului

32. În afară de celebrarea anuală a misterului pascal, cea mai veche sărbătoare în Biserică este amintirea Nașterii Domnului și a primelor lui manifestări: aceasta se face în timpul Crăciunului.

33. Timpul Crăciunului începe de la primele vespere ale Nașterii Domnului și se încheie în duminica de după Epifanie sau de după 6 ianuarie, inclusiv.

34. Liturghia vigiliei Crăciunului se celebrează în seara zilei de 24 decembrie, fie înainte, fie după primele vespere.

În ziua Nașterii Domnului preoții pot celebra câte trei Liturghii, după o veche tradiție romană, și anume noaptea, în zori și în timpul zilei.

35. Nașterea Domnului își are octava proprie, orânduită astfel:

a) În duminica din cadrul octavei sau, dacă nu există, în ziua de 30 decembrie, este sărbătoarea Sfintei Familii a lui Isus, Maria și Iosif.

b) În ziua de 26 decembrie este sărbătoarea Sfântului Ștefan, primul martir.

c) În ziua de 27 decembrie este sărbătoarea Sfântului Ioan, apostol și evanghelist.

d) În ziua de 28 decembrie este sărbătoarea Sfinților Prunci Nevinovați.

e) Zilele de 29, 30, 31 sunt zile din octavă.

f) În ziua de 1 ianuarie, în octava Nașterii Domnului, este solemnitatea Sfintei Maria, Născătoarea de Dumnezeu; se comemorează și Preasfântul Nume al lui Isus.

36. Duminica dintre 2 și 5 ianuarie este duminica a II-a după Nașterea Domnului.

37. Epifania Domnului se celebrează în ziua de 6 ianuarie; acolo unde nu este de poruncă, este fixată în duminica dintre 2 și 8 ianuarie (cf.n. 7).

38. În duminica de după 6 ianuarie este sărbătoarea Botezului Domnului.

V. Timpul Adventului

39. Timpul Adventului are o dublă natură: este o pregătire pentru solemnitatea Nașterii Domnului, în care se cinstește prima venire a Fiului lui Dumnezeu între oameni, și totodată este timp în care, prin această amintire, mințile sunt călăuzite spre așteptarea celei de-a doua veniri a lui Cristos, la sfârșitul timpurilor. Astfel, timpul Adventului apare ca o perioadă de așteptare plină de evlavie și de bucurie.

40. Timpul Adventului începe de la primele vespere ale duminicii care cade în 30 noiembrie, sau este imediat următoare acestei date, și se termină înainte de primele vespere ale Nașterii Domnului.

41. Duminicile acestui timp se numesc duminicile I, a II-a, a III-a, a IV-a din Advent.

42. Feriile dintre 17 și 24 decembrie inclusiv au drept scop o pregătire mai directă pentru Nașterea Domnului.

VI. Timpul de peste an

43. În afară de timpurile care au un caracter specific, rămân în cursul anului treizeci și trei sau treizeci și patru de săptămâni în care nu este celebrat un aspect deosebit al misterului lui Cristos, ci mai degrabă este cinstit misterul lui Cristos în plinătatea sa, mai ales în zilele de duminică. Această perioadă se numește timpul "de peste an".

44. Timpul de peste an începe în lunea care urmează duminicii de după 6 ianuarie și durează până marți înainte de Postul Mare, inclusiv; reîncepe în lunea de după duminica Rusaliilor și se termină înainte de primele vespere ale duminicii I din Advent.

Pentru duminicile și pentru feriile acestui timp se folosesc rânduielile specifice aflate în Breviar și în Liturghier.

VII. Rogațiunile și postul celor patru anotimpuri

45. La Rogațiuni și în postul celor patru anotimpuri, Biserica îl imploră pe Domnul pentru diferitele nevoi ale oamenilor, mai ales pentru roadele pământului și munca oamenilor, și îi aduce public mulțumire.

46. Pentru ca Rogațiunile și postul celor patru anotimpuri să poată fi adaptate necesităților diferitelor locuri și persoane, timpul și modul celebrării lor trebuie stabilite de conferințele episcopale.

Ținând seama de necesitățile locale, autoritatea competentă va stabili normele privitoare la dimensiunile celebrării - una sau mai multe zile - și la frecvența ei în cursul anului.

47. Pentru aceste celebrări se va alege, dintre Liturghiile votive, aceea care este mai bine adaptată scopului rugăciunii respective.

CAPITOLUL

CALENDARUL

Partea I - CALENDARUL ȘI CELEBRĂRILE

PE CARE TREBUIE SĂ LE CUPRINDĂ

48. Orânduirea celebrărilor anului liturgic este stabilită prin calendar, care este general sau particular, după cum a fost alcătuit pentru a fi folosit în întreg ritul roman sau pentru folosul unei Biserici particulare sau al unei familii călugărești.

49. În calendarul general este înscris întreg ciclul celebrărilor, atât ale misterului mântuirii, în Propriul timpului, cât și ale acelor sfinți care, având importanță universală, sunt sărbătoriți în mod obligatoriu de toți, precum și ale altor sfinți care arată universalitatea și continuitatea sfințeniei în poporul lui Dumnezeu.

Calendarele particulare conțin celebrări care au un caracter mai special, îmbinate organic cu ciclul general. Într-adevăr, se cuvine ca sfinții care aparțin în mod deosebit unei Biserici sau unei familii călugărești să primească în ele o cinstire deosebită.

Calendarele particulare vor fi alcătuite de autoritatea competentă, dar vor fi aprobate de Scaunul Apostolic.

50. În alcătuirea calendarelor particulare se va ține seama de următoarele:

a) Propriul timpului sau ciclul timpurilor liturgice, al solemnităților și al sărbătorilor, prin care misterul Răscumpărării este desfășurat și celebrat în decursul anului bisericesc, trebuie să rămână neatins și să se bucure de cuvenita prioritate față de celebrările particulare.

b) Celebrările proprii se vor îmbina organic cu celebrările universale, ținând seama de ordinea și prioritatea indicate de fiecare dată în tabelul zilelor liturgice. Pentru ca aceste calendare particulare să nu fie supraîncărcate, fiecărui sfânt i se va atribui câte o singură celebrare în anul liturgic, rezervându-se, acolo unde motivele pastorale o recomandă, o a doua celebrare în formă de comemorare facultativă pentru transferarea sau descoperirea relicvelor sfinților patroni sau fondatori ai unor Biserici sau familii călugărești.

c) Celebrările inculte să nu constituie o dublare a altor celebrări deja existente în ciclul misterelor mântuirii și să nu fie adăugate într-un număr exagerat de mare.

Norme privind Calendarul 110

51. Deși în mod normal fiecare dieceză trebuie să-și aibă calendarul său, precum și propriul oficiilor și al Liturghiilor, nu există nici un impediment ca un calendar sau un propriu să fie comun unei întregi provincii sau regiuni sau națiuni sau chiar unui teritoriu mai extins; acestea vor fi alcătuite prin colaborarea celor interesați.

Acest principiu poate fi păstrat, în același mod, și pentru calendarele mai multor provincii ale unor familii călugărești aflate pe același teritoriu civil.

52. Calendarul particular se alcătuiește inserând în calendarul general solemnitățile, sărbătorile și comemorările proprii, și anume:

a) În calendarul diecezan, pe lângă celebrările patronilor și celebrarea sfințirii bisericii catedrale, se inserează sfinții și fericiții care au o legătură deosebită cu dieceza, de pildă prin faptul că s-au născut, ori au locuit mai multă vreme, ori au murit acolo.

b) În calendarul unei familii călugărești, pe lângă celebrarea titlului, a fondatorului și a patronului, se înscriu sfinții și Fericiții care au fost membri ai acelei familii călugărești sau au avut o relație deosebită cu ea.

c) Calendarul unei Biserici locale, în afară de celebrările propriei dieceze sau familii călugărești, cuprinde celebrările proprii Bisericii respective, înscrise în tabelul zilelor liturgice, precum și celebrările sfinților al căror trup este păstrat în acea Biserică. Membrii familiilor călugărești se unesc cu comunitatea Bisericii locale pentru a celebra aniversarea sfințirii bisericii catedrale și a patronului principal al locului și al regiunii în care se află.

53. Când o anumită dieceză sau familie călugărească are un număr mai mare de sfinți și fericiți, se va evita supraîncărcarea calendarului diecezei sau institutului. Pentru aceasta:

a) Se poate face o celebrare comună pentru toți sfinții și fericiții diecezei sau familiei călugărești sau pentru o categorie anume.

b) Vor fi înscriși în calendar pentru celebrare separată numai sfinții și fericiții care au o însemnătate deosebită pentru întreaga dieceză sau familie călugărească.

c) Ceilalți sfinți și fericiți vor fi celebrați numai în locurile cu care au o relație deosebită sau unde li se păstrează corpul.

54. Dacă nu se prevede altfel în Tabelul zilelor liturgice pentru vreuna din ele, sau dacă motive istorice sau pastorale nu impun altceva, celebrările proprii se înscriu în calitate de comemorări obligatorii sau facultative. Nu există nici un impediment ca unele celebrări să se țină în anumite locuri mai solemn decât în restul diecezei sau al familiei călugărești.

Norme privind Calendarul 111

55. Celebrările înscrise în calendarul propriu trebuie ținute de toți cei datori să observe acel calendar; scoaterea lor din calendar sau schimbarea gradului lor nu se pot face decât cu aprobarea Scaunului Apostolic.

Partea a II-a - STABILIREA ZILEI CELEBRĂRII

56. Obiceiul Bisericii este de a-i celebra pe sfinți în ziua nașterii lor pentru cer: se recomandă ca acest lucru să se respecte și în celebrările proprii care se înscriu în calendarul particular.

În același timp, deși celebrările proprii au o deosebită importanță pentru fiecare Biserică particulară sau familie călugărească, este foarte indicat ca în celebrarea solemnităților, a sărbătorilor și a comemorărilor obligatorii, înscrise în calendarul general, să se păstreze, pe cât posibil, unitatea.

De aceea, în înscrierea celebrărilor proprii în calendarul particular, se va ține seamă de următoarele:

a) Celebrările care sunt înscrise și în calendarul general vor fi înscrise în calendarul propriu la aceeași dată, schimbându-se, dacă e necesar, gradul celebrării.

Același principiu se va respecta pentru celebrările unei Biserici locale în relație cu calendarul diecezan sau călugăresc.

b) Celebrările sfinților care nu se află în calendarul general se vor fixa în ziua nașterii lor pentru cer. Dacă aceasta nu este cunoscută, celebrarea se va fixa într-o zi care se află în alt mod în relație cu sfântul respectiv, de exemplu ziua hirotonirii sale, a descoperirii sau a transferării relicvelor; dacă nu, se va fixa într-o zi care în calendarul particular respectiv este liberă de alte celebrări.

c) Dacă ziua nașterii pentru cer sau ziua proprie coincide cu o celebrare obligatorie, fie și de rang inferior, din calendarul general sau particular, celebrarea se va fixa în proxima zi liberă.

d) Dacă este vorba de o celebrare care din motive pastorale nu poate fi transferată în altă zi, se va transfera celebrarea obligatorie cu care coincide

e) Alte celebrări, numite inculte, vor fi înscrise în ziua cea mai potrivită din punct de vedere pastoral.

f) Pentru ca ciclul anului liturgic să-și păstreze claritatea și strălucirea și ca să nu existe vreo suprapunere continuă pentru celebrările sfinților, în zilele care cad de obicei în timpul Postului Mare și în octava Paștelui, precum și în zilele dintre 17 și 31 decembrie, nu se vor fixa celebrări particulare, dacă nu este vorba de comemorări facultative sau de sărbători aflate în tabelul zilelor liturgice la nr. 8 a, b, c, d, ori de solemnități care nu pot fi transferate în alt timp.

Solemnitatea Sfântului Iosif (19 martie),acolo unde nu e de poruncă, poate fi transferată de conferința episcopală în altă zi aflată în afara Postului Mare.

57. Sfinții și fericiții înscriși împreună în calendar se celebrează întotdeauna împreună, dacă celebrările lor sunt de același rang, chiar dacă unul sau mai mulți dintre ei se află într-o relație mai strânsă cu Biserica respectivă. Dacă însă unul sau mai mulți dintre acești sfinți sau fericiți trebuie să aibă o celebrare de rang mai înalt, celebrarea se face numai pentru aceștia, iar ceilalți sunt omiși, dacă nu cumva este cazul să fie fixați în altă zi, cu formă de celebrare obligatorie.

58. Pentru binele pastoral al credincioșilor, în duminicile de peste an se pot fixa anumite celebrări care ar cădea în timpul săptămânii și cărora evlavia lor le atribuie o importanță deosebită, cu condiția ca, în tabelul de precedență, să fie de rang mai înalt decât duminica respectivă. Se pot spune pentru aceste celebrări toate Liturghiile care se fac cu participarea poporului.

59. Precedența între zilele liturgice, în privința celebrării lor, este determinată în mod exclusiv de următorul tabel:

TABELUL ZILELOR LITURGICE

ORÂNDUIT ÎN FUNCȚIE DE PRECEDENȚĂ

I

1. Triduumul pascal al Pătimirii și Învierii Domnului.

2. Nașterea Domnului, Epifania, Înălțarea și Rusaliile.

Duminicile Adventului, ale Postului Mare și ale Paștelui.

Miercurea Cenușii.

Feriile din Săptămâna Sfântă, de luni până joi inclusiv.

Zilele din octava Paștelui.

3. Solemnitățile Domnului, ale sfintei Fecioare Maria și ale sfinților care sunt înscrise în Calendarul general.

Comemorarea tuturor credincioșilor răposați.

4. Solemnitățile proprii, și anume:

a) Solemnitatea patronului principal al locului sau orașului.

b) Solemnitatea sfințirii și a aniversării sfințirii bisericii proprii.

c) Solemnitatea patronului bisericii proprii.

d) Solemnitatea titlului sau a fondatorului sau a patronului principal al ordinului sau congregației.

II

5. Sărbătorile Domnului care sunt înscrise în calendarul general.

6. Duminicile din timpul Crăciunului și duminicile de peste an.

7. Sărbătorile fericitei Fecioare Maria și ale sfinților, aflate în Calendarul general.

8. Sărbătorile proprii, și anume:

a) Sărbătoarea patronului principal al diecezei.

b) Sărbătoarea aniversării sfințirii bisericii catedrale.

c) Sărbătoarea patronului principal al regiunii, al provinciei, al națiunii sau al unui teritoriu mai întins.

d) Sărbătoarea titlului, a fondatorului, a patronului principal al unui ordin sau al unei congregații și provincii călugărești, cu excepția celor prescrise la nr. 4.

e) Alte sărbători proprii unei Biserici.

f) Alte sărbători înscrise în calendarul unei dieceze ori al unui ordin sau unei congregații.

9. Feriile Adventului dintre 17 și 24 decembrie inclusiv.

Zilele din octava Crăciunului.

Feriile din Postul Mare.

III

10. Comemorările obligatorii din Calendarul general.

11. Comemorările obligatorii proprii, și anume:

a) Comemorarea patronului secundar al locului, al diecezei, al regiunii sau provinciei, al națiunii sau al unui teritoriu mai întins, al ordinului sau al congregației și provinciei călugărești.

b) Alte comemorări obligatorii proprii Bisericii respective.

c) Alte comemorări obligatorii înscrise în calendarul diecezei sau al ordinului ori congregației.

12. Comemorările facultative care, în modul descris în Principiile și Normele pentru Liturghie și pentru oficiu, se pot ține și în zilele de la nr.9.

În același fel pot fi celebrate drept comemorări facultative comemorările obligatorii care cad în mod accidental în feriile Postului Mare.

13. Feriile Adventului până la 16 decembrie inclusiv.

Feriile din timpul Crăciunului, de la 2 ianuarie până în sâmbăta de după Epifanie.

Feriile din timpul pascal, de luni după octava Paștelui până în sâmbăta dinainte de Rusalii inclusiv.

Feriile de peste an.

60. Dacă în aceeași zi cad mai multe celebrări, se face aceea care are un rang superior în tabelul zilelor liturgice. Totuși, o solemnitate peste care se suprapune o zi liturgică ce se bucură de precedență se va transfera în proxima zi în care nu cade nici una din celebrările înscrise sub nr. 1-8 în tabelul de precedență, respectându-se și cele stabilite la nr. 5. Celelalte celebrări se omit în acel an.

61. Dacă în aceeași zi trebuie celebrate vesperele oficiului curent și primele vespere ale zilei următoare, prevalează vesperele celebrării care are un rang superior în tabelul zilelor liturgice; în caz de paritate, se celebrează vesperele zilei curente.


Note
1. Cf. Sacrosanctum Concilium, nr. 102-105.
2. Cf. ibid., nr. 3.
3. Cf. ibid., nr. 106.
4. Cf. ibid., nr. 103-104.
5. Cf. ibid., nr. 111.
6. Cf. ibid., nr. 102.
7. Cf. ibid., nr. 5.
8. Cf. ibid., nr. 106.
9. Cf. Paul VI, Const. apost. Poenitemini, 17 febr. 1966, II - 3: AAS 58 (1966) pag. 184.
10. Cf. Sacrosanctum Concilium, nr. 110.
11. S. Augustin, Sermo 219: PL 38, 1088.
12. S. Atanasie, Epist. Fest. 1: PG 26,1366.
13. Cf. Sacrosanctum Concilium, nr. 109.
14. Cf. Paul VI, Poenitemini, II - 3: AAS 58 (1966) pag. 184.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat