Misal
  Cuprins
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 MISAL 

SCRISOAREA APOSTOLICĂ

"MOTU PROPRIO" DE APROBARE A NORMELOR UNIVERSALE PRIVITOARE LA ANUL LITURGIC ȘI A NOULUI CALENDAR ROMAN GENERAL

PAPA PAUL AL VI-LEA

Conciliul Vatican II ne învață cu claritate că celebrarea MISTERULUI PASCAL are cea mai mare importanță în cultul religios creștin și desfășurarea ei cuprinde zilele și săptămânile întregului an. De aceea este necesar ca misterul pascal al lui Cristos să fie pus mai limpede în lumină prin orânduirea anului liturgic, ale cărei norme au fost stabilite de Sfântul Conciliu însuși (1), atât în ce privește propriul timpului și al sfinților cât și în privința revizuirii calendarului roman.

I

Este adevărat că, în decursul veacurilor, datorită creșterii numărului de vigilii, de sărbători și de octave, precum și datorită faptului că diferitele părți ale anului liturgic s-au intersectat mai mult, creștinii au ajuns să folosească adeseori exerciții de pietate particulare care dădeau impresia că atenția lor este oarecum abătută de la principalele mistere ale răscumpărării.

Se știe că predecesorii noștri Sfântul Pius al X-lea și Ioan al XXIII-lea de fericită amintire au dat anumite indicații având drept scop să redea duminicii străvechea ei demnitate așa încât să fie cu adevărat socotită de toți ziua de sărbătoare prin excelență (2); aceste indicații vizau și reorganizarea celebrării liturgice a Postului Mare. De asemenea, predecesorul nostru de fericită amintire Pius al XII-lea a reintrodus în Biserica Apuseană, printr-un decret (3), vigilia solemnă din noaptea de Paști; în aceasta, celebrându-se sacramentele inițierii creștine, poporul lui Dumnezeu își reînnoiește legământul spiritual cu Domnul Cristos cel înviat.

Urmând propovăduirea Sfinților Părinți și învățătura fermă a Bisericii Catolice, acești supremi pontifi își dădeau seama pe bună dreptate că desfășurarea anuală a liturgiei nu este numai o comemorare a faptelor prin care Cristos Isus ne-a adus mântuirea murind pe cruce și nici o simplă reamintire a unor lucruri întâmplate în trecut, prin a căror meditare sufletele credincioșilor, chiar și ale celor mai simpli, pot dobândi învățătură și hrană, ci ne învățau că celebrarea anului liturgic "are o deosebită putere și eficacitate sacramentală pentru nutrirea vieții creștine" (4). Acest lucru îl simțim și îl afirmăm și noi.

Așadar, pe bună dreptate, atunci când celebrăm misterul Nașterii lui Cristos (5) și arătarea lui în lume, ne rugăm ca, prin acela pe care l-am recunoscut asemenea nouă la înfățișare, să ne învrednicim de reînnoire lăuntrică (6); iar când retrăim Paștele lui Cristos, cerem de la Dumnezeu cel preaînalt ca aceia care au fost renăscuți împreună cu Cristos să rămână fideli, în trăirea lor, sacramentului pe care l-au primit în credință (7).

Într-adevăr, după cum afirmă Conciliul Vatican II, Biserica celebrând astfel misterele Răscumpărării deschide credincioșilor bogățiile virtuților și meritelor Domnului său, actualizându-le, într-un fel, în tot decursul timpului, pentru ca astfel credincioșii să vină în contact cu ele și să se umple de harul mântuirii (8).

De aceea, revizuirea anului liturgic și normele care se referă la aceasta nu au alt scop decât să-i facă pe credincioși să participe mai intens, prin credință, speranță și iubire, la întregul mister al lui Cristos desfășurat în ciclul anual (9).

II

În același sens, și sărbătorile fericitei Fecioare Maria, care este indisolubil legată de lucrarea Fiului său (10), și comemorările sfinților, prin care se scoate în relief pe drept cuvânt nașterea pentru cer a stăpânilor noștri mărturisitori și biruitori (11) strălucesc în lumină vie, căci sărbătorile sfinților proclamă faptele minunate ale lui Cristos în slujitorii săi și oferă credincioșilor exemple vrednice de imitat (12). Biserica Catolică a afirmat întotdeauna cu tărie și certitudine că prin sărbătorile sfinților se vestește și se reînnoiește misterul pascal al lui Cristos (13).

Nu se poate nega, însă, că în decursul veacurilor au fost introduse prea multe sărbători ale sfinților și de aceea Conciliul a atras atenția în mod oportun: Pentru ca sărbătorile sfinților să nu fie puse mai presus de sărbătorile care celebrează misterele mântuirii, multe din ele vor fi lăsate să se celebreze la nivel de Biserică locală, națiune sau familie călugărească; vor fi extinse la Biserica întreagă numai acelea care comemorează sfinți de importanță cu adevărat universală (14).

Pentru a duce la îndeplinire decretele Conciliului, unele nume de sfinți au fost scoase din Calendarul general și, pe de altă parte, s-a permis ca alți sfinți să fie comemorați în mod facultativ, iar cultul adus fiecăruia în regiunea proprie să fie revizuit în mod corespunzător. Ca urmare, numele unor sfinți care nu sunt cunoscuți pretutindeni au fost scoase din Calendarul roman și au fost introduse numele unor martiri născuți în teritorii în care vestirea evangheliei a ajuns mai târziu; așa încât reprezentanții tuturor neamurilor să apară cu o demnitate egală, fie pentru că și-au vărsat sângele pentru Cristos, fie pentru că au strălucit prin virtuți deosebite.

De aceea socotim că noul Calendar general, alcătuit pentru uzul Ritului latin, corespunde mai bine cerințelor și sensibilității evlaviei vremurilor noastre și, pe de altă parte, scoate mai bine în evidență caracterul universal al Bisericii. El cuprinde numele celor mai vestiți oameni care așază în fața întregului popor al lui Dumnezeu exemple vii de sfințenie realizată în multiple feluri. E de prisos să mai accentuăm cât de mult contribuie acest fapt la edificarea spirituală a întregului popor creștin.

Cântărind cu mare atenție în fața lui Dumnezeu aceste motive, aprobăm cu autoritatea noastră apostolică noul Calendar roman general, alcătuit de Consiliul pentru aplicarea Constituției privitoare la liturgia sacră, precum și Normele generale privitoare la structura anului liturgic, ele urmând să intre în vigoare de la 1 ianuarie 1970, conform decretelor emise de Sfânta Congregație a Riturilor ca și de consiliul mai sus amintit și rămânând în vigoare până la editarea noului Liturghier și a noului Breviar.

Toate cele stabilite în prezenta scrisoare vor fi valabile și obligatorii, abrogându-se tot ce le contravine în constituțiile și decretele apostolice promulgate de predecesorii noștri și în celelalte instrucțiuni, de orice fel ar fi.

Roma, Sfântul Petru, 14 februarie 1969, al șaselea an al pontificatului nostru

Papa Paul al VI-lea


Note
1. Cf. Sacrosanctum Concilium, nr. 102-111.
2. Cf. ibid., nr. 106.
3. Cf. Sfânta Congregație a Riturilor, Decretul Dominicae Resurrectionis, 9 febr. 1951: AAS 43 (1951) pag. 128-129.
4. Sfânta Congregație a Riturilor, Decretul general Maxima Redemptionis nostrae mysteria, 16 nov. 1955: AAS 47 (1955) pag. 839.
5. S. Leon cel Mare, Sermo XXVII in Nativitate Domini pag. 7,1: PL 54, 216.
6. Cf. Liturghierul roman, Colecta în sărbătoarea Botezului Domnului.
7. Cf. Liturghierul Roman, Rugăciunea zilei de marți din octava Paștelui.
8. Sacrosanctum Concilium, nr. 102.
9. Cf. ibid.
10. Ibid., nr. 103.
11. Cf. Breviarium Syriacum (sec. V), ed. B. Mariani, Roma 1956, pag. 27.
12. Cf. Sacrosanctum Concilium, nr. 111.
13. Cf. ibid., nr. 104.
14. Cf. ibid., nr. 111.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat