Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SINODUL DIECEZAN 

Biserica lui Cristos care este în Moldova

II. CE TREBUIE SĂ FIM?
Noul popor al lui Dumnezeu, trimis în misiune la oamenii de astăzi

Biserica, noul popor al lui Dumnezeu, are o structură ierarhică

Papalitatea și ministerul petrin

Structura ierarhică elementară, pe care Isus Cristos, fondatorul noului popor al lui Dumnezeu, i-o conferă încă de la început îi cuprinde, pe lângă colegiul apostolic, "cei doisprezece", și un cap al colegiului, Petru. "Pentru ca episcopatul însuși să fie unul și indivizibil, [Isus] a așezat în fruntea celorlalți apostoli pe sfântul Pentru și a stabilit în el principiul și fundamentul veșnic și vizibil al unității credinței și comuniunii" (LG 18).

Această doctrină a unui oficiu primațial în Biserică, oficiu avut la început de Petru și, după el, de succesorii săi la catedra din Roma, un oficiu înzestrat cu carisme deosebite și, în special, cu cea a infailibilității în magisteriu, definită deja la Conciliul I din Vatican, a fost reluată și repropusă tuturor credincioșilor de Conciliul al II-lea din Vatican:

Conciliul pune din nou în fața tuturor credincioșilor, pentru a fi crezută cu tărie, această învățătură despre instituirea, caracterul perpetuu, puterea și caracterul primatului sacru al pontifului roman și despre magisteriul lui infailibil și, mergând pe aceeași linie, [Conciliul] a hotărât să mărturisească și să proclame în fața tuturor învățătura despre episcopi, urmașii apostolilor, care, împreună cu urmașul lui Petru, vicarul lui Cristos și capul văzut al întregii Biserici, conduc casa Dumnezeului celui viu (LG 18).

Astfel, primatul episcopului de Roma este instrumentul carismatic prevăzut de Cristos și actualizat de Duhul Sfânt pentru a manifesta, dezvolta și adânci unitatea Bisericii (și, o dată cu ea, apostolicitatea, care este unitatea în ordine diacronică, și catolicitatea, care este unitatea în ordine sincronică). Aceste caracteristici (unitatea, apostolicitatea, catolicitatea) ar putea fi considerate ca și calități pur sociologice, inerente Bisericii ca grupare socială, iar atunci și primatul, care are o importantă funcție de îndeplinit pentru realizarea lor, nu ar putea avea decât o justificare sociologică și istorică. Dar, dacă unitatea, apostolicitatea și catolicitatea sunt considerate din punct de vedere teologic, ca proprietăți supranaturale ce aparțin Bisericii din voința lui Dumnezeu și grație acțiunii Duhului Sfânt, atunci și acel instrument, atât de eficace pentru păstrarea lor, care este primatul, își găsește motivația sa teologică în voința lui Dumnezeu și în asistența Duhului Sfânt. Primatul petrin este, într-adevăr, un dar pe care Duhul Sfânt îl face episcopului de Roma pentru a păstra întreaga Biserică unită în credință, pentru a o menține conformă cu moștenirea apostolică și pentru a o ajuta să crească în acea catolicitate care i se cuvine ca instrument de mântuire pentru întreaga omenire.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat