Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 SINODUL DIECEZAN 

Itinerar

Sinodul de la Cotnari

6 noiembrie 1642

Cuvântul "synodus" înseamnă în limba greacă "drum împreună", adică lucrarea mai multor persoane care urmăresc același scop. În terminologia Bisericii primare, "sinod" însemna "conciliu", adunare de episcopi. Practica sinoadelor a apărut din două motive: dorința episcopilor de a se consulta între ei atunci când întâmpinau dificultăți deosebite în diecezele lor și conștiința acestora că ei formează un singur colegiu episcopal (1).

Extinderea continuă a creștinismului a purtat cu sine mărirea numărului diecezelor și al episcopilor. De asemenea, problemele pe care aceștia erau nevoiți să le înfrunte erau tot mai acute. Pentru rezolvarea lor nu au fost îndeajuns sinoadele locale sau interdiecezane, ci s-a impus convocarea sinoadelor generale, care au luat numele de concilii. Prima adunare de acest fel a avut loc în anul 325 la Niceea, la cererea împăratului Constantin cel Mare. La acest eveniment papa Silvestru I (314-335) a participat printr-o delegație care avea datoria să ia o atitudine severă față de aceia care nu ar fi recunoscut că Fiul este egal cu Tatăl (2).

De-a lungul celor două mii de ani de existență, Biserica Catolică a celebrat 21 de concilii, ultimul fiind cel din Vatican (1962-1965). După fiecare conciliu, episcopii se întorceau în diecezele lor și încercau să introducă hotărârile respective în comunitățile lor prin celebrarea sinoadelor locale (3).

În istoria Bisericii, Conciliul din Trento (1545-1563) reprezintă o cotitură deosebit de importantă datorită decretelor pe care le-a aprobat. Dintre numeroasele decizii ale acestui conciliu amintim numai câteva: decretul despre păcatul original, decretul despre răscumpărare, decretul despre sacramente, decretul despre sfânta Împărtășanie, decretul despre reformă etc. (4). Părinții conciliari au reușit să rezolve la Trento o problemă care aștepta de mult timp o soluție. Este vorba despre înființarea de seminarii pentru pregătirea tinerilor în vederea primirii sacramentului Preoției. Imediat după încheierea Conciliului Tridentin au fost deschise câteva seminarii în unele dieceze italiene, în timp ce alte țări au primit cu reținere canoanele promulgate la Trento (5). La 2 februarie 1565, Pius al IV-lea (1560-1565) a înființat Seminarul Roman, "ut aliis civitatibus exemplo esset" ("pentru a fi de exemplu altor orașe") (6). Pentru misiunile din țările îndepărtate, Congregația De Propaganda Fide a deschis la începutul secolului al XVII-lea un seminar special, în care se pregăteau tineri trimiși din locurile în care condițiile economice, politice sau sociale nu permiteau înființarea unui astfel de institut (7). La acest colegiu au fost trimiși, încă din secolul al XVII-lea, unii tineri de pe meleagurile moldovene, pentru a se pregăti la sfânta Preoție.

Suflul nou pe care l-a dat Bisericii Conciliul din Trento a ajuns în Moldova abia după anul 1600 (8). În această perioadă, preoții de aici au înțeles că, pentru a progresa, Misiunea trebuie să se conformeze noilor dispoziții date de Conciliul din Trento. În afara lipsei unui seminar, misionarii se mai confruntau cu unele dificultăți de ordin pastoral despre care vom trata în paginile studiului de față.

Prezența catolicilor în Moldova la sfârșitul evului mediu este o realitate cunoscută publicului larg. Preoții dominicani și franciscani au purtat pe aceste meleaguri sămânța credinței începând cu secolului al XIII-lea, înființând parohii care, în timp, aveau să devină adevărate centre misionare. Unul dintre acestea a fost Cotnariul, sat "așezat într-o vale, între dealuri, deasupra unui lac în care se află diferite soiuri de pești. Aici sunt foarte multe vii, pentru că pământul acesta dă cele mai bune vinuri din toată țara. Au vii aici și domnul și boierii. În vremea culesului aproape toată țara se adună aici, fie pentru cules, fie pentru a cumpăra vin" (9).

Prima mențiune documentară a catolicilor din Cotnari se găsește în Efemeridele Cibinului, unde se afirmă că în anul 1420 husiții, alungați din Ungaria și Boemia de regele Sigismund, au trecut Carpații Răsăriteni, stabilindu-se la Baia și Cotnari (10). Relația pe care misionarul franciscan Paul Bonici a trimis-o superiorilor săi de la Roma în anul 1632 ne informează că Ștefan cel Mare a construit pentru catolicii din Cotnari o biserică închinată "preasfintei Marii din luna august și este numită «Sfânta Maria Mare»" (11). Data înființării Parohiei Cotnari nu se cunoaște, însă din documentele pe care le avem rezultă că aceasta exista încă de la sfârșitul secolului al XVI-lea (12). Episcopul Bernardin Quirini, după vizita pe care a făcut-o Misiunii în anul 1599, a trimis papei Clement al VIII-lea (1592-1605) un raport în care face o prezentare vastă a situației catolicilor din Moldova. Documentul ne informează că la Cotnari trăiau la acea dată 198 de familii catolice cu 1.083 de credincioși (13). Datorită numărului mare al catolicilor din Cotnari, domnul Moldovei, Gaspar Grațiani, ar fi dorit ca papa să înființeze o episcopie în această localitate (14). Până la jumătatea secolului al XVII-lea Cotnariul a reprezentat un adevărat focar pentru Misiune, catolicii din această localitate fiind prezenți în toate relațiile despre situația catolicilor din Moldova (15). Fiind o comunitate numeroasă, Parohia Cotnari a avut parte și de unele dificultăți pastorale pe care misionarii au încercat să le rezolve prin diferite metode. Părintele Bartolomeu Bassetti, vicarul general al arhiepiscopului de Sofia, Petru Deodat (Bogdan) Bacsiè, vizitând parohiile Misiunii în anul 1642, și-a dat seama că toate comunitățile catolice se confruntau cu anumite probleme care, în concepția sa, nu puteau fi soluționate decât printr-un sinod la care să participe toți preoții de pe teritoriul Moldovei. Convins de acest lucru, părintele Bassetti i-a convocat pe confrații săi pentru data de 6 noiembrie 1642 la Cotnari pentru a îndrepta anumite greșeli pe care le făceau atât clericii, cât și laicii. Dar înainte de a trata despre cauzele și desfășurarea Sinodului de la Cotnari, vom prezenta pe scurt biografia misionarului Bartolomeu Bassetti, personajul principal al primului sinod catolic celebrat pe teritoriul Moldovei.

Părintele Bartolomeu Bassetti s-a născut în localitatea Piano Castegnaio (Toscana) (16), probabil spre sfârșitul secolului al XVI-lea. Simțind dorința de a-și dedica viața celorlalți, a intrat în rândul franciscanilor conventuali (17). La cererea lui Vasile Lupu, Congregația De Propaganda Fide l-a desemnat în 1639 pe părintele Bassetti pentru Misiunea Franciscană din Moldova, unde a sosit la începutul anului 1640, însoțit fiind de misionarii Simon Apolloni de Veglia și Benedict Remondi (18). Numai după un an, la 15 februarie 1641, părintele Bassetti a trimis superiorilor săi de la Roma o scrisoare prin care îi informa despre intenția de a tipări "un catehism în limba valahă, la tipograful care venise chiar atunci în Iași pentru a tipări, între alte cărți, un Evangheliar (19) în această limbă valahă" (20). Tipărirea unui catehism în limba țării de către un misionar abia venit în Moldova reprezintă un fenomen miraculos. Acest eveniment confirmă ipoteza că misionarii italieni, înainte de a veni în Moldova, învățau limba moldovenească în centrele speciale pe care Ordinul Franciscan le-a deschis în diferite orașe din Italia, imediat după înființarea Congregației De Propaganda Fide. La sfârșitul vizitei pe care a făcut-o în Moldova, arhiepiscopul de Sofia, Petru Deodat (Bogdan) Bacsiè l-a numit, la 3 octombrie 1641, pe părintele Bassetti vicar general pentru Moldova. Pentru a acționa în această calitate, acesta a primit și permisiunea lui Vasile Lupu. După un an, la 6 noiembrie 1642, noul vicar general i-a convocat pe toți preoții din Moldova la Cotnari pentru celebrarea unui sinod, ce trebuia să rezolve unele probleme religioase care se verificau în comunitățile catolice din Misiune. Cu această ocazie a fost întocmit un document special (Speculum ordinis) pe care părintele Bassetti l-a prezentat în 1643 superiorilor săi de la Congregația De Propaganda Fide din Roma. În 1644 și-a început călătoria de întoarcere în Moldova, dar se pare că a murit în Polonia (21).

Sinodul de la Cotnari se înscrie în seria evenimentelor religioase ignorate de istorici. Acest lucru se datorează și faptului că în aceeași perioadă a avut loc la Iași un Sinod ortodox (22), care a fost convocat pentru a condamna cele 18 teze calviniste pe care patriarhul de Constantinopol, Chiril Lucaris (23), le publicase în 1629 (24). Deja la 8 septembrie 1640 un sinod local, condus de mitropolitul Kievului, a aprobat o "confessio ortodoxae fidei", care conținea idei opuse profesiunii făcute de patriarhul Lucaris cu unsprezece ani înainte (25). Fiind prieten bun al domnului Moldovei, Vasile Lupu (26), mitropolitul de Kiev, Petru Movilă, a cerut acestuia permisiunea de a convoca un Sinod la Iași pentru a corecta greșelile introduse în teologia ortodoxă de patriarhul de Chiril Lucaris. Acest eveniment a durat aproape două luni (septembrie-octombrie 1642) (27).

Ideea convocării unui sinod catolic i-a venit părintelui Bassetti în urma participării la ședințele Sinodului ortodox, la care a participat cu mult entuziasm (28). Pentru ca lucrările Sinodului de la Cotnari să se desfășoare în armonie cu legile civile, părintele Bassetti, ajutat de medicul lui Vasile Lupu, Ioan Andrei Scocardi, a primit permisiunea domnului Moldovei (29). Cauzele care l-au determinat pe părintele Bassetti să-i convoace pe toți slujitorii altarului din Moldova la sinod sunt reprezentate de ignoranța religioasă a credincioșilor și de unele abuzuri care se verificau atât în rândul clericilor cât și în cel al laicilor: existau preoți care cereau taxe prea mari pentru Botez; unii preoți nu administrau sfântul Maslu bolnavilor motivând că în Moldova nu este acest obicei; alți preoți nu voiau să dea pocăință penitenților deoarece considerau că penitentul trebuie să-și aleagă singur pedeapsa; unii dascăli susțineau că sfânta Împărtășanie trebuie primită obligatoriu sub ambele specii; deseori se întâmpla ca la Botez să fie admiși nași ortodocși care transmiteau finilor propriile convingeri religioase etc. (30). "Din cauza faptului că în Moldova s-au introdus multe abuzuri datorate lipsei unui păstor onest, sus-numitul părinte vicar, Bassetti, a convocat o congregație sinodală, în care au luat cuvântul preoți și laici. Aceștia s-au unit pentru ca împreună să anihileze abuzurile și greșelile. De asemenea, cu ocazia Sinodului de la Cotnari, s-a introdus ritul roman, fiind acceptat de toți" (31).

Protagonistul Sinodului de la Cotnari a fost părintele Bartolomeu Bassetti (32), care, în urma vizitei pe care a făcut-o Misiunii din Moldova în 1642, scria la 3 octombrie același an (33) Congregației De Propaganda Fide că pentru a elimina unele neajunsuri spirituale existente în comunitățile catolice a hotărât convocarea unui sinod în ziua de 6 noiembrie 1642, eveniment la care erau obligați să participe toți preoții care slujeau pe teritoriul Diecezei de Bacău (34). În ziua stabilită, s-au adunat la Cotnari (35) trei călugări misionari și alți șase sau șapte preoți diecezani care lucrau în Moldova. Deciziile luate la acest sinod au fost adunate într-o vastă lucrare numită Speculum ordinis. Documentul cuprindea versiunea românească a întrebărilor de la Botez, a rugăciunii "Tatăl nostru", a crezului și a unor formule de binecuvântare folosite în Moldova (36), precum și unele doleanțe ale preoților de aici (permisiunea de a deschide la Iași un seminar; diferite facilități și facultăți pentru preoții care slujeau în Moldova, trimiterea unor manuale de teologie dogmatică, morală precum și a celor mai importante colecții de canoane ale conciliilor ecumenice pentru pregătirea viitorilor clerici etc.) (37).

În perioada 16 ianuarie - 12 aprilie 1643 părintele Bassetti vizitează din nou Misiunea din Moldova, care cuprindea la acea vreme 27 de centre de catolici. Din raportul pe care vicarul general l-a trimis Congregației De Propaganda Fide aflăm că în Moldova trăiau 1.050 de familii catolice cu 5.000 de suflete, păstorite de 10 preoți (patru călugări misionari și șase de mir). În fiecare comunitate exista câte un dascăl (38).

După această vizită, însărcinat de participanții la sinod, părintele Bassetti s-a îndreptat spre Roma pentru a prezenta superiorilor săi hotărârile luate de preoți la Cotnari și adevărata situație a Misiunii din Moldova. Călătoria a început-o în iunie 1643, după ce a primit o scrisoare de recomandare din partea lui Vasile Lupu și a medicului său, catolicul Ioan Andrei Scocardi (39).

Ajuns la Roma, părintele Bassetti a încredințat lucrarea întocmită cu ocazia sinodului (Speculum ordinis) secretarului Congregației De Propaganda Fide, Mons. Francisc Ingoli (40), cu rugămintea de a fi analizată, revizuită și apoi tipărită, lucru care nu s-a realizat niciodată (41). În decembrie 1643, cancelaria congregației romane a întocmit următorul referat în vederea ședinței din 19 ianuarie 1644:

"1. Prin mijlocirea cardinalilor Congregației De Propaganda Fide, preoții din Moldova îl roagă pe papa să se ocupe de soarta lor, să-i scoată din mizerie, pentru ca ei să se poată îngriji mai bine de slujirea lui Dumnezeu și a sufletelor, având în vedere că nu sunt decât patru parohii în care să poată locui un preot, și anume: Cotnari, Bacău, Baia și Huși. Mai cer ca pentru progresul Bisericii lor să li se trimită sfânta Biblie, manualul lui Layman și canoanele Conciliului din Trento.

2. În plus, preoții cer să nu fie lăsați fără păstor, deoarece nici episcopul, nici prefectul apostolic nu locuiesc în Moldova. De aceea ei roagă să li se dea un episcop care să-i promoveze la ordinul sacru pe cei din provincie, fără a fi nevoiți să schimbe patria pentru a ajunge preoți.

3. Neavând posibilitatea de a-i face pe tineri să studieze, cer bani pentru înființarea unei școli și pentru a-i plăti pe învățători. Ei doresc foarte mult să realizeze acest lucru, deoarece nu există un mijloc mai eficient pentru a răspândi credința decât educația în diferite domenii, după cum se poate vedea din experiența Germaniei și Ungariei care s-au convertit pentru școlile și operele părinților iezuiți.

4. Întrucât există multe sate în care preoții nu pot ajunge, în schimb sunt dascăli care se ocupă de credincioși, iar în aceste sate se întâmplă des ca pruncii să nu fie botezați decât după trei ani, preoții cer ca laicii să poată boteza nu doar în caz de moarte, ci mereu, pentru a nu-i lăsa pe oameni să trăiască precum animalele.

5. Deoarece zilnic se întâlnesc cazuri în care fetele bătrâne sunt răpite și necinstite pe motiv că se vor căsători, preoții cer ca uneori, cu acordul lor, să poată asista la căsătorie și laicii.

6. Există obiceiul ca, de exemplu, dacă soția nu-și mai iubește bărbatul, acesta pleacă la ortodocși sau se botează din nou și își ia altă soție chiar dacă prima trăiește. Acest lucru este împotriva dreptului divin. Bărbații astfel își reneagă credința, neputând trăi fără femeie și de aceea apelează la preoți.

7. Cer facultatea de a putea dezlega de orice caz rezervat episcopului și Sfântului Scaun, astfel încât să nu mai existe diferență între un caz rezervat și unul obișnuit. Dacă nu, oamenii se spovedesc la alți preoți. În plus cer ca misionarii să folosească vechiul calendar și să celebreze mai multe Liturghii fără a purifica.

8. În sfârșit, sinodul a decis ca fiecare paroh și călugăr să celebreze două sfinte Liturghii pentru papa Urban al VIII, două pentru Congregația "De Propaganda Fide", două pentru domnul Vasile Lupu, stăpânul acelei țări, una pentru soția sa, una pentru fiii săi, una pentru sinod și una pentru toți catolicii din Moldova, una pentru toată Moldova și una pentru binefăcători" (42).

În ședința din 19 ianuarie 1644, Congregația De Propaganda Fide a analizat referatul reprodus mai sus și a decis ca preoții din Moldova să primească patru Biblii, patru volume Actele Conciliului Tridentin și patru manuale despre cazuri de conștiință, opera lui Layman. Referitor la toate celelalte probleme, ele au fost încredințate noului conducător al Misiunii din Moldova, Marcu Bandini, numit la 16 noiembrie 1643 arhiepiscop de Marcianopoli și administrator apostolic al Diecezei de Bacău. Deși cancelaria congregației romane a alcătuit referatul pe baza lucrării Speculum ordinis, în răspunsul din 19 ianuarie 1644 nu se amintește nimic despre acest document (43), care nu a fost încă identificat în Arhiva Congregației De Propaganda Fide sau într-o altă arhivă din Cetatea Eternă. Găsirea sa rămâne o prioritate de viitor pentru istorici.

Efectele Sinodului de la Cotnari nu au fost prea îmbucurătoare pentru catolicii din Moldova. Primirea câtorva manuale nu a reprezentat nici pe departe rezolvarea problemelor cu care Biserica din Moldova trebuia să se confrunte. Așteptările preoților care au întocmit Speculum ordinis nu au fost împlinite decât simbolic, întrucât arhiepiscopul Bandini, care primise sarcina să rezolve toate problemele discutate la sinod, nu a reușit să colaboreze în totalitate nici cu laicii, nici cu misionarii (44). Catolicii din Dieceza de Bacău au încercat să se alinieze normelor pe care Biserica Catolică le-a dat cu aproape o sută de ani înainte, la Conciliul din Trento. Din nefericire, condițiile vitrege care existau în secolul al XVII-lea nu au permis decât o apropiere spirituală a catolicilor din Moldova de cei din Occident.

Biserica lui Cristos știe că ea trebuie să străbată calea pustiului spiritual, care mai întâi a fost bătută de întemeietorul ei. Asemenea lui, ea nu se descurajează, ci continuă să călătorească, primind necontenit forța supranaturală care o menține tânără. Celebrând Sinodul de la Cotnari, Biserica din Moldova s-a arătat disponibilă față de chemarea lui Dumnezeu la convertire. În a doua jumătate a secolului al XVII-lea, Dieceza de Bacău a cunoscut alte două momente asemănătoare: Sinodul de la Târgu Trotuș (1659) și Sinodul de la Bacău (1663) (45).

Astăzi, când Biserica locală de Iași celebrează Sinodul diecezan, fiecare credincios este invitat să contribuie cu bucurie la reînnoirea spirituală a diecezei noastre, ascultând și acceptând provocarea pe care Cristos o lansează tuturor: Duc in altum! (46)

Pr. Fabian Doboș


Note

1. Lexicon. Dizionario teologico enciclopedico, Casale Monferrato, 1993, p. 960.

2. Conciliul din Niceea a condamnat doctrina lui Arie, care susținea că Fiul este inferior Tatălui.

3. FABIAN DOBOȘ, Sinodul de la Cotnari (6 noiembrie 1642), în Lumina creștinului, nr. 155/2002, Iași, p. 13.

4. Pentru a avea o imagine mai clară a desfășurării Conciliului din Trento vezi Conciliorum oecumenicorum decreta, Bologna, 1991, pp. 657-799.

5. În acest sens, Franța, afectată de galicanism, a arătat cea mai înverșunată opoziție. Aici, abia în secolul al XVII-lea a fost posibilă deschiderea unor seminarii, un rol important avându-l sfântul Vincențiu de Paul. Vezi GUY BEDOUELLE, Dizionario di storia della Chiesa, Bologna, 1997, p. 240.

6. PONTIFICIO SEMINARIO ROMANO MAGGIORE, Elenco dei sacerdoti ex alunni, Roma, 1993, p. 135.

7. GUY BEDOUELLE, op. cit., p. 240.

8. Vezi GUALBERTO SCALETTA, La Chiesa Cattolica in Moldavia, Roma, 2001, p. 40. Înființarea Episcopiei de Bacău în anul 1607 poate fi interpretată ca o consecință a Conciliului din Trento.

9. GH. VINULESCU, Pietro Diodato e la sua relazione, în Diplomatarium italicum, vol. IV, Roma, 1939, p. 114.

10. IOSIF GABOR, Dicționarul comunităților catolice din Moldova, Bacău, 196, p. 78.

11. Călători străini despre Țările Române, vol. V, București, 1973, p. 25.

12. V.A. URECHIA, Codex Bandinus, București, 1985, p. CXXVII.

13. Aceste cifre par exagerate. Însă, dacă ținem cont de faptul că localitatea Cotnari era a treia din Moldova (după Suceava și Bacău), informația episcopului Bernardin Quirini devine credibilă (IOSIF GABOR, Dicționarul comunităților catolice din Moldova, p. 79).

14. Această dorință reiese din Instrucțiunile pe care domnul Moldovei le-a dat la 12 decembrie 1620 nunțiului de Polonia, Diotallevi (A. MESROBEANU, Nuovi contributi sul voivoda Gaspare Graziani e la sua guerra turco-polacca del 1621, în Diplomatarium italicum, vol. III, Roma, 1939, pp. 147-148).

15. IOSIF GABOR, Dicționarul comunităților catolice din Moldova, p. 79.

16. IOSIF GABOR, IOSIF SIMON, Necrolog, Iași, 2001, p. 175.

17. Loc. cit. Alte surse susțin că Bassetti a nu a fost conventual, ci observant. Vezi Călători străini despre Țările Române, vol. V, p. 175.

18. IOSIF GABOR, IOSIF SIMON, op. cit., p. 175.

19. Este vorba despre Cazania mitropolitului Varlaam sau Carte românească de învățătură, care a fost tipărită la Mănăstirea "Trei Ierarhi" din Iași în anul 1643.

20. D. GĂZDARU, Un catehism românesc din 1640-1641, scris pentru catolicii din Moldova de misionarul Bartolomeu Bassetti, în Omagiu profesorului D. Găzdaru. Miscellanea din studiile sale inedite sau rare, vol. I, Freiburg, 1974, p. 7.

21. IOSIF GABOR, IOSIF SIMON, op. cit., p. 176.

22. Vezi NICOLAE IORGA, Istoria Bisericii românești, vol. I, București, 1928, p. 327.

23. Acesta a fost de cinci ori patriarh de Constantinopol, fiind condamnat la Sinodul care a avut loc în același oraș la data de 25 septembrie 1638, condus de succesorul său Ciril Contari, pentru profesiunea de credință infectată de calvinism, publicată în anul 1629 (BONAVENTURA MORARIU, La Missione dei Frati Minori Conventuali in Moldavia e Valacchia nel suo primo periodo, 1623-1650, Roma, 1962, p. 44).

24. IOSIF GABOR, Ierarhia catolică a Moldovei, vol. II, Nisiporești, 1970, p. 83.

25. BONAVENTURA MORARIU, op. cit., p. 45.

26. Domnul Moldovei se arăta foarte interesat de unele argumente teologice în discuție la acea dată: Purgatoriul, purcederea Duhului Sfânt, indulgențele papale etc. (D. GĂZDARU, Un catehism românesc din 1640-1641, scris pentru catolicii din Moldova de misionarul Bartolomeu Bassetti, în Omagiu profesorului D. Găzdaru. Miscellanea din studiile sale inedite sau rare, vol. I, p. 9).

27. IOSIF GABOR, Ierarhia catolică a Moldovei, vol. II, p. 83.

28. D. GĂZDARU, Un catehism românesc din 1640-1641, scris pentru catolicii din Moldova de misionarul Bartolomeu Bassetti, în Omagiu profesorului D. Găzdaru. Miscellanea din studiile sale inedite sau rare, vol. I, p. 9.

29. D. GĂZDARU, Documente, în Omagiu profesorului D. Găzdaru. Miscellanea din studiile sale inedite sau rare, vol. I, pp. 56-57.

30. IOSIF GABOR, Ierarhia catolică a Moldovei, vol. II., p. 85.

31. Arhiva "De Propaganda Fide", fond Moldavia, vol. 1, f. 143.

32. Acesta a fost unul dintre cei mai importanți conducători ai Misiunii din Moldova, fiind preocupat de promovarea spiritului tridentin (ANTON DESPINESCU, Preocupări sinodale în sec. al XVII-lea la Episcopia Bacăului, în Buletin istoric, nr. 2 (2001), Iași, p. 115.

33. La sfârșitul acestei scrisori Bartolomeu Bassetti s-a semnat astfel: "Viceprefect al celor două Valahii, vicar general în cele spirituale în Moldova, frate minor conventual, doctor în teologie".

34. FABIAN DOBOȘ, op. cit., p. 13.

35. A fost aleasă această localitate întrucât era locul cel mai comod și central din Episcopia de Bacău (BONAVENTURA MORARIU, op. cit., p. 47).

36. FABIAN DOBOȘ, op. cit., p. 13.

37. IOSIF GABOR, Ierarhia catolică a Moldovei, vol. II, p. 86.

38. IOSIF GABOR, IOSIF SIMON, op. cit., p. 176.

39. BONAVENTURA MORARIU, op. cit., p. 47.

40. Arhiva Congregației De Propaganda Fide, fond Moldavia, vol. 1, f. 143.

41. ANTON DESPINESCU, op. cit., p. 115.

42. D. GĂZDARU, Documente, în Omagiu profesorului D. Găzdaru. Miscellanea din studiile sale inedite sau rare, vol. I, pp. 60-61.

43. BONAVENTURA MORARIU, op. cit., p. 48.

44. ANTON DESPINESCU, op. cit., p. 116.

45. FABIAN DOBOȘ, op. cit., p. 13.

46. PETRU GHERGHEL, Duc in altum - Să mergem înainte cu speranță, în Almanahul "Presa Bună" 2002, Iași, p. 28.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat